Då kan du förhandsboka VR-kitet HTC Vive

Robot
Då kan du förhandsboka VR-kitet HTC Vive

Valve och HTC tar upp kampen med Facebooks Oculus Rift.


Medlem
Då kan du förhandsboka VR-kitet HTC Vive

Ska bli spännande att se vad priset blir. Jag kommer dock följa det hela på avstånd. Min rigg klarar nog VR hyggligt bra(4690k, gtx970), men man kan nog förvänta sig bättre modeller om något år.

Medlem

Jag höftar 8000. Minst.

Releasehästryttare

webhallen har prissatt playstations vr set till 10.000 kr, men som de säger är det bara en gissning från deras sida, skall bli kul och se vad HTCs kommer kosta.

Medlem
Skrivet av Devan:

webhallen har prissatt playstations vr set till 10.000 kr, men som de säger är det bara en gissning från deras sida, skall bli kul och se vad HTCs kommer kosta.

Ja 10.000 verkar ju verkligen taget ur luften med tanke på Sony hävdar ett pris som en ny konsol, vilket förhoppningsvis inte är syftande till PS3ans lanseringspriser.
Har själv ingen kraftfull PC så hoppas PS VR lägger lite mer överkomligt prissättningså man får ev nosa på VR redan i år

Medlem

Jag kommer lätt satsa på en en PS VR, har inte råd med något annat, och jag har väntat på VR sen jag var 10 år så hyper är hyffsat stor! Förhoppningsvis så kommer bättre VR lösningar bli betydligt billigare framöver så man har råd att uppgradera.

HTC Vive känns ju lite mer lockande eftersom den inte har några hörlurar och ingen xbox handkontroll som man redan har.
Tveksam till om Oculus hörlurar ens är bättre än dom man själv har, dessutom så blir det ju svårt att använda micen som man har på sitt egna headset.

Medlem

Jag tror htc vive kommer gå på 3000 - 4000kr.
7000kr är för mycket IMO.

Medlem

Skulle kännas mer ok att priset för PS VR låg vid 7000kr. Till skillnad mot Oculus (och troligen VIVE).

En PS4 kostar runt 3000kr och du har då en VR HMD som är anpassad för den hårdvaran (med medföljande extra dosa för mer kraft om ryktet stämmer)... men det är enbart vad ett GTX 970 kostar, sen tillkommer resten av komponenterna, och det är för att uppnå vad de kallar för minimum krav?

Om man varken har PS4 eller en PC och tänker: "shit detta vill jag ha, det var sketa kul på grönan förut =P"
Så kan ju priserna vara väldigt olika.
Om man antar att alla VR systemen kostar 7000kr så kommer både VIVE och RIFT kosta ca 20.000 kr för att uppnå minimum (med ett GTX970, inte ett GTX980). Medans PS4 VR kommer kosta ca 10.000kr.

VIVE och RIFT priset förutsätter jag att man inte har någon dator innan så jag la ihop en lite snabbt på Webhallen. Sånt som folk inte brukar tänka på är att det behövs Skärm, mus+tangentbord och OS, dessa står för ca 3000 av datorns kostnad.
Datorn går på 13.149kr och man kan säkert fixa lite för att göra det lite billigare (t.ex. med AMD hårdvara), men detta är vad jag skulle tänka mig köpa om jag inte hade en dator innan.
Kraven jag hade var att det skulle finnas på lager i en butik (vid skrivande stund finns enbart 1 tangentbord i butikslager t.ex.) och möjlighet till två grafikkort (varav moderkort och PSU blev dyrare än nödvändigt vid t.ex. 1 gfx)
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/140339

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Skulle kännas mer ok att priset för PS VR låg vid 7000kr. Till skillnad mot Oculus (och troligen VIVE).

En PS4 kostar runt 3000kr och du har då en VR HMD som är anpassad för den hårdvaran (med medföljande extra dosa för mer kraft om ryktet stämmer)... men det är enbart vad ett GTX 970 kostar, sen tillkommer resten av komponenterna, och det är för att uppnå vad de kallar för minimum krav?

Om man varken har PS4 eller en PC och tänker: "shit detta vill jag ha, det var sketa kul på grönan förut =P"
Så kan ju priserna vara väldigt olika.
Om man antar att alla VR systemen kostar 7000kr så kommer både VIVE och RIFT kosta ca 20.000 kr för att uppnå minimum (med ett GTX970, inte ett GTX980). Medans PS4 VR kommer kosta ca 10.000kr.

VIVE och RIFT priset förutsätter jag att man inte har någon dator innan så jag la ihop en lite snabbt på Webhallen. Sånt som folk inte brukar tänka på är att det behövs Skärm, mus+tangentbord och OS, dessa står för ca 3000 av datorns kostnad.
Datorn går på 13.149kr och man kan säkert fixa lite för att göra det lite billigare (t.ex. med AMD hårdvara), men detta är vad jag skulle tänka mig köpa om jag inte hade en dator innan.
Kraven jag hade var att det skulle finnas på lager i en butik (vid skrivande stund finns enbart 1 tangentbord i butikslager t.ex.) och möjlighet till två grafikkort (varav moderkort och PSU blev dyrare än nödvändigt vid t.ex. 1 gfx)
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/140339

Men du har ju ganska stora fördelar med att köra VR på en PC i jämförelse med en konsol. Därför är det inte helt så enklet att jämföra båda systemen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vive och Cv1 Innehåller nästa identiska komponenter förutom Lighthouse tracking då
som såklart är dyrare.
Sen så är en stor kostnad linserna och där vet jag inte hur vive valt att förhålla sig kvalitesmässigt jämnfört mot CV1.
Och kommer de sälja sin med eller utan vinst ?

Gissar på 999$ - 1499$

Medlem
Skrivet av Devan:

webhallen har prissatt playstations vr set till 10.000 kr, men som de säger är det bara en gissning från deras sida, skall bli kul och se vad HTCs kommer kosta.

Mycket spännande! Strax efter du skrev sänkte de till 9.000 kr, vilket jag misstänkter fortfarande är högre än det slutgiltiga priset. Skulle tippa på max 6.000 kr (det var väl ungefär vad PS3 kostade i början?) men hoppas såklart mer på max 4-5 tkr. I vilket fall lade jag en förbokning

Gissar att Vive kommer bli något dyrare än Rift efter det jag läst, dels från intervjuer med fok på HTC och folks spekulationer baserat på hårdvaran. HTC och Oculus siktar ju båda på "premium-VR" så det höga priset känns inte alls orimligt.

Medlem

Hatar verkligen era "Då"-aftonbladetrubriker.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av PeterMagnusson84:

HTC Vive känns ju lite mer lockande eftersom den inte har några hörlurar och ingen xbox handkontroll som man redan har.
Tveksam till om Oculus hörlurar ens är bättre än dom man själv har, dessutom så blir det ju svårt att använda micen som man har på sitt egna headset.

HTC Vive kommer ha hörlurar. Dessutom så är det inte dåliga lurar på Oculus CV1 direkt. Palmer Luckey är själv audiofil och Oculus har jobbat hårt på ljudet. När man har en viss lur att jobba med så kan man finjustera allting så att upplevelsen blir så nära perfekt som möjligt. Du kommer kunna ta loss lurarna på CV1 och använda dina egna, visst, men det är inte säkert att det blir lika bra eller lika optimerat för 3D-ljud.

Palmer Luckey angående ljudet: http://tinyurl.com/jm4ur3s

Angående handkontrollen så sade Palmer att den knappt lägger till något på priset för CV1 och att de som inte vill ha den helt enkelt bör sälja den.

När sweclockers testade konsumentversionen av Oculus var dom inte imponerade av ljudet i alla fall (spola fram till 01.25):

http://www.sweclockers.com/nyhet/21530-sweclockers-testar-kon...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Men du har ju ganska stora fördelar med att köra VR på en PC i jämförelse med en konsol. Därför är det inte helt så enklet att jämföra båda systemen.

Visst finns det mer möjligheter till annat ÄN bara spel (men i förstahand inriktas VR mot spelare, annars skulle inte spel vara ett försäljningsargument för något av företagen), men jag försöker tänka från en person som inte har något av dem. Dvs en person som kanske inte bryr sig om hur mycket mer du kan göra på PC utan bara vill ha bra VR-spel direkt i handen. Då är ju PS-VR betydligt mer attraktivt med tanke på priset (om det nu skulle bli runt summan jag tog i mitt exempel).
VR hänger ju på att det säljs och då känns det ändå lite fel att Oculus, med giganten Facebook bakom sig, inte satte ett något lägre pris. 20 000 kommer vara mer svårsålt än 10 000 nu i början. Visst finns det folk som inte har något emot att modda för att få VR i spel som Skyrim etc, men det finns nog fler som bara vill installera ett VR-Ready spel och direkt börja vifta med armarna som en galning.

Medlem
Skrivet av gerald:

Vive och Cv1 Innehåller nästa identiska komponenter förutom Lighthouse tracking då
som såklart är dyrare.
Sen så är en stor kostnad linserna och där vet jag inte hur vive valt att förhålla sig kvalitesmässigt jämnfört mot CV1.
Och kommer de sälja sin med eller utan vinst ?

Gissar på 999$ - 1499$

Lighthouse är BILLIGARE än Oculus lösning... enligt Alan Yates som uppfann Lighthouse iaf. Lighthouse-boxarna innehåller en motor för 5$, en laser och några IR-dioder. Oculus har själva sagt att IR-kameran som Riften använder är en av de dyraste komponenterna.

Jag har tänkt som du att Vive blir dyrare än Rift men nu på sistone har jag funderat om det verkligen är så.

Lite billigare material (plast istället för neopren), billigare (och bättre) trackinglösning och nu hintar från HTC att de överväger att lämna telefonbranschen och köra mer på VR... det en chans att de lägger Vive på samma 599$ som Riften.

En liten chans iaf... hoppas jag som ska köpa just Vive.

Medlem
1
Skriv svar