Kvalificerar vi till Mensas IQ-test?

Medlem
Kvalificerar vi till Mensas IQ-test?

Jag blev utmanad av en vän att göra provtestet till Mensas IQ-test.

Jag fick 119 och ansågs därför inte behöva försöka på det riktiga testet,
men av att döma ifrån resultatet ska jag ändå besitta en nivå som är
högre än 90% av jordens befolkning.

För att bli medlem i Mensa krävs ett resultat över 130 IQ,
vilket ska motsvara IQ-nivån som 2% av jordens befolkning besitter.

Så nu är det dags för ett kontroversiellt IQ-test på FZ!

Gör testet och svara sanningsenligt på pollen,
https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/

P.S. lögner sänker ditt IQ med 10! .


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Liter inte på IQ tester.
Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Medlem

85! Jag ligger väldigt nära gränsen för att vara förståndshandikappad, spännande! Lite kul när man lyckats dra ihop en rätt vettig högskoleutbildningen samt blivit duktig på att handla med värdepapper.

Medlem

Borde jag inte få tusen poäng för att jag är smart nog att dra upp CheatEngine och stoppa tiden på klockan så jag kan tänka igenom noga?

Medlem

IQ-tester visar din "intelligens" på ungefär samma sätt som ett benchmarkprogram visar din dators prestanda. Det är svårare att värdera intelligens i verkliga livet. Jag känner folk som blir helt blinda av att stirra på såna där geometriska figurer, men som uppvisar gott om intelligens i andra sammanhang.

phi
Medlem
Skrivet av kaealy:

85! Jag ligger väldigt nära gränsen för att vara förståndshandikappad, spännande! Lite kul när man lyckats dra ihop en rätt vettig högskoleutbildningen samt blivit duktig på att handla med värdepapper.

Krävs ju dock ingen högre IQ för att varken klara av en högskoleutbildning eller lyckas med värdepappershandel. Själv är jag åt det inavlade borderline-hållet och är till och med för dum för fixa en högeskoleutbildning men lika glad är jag för det eftersom att jag lyckats att både köpa och blanka FING vid rätt tillfällen.

Jag anser att ju dummare man är, desto roligare har man här i livet.

Medlem

Jag kom upp på 126, vilket känns fel. Allt handlade om att hitta mönster och inget annat, vilket är ganska lätt för mig.

"
Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!
"

Mindre än 5% av befolkningen uppnår detta resultat. Din IQ är maximalt 75. För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen. Sannolikheten att du kvalificerar dig för medlemskap i Mensa är liten.

Andra får jättegärna vara bättre än mig på att pussla ihop små symbolscheman.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFZ
Medlem

mensas webtest är ju utformat för att vara enkelt nog att lura folk på 295:- som det kostar att göra det riktiga.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

IQ är ju något man kan träna upp och mäter en typ av intelligens. Hade alla rätt på detta test men jag har gjort ett övervakat test där jag fick 3.1 av 9 vilket gav mig en iq på 136 och det testet var galet svårt. Men som sagt 136 i IQ säger att jag är bra på logiska problem och mönster men inte så mycket mer. Tror folk slår mig hårt då det gäller konst och sätta ihop former så det blir fantastiska skapelser eller musik eller språk.

Medlem
Skrivet av MFZ:

mensas webtest är ju utformat för att vara enkelt nog att lura folk på 295:- som det kostar att göra det riktiga.

Mm jag är lite inne på samma tankar. Mig veterligen är det fler som får högt på det webb-baserade IQ-testet än på det IQ-testet som Mensa kör i verkligheten. Dock så kan det webb-baserade testet kanske ge en indikation på en persons verkliga IQ: får man mindre än alla rätt på det webb-baserade testet finns det inte direkt någon anledning till att söka till Mensa. Och med det sagt tillhör man ju heller inte den intelligentare percentilen av befolkningen (om man använder IQ som ett mått på intelligens, vilket i någon bemärkelse inte är helt orimligt).

Skrivet av Jaxz:

IQ är ju något man kan träna upp och mäter en typ av intelligens.

Det finns ingenting som tyder på att det enkelt går att träna upp människors IQ. Däremot förändras människors IQ under deras livstid. Men desto äldre de blir, desto stabilare blir deras IQ. Detta gör det möjligt för exempelvis skolor att förbättra människors IQ; men det går inte att kontrollera helt. Vissa verkar påverkas mindre medan andra påverkas mer. Sedan måste man också ta in feltolerans i bilden: att man får 110 i IQ betyder inte att man har en högre kognitiv förmåga än en person som har 112 i IQ. Statistiskt sett så har du det, men om man inte tar med feltoleransen i svaret blir det en mycket dålig jämförelse. Kom också ihåg att IQ-test är relativa: 110 idag är inte detsamma som 110 för 10 år sedan. Här kan man läsa lite om det: http://www.livescience.com/36143-iq-change-time.html


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av MFZ:

mensas webtest är ju utformat för att vara enkelt nog att lura folk på 295:- som det kostar att göra det riktiga.

Mm jag är lite inne på samma tankar. Mig veterligen är det fler som får högt på det webb-baserade IQ-testet än på det IQ-testet som Mensa kör i verkligheten. Dock så kan det webb-baserade testet kanske ge en indikation på en persons verkliga IQ: får man mindre än alla rätt på det webb-baserade testet finns det inte direkt någon anledning till att söka till Mensa. Och med det sagt tillhör man ju heller inte den intelligentare percentilen av befolkningen (om man använder IQ som ett mått på intelligens, vilket i någon bemärkelse inte är helt orimligt).

Skrivet av Jaxz:

IQ är ju något man kan träna upp och mäter en typ av intelligens.

Det finns ingenting som tyder på att det enkelt går att träna upp människors IQ. Däremot förändras människors IQ under deras livstid. Men desto äldre de blir, desto stabilare blir deras IQ. Detta gör det möjligt för exempelvis skolor att förbättra människors IQ; men det går inte att kontrollera helt. Vissa verkar påverkas mindre medan andra påverkas mer. Sedan måste man också ta in feltolerans i bilden: att man får 110 i IQ betyder inte att man har en högre kognitiv förmåga än en person som har 112 i IQ. Statistiskt sett så har du det, men om man inte tar med feltoleransen i svaret blir det en mycket dålig jämförelse. Kom också ihåg att IQ-test är relativa: 110 idag är inte detsamma som 110 för 10 år sedan. Här kan man läsa lite om det: http://www.livescience.com/36143-iq-change-time.html

O andra sidan så finns det ju teorier som multipel intelligens,som är minst lika accepterade som teorier kring IQ. Skulle personligen anse att ett musikaliskt geni är "smartare" än t ex en läkare som i många fall hamnar inom den högre percentilen inom IQ teorin. Men det är min högst personliga åsikt.

Medlem
Skrivet av kaealy:

O andra sidan så finns det ju teorier som multipel intelligens,som är minst lika accepterade som teorier kring IQ. Skulle personligen anse att ett musikaliskt geni är "smartare" än t ex en läkare som i många fall hamnar inom den högre percentilen inom IQ teorin. Men det är min högst personliga åsikt.

Teorierna kring multipel intelligens (https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_multiple_intelligence...) är ganska kritiserade ur flera perspektiv, framför allt ur vetenskaplig metod. De olika "intelligenserna" anses vara baserade på subjektiva åsikter, vilket bland annat Robert Sternberg, Eysenck och Scarr ställer sig bakom (vilket man själv också enkelt kan förstå, eftersom Gardner tar fram sina olika intelligenser genom vad han själv anser sig passa in på vissa kriterier han själv valt). Teorin har alltså inte alls samma vetenskapliga acceptans eller användbarhet som IQ. IQ har visat sig kunna förutspå dödlighet och sjuklighet (se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465694/ sida 378-384), föräldrars sociala status (http://psych.colorado.edu/~carey/pdfFiles/IQ_Neisser2.pdf), utvecklingsstörningar och även till stor del (i ett statistik perspektiv) framtida inkomst och en persons prestanda inom sitt yrke. Detta gäller oavsett personens yrke eller intresse: en person med hög IQ har alltså högre sannolikhet att lyckas inom både konst, musik eller forskning (vilket kan läsas om här http://psychology.about.com/od/intelligence/a/does-high-iq-eq... och här https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient).

Det finns även de (till exempel Linda Gottfredsson: https://en.wikipedia.org/wiki/Linda_Gottfredson) som menar att "multiple intelligences" också pekar på att alla "delarna" som definieras att vara delar av en multipel intelligens snarare är flera mindre delar av en större generell kognitiv intelligens (som exempelvis IQ), och att multipla intelligenser alltså redan mäts i IQ (vilket stöds av mycket forskning). Se: https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

Så nej, teorierna kring multipel intelligens är definitivt inte lika accepterade (eller användbara) som begreppet IQ, åtminstone i en vetenskaplig kontext.

Men jag tror att det är viktigt att man inte ser på det här ur ett värderande perspektiv: det finns ingenting som säger att en person med 100 i IQ inte kan bli världens mest framgångsrika författare, precis som det inte finns något som säger att en person med 160 i IQ inte kan hamna på fattighem (däremot är ju sannolikheterna annorlunda; men det här är ingenting man bör se "svart-vitt" på).


signatur

Have a good time!

Medlem
Citat:

Din IQ beräknas vara: 116

Detta motsvarar 85:e percentilen, dvs 85% av befolkningen har en IQ mindre än 116.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Sannolikheten att du kvalificerar dig för medlemskap i Mensa är liten.

Det är väl också en vedertagen sanning att människor med hög IQ saknar sociala färdigheter. De "ser" inte, eller "förstår" inte det enkla, men ändå, komplicerade samspelet mellan människor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är väl också en vedertagen sanning att människor med hög IQ saknar sociala färdigheter. De "ser" inte, eller "förstår" inte det enkla, men ändå, komplicerade samspelet mellan människor.

Sanningen är något mer komplicerad än så.

Det finns en hel del forskning på området, men konsensus verkar snarare vara att hög IQ korrelerar med hög social kompetens i de flesta fall. Däremot så verkar mycket hög IQ (högre än 130 enligt t.ex. http://psychology.wikia.com/wiki/Correlation_between_intellig... korrelera med lägre social kompetens.

En intressant och spekulativ infallsvinkel vore att speciella mentala tillstånd, som t.ex. asperger, kan korrelera med extremt hög kognitiv förmåga men också med en mycket låg social (och i många fall även kreativ) kompetens. Detta skulle delvis kunna förklara varför hög IQ verkar korrelera med hög social kompetens till en viss gräns. Men som sagt, hjärnan är mycket mer komplex än så, och det verkar inte finnas enkla och tydliga svar på sådana frågor.


signatur

Have a good time!

Skrivet av Brain:
Skrivet av walter_iego:

Det är väl också en vedertagen sanning att människor med hög IQ saknar sociala färdigheter. De "ser" inte, eller "förstår" inte det enkla, men ändå, komplicerade samspelet mellan människor.

Sanningen är något mer komplicerad än så.

Det finns en hel del forskning på området, men konsensus verkar snarare vara att hög IQ korrelerar med hög social kompetens i de flesta fall. Däremot så verkar mycket hög IQ (högre än 130 enligt t.ex. http://psychology.wikia.com/wiki/Correlation_between_intellig... korrelera med lägre social kompetens.

En intressant och spekulativ infallsvinkel vore att speciella mentala tillstånd, som t.ex. asperger, kan korrelera med hög kognitiv förmåga men också med en låg social (och i många fall även kreativ) förmåga. Detta skulle kunna förklara varför hög IQ verkar korrelera med hög social kompetens till en viss gräns. Men som sagt, hjärnan är mycket mer komplex än så, och det verkar inte finnas enkla och tydliga svar på sådana frågor.

Tackar, ska läsa


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

J Q
Medlem

Jag har fått helt olika svar på några olika tester.
Jag var helt "ny" inför de två första, alltså det tog en stund att vänja mig vid figurerna och vad det verkade handla om.
Fick samma dag 80 - 119 och senare 135 i IQ och fick certifikat på det senaste, som är framtaget av www, iqtestet.se / Ruotta.
Man kan säga att jag var mer skärpt under det sista testet.
Men ... bara en del var på tid. Jag undrar verkligen om jag skulle få så högt IQ om det var tidmätning. Liksom det stressar mig att någon ser på, alltså om det är övervakat.

Litet klurigt det hela.
Kan man säga att det sista testet är mest trovärdigt? Alla kan vara trötta och fundersamma
över vilken motivation de har till att bry sig om figurerna.
I vilket fall fick jag ojämna resultat.

1
Skriv svar