Oculus: "Rift dyrare än vi ville"

Robot
Oculus: "Rift dyrare än vi ville"

Svårt val mellan kvalitet och att nå så många som möjligt, uppenbarligen.

#oculus


Medlem
Oculus: "Rift dyrare än vi ville"

Kommer det ens finnas något spel som är värt att spela tills OR släpps? Onödigt att köpa något för 7k när man knappt kommer använda det.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Kommer det ens finnas något spel som är värt att spela tills OR släpps? Onödigt att köpa något för 7k när man knappt kommer använda det.

Eve Valkyrie var fruktansvärt kul när jag provade det för 1,5 år sedan. Dock kommer jag inte lägga 20 lakan på occulus och en ny dator för ett spel.

MEG
Medlem

Nej tack inte för det priset....


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Drömt om denna dagen sen liten knatte då man såg VR på tv. Jag är nästan aldrig med på tidiga versioner, men denna gången kunde jag inte hålla mig.

Nu behövs bara ett paket blöjor och intravenös matning så kan man byta om till sitt nya, förbättrade, virtuella liv.

Medlem

Förutom spel är det ju ganska intressant med VR porr

Medlem

Sa dom inte att den var billig för någon dag sen?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hade de brytt sig om att hålla priset lågt skulle de väl inte ha slängt med en handkontroll för femhundra bagare.

Eller kan man välja bort den när man beställer om man redan har en Xbox-kontroll?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv
Skrivet av Pjotor:

Hade de brytt sig om att hålla priset lågt skulle de väl inte ha slängt med en handkontroll för femhundra bagare.

Eller kan man välja bort den när man beställer om man redan har en Xbox-kontroll?

De får nog kontrollerna väldigt billigt för att kunna skapa mervärde till produkten. De visste att den skulle bli dyr och sökte förmodligen nån som kunde hjälpa till att sponsra.

Du betalar inte 500 spänn för kontrollen, det kan man med största säkerhet säga.

Medlem

1995 kr på Black Friday 2017, det är ett OK pris för ett par skidglasögon med en mobilskärm. Smärre överdrift, men iaf.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

MEG
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Förutom spel är det ju ganska intressant med VR porr

Skulle kunna vara det som får fart på försäljningen, det var trots allt porren som gjorde att VHS vann kriget på sin tid.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

7400 SEK ligger priset på inkl frakt och moms till Sverige.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Hade de brytt sig om att hålla priset lågt skulle de väl inte ha slängt med en handkontroll för femhundra bagare.

Eller kan man välja bort den när man beställer om man redan har en Xbox-kontroll?

Det är sagt att de bundlade produkterna knappt syns i totalpriset , du skulle alltså tjäna mer på att sälja kontrollen än att välja bort den.
Spelen som är en preorder bonus har nog inte kostat en krona , PR värdet här är stort.

Medlem

Säljer för tillverkningskostnad... Jo tjena!

Målet är inte att tjäna grova pengar, Vi vill nå ut med VR... Jo tjena!

Ge bort dom för en spottstyver då om inte pengarna är problemet, vilket det inte är med facebook i ryggen. Ge bort de för ~2000kr så blir alla nöjda och glada, konkurrenterna blir krossade och spelutvecklarna väljer oculus.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Säljer för tillverkningskostnad... Jo tjena!

Målet är inte att tjäna grova pengar, Vi vill nå ut med VR... Jo tjena!

Ge bort dom för en spottstyver då om inte pengarna är problemet, vilket det inte är med facebook i ryggen. Ge bort de för ~2000kr så blir alla nöjda och glada, konkurrenterna blir krossade och spelutvecklarna väljer oculus.

Det är skillnad på att sälja utan vinst och att sälja med förlust.
Tänk till lite vettja , rätt surt att kräva det kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av gerald:
Skrivet av Pjotor:

Hade de brytt sig om att hålla priset lågt skulle de väl inte ha slängt med en handkontroll för femhundra bagare.

Eller kan man välja bort den när man beställer om man redan har en Xbox-kontroll?

Det är sagt att de bundlade produkterna knappt syns i totalpriset , du skulle alltså tjäna mer på att sälja kontrollen än att välja bort den.
Spelen som är en preorder bonus har nog inte kostat en krona , PR värdet här är stort.

Det sades inte allt förlänge sedan att jorden är platt.
Men faktum kvarstår, hur man än vrider och vänder påt, att det är en extra kostnad. Ja om dom inte kört en smash & grab hos MS. Så varför slänga med extra grejer om dom inte tjänar något på OR? Logics?

Medlem
Skrivet av atnek:
Skrivet av gerald:
Skrivet av Pjotor:

Hade de brytt sig om att hålla priset lågt skulle de väl inte ha slängt med en handkontroll för femhundra bagare.

Eller kan man välja bort den när man beställer om man redan har en Xbox-kontroll?

Det är sagt att de bundlade produkterna knappt syns i totalpriset , du skulle alltså tjäna mer på att sälja kontrollen än att välja bort den.
Spelen som är en preorder bonus har nog inte kostat en krona , PR värdet här är stort.

Det sades inte allt förlänge sedan att jorden är platt.
Men faktum kvarstår, hur man än vrider och vänder påt, att det är en extra kostnad. Ja om dom inte kört en smash & grab hos MS. Så varför slänga med extra grejer om dom inte tjänar något på OR? Logics?

OR och MS har ingått ett samarbete , det är alltså inte OR som köpt ett antal kontroller på elgiganten.
Jag misstänker att de är intresserade av att få riften och lira med xboxen för att kunna konkurera med PS4.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Säljer för tillverkningskostnad... Jo tjena!

Målet är inte att tjäna grova pengar, Vi vill nå ut med VR... Jo tjena!

Ge bort dom för en spottstyver då om inte pengarna är problemet, vilket det inte är med facebook i ryggen. Ge bort de för ~2000kr så blir alla nöjda och glada, konkurrenterna blir krossade och spelutvecklarna väljer oculus.

Det finns sjukt många tekniska nyheter här som behövts utvecklats specifikt för VR och inte finns att få tag på någon annanstans i stor skala.

Tillverkningskostnaderna sjunker radikalt när en teknik mognar och når ut till tiotals miljoner. Jämför vad de första 4K skärmarna kostade att tillverka, eller de första av någon annan high-end elektronik produkt som någonsin skäppts.

Medlem

Läste att oculus rift skaparna klagar på playstation VR för att det inte är High-end. Tror nog de kommer vinna på just det, eftersom det kommer vara så få som vill lägga den pengen som Oculus killarna hävdar att det är värt. Det kommer folk inte göra på en produkt som de knappt vet vad det är, eller hur det känns.
Det är en så otroligt dålig sälj att säga att "våran produkt är inte dyr, det är PC'n du behöver för vår produkt som är dyr". Tror dom att konsumenter tänker att det är sant och rimligt då att "Jo, jag vill nog pröva Vr och lägger gärna flera tusen extra på dator eller komponenter". Jag tror de flesta kommer vara mer nöjda med att lägga runt 3000kr på en playstation VR och bara kunna köra på den ps4'an de redan äger, även om kvaliteten är sämre. Skillnaden i kvalitet spelar roll, men eftersom detta är gen 1 sv en helt ny produkt som större delen av alla konsumenter inte äns prövat en enda gång, så har det inget att jämnföra med. Att det fungerar och känns VR kommer räcka gott nog för det flesta. Tänk bara när oculus först kom, folk var som bortblåsta över hur coolt det var, samma sak med playstation VR's prototyp. Så kommer de vara för de flesta som först köper VR, fast många av barnsjukdomarna är då redan fixade.
I mina ögon så kommer playstation VR vinna av dessa enkla anledningar. Känns som att Sony förstår det här också, men de har några fler år på nacken i branchen också.
Sony's utvecklingsmöjligheter känns också ljusare eftersom företaget själva utvecklar och tillverkar ljud och bild inom företaget. Oculus måste istället beställa från företag som just Sony.
Oculus har såklart fördelar med att de lanserar för PC också, de kommer att finnas mer innehåll att lägga vantarna på, men pengar styr marknaden för hårt.

Medlem
Skrivet av 0skar:

Sony's utvecklingsmöjligheter känns också ljusare eftersom företaget själva utvecklar och tillverkar ljud och bild inom företaget. Oculus måste istället beställa från företag som just Sony.

Oculus Rift är partners med Samsung, som numera är världens största elektroniktillverkare, Sony har inga särskilda fördelar på det planet.

Nah, tror jag skippar detta tills version 3.0 kommer, eller något i den svängen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Nah, tror jag skippar detta tills version 3.0 kommer, eller något i den svängen.

Jag tycker de missade målet fullständigt. De skulle slipat klart DK2, släppt den till priset de utlovade och gjort marknaden sugen på nästa version. Oavsett vad de lovar och hypar så kommer den här versionen vara full av buggar, lite content och för dyr. Dessutom, hur skall de få spelföretagen att återigen optimera för en viss produkt? De kan ju för fasiken inte ens optimera ordentligt för konsollerna än som varit ute i åratal.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

Nah, tror jag skippar detta tills version 3.0 kommer, eller något i den svängen.

Jag tycker de missade målet fullständigt. De skulle slipat klart DK2, släppt den till priset de utlovade och gjort marknaden sugen på nästa version. Oavsett vad de lovar och hypar så kommer den här versionen vara full av buggar, lite content och för dyr. Dessutom, hur skall de få spelföretagen att återigen optimera för en viss produkt? De kan ju för fasiken inte ens optimera ordentligt för konsollerna än som varit ute i åratal.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Ska bli intressant att se hur det går med allt det här.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av 0skar:

Sony's utvecklingsmöjligheter känns också ljusare eftersom företaget själva utvecklar och tillverkar ljud och bild inom företaget. Oculus måste istället beställa från företag som just Sony.

Oculus Rift är partners med Samsung, som numera är världens största elektroniktillverkare, Sony har inga särskilda fördelar på det planet.

Precis , därför samsung Gear Vr existerar.
Tjänster och gentjänster.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Skåningar think alike. We are part of the Spiddekaga mindhive.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

Nah, tror jag skippar detta tills version 3.0 kommer, eller något i den svängen.

Jag tycker de missade målet fullständigt. De skulle slipat klart DK2, släppt den till priset de utlovade och gjort marknaden sugen på nästa version. Oavsett vad de lovar och hypar så kommer den här versionen vara full av buggar, lite content och för dyr. Dessutom, hur skall de få spelföretagen att återigen optimera för en viss produkt? De kan ju för fasiken inte ens optimera ordentligt för konsollerna än som varit ute i åratal.

Håller helt med dig om dk2 , den borde släppas parallelt med cv1 i mars som ett alternativ.

Dock behöver nog ingen oroa sig för "optimering"
Vr stödet ligger redan i Unreal , Unity och Cryengine och vi har redan idag spel som fått vr stöd i efterhand med en rebuild.
Vill man ge ett spel VR stöd är det inga problem med ovanstående motorer.
Dock får man se till att karaktären man spelar får en 3d model eftersom man kan titta ner på sig själv.
Har dock provat spel utan kropp och det fungerar också

Medlem
Skrivet av purjo:
Skrivet av Vercadi:

Kommer det ens finnas något spel som är värt att spela tills OR släpps? Onödigt att köpa något för 7k när man knappt kommer använda det.

Eve Valkyrie var fruktansvärt kul när jag provade det för 1,5 år sedan. Dock kommer jag inte lägga 20 lakan på occulus och en ny dator för ett spel.

Personligen har jag sett fram emot detta i flera år och bestämde mig att jag väntat tillräckligt. Ser fram emot att spela Eve Valkyrie, StarCitizen och Elite Dangerous med Oculus.

Lägger gärna ut någon extra tusenlapp än att vänta i ett år till.

Gällande pris för dator + oculus så känns det rätt överdrivet. De flesta som köpt nytt någon gång under de senaste 5 åren behöver säkert inte uppgradera mer än i värsta fall grafikkort.

Medlem

Om nån kommer ihåg ps3 när det släpptes, De kostade 8000kr i början och sony sa att dom gick i förlust på varje enhet.
Detta är troligen samma här.
Dom kostar massor nu.. Sen när massproduktionen är igång på dessa, så kommer priset sjunka.. Helt övertygad, antingen det eller Konken.. Men tror inte Facebook konkar inom kort

Medlem
Skrivet av gerald:

et är skillnad på att sälja utan vinst och att sälja med förlust.
Tänk till lite vettja , rätt surt att kräva det kan jag tycka.

Det beror på vilken strategi man väljer. Många företag använder sig av s k Saturation bombing, d v s man går in på en marknad (eller geografiskt område) och är beredd på att göra förlust en tid för att sedan börja göra vinst när konkurrenterna är borta. Walmart är ett företag som arbetar så och Starbucks likaså.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av M4NGL3R:

Om nån kommer ihåg ps3 när det släpptes, De kostade 8000kr i början och sony sa att dom gick i förlust på varje enhet.
Detta är troligen samma här.
Dom kostar massor nu.. Sen när massproduktionen är igång på dessa, så kommer priset sjunka.. Helt övertygad, antingen det eller Konken.. Men tror inte Facebook konkar inom kort

Problemet med den första Ps3an, om du kommer ihåg, var att de stoppade in en extra uppsättning chipsets för att man skulle kunna spela Ps2 spel. Det var det som gjorde den dyr. Det fixade man sedan genom att kastrera konsolen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar