Fallout 4

Medlem
Fallout 4

Många spelares Game of the year är inte dåligt. Det är bara "meh".

Bethesda själva har använt uttrycket "next generation of open-world gaming" för att marknadsföra sin titel. Efter att ha spenderat drygt 40 timmar i spelet vill jag naturligtvis veta exakt vad de menar med det. Menar de att grafiken är next generation? Knappast. Jag maxade grafiken och texturerna såg ändå ut att vara hämtade från ett PS3-spel. Väldigt lite har faktiskt hänt sedan deras senaste Falloutspel. Grafiken i Fallout 4 är ungefär som New Vegas, med lite mer på skärmen och lite finare ljussättning. Men det märks tydligt att spelmotorn är redo för pension.

Så vad menar de med "next generation of open-world gaming"? Menar de att storyn är djupt interaktiv och förgrenar sig beroende på hur du väljer att spela? Nej, faktum är att jag sällan känner att jag kan påverka någonting. Vissa klagar på The Witcher för att man måste spela som Geralt och inte kan skapa sin egen karaktär. Men jag känner genom hela Fallout 4 att min karaktär skapats åt mig och att ingenting jag gör direkt påverkar något. Visst kan jag välja att ställa mig på den ena eller andra sidan i vissa konflikter, men valen känns i de lägena oinspirerade och klichéfyllda. Fallout 4 blir aldrig mitt spel och det slutar med att jag saknar Geralts raspiga röst.

Nej, det finns absolut ingenting i Fallout 4 som är "next generation of open-world gaming".

Bethesda har fastnat. Inför nästa stora open-world måste de:

- Utveckla en ny spelmotor. Creation Engine, som den kallas, har passerat bäst före. Kallar man sitt spel för "next generation of open-world gaming" så ska jag kunna gå in i fler än ett hus i varje by jag passerar. Och jag ska inte behöva uppleva en laddningsskärm bara för att jag vill gå ner i en liten källare i Sanctuary. I dagsläget känns 90% av världen som en kuliss och det inbjuder inte till utforskning.

- Skriva mer intressanta karaktärer. Deras karaktärer har aldrig varit speciellt intressanta. De har aldrig känts mer levande än de döda ögonen som stirrar på dig under dialogerna. Bethesda valde själva att ha massor av talad dialog i Fallout 4, men väldigt få hade något intressant att säga. Jag vill inte lära känna Preston för allt som finns att veta om honom förmedlas till mig på ett ögonblick. Den enda karaktären i Fallout 4 som jag kände lite intresse för var Nick Valentine.

- Anlita en bra författare att skriva storyn. Ärligt talat, jag sket fullständigt i Shaun. Vem var han och varför skulle jag bry mig? Det här faller tillbaka lite på förra punkten med de ointressanta karaktärerna. Ska jag känna någon som helst iver när jag letar efter en försvunnen person så måste jag känna den personen. Shaun är bara en polygonbebis och ni förväntar er att jag ska känna mig inspirerad att jaga efter honom enbart baserat på det. Även här saknar jag Geralt och hans Witcher 3. Där kände jag något. Personerna jag mötte och interagerade med betydde något och de hade ett djup som gjorde att jag ville veta mer om dem. Jag blev märkbart rörd när jag till slut hittade Ciri och... Ja, ni vet vilken scen jag pratar om, men jag vill inte spoila för de som inte kommit dit än. Shaun är... Jag kunde inte bry mig mindre om Shaun om ni förstår var jag vill komma.

- Skriv side quests som känns meningsfulla. Om varje side quest är en lite minihistoria i sig själv så blir de mer intressanta att uppleva. "Snälla gå till biblioteket och lämna tillbaka den här boken som är 200 år försenad och döda alla supermutanter som finns där" säger kvinnan jag aldrig träffat förr. Eh, jaha.. Varför då?

- Förbättra strider och stealth. Om ni vill göra ett FPS, gör då ett FPS. Om ni vill göra ett RPG, gör då ett RPG. Ert nuvarande stridssystem är antingen ett halvkasst FPS, eller ett halvkasst RPG beroende på hur man väljer att spela. Och er stealth är lika trasig som den varit sedan Morrowind. Om jag kan blåsa skallen av en person och killen bredvid reagerar med "It was probably nohting" och går tillbaka till sin ursprungsposition så är något märkbart fel. Men det är väl så en Next generation AI ska fungera, eller?

Allt är inte negativt med Fallout 4. Det innehåller ett riktigt bra craftingsystem. Det är stort och mer varierat än tidigare i serien. Men det inspirerar knappast. Det tillför väldigt lite nytt till serien. Det är samma mat i ny förpackning. Samma godis, men annan färg på påsen.

Nu väntar jag för att se vad mod communityn kan hitta på de närmsta åren.

Slutbetyg: "Meh..."

#blogg

Fallout 4

Bra skrivet.

Ang. "Shaun" så tänkte jag direkt på "Heavy Rain". Kunde de inte valt ett annat namn?

Jag har bara spelat 10+ timmar, och tycker det är kul att titta in lite då och då, men det är inte lika "magiskt" som det var i "Fallout 3".

Grafikmotorn är förlegad, kanske kan moddare fixa till det lite under åren som kommer. Lite sorgligt är det att tänka att nästa Fallout säkert kommer dröja 5 år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Spelat i 150 timmar men inte klar med main story och nu har jag tröttnat. Gillade det men nu är jag klar typ iaf tills GECK.

Medlem

Håller med dig i princip. Ja grafiken är inte top notch, men eftersom att jag spelade New Vegas precis innnan FO4, så ser jag ändå en betydande skillnad dem emellan. Trots många brister så är det så välidgt roligt att spela. Själv tycker jag att striderna är ett stort lyft från tidgare, och det är nu roligt i FO4 att skjuta live (utan Pip-boy). Efter 100 timmar är jag klar och nöjd tills DLC kommer.

Testpilot

Lite väl hård sågning av grafiken. Jag precis som Takashimaya körde vegas innan och det var ingen rolig grafisk upplevelse trots high resolution mods.

Men på allt annat håller jag med. Efter spelat Witcher 3 så ser man hur stora brister Fallout 4 har.

CD Project Red har helt enkelt höjt ribban avsevärt för rollspel och openworld spel rent generellt med sitt spel och man vill ju inte sitta o tugga gammal dynga då man vet att det finns bättre!

Trots detta lade jag ner 150 timmars spelande på Fallout 3 vilket är lika många som jag lade på Witcher 3.
Witcher 3 däremot ser jag fram emot att spela expansionerna , det gör jag inte med Fallout.

Medlem

Jag köpte spelet men sen hamnade det i hyllan och samlade damm för jag har så himla många spel som jag inte har spelat än. Funderar på att sälja spelet inte för att jag tror att det är dåligt utan för att jag har som sagt för många ospelade spel.

1
Skriv svar