Mer info i RSS flödet

Medlem
Mer info i RSS flödet

skulle vilja se mera information i RSS flödet, eg. att antingen den korta eller fulla versionen av nyheten syns i RSS flödet, tycker det är lite dåligt att bara länken vissas, när bland annat Slashdot och Sweclockers vissar hela nyheten.

W2k
Medlem

Alla bra RSS-läsare visar det som länken pekar på snarare än den eventuella text som finns i själva flödet. Vi har därmed valt att spara bandbredd genom att bara inkludera länkar.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Hur sparar ni bandbredd på det viset? Om nu rss-läsaren ändå får gå och hämta ytterligare info. Och vilka rss-läsare stödjer funktionen?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

mjo, med tanke på att en RSS fil som hämtas kanske 1 gång i timmen tar max 5% av vad alla bilder/flash animation som vissas på FZ i vanliga fall.
Så personligen har jag lite svårt att se att det spar på bandbredden, den största anledningen till att många hemsider väljer att stöjda rss är just bandbredd.

Medlem

FZ är rätt så ensamma om att bara ha en länk i sitt RSS-flöde såvitt jag kan se. Rätt så ensamma säger jag, eftersom jag naturligtvis inte har tittat på alla andra RSS-flöden som existerar på Internet. Men jag har ett 40-tal flöden i min Feedreader och tror FZ är de enda som kör med endast en länk. Bör åtminstone finnas även en liten teaser på en eller två meningar.

Kanske har något med exponering av reklamen att göra? Mig påverkar det inte eftersom jag har JavaScript avaktiverat som default som en säkerhetsåtgärd/prestanda, och FZ's reklam verkar inte fungera utan detta.

W2k
Medlem

Jag tror det är ganska uppenbart att en RSS med bara rubriker tar mindre bandbredd än en RSS med hela nyheter i, så jag lämnar den frågan. Dessutom tror jag att många klickar sig vidare in på själva sajten från RSS:en ändå, för att ex.vis läsa kommentarerna.

Naturligtvis spelar reklam också en roll, eftersom det här är en reklamfinansierad webbplats. Vi skulle inte kunna driva sajten om vi inte kunde visa reklam med våra nyheter.

För övrigt måste det vara ganska många webbplatser som inte funkar om man har JavaScript avslaget, någon särskild säkerhets/prestandaskillnad ger det inte, om man inte kör IE på en 486:a förstås...


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Jag håller med om att med en bra rubrik så är det allt som behövs. Tänkte igenom det lite, och inser att ditt argument låter bättre, W2K.

Men, att påstå att det inte gör någon säkerhetsskillnad med JavaScript avslaget är inte helt korrekt. JavaScript är en erkänd möjlig säkerhetsrisk, och att surfa runt med det aktiverat hur som helst på nätet är -- och jag hoppas jag inte förolämpar någon alltför mycket -- dumt.

Ja, jag är väl medveten om att ifall jag vill vara helt säker så ska jag koppla ur min internetanslutning, vilket även det är ett dumt förslag. Saken är ju den att man ska minska riskerna även om de inte går att elimintera totalt.

De flesta sidor som jag besöker fungerar utan problem med JS avaktiverat. Ett fåtal sidor gör det inte, men många börjar utveckla med oss som inte gillar JS i åtanke. Titta på topplistan med tillägg till Firefox. NoScript ligger på andra plats, så det är en relativt vanlig säkerhetstanke.

Prestanda. Nej, du har ju rätt där faktiskt. Ingen skillnad egentligen, om man inte räknar med de tillfällen där ett JS på något vis fått läsaren att låsa sig, och då rör det sig mer om ett säkerhetsfel än prestanda.

Nåja, ber om ursäkt för att ha gått så mycket off topic

Edit: Sen inser jag såklart dilemmat med reklamen. Jag har dock kontroll över min läsare och tänker inte aktivera JS på FZ bara för att få reklam, så det är nog upp till er att ordna så jag får reklam ändå. Sidan är ju så bra utformad att den är fullkomligt funktionell utan JS, vilket ni ska ha en stor uppåttumme (här hade jag satt in smileyn, men den ser ju ut att sträcka ut fel finger..)

W2k
Medlem

Nu blev det här en diskussion om Javascript, vilket är offtopic, så jag tänker inte gå in på det. Generellt är det sant att ju fler funktioner man slår på i sin dator, desto större är risken att man utsätts för säkerhetsrisker. Men med rätt webbläsare och sunt förnuft klarar man sig. I värsta fall är det bara att återställa senaste backupen om man åker dit. Däremot är det otroligt obekvämt att ha JS avslaget eftersom tusentals sidor använder det. Därmed har jag sagt mitt i frågan


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Ok, hade lite på känn att det hade med reklam att göra.

Hoppas att FZ får möjlighet i framtiden att lägga till en mindre nyhet och att den sen vidar länkar till hela nyheten+kommentarer, dvs då ni får mera sponsorer/eknomi för bandbredden

Inaktiv

Jag vill också se mer information då jag läser rss i min dreambox och den har ingen stöd för vanliga internetsidor, än iaf.
Jag tror det blir ungefär plus minus noll i reklamintäkter om ni skickar med lite mer info i rss flödet, då ni istället tappar besökare i nyheter man vill läsa mer om istället.

1
Skriv svar