Assassins Creed: Black Flag avklarat

Flakmonkey
Assassins Creed: Black Flag avklarat

Håller jag den här takten kommer jag inte slå förra årets resultat vad gäller avklarade spel men det är vad jag får när jag tar mig an spel som #Assassin's Creed: Black Flag. De tar helt enkelt en stund att klara av, speciellt som jag har vissa "completionist"-tendenser som gör att jag kan sväva iväg på tidsödande sidospår. Det är såklart helt okej eftersom jag tycker det är kul, men det är inte bra om man vill klara spel så fort som möjligt.

Nåväl om jag nu ska säga några väl valda ord om Black Flag så kan jag nog enklast sammanfatta mina tankar om det med att det i mina ögon är det bästa spelet i serien som jag spelat. Nu har jag inte lirat alla men om jag jämför med del två som jag tyckte var den bästa hittills så knäcks den rätt lätt av Black Flag. En stor orsak till detta är något så "enkelt" som det faktum att man får leka pirat i Karibien vilket man inte fått göra på ett vettigt sätt i ett spel sedan Sid Meier's Pirates!. Till och med sekvenser som längre turer från punkt A till B blir roliga när man får färdas på ett piratskepp med allt vad det innebär i form av sjöstrider, valfångeri och stormar än när man åker i en bil eller rider på en häst.

[video=15305]

Pirattemat med miljöer, karaktärer och handling gör helt enkelt att Black Flag känns, i brist på ett bättre ord, fräscht vilket är lite av en illusion om man ser till upplägget och spelmekaniken. Du kommer fortfarande spendera en stor del av din tid hoppandes mellan hustak eller gömd i "folkmassorna" för att kunna komma åt ditt nästa offer. Handlingen är också i stort sett densamma vilket inte är så konstigt med tanke på seriens upplägg. Vi har visserligen en skillnad i att seriens hjälte mer eller rmindre snubblar in i konflikten mellan assassins och templars vilket ger det hela lite krydda men det är ändå samma grund. Nu ser jag inte det som något negativt då jag tycker att det är intressant, men tycker det inte det ska du nog inte förvänta dig att bli omvänd här. Jag måste också erkänna att jag faktiskt brydde mig om huvudkaraktären här vilket troligen beror på att det är en karaktär med väldigt många osympatiska drag.

Vad gäller presentationen hittar jag inte mycket att gnälla på. De buggar som tycks plåga senare delar i serien märkte jag inte av alls. Kanske beror det på att jag lirar det ett antal år efter att det släpptes och att det därför har plåstrats om några gånger, men det är helt okej för mig. Visuellt skulle jag väl inte kalla det för imponerande men det kan man verkligen säga om ljudbilden och det beror på en enda sak - piratsångerna. Röstskådespeleriet är lika bra som man kan förvänta sig av en stortitel numera men sångerna som du får höra när du färdas till sjös. Vem som än kom på den idén förtjänar en rejäl löneökning för det är en fantastisk stämningshöjare.

Seriens bästa hittills alltså och jag får väl se när jag tar mig an en ny del och vilken det då blir. Just nu känns det som att det är bäst att ta en liten paus från AC för att undvika att det börjar kännas enformigt och tråkigt. Upplägget skiljer sig trots allt inte så mycket från varandra även om miljöerna är nya och det vore trist att förstöra spelen genom att försöka plöja igenom dem i en alltför rask takt.

#blogg

Assassins Creed: Black Flag avklarat

Ligger och väntar på Uplay som ett litet barn, så även Unity och Rogue.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot

Just sångerna är det bästa , gjorde också att man tyckte det var värt att jaga efter fler låtar att lyssna på!

Spellista:
https://www.youtube.com/watch?v=pvccU-JeKyk

Medlem

Rogue innan Unity ifall du vill få en bättre sammankoppling storymässigt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Min introduktion i serien var AC 3 men slutade spela halvvägs då jag ledsnade totalt på huvudkaraktären.
Testade sedan Black Flag efter rekommendationer och fastnade precis som du för den osympatiske Edward som jag tycker är en av spelvärldens bäst spelade av Matt Ryan.
Det här är dessutom det enda piratspelet jag känner till som inte är så "tramsigt" utan har en mer seriös ton.

Av de gamla liren så föredrog jag det danskutvecklade Cutthroats(trots att det var buggigt) före Pirates!.

PS. Skulle vara intressant att få spela ett välutvecklat RPG i den här miljön..

Medlem
Skrivet av Vildjakt:

Min introduktion i serien var AC 3 men slutade spela halvvägs då jag ledsnade totalt på huvudkaraktären.
Testade sedan Black Flag efter rekommendationer och fastnade precis som du för den osympatiske Edward som jag tycker är en av spelvärldens bäst spelade av Matt Ryan.
Det här är dessutom det enda piratspelet jag känner till som inte är så "tramsigt" utan har en mer seriös ton.

Av de gamla liren så föredrog jag det danskutvecklade Cutthroats(trots att det var buggigt) före Pirates!.

PS. Skulle vara intressant att få spela ett välutvecklat RPG i den här miljön..

Som sagt, testa på rogue ifall du kan, det är väldigt likt black flag med vissa förbättringar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar