HTC Vive ser ut att kosta 1 000 dollar

Robot
HTC Vive ser ut att kosta 1 000 dollar

Tävlingsregler avslöjar priset?

#htc, #valve


Medlem
HTC Vive ser ut att kosta 1 000 dollar

Väntar på officiella siffror. Bådar inte gott dock.

Medlem

Väntar på nästa generations VR när barnsjukdomarna är väck, priset lägre och datorn kanske bättre förberedd på att driva spelen.

Det kan bli kämpigt att nå den stora massan med dessa priser, men tvivlar inte en sekund på att det ändå finns gott om kunder redo med pengarna i näven.

Vill absolut testa, men inte köpa för de pengarna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Alltså ska inte klaga på priset, det är ny teknologi och allt. Menar en 27" 144hz skärm kostar 7k. Har man råd och känner det är värt så är prislappen inte så farlig egentligen.

Jag kommer dock avvakta minst 1 år och hoppar på lite billigare prislapp.

Medlem

Om kvalitén är jämförbart så känns det som att Oculus kommer att vinna första rundan utan några som helst problem.

Medlem

Det är som att företagen ger bort vinsten till playstation VR.

Medlem

Nyfiken att testa, men inte till det priset som är satt. Sen återstår att se hur marknaden tar emot VR trenden, kanske inte alls tas emot som utvecklarna vill och hoppas på, troligtvis gör det så, tiden får utvisa om detta. Jag kommer att avvakta ett tag iaf// over and out

Medlem

Riften kostar $599 och €699 vilket kan betyda att det kostar hela €1100 för Vive + frakt och annat smått och gott. Så 12000 SEK?

Medlem

Enligt vad jag hört från folk som testat båda är Vive bättre. Men väntar nog tills jag själv testat båda.

Medlem
Skrivet av disinfect:

Enligt vad jag hört från folk som testat båda är Vive bättre. Men väntar nog tills jag själv testat båda.

Kan tänka mig det, som det ser ut ( vet inte om det är så) så har den en kamera fram för att du inte ska behöva ta av dig glasögonen för att orientera dig. Men det kräver en helt annan yta för att fungera ordentligt också. Större rum med ett antal sensorer, vilket också gör att jag förstår att priset är högre med tanke på att den är mer avancerad. Skulle inte köpa någon av dem ändå för jag känner inte att jag skulle använda dem nog mycket.

Medlem

Det står ju dock att priset är en biljett till eventet (som enligt rykten kostar $300) och ett vive pre-kit.
Så då borde väl priset för vive hamna runt $700 och inte $1000?

Redaktör
Skrivet av raexx:

Det står ju dock att priset är en biljett till eventet (som enligt rykten kostar $300) och ett vive pre-kit.
Så då borde väl priset för vive hamna runt $700 och inte $1000?

Eventet är gratis enligt http://www.indiedb.com/company/valve/news/steamvr-developer-s...


signatur
KoP
Medlem

Priset och det att majoriteten inte sitter på tillräckligt kraftfulla datorer tror jag kan skapa en uppförsbacka för dessa vr-headset, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av raexx:

Det står ju dock att priset är en biljett till eventet (som enligt rykten kostar $300) och ett vive pre-kit.
Så då borde väl priset för vive hamna runt $700 och inte $1000?

Eventet är gratis enligt http://www.indiedb.com/company/valve/news/steamvr-developer-s...

Eventet är invite only och biljetterna verkar vara värderade till $200-$300 enligt diverse sidor.

Medlem

Verkar inte som någon VR blir "in the ballpark" för massmarknaden.

Många kommer nog att vänta och investera ordentlig hårdvara först och se när "testpiloterna" säger att buggarna är borta och det är okej att köpa.

Kan bara hoppas att företagen inser att priserna måste gå ner vid konkurrens och att de har tagit med det i beräkningarna då de säger att "de säljs för självkostnadspris".

Annars oroar jag mig att hoppar konsument VR på fail tåget för 3:e gången, vilket vore en katastrof då vi har de tekniska förutsättningarna denna gång.

phi
Medlem

Half-life Three Confirmed Vive.

Medlem

Tror att man kommer få en bättre VR-upplevelse med Vive än Rift med tanke på kontrollerna. Vill man få liknande till Rift så kommer man få punga ut ännu mer än vad den redan kostar, och då lär den också hamna på runt 1000$.

Gnällkuk
Skrivet av m4gnify:

Tror att man kommer få en bättre VR-upplevelse med Vive än Rift med tanke på kontrollerna. Vill man få liknande till Rift så kommer man få punga ut ännu mer än vad den redan kostar, och då lär den också hamna på runt 1000$.

Kostar den nu 300 dollar mer så får man ju fan hoppas att det blir en bättre upplevelse

Nja, ställer mig tveksam till att VR slår igenom på bred front under året. Dels är kostnaden extremt hög sen återstår det att se hur spelutbudet ser ut.

PlayStation VR är det som har en bra chans. Skulle gissa dock att Sony går back rätt mycket på sina headsets men att det är en högst medveten kostnad för att knyta an marknadsandelar och locka till PlayStation Plus-abbonenter.

Är själv jättesugen på VR men eftersom jag sitter på ett 780 så innebär det antagligen att grafikminnet inte räcker till även om överklockningen skjutsar upp den till en nivå av ett 970. Lägg där till att man antagligen inte optimerar drivrutiner för gamla Kepler-kort så blir det nog svårt att driva det optimalt och då är det nog mest en jobbig upplevelse.

Nästa uppdatering lutar åt nästa generations grafikkort istället så kanske man kan köpa andrahands-headset till hösten om spelutbudet verkar vara intressant men gissningsvis så lär det inte bli något för min egen del tills 2017, kanske PS VR.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

för dyrt.. har inte ens en dator för dom pengarna

Medlem

"total estimated retail value of one thousand dollars ($1,000):"

Detta känns mer som en uppskattning av skattemässiga skäl (vinstskatt?) som säkert kan inkludera en inbjudan till en annars otillgänglig mässa, snarare än en prisuppgift för konsumentversionen av Vive.

Vive Pre är för övrigt inte konsumentversionen (oavsett om konsumentversionen blir exakt likadan så är den enhet som heter Vive Pre som man nu vinner i den här tävlingen, en särskild kit vars pris kan ha fastställts till t.ex. 1 000 USD av skattetekniska skäl).

Medlem

Tråkigt! Men inte oväntat :/

Medlem

När det kommer holodeck som i star trek kan jag börja bry mig om VR.

Inaktiv

Fy fan, det kostar typ lika mycket som min DJI Phantom 3 i så fall.
Men har man råd med en sån så borde jag ha råd med en Vive till hösten.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Väntar på nästa generations VR när barnsjukdomarna är väck, priset lägre och datorn kanske bättre förberedd på att driva spelen.

Det kan bli kämpigt att nå den stora massan med dessa priser, men tvivlar inte en sekund på att det ändå finns gott om kunder redo med pengarna i näven.

Shit vilken Déjà vu jag får, som att jag har hört någon säga exakt så för nån vecka sen.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Alltså ska inte klaga på priset, det är ny teknologi och allt. Menar en 27" 144hz skärm kostar 7k. Har man råd och känner det är värt så är prislappen inte så farlig egentligen.

Jag kommer dock avvakta minst 1 år och hoppar på lite billigare prislapp.

Du menar teknik. Inte teknologi.

Medlem

7000 spänn? För dyrt och för vekt för att det ska vara värt priset. Väntar tills utvecklarna börjar närma sig något som liknar "fulldive", om det ens händer under min livstid det vill sägs.

1
Skriv svar