Microsofts Hololens blir trådlös – tung prislapp för dev kits

Robot
Microsofts Hololens blir trådlös – tung prislapp för dev kits

Batteritiden lämnar en del övrigt att önska.


Medlem
Microsofts Hololens blir trådlös – tung prislapp för dev kits

2016 lär nog inte bli året då VR slår igenom. Hoppas på 2017 istället.

EDIT: Okunskap från min sida, får ta och läsa på lite

Avstängd
Skrivet av brandefors:

2016 lär nog inte bli året då VR slår igenom. Hoppas på 2017 istället.

Vad har denna artikel eller hololens att göra med vr?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av brandefors:

2016 lär nog inte bli året då VR slår igenom. Hoppas på 2017 istället.

Fast Hololens är Augmented Reality, inte Virtual Reality.

Medlem
Medlem

OM det funkar så smooth som det verkar kan det nog bli skithäftigt! Svårt att säga innan man får testa själv

Medlem

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Inaktiv
Skrivet av gerald:

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Har för mig att de sa att det var en prisfråga att göra ytan större och det kan jag förstå när det redan nu kostar så pass mycket att de inte gjorde större.

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av gerald:

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Har för mig att de sa att det var en prisfråga att göra ytan större och det kan jag förstå när det redan nu kostar så pass mycket att de inte gjorde större.

Nej det finns en fysisk gräns för waveguides som de använder. Den gränsen ligger kring 40 graders fov.

Inaktiv
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av gerald:

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Har för mig att de sa att det var en prisfråga att göra ytan större och det kan jag förstå när det redan nu kostar så pass mycket att de inte gjorde större.

Nej det finns en fysisk gräns för waveguides som de använder. Den gränsen ligger kring 40 graders fov.

Han säger själv i talet att det är för dyrt än så länge och att det drar för mycket batteri. Journalister har redan testat en prototyp med långt högre FoV. Skärmarna är egenutvecklade inom MS, så jag tvivlar på att du vet nånting om dessa skärmar.

Medlem

Kan lika gärna vänta på holodeck...

Medlem

Det var inte många år sedan devkits för 360 och PS4 kostade så mycket heller alltså...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Som att lira FPS på konsol...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av gerald:

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Har för mig att de sa att det var en prisfråga att göra ytan större och det kan jag förstå när det redan nu kostar så pass mycket att de inte gjorde större.

Nej det finns en fysisk gräns för waveguides som de använder. Den gränsen ligger kring 40 graders fov.

Han säger själv i talet att det är för dyrt än så länge och att det drar för mycket batteri. Journalister har redan testat en prototyp med långt högre FoV. Skärmarna är egenutvecklade inom MS, så jag tvivlar på att du vet nånting om dessa skärmar.

Du kan läsa mer om det här t.ex.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/34k7pn/reporting_bac...

Det har diskuterats rätt mycket. Det finns alltså en hård fysisk gräns för fov när man använder waveguides. Men visst, Microsoft kan naturligtvis byta ut hela sin displayteknik men detta har varit känt länge och de valde ändå denna så jag antar att den har sina fördelar.

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Eller när grannen går förbi ute och sneglar in i vardagsrummet när man står där.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Som att lira FPS på konsol...

Du vet väl att man kan använda mus och tangentbord på konsol?

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Som att lira FPS på konsol...

Du vet väl att man kan använda mus och tangentbord på konsol?

Glöm inte bort de härliga 30 fps också.

Redaktör
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Som att lira FPS på konsol...

Du vet väl att man kan använda mus och tangentbord på konsol?

Glöm inte bort de härliga 30 fps också.

Men sluta nu, oriktigheter blir inte riktiga bara för att de upprepas gång på gång.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Hololens kommer inte att riktas in mot spelmarknaden som Oculus och Vive gör. Spelen man har fått se är mer tech demos för att visa vad den kan göra men tanken har inte varit att spela på den. Iaf inte i detta läget.

Medlem

Jag tror att detta är framtiden på riktigt. Full VR är för isolerande och inriktar sig mot en för snäv målgrupp av hängivna som till exempel inte har småbarn eller bor med andra människor. VR kommer vara ett mellansteg innan riktig AR kommer.

Men det är inte Hololens som kommer slå då elektroniken är för tung och dyr än. om 10 år kanske det kan bli riktigt intressant. AR i linser eller smidiga glasögon gör att VR och verkligheten kan blandas... hela tiden.

Medlem
Medlem
Skrivet av Statsmakten:

Fixade artikelbilden: http://i.imgur.com/0igeiKB.jpg

Haha


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Statsmakten:

Fixade artikelbilden: http://i.imgur.com/0igeiKB.jpg

ahh, en ärlig representation i dessa tider då vilseledning är det nya svarta...

Medlem

Gillar Microsofts idé här mer än VR hjälmarna men ja, om det nu bara blir några få spel som kommer ha gott stöd så blir det inte att skaffa sig något sådant här heller.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av gerald:

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Har för mig att de sa att det var en prisfråga att göra ytan större och det kan jag förstå när det redan nu kostar så pass mycket att de inte gjorde större.

Nej det finns en fysisk gräns för waveguides som de använder. Den gränsen ligger kring 40 graders fov.

Han säger själv i talet att det är för dyrt än så länge och att det drar för mycket batteri. Journalister har redan testat en prototyp med långt högre FoV. Skärmarna är egenutvecklade inom MS, så jag tvivlar på att du vet nånting om dessa skärmar.

Du kan läsa mer om det här t.ex.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/34k7pn/reporting_bac...

Det har diskuterats rätt mycket. Det finns alltså en hård fysisk gräns för fov när man använder waveguides. Men visst, Microsoft kan naturligtvis byta ut hela sin displayteknik men detta har varit känt länge och de valde ändå denna så jag antar att den har sina fördelar.

De kanske har en annan teknologi som är för dyr än sålänge och det var den journalisterna fick testa för ett år sedan.

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av gerald:

15 tums skärm på 60cm , det är inge vidare fov det.
Men tekniken är helt klart häftig

Har för mig att de sa att det var en prisfråga att göra ytan större och det kan jag förstå när det redan nu kostar så pass mycket att de inte gjorde större.

Nej det finns en fysisk gräns för waveguides som de använder. Den gränsen ligger kring 40 graders fov.

Han säger själv i talet att det är för dyrt än så länge och att det drar för mycket batteri. Journalister har redan testat en prototyp med långt högre FoV. Skärmarna är egenutvecklade inom MS, så jag tvivlar på att du vet nånting om dessa skärmar.

Du kan läsa mer om det här t.ex.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/34k7pn/reporting_bac...

Det har diskuterats rätt mycket. Det finns alltså en hård fysisk gräns för fov när man använder waveguides. Men visst, Microsoft kan naturligtvis byta ut hela sin displayteknik men detta har varit känt länge och de valde ändå denna så jag antar att den har sina fördelar.

De kanske har en annan teknologi som är för dyr än sålänge och det var den journalisterna fick testa för ett år sedan.

Ja det är såklart möjligt. Har du förresten en länk till där journalister har testat en prototyp med högre FOV?

Medlem
Skrivet av sweclockern:
Skrivet av Mastermind530974:

Kan bara föreställa mig hur mycket av en idiot man kommer se ut om man lirar spel på dem och nån kommer in i rummet och ser en.

Eller när grannen går förbi ute och sneglar in i vardagsrummet när man står där.

Så här kommer det se ut , helt klart värt det ;P
Nåja , hololens och VR är inte riktigt samma sak och båda kommer finnas i våra hem framöver.
Hololens blir mera en vardagspryl precis som Mobilen är idag medan VR är för gaming/upplevelser.

1
Skriv svar