Snart ingen Microsoft-support för nya CPU:er i Windows 7

Robot
Snart ingen Microsoft-support för nya CPU:er i Windows 7

Annorlunda uttryckt: "Du SKA uppgradera till Windows 10."

#microsoft


Medlem
Snart ingen Microsoft-support för nya CPU:er i Windows 7

Det låter som man måste informera sig om 10and iafa. Hur funkar den? Måste man lära om allt angående filsystem och kommer det vara inkomptibelt med hälften av allt smäck man har och kan man man uppgradera med alla installationer intakta?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Det är bra, tycker jag. Det blir så komplicerat om Microsoft skall ha i åtanke att folk kör med föråldrad mjukvara. Jag har uppgraderat till Windows 10 från 7 och tycker att det är det mest stabila OS:et från Microsoft, någonsin. Snabbt är det också.

Medlem

Snart? Vad är den sista dom kommer stödja tro?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är bra, tycker jag. Det blir så komplicerat om Microsoft skall ha i åtanke att folk kör med föråldrad mjukvara. Jag har uppgraderat till Windows 10 från 7 och tycker att det är det mest stabila OS:et från Microsoft, någonsin. Snabbt är det också.

Dynga är det.

Det har inte ens stöd för mitt internet så när jag uppgraderade var mitt nätverkskort helt lost
Dessutom funkar tydligen inte rattar i nya OS

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det låter som man måste informera sig om 10and iafa. Hur funkar den? Måste man lära om allt angående filsystem och kommer det vara inkomptibelt med hälften av allt smäck man har och kan man man uppgradera med alla installationer intakta?

Allt kommer fungera!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Snart? Vad är den sista dom kommer stödja tro?

Fram till den 17 juli 2017 fortsätter Microsoft ge support till Windows 7- och 8-system med Skylake-processorer, därefter släpper de enbart kritiska Windows-uppdateringar till de gamla operativsystemen.

Inaktiv
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Dreijer:

Det är bra, tycker jag. Det blir så komplicerat om Microsoft skall ha i åtanke att folk kör med föråldrad mjukvara. Jag har uppgraderat till Windows 10 från 7 och tycker att det är det mest stabila OS:et från Microsoft, någonsin. Snabbt är det också.

Dynga är det.

Det har inte ens stöd för mitt internet så när jag uppgraderade var mitt nätverkskort helt lost
Dessutom funkar tydligen inte rattar i nya OS

Men detta handlar ju om drivrutiner från respektive utvecklare och har inget med Windows 10 att göra.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det låter som man måste informera sig om 10and iafa. Hur funkar den? Måste man lära om allt angående filsystem och kommer det vara inkomptibelt med hälften av allt smäck man har och kan man man uppgradera med alla installationer intakta?

Jag skulle säga att det fungerar väldigt bra med windows 10.

Det har fler likheter med windows 7 än windows 8 skulle jag säga. Du kommer känna igen dig direkt och det är inte mycket nytt att lära sig, men med förändringar så är det väl alltid något man stör sig på till en början.

Det flesta mjukvaror kommer fungera rakt av men det kan bli något program som inte fungerar som det ska. För mig fungerade allt.

Gällande inkompatibilitet så går det åt båda hållen. Det dyker upp nya mjukvaror som stöds i windows 10 men inte stöds på windows 7 och det finns äldre mjukvaror som inte stöds i windows 10. Jag har dock inte stött på något problem med detta ännu och de flesta mjukvaror fungerar utan problem både i windows 7 och windows 10.

En sak du kommer känna av direkt är att windows 10 är mycket snabbare än windows 7.

Medlem

Vi som sitter med windows 95 då?

Medlem

Fast detta är ju inget konstigt om man inte vill vinkla det för mycket. Snart är support-perioden ute för äldre Windows-versioner och då kommer inte ny funktionalitet utan bara säkerhetskritiska uppdateringar.

Vad de säger är mer eller mindre att mjukvaruoptimeringar för nya CPU-arkitekturer kommer kräva Windows 10 och framåt. Det kommer självklart fortfarande fungera att använda Windows 7 på ny hårdvara, det kanske bara inte ger samma prestanda och batteritid.

Ett exempel är speed shift för nya Skylake-arkitekturen som kräver ändringar i Windows för att optimera prestandan.

Tycker förövrigt Windows 10 är första riktigt jäkla bra Windows-versionen.

Medlem

Windows 10 är malware och de vill få över oss dit.

Kör Linux som main och byt till M$ när du verkligen behöver det.

Medlem

Nyare processorer kommer ju att fungera till Windows 7/8. Skillnaden är att Windows 10 kan dra nytta av nya funktioner.

I övrigt har jag uppgraderat tre datorer hemma till Windows 10. Den enda nackdelen jag har märkt är att skärmsläckarens inställningar ibland går förlorade vid omstart. Vidare har jag lite strul med en Intel-drivrutin som påverkar HDMI på min minsta dator. Det sistnämnda är förvisso Intels fel.

Windows 10 är snabbt som attan och jag saknar verkligen inte de tidigare versionerna. Självklart har vi olika upplevelser beroende på vilken hårdvara vi har i datorerna. Oftast brukar ju strul bero på drivrutiner snarare än operativsystemet i sig.

Medlem

Windows 10 fungerar säkert bra till nyare datorer, men min gamla tv-dator får jobba som en gnu för att ens komma in i operativsystemet. Jag hoppas verkligen inte dom kommer sluta med support helt och hållet innan 7:an är 10 år gammal för då måste jag köpa en ny dator. Nu handlade artikeln om nya processorers uppdatering, men jag tänker att ifall dom börjat tulla på uppdateringarna så är det väl bara å vänta sej värre grejer i framtiden :/


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Kan förövrigt tycka rubriken kanske borde ändras. Som det är nu låter det som en ny processor-arkitektur inte ens kommer kunna köra Windows 7 vilket inte är sant.

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Dreijer:

Det är bra, tycker jag. Det blir så komplicerat om Microsoft skall ha i åtanke att folk kör med föråldrad mjukvara. Jag har uppgraderat till Windows 10 från 7 och tycker att det är det mest stabila OS:et från Microsoft, någonsin. Snabbt är det också.

Dynga är det.

Det har inte ens stöd för mitt internet så när jag uppgraderade var mitt nätverkskort helt lost
Dessutom funkar tydligen inte rattar i nya OS

Va? Det är inte Microsofts problem att utvecklarna inte släpper drivrutiner till det nya operativsystemet. Din lilla virrpanna.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Windows 10 är malware och de vill få över oss dit.

Kör Linux som main och byt till M$ när du verkligen behöver det.

Alla mina program och spel är till windows, så jag hade fått byta hela tiden isf.

Kul tanke, men det funkar inte för alla.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Dreijer:

Det är bra, tycker jag. Det blir så komplicerat om Microsoft skall ha i åtanke att folk kör med föråldrad mjukvara. Jag har uppgraderat till Windows 10 från 7 och tycker att det är det mest stabila OS:et från Microsoft, någonsin. Snabbt är det också.

Dynga är det.

Det har inte ens stöd för mitt internet så när jag uppgraderade var mitt nätverkskort helt lost
Dessutom funkar tydligen inte rattar i nya OS

Vad använder du för nätverkskort och ratt? Både mitt nätverkskort och G27 fungerar klockrent med Win 10. Att man har gammal hårdvara är inte operativsystemets fel. Oftast har tillverkaren av hårdvaran gett upp stödet och i och med det så finns det inga drivrutiner.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:

Windows 10 är malware och de vill få över oss dit.

Kör Linux som main och byt till M$ när du verkligen behöver det.

Alla mina program och spel är till windows, så jag hade fått byta hela tiden isf.

Kul tanke, men det funkar inte för alla.

Lägg båda på SSD så kan du byta snabbt. Är man van vid linux kan man få igång en passthrough
https://teksyndicate.com/videos/gta-v-linux-skylake-build-har...

Medlem
Skrivet av GizZm086:
Skrivet av Paddington:

Det låter som man måste informera sig om 10and iafa. Hur funkar den? Måste man lära om allt angående filsystem och kommer det vara inkomptibelt med hälften av allt smäck man har och kan man man uppgradera med alla installationer intakta?

Allt kommer fungera!

Utom det som de tar bort i 2017.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Ju mer dem hetsar desto mer blir jag sugen på Linux


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Dreijer:

Det är bra, tycker jag. Det blir så komplicerat om Microsoft skall ha i åtanke att folk kör med föråldrad mjukvara. Jag har uppgraderat till Windows 10 från 7 och tycker att det är det mest stabila OS:et från Microsoft, någonsin. Snabbt är det också.

Dynga är det.

Det har inte ens stöd för mitt internet så när jag uppgraderade var mitt nätverkskort helt lost
Dessutom funkar tydligen inte rattar i nya OS

Va? Det är inte Microsofts problem att utvecklarna inte släpper drivrutiner till det nya operativsystemet. Din lilla virrpanna.

Det är Microsofts fel att de inte gör ett system som är så robust att det är kompatibelt med hårdvara som fungerande i de tidigare versionerna. Tillverkarna har också ett finger med i spelet då de hellre ser oss köpa en ny scanner eller skrivare. Miljönissarna borde vara upprörda, vad är ett paket "ekomjölk" jämfört med slöseriet att kasta bort fullt fungerande hårdvara. Företagen vill och måste tjäna pengar åt sina aktieägare. Det finns ingen riktig miljökamp frikopplad antikapitalismen, det blir bara antingen den dumma idealistens eller förmögna minoritetens välgörenhet och samvetsskit.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Det är Microsofts fel att de inte gör ett system som är så robust att det är kompatibelt med hårdvara som fungerande i de tidigare versionerna. Tillverkarna har också ett finger med i spelet då de hellre ser oss köpa en ny scanner eller skrivare...

Så Microsoft ska alltså utveckla ett operativsystem som fungerar med all hårdvara som har fungerat i tidigare versioner? Hur länge då? För evigt?

Medlem

Det är inga konstigheter. För evigt, ja.

Medlem

Blir ingen uppgradering till win10 förrens det inhandlas ny pc.
Min 12 000 kr i7 3770k rig från 2012 tar emot allt hyfsat bra fortfarande. Flaskhalsen är ju gtx670 kortet dock.

GIssar på att senare i år eller 2017 blir det uppgradering till motsvarande system, plus win10, alternativ nån skön linux som funkar med det jag pysslar med på datorn.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Det faller ju på sin egen orimlighet. Microsofts uppgift är att leverera ett stabilt operativsystem. De skulle aldrig kunna få ut en produkt som garanterat fungerar på all hårdvara utan att hårdvarutillverkarna själva gör rätt för sig.

Inaktiv
Skrivet av flamgorilla:

Ju mer dem hetsar desto mer blir jag sugen på Linux

Läs blogginlägget. Det är ingen som hetsar. Detta är riktat till företag där de får hjälp med vilken hårdvara de ska satsa på i övergången mellan 7 och 10. Gamla OS är byggda för gammal hårdvara.

Medlem

Som Shia skulle sagt, Just do it! Gick upp till 10an så fort man fick och aldrig tittat tillbaka på 8.1 som var mitt senaste operativ.

Medlem

Tycker att på alternativet "När helvetet fryser till is" borde vara istället: "När helvetet fryser till is, grisar kan flyga och månen ramlar ner",

Själv kör jag Windows 10 och det fungerar utmärkt.
Sitta sig och klamra sig fast i gamla saker är många gånger inte bra. Jag saknar inte Windows 98 och mitt uppringa bredband kan jag säga.

Inaktiv

Nyhetsvärde? Känns mer som naturlig utveckling, formuleringen 'snart-ingen-support..' är fabricerad för att locka likes / klick!


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

12
Skriv svar