Helgdiskussion – Hur viktig är grafiken?

Robot
Helgdiskussion – Hur viktig är grafiken?
Medlem
Helgdiskussion – Hur viktig är grafiken?

Mja skulle väl inte säga grafiken är super viktig, ett plus i kanten dock men inte det man först ska prioritera att hålla på med när det kommer till att göra spel.
Mekaniken, handling m.m känns bra mycket viktigare, skulle aldrig kunna spela ett spel som ser bra ut men allt annat är rent åt helvete.

Medlem

Falsk marknadsföring spelar stor roll, vidrig attityd, inget att lita på.

Om Grafik, så länge jag tycker spelet är snyggt så är jag nöjd. Phantom Pain har inte super duper grafikiska detaljer, samma sak med Witcher 3, men båda spelen är tillräckliga snygga för att jag ska vara nöjd. The Division ser helt ok ut, men falsk marknadsföring, ush.

Medlem

Gillar mer när spelen har en egen grafisk stil än när de satsar på fotorealism.
Titta t ex på spel som Team Fortress 2, Sunset Overdrive, Telltales spel, Rayman legends, Valiant Hearts eller Borderlands.
Inget utav dessa skulle ju klassas som supersnygga spel, men man lägger märke till dom för att de valt en egen stil.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det är insidan som räknas!

Inaktiv

Jag kan hålla med om att grafiken är ett plus i kanten. För mig är det storyn som är viktigast. Jag kör hellre nåt äldre spel som kan få mig att känna nåt via storyn, än att spela det nyaste flashigaste som jag kanske inte tycker om ens.
Sen är det ju givetvis helt fel att marknadsföra ett spel med otrolig grafik, och i själva verket släppa något helt annat. Falsk marknadsföring borde vara förbjudet även inom spelbranschen. Och är det redan det bör de hålla sig till reglerna.

Medlem

Grafik är viktigt om spelet är utformat för att skapa en viss atmosfär. Rätt grafik till rätt spel skulle jag säga. En enklare mer platt värld skapar även den atmosfär. Och texturupplösning vinner inte alltid när det gäller att skapa något stämningsfullt.

Medlem

För mig spelar det en roll en del i alla fall; Det är stämningen i många spel som är make or break.
Tighta kontroller och att rörelser från karaktären man spelar blir som man tänker sig till 100% viktigare än allt annat enligt mig.
Att visa upp en produkt på det viset som i Watch Dogs/Division för att sen göra en nedgradering kan jag tycka är avskyvärt, men man ska alltid räkna med att saker förändrar sig under utveckling av produkter; oavsett vilken produkt det rör sig om.
Slutligen så vill jag få fram att man ska kanske inte visa upp en produkt förrän den är nästan färdig då det bara leder till "onödigt lidande".

Medlem

för mig är det både och, i vissa spel så är jag nöjd med det jag får, t,ex pc release av Dragons Dogma som kom nyligen ut, Men i allmänhet så tycker jag personligen att grafik kan vara väldigt viktigt för mig för att efter mina snart 30års spelande vill jag se något som jag aldrig har sett förut och jag kan säga WOW åt.

Grafik är inte allt som sagt, men det är en av alla saker som när dom sätts ihop bildar en helhet tycker jag, t,ex dålig grafik,bra story,ok gameplay. Ah det funkar men man önskar man kanske kunna njuta av samma spel fast med mer finesser, Och åt andra hållet, Bra grafik,dålig story.skit grym combat. Då kanske folk kommer gilla spelet lika mycket som det andra fast av som sagt helt andra orsaker.. Så slutsats, Grafik är inte det viktigaste av dom olika sakerna jag tog upp som exempel men alla behövs för det bästa upplevelsen tycker jag.

Medlem

Vill också lägga in att ta t,ex just Nyaste The Division.

Utan det nya grafiska för mig, så känns det som jag har redan på sätt å vis spela spelet redan bara i lite utspridda spel, Gears of war,Destiny.borderlands etc det finns lite av allt där i , och det som är något som jag såg fram i mot när jag hörde om spelet 2013 var grafiken måste jag säga, tillsammans med hur jag trodde gameplay skulle funka. dock så vart det inte direkt det jag tänkte mig.

Medlem

Grafiken är inte viktigare än spelkänsla, djup, innehåll och allt annat som gör ett spel. För att ta något exempel så är To The Moon inget avancerat spel när det gäller dagens teknik på grafikfronten men det är ändå ett av det bättre spelen jag har lirat de senaste åren.
Grafiken kan dock få ett spel växa enormt. Det har hänt många gånger i bland annat The Witcher 3 och Grand Theft Auto 5 att jag bara stannat upp och beundrat hur vackert spelet är. Det kan i och för sig även bero på storleken och djupet i spelvärlden (åååh jag kan verkligen ta mig dit och slå den snubben på käften om jag vill).

Men när det gäller förskönande trailers så anser jag att det är lika mycket falsk marknadsföring som till exempel reklam för hamburgare där maten förbereds och poleras på ett helt annat sätt än den som serveras gästen eller att marknadsföra ett hotellrum med havsutsikt när man bara kan se någon kvadratcentimeter vatten om man kikar i ett hörn av fönstret.

Vi har ett eget ansvar som konsumenter att undersöka produkten innan köp och att även klaga på produkten om den absolut inte håller vad säljaren lovar.

Medlem

Animation är för mig oehört mycket viktigare än grafik. *sneglar på Bethesda*

Medlem
Skrivet av HardRenaLine:

För mig spelar det en roll en del i alla fall; Det är stämningen i många spel som är make or break.
Tighta kontroller och att rörelser från karaktären man spelar blir som man tänker sig till 100% viktigare än allt annat enligt mig.
Att visa upp en produkt på det viset som i Watch Dogs/Division för att sen göra en nedgradering kan jag tycka är avskyvärt, men man ska alltid räkna med att saker förändrar sig under utveckling av produkter; oavsett vilken produkt det rör sig om.
Slutligen så vill jag få fram att man ska kanske inte visa upp en produkt förrän den är nästan färdig då det bara leder till "onödigt lidande".

Du kanske bör titta på filmer ifall du vill ha verklig grafik istället för att spela spel om det nu betyder så mycket för dig.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Även om jag i princip alltid ställer ner och av så mycket som går, så är ju även det ett tecken på att grafik är väldigt viktigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag bryr mig om grafiken, men inte på det sättet att allt måste vara fotorealistiskt. Spelen såg som trevligast ut runt millennieskiftet, tycker jag.

Medlem

@klepto
Ne han kanske ska livea menar du .. suck.

on topic:
Tycker grafiken är en sekundär sak men vill ändå se framsteg, annars blir det allt tråkigare att köpa grafikkort. Det blir fort många oanvända microsaker i chippen vettu och de är inte billiga ^^.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Grafik är viktigt, men de jag anser är de viktigaste är flytet och optimeringen i ett spel. Witcher 3 är ett exempel på ett spel som är riktigt bra optimerat, där jag som max har ca 90fps och när de händer mycket så droppar den ner till 70-75fps.
Medans andra spel som Arma 3 till exempel kan hoppa allt från 80fps till 30, beroende på vart i spelvärlden man är, vilket förstör upplevelsen otroligt mycket.

För de kvittar hur bra spelet är eller hur snyggt det är,men tappar de som fan i fps så kommer det vara ett riktigt störande moment!


signatur
Medlem

Kollar man på "statistiken" så kan man klart och tydligt se att grafiken generellt sett inte är så viktig.

Minecraft är ju ett oerhört framgångsrikt spel t.ex.

Medlem

För mig handlar det om en balans, så länge inte grafiken sårar upplevelsen så är den bra nog för mig. Jag behöver inte kunna se realtids reflektion i en bil som flyger förbi i 200km/h, men jag vill gärna kunna se att det är en bil och vilken typ av bil det är.

Medlem

Jag sätter inte grafiken först, men interaktionen med den grafiska världen kan vara viktig. Typ att bildörrar stängs när man går mot som. Snygg grafik kan vara en sjukt bra grej, beroende på spelet, men jobbigast blir det när man har blivit visas något bättre

Medlem

Grafiken för mig personligen betyder ingenting. Förstår inte folk som verkligen sätter 50% på grafiken, eller mer. "För dålig grafik, tänker inte spela, usch". Fattar inte det tänket, kan vara ett av dom bästa spelen någonsin, helt nyskapande, men nej, grafiken suger.

Medlem

Grafiken för mig är viktig i VISSA spel, exempelvis bilspel vill man väldigt gärna ha så verklighetsliknande grafik som möjligt, dock snackar vi mmorpg, eller andra sorters rollspel som innefattar fantasi karaktärer så är det oftast sjävla storyn och hur pass utformligt spelet är som spelar störst roll i min värld.
Kan utan problem spela ett spel med typ CS:sourse liknande grafik sålänge spelet är enligt min smak. Men som sagt, för mig så är bilspel de sorters spel där jag anser att grafiken i pricip är lika viktig som simuleringen.

Medlem

Så länge spelet har överlag bra design, och att allt "passar bra ihop" så tycker jag det är OK.
WoW är ett exempel där även vanilla ser OK ut idag, trots lågupplösta texturer och taskigt med polygoner. Bra design kan leva länge.
Kör just nu Blade & Soul och spelet ser förjävligt ut, taskig design på allt nästan.
Spelar ingen roll för mig om spelet har en avancerad och realistisk 3D grafik, eller om det är simpel 2D. Sålänge det ser bra ut.

Medlem

Det började se bra ut på Amiga500 tiden.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Flakmonkey

Skulle bara lura mig själv om jag påstod att grafik inte var viktig och jag tror nog att de flesta tycker att den är det. Skillnaden ligger nog snarare i vad man tycker är "bra grafik". Somliga tycker att bra grafik är när det är så fotorealistiskt det bara går, medan andra inte bryr sig om fotorealism alls utan vill ha mer av en "egen stil" medan en annan grupp kanske tycker att för mycket grafik bara är i vägen från spelets övriga delar. Jag är själv en sån när det kommer till online-FPS. Där får det gärna vara lego för min del.

Sen så gillar jag också när något är så verkligt som det bara går, men det är inte så pass viktigt att jag kommer lägga ner x antal tusen extra på en dator och X antal timmar på att konfigurera datorn för att GTAV eller witcher 3 ska vara snyggare. Tror nog att det är en rätt bra måttstock för hur viktigt man tycker att det är med grafik, är man villig att lägga ner mer pengar och tid på det eller inte? Så jag kan verkligen förstå de som har en high end pc som de sen känner att de inte får utnyttja av olika anledningar. Lite som att köpa en Ferrari och sen bara köra stadstrafik. Men då måste man ju vara medveten om att det inte är ekonomiskt gångbart för alla utvecklare att lägga ner timmar på att optimera ett spel till en i sammanhanget rätt liten del människor som har monsterdatorer på samma sätt som alla biltillverkare inte kan sälja sportbilar.

Medlem

50% Grafik 50% Gameplay equals 100% 10/10 would play again.

Medlem

Grafik är viktigt. Det betyder inte att grafiken måste va absolut ultra realistisk. Ett spel utan någon form av grafik är ganska tråkigt. Blir ju bara en svart skärm.

Medlem

Med tanke på hur det har sett ut i kommentarsfälten senaste året kring spel som Division, Witcher 3 och särskilt Fallout 4 så är det ganska tydligt att grafiken är det viktigaste för väldigt många.

Vet inte hur många kommentarer jag läst om Fallout i stil med "Jag klarade bara 5 min sedan började mina ögon blöda" och liknande.

"Suckar över vart världen är på väg och slår igång Warlords Battlecry 3"


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Beror lite på stilen. Går spelet efter realism och mörkare atmosfär så tycker jag iaf att grafiken är viktig för att på riktigt kunna bygga upp världen. Nu kan ju visserligen en skicklig spelskapare göra atmosfäriska spel med relativt dålig grafik.

Medlem

Grafiken är otroligt viktig, den har stor betydelse beroende på vad det är för slags spel man spelar.

Till exempel är jag väldigt nöjd med grafiken i Rainbow Six Siege, där är grafiken precis som den ska vara (så verklighetstrogen som den nu kan bli) och jag hamnar lätt i en slags immersion i spelet.
Men samtidigt kan jag tycka att grafiken i Risk of Rain är bedårande och grymt passande (och då är det pixelgrafik).

Nu senast köpte jag spelet Homeworld: Deserts of Kharak, vilket använder sig av en väldigt speciell grafik.
I samband med installationen så satt jag och läste lite kommentarer där några spelare gnällde över att grafiken var dålig, texturerna enformiga (det var bara "öken" texturer tyckte de, vilket är ironiskt då spelet utspelar sig i en öken). Personligen så älskar jag just grafiken i Homeworld och tycker det är spelets signatur.

Så vad jag försöker säga är, jo, grafiken är otroligt viktig, men den beror helt på vad för typ av spel det är. Pixelgrafiken från Risk of Rain passar inte i Rainbow Six Siege, medans grafiken från Siege kanske eller kanske inte skulle passa i Risk of Rain. AAA-titlar har en tendens att behöva så vacker grafik som möjligt, medan indie-utvecklade spel oftast passar bra med enklare grafik. (Sedan finns det såklart spel som jag vägrar röra pga av grafiken, men då hör det ofta ihop med ett ointressant spelkoncept. Grafik och spelkoncept går alltså hand i hand)

123
Skriv svar