Lead writer för Dragon Age lämnar Bioware

Medlem
Lead writer för Dragon Age lämnar Bioware

Ja, det var ingen dålig CV han har.

Medlem

Faktiskt kändes det inte så oväntat, tycker inte han låtit riktigt lik sig själv på sistone så kanske hade han bara kört samma grej alltför länge.

Vilka minnen dock. Minns hur involverad han var i BG2; fantastiskt att se engagemanget samt en av de i särklass bästa spelförfattarna.

Spännande att se vad han åtar sig i framtiden.

Medlem

Han kanske likt Drew Karpyshyn ska börja skriva böcker istället och få lite mera kreativ frihet.

Medlem

Så nu är han fri, bra


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Medlem

Oj vad synd att höra, Dragon Age Inquisition är ett av mina största favoritspel, pga berättelsen och röstskådespeleriet. Spelat det i över 300 timmar! Hoppas nästa DA blir lika bra även utan honom.

Medlem

Märkligt att han inte stack tidigare med tanke på hur serien misshandlats efter Origins.

Medlem
Skrivet av Fozboz:

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Nu tog du väl kanske i lite väl mycket. Kan hålla med om att Dragon age 2 var ingen större höjdare men Origins och Inquisition är utan tvekan bra spel.

Medlem

Han kanske hittade sig till cdpr


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Pokergren:
Skrivet av Fozboz:

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Nu tog du väl kanske i lite väl mycket. Kan hålla med om att Dragon age 2 var ingen större höjdare men Origins och Inquisition är utan tvekan bra spel.

I jämförelse med klassisk Bioware som tex. Baldur's gate är tyvärr inget av DA-spelen särskilt imponerande.

Alla människor behöver ombyte någon gång i livet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pokergren:
Skrivet av Fozboz:

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Nu tog du väl kanske i lite väl mycket. Kan hålla med om att Dragon age 2 var ingen större höjdare men Origins och Inquisition är utan tvekan bra spel.

I jämförelse med klassisk Bioware som tex. Baldur's gate är tyvärr inget av DA-spelen särskilt imponerande.

Berättartekniken i DA är mycket bättre än i Baulders gate. En av mina släktingar som är helt ointresserad av spel satt och tittade när jag spelade DA III vid jul. Dessutom tycker jag att Baldersgate har för mycket menypill och är så avancerat dungeons and dragonssystem att jag tröttnar 20 min in i spelet. All text i Baulders gate är lite dygt också IMO. Jag menar inte ätt Baulders gate är dåligt men jag tror att DA är lite som fotboll medans Baulders är som cricket. Fotboll är lättare att spela och därför tycker många att det är roligare.

Medlem

Dragon Age inkl 2an är ok spel. Men de är ganska hjärndöda spelmässigt (hålla inne en knapp när random encounters man helst vill slippa dyker upp) och storyn är bara ok. Lite springpojkestuk på en del uppdrag.

Har lagt 100 timmar på ettan och 100 på 3an hittills. 2an kanske 30.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pokergren:
Skrivet av Fozboz:

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Nu tog du väl kanske i lite väl mycket. Kan hålla med om att Dragon age 2 var ingen större höjdare men Origins och Inquisition är utan tvekan bra spel.

I jämförelse med klassisk Bioware som tex. Baldur's gate är tyvärr inget av DA-spelen särskilt imponerande.

Berättartekniken i DA är mycket bättre än i Baulders gate. En av mina släktingar som är helt ointresserad av spel satt och tittade när jag spelade DA III vid jul. Dessutom tycker jag att Baldersgate har för mycket menypill och är så avancerat dungeons and dragonssystem att jag tröttnar 20 min in i spelet. All text i Baulders gate är lite dygt också IMO. Jag menar inte ätt Baulders gate är dåligt men jag tror att DA är lite som fotboll medans Baulders är som cricket. Fotboll är lättare att spela och därför tycker många att det är roligare.

Ja gillar man inte rollspel så är ju DA naturligtvis en bra kompromiss, de har 'strömlinjeformats' och förenklats så mycket att de inte längre har mycket gemensamt med genren.

Jag håller inte med om att berättandet skulle vara bättre men det som var det största minuset för min del var den trista och oinspirerade världen som DA utspelar sig i.
Jag älskar hur de omdefinierade de traditionella raserna och gjorde allt mörkare med komplicerade politiska intriger men det verkar som det är det enda de lade tid på.

Med det sagt tycker jag inte spelen är dåliga alls, jag gillar även 2:an men det är dålig fantasy och de är mer action/äventyr än rollspel.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Ja gillar man inte rollspel så är ju DA naturligtvis en bra kompromiss, de har 'strömlinjeformats' och förenklats så mycket att de inte längre har mycket gemensamt med genren.

Man sa samma sak när Baldurs Gate släpptes och det började jämföras med jrpg. Rollspel från EU/US har alltid varit mer actionorienterade och mindre rollspel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Synd, men och andra sidan har Dragon Age aldrig varit någon speciel höjdare.
Intressant combat i ettan och karaktärerna var bra, men storyn och settingen var ett väldigt stort "Meh". Ingenting nytt.

Dragon age 2 var combaten det ända jag kunde tycka var helt okej. Inget jag skulle spendera tid på, men funkar. Enda som fick mig att spela igenom det var den skratt-retande dåliga skrivna storyn och ännu dåligare karaktärerna.

Sen så inquisition... Spelade 12 timmar, och det tvingade jag mig igenom. Platt combat som egentligen inte hade något annat djup än "Håll in vänster-klick och tryck på en knapp var 10 sekund." Karaktärer som hade nära till ingen personlighet och en story som var plattare och än tråkigare än både ettan och tvåan tillsammans utan någon slags känsla av att något händer i den världen.
"Någon snodde min ring. HItta den." Jahapp, så mycket för val.

Någon sa till mig att "Spelet blir bättre senare och storyn plockar upp hastighet senare." Frågade när och han sa ungefär 30 timmar in.
I helvete att jag ska kämpa mig igenom skit i en hel dag utan att något intressant händer för att kanske något kan bli intressant på slutet.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Inaktiv
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pokergren:
Skrivet av Fozboz:

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Nu tog du väl kanske i lite väl mycket. Kan hålla med om att Dragon age 2 var ingen större höjdare men Origins och Inquisition är utan tvekan bra spel.

I jämförelse med klassisk Bioware som tex. Baldur's gate är tyvärr inget av DA-spelen särskilt imponerande.

Berättartekniken i DA är mycket bättre än i Baulders gate. En av mina släktingar som är helt ointresserad av spel satt och tittade när jag spelade DA III vid jul. Dessutom tycker jag att Baldersgate har för mycket menypill och är så avancerat dungeons and dragonssystem att jag tröttnar 20 min in i spelet. All text i Baulders gate är lite dygt också IMO. Jag menar inte ätt Baulders gate är dåligt men jag tror att DA är lite som fotboll medans Baulders är som cricket. Fotboll är lättare att spela och därför tycker många att det är roligare.

Med berättarteknik antar jag att du menar inspelat tal och cutscene-aktiga konversationer istället för en massa text?

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ahris:

Ja gillar man inte rollspel så är ju DA naturligtvis en bra kompromiss, de har 'strömlinjeformats' och förenklats så mycket att de inte längre har mycket gemensamt med genren.

Man sa samma sak när Baldurs Gate släpptes och det började jämföras med jrpg. Rollspel från EU/US har alltid varit mer actionorienterade och mindre rollspel.

Fast mycket action betyder ju inte att det är mindre rollspel.
"Rollspel" betyder inte "story".
Baldur's Gate är ju mer likt papper och penna rollspel än de flesta JRPG.
I WRPG har du oftast mer frihet att skapa din egen karaktär och "rollspela" den än i klassiska JRPG där du mest bara hänger med på en story.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Fast mycket action betyder ju inte att det är mindre rollspel.
"Rollspel" betyder inte "story".
Baldur's Gate är ju mer likt papper och penna rollspel än de flesta JRPG.
I WRPG har du oftast mer frihet att skapa din egen karaktär och "rollspela" den än i klassiska JRPG där du mest bara hänger med på en story.

Rollspel betyder att du antar en roll du egentligen inte är och spelar den personen / rollen i verkligheten eller i ett spel.

Du har rätt att rollspel inte betyder story men det krävs en story av något slag för att du ska kunna rollspela. Oavsett om du ska smiska din tjej på baken och rollspela hennes chef eller om du skapar en karaktär i ett spel så har du redan skapat eller tagit en story. Singleplayer kampanjen i Call of Duty rollspelar du en karaktär men fokus i spelet ligger inte på storyn eller karaktärsutvecklingen i onlinedelen. Fokus ligger i action och därför kallar man inte CoD för RPG.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pokergren:
Skrivet av Fozboz:

Kanske lika bra, Dragon Age serien var fruktansvärt dåliga spel.
Förhoppningsvis nu när han är fri kan han återgå till sina rötter och hoppa på BG3 projektet istället.

Nu tog du väl kanske i lite väl mycket. Kan hålla med om att Dragon age 2 var ingen större höjdare men Origins och Inquisition är utan tvekan bra spel.

I jämförelse med klassisk Bioware som tex. Baldur's gate är tyvärr inget av DA-spelen särskilt imponerande.

Berättartekniken i DA är mycket bättre än i Baulders gate. En av mina släktingar som är helt ointresserad av spel satt och tittade när jag spelade DA III vid jul. Dessutom tycker jag att Baldersgate har för mycket menypill och är så avancerat dungeons and dragonssystem att jag tröttnar 20 min in i spelet. All text i Baulders gate är lite dygt också IMO. Jag menar inte ätt Baulders gate är dåligt men jag tror att DA är lite som fotboll medans Baulders är som cricket. Fotboll är lättare att spela och därför tycker många att det är roligare.

Med berättarteknik antar jag att du menar inspelat tal och cutscene-aktiga konversationer istället för en massa text?

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ahris:

Ja gillar man inte rollspel så är ju DA naturligtvis en bra kompromiss, de har 'strömlinjeformats' och förenklats så mycket att de inte längre har mycket gemensamt med genren.

Man sa samma sak när Baldurs Gate släpptes och det började jämföras med jrpg. Rollspel från EU/US har alltid varit mer actionorienterade och mindre rollspel.

Fast mycket action betyder ju inte att det är mindre rollspel.
"Rollspel" betyder inte "story".
Baldur's Gate är ju mer likt papper och penna rollspel än de flesta JRPG.
I WRPG har du oftast mer frihet att skapa din egen karaktär och "rollspela" den än i klassiska JRPG där du mest bara hänger med på en story.

Bland annat. Men även berättelser som är lätta att följa med i och som inte är för komplicerade. Storyn blir även mer engagerande när man kan relatera och empatisera karaktärenas känslor, vilket är svårt att göra i text.

1
Skriv svar