Moralpanik

Medlem
Moralpanik

Jaha, då var vi där igen. Svenskt Mästerskap i moralpanik.
Nej, jag tycker kanske inte att det är lämpligt att barn i 8-årsåldern spelar GTA V. Men jag tycker kanske inte heller att det är olämpligt. Jag tycker nog att det är vi föräldrar som är ansvariga för att känna till vad våra barn gör och vad de klarar av, och utefter det bedöma vad som är lämpligt eller inte för just vårt barn.

Dock tycker jag att det är alldeles utomordentligt olämpligt att vuxenvärlden lastar över sitt ansvar för sina barns beteenden på deras kulturkonsumtion. Detta är ju knappast ett nytt fenomen: På 80-talet var det "videovåldet" som gjorde alla ungdomar till ligister och våldsverkare, på 90-talet rollspelen som var roten till satanism, drogmissbruk och moraliskt förfall och under 2000-talet fick Marilyn Manson bära skulden för skolskjutningen i Columbine High School.

Vår tids motsvarighet verkar vara dataspelen. Att det sedan sitter en psykolog i TV och kommer med påståenden som saknar vetenskaplig grund är bara ytterligare ett exempel på hur historien ständigt upprepar sig. Att till exempel jämföra tillåtande av att spela GTA V med att bjuda sina ungar på vodkashots är bara pinsamt. Och inte en enda gång har jag (eller någon jag känner eller hört talas om) hoppat på någons huvud för att vi "inte visste att det var farligt". Detta trots att vi spelade GTA 1 när vi var 8 år, med precis lika mycket våld och sunkig moral som GTA V, om än med något sämre grafik.
Kan vi inte bara sluta upp med inställningen att allting vi inte förstår per automatik måste vara farligt eller dåligt? Hur kommer det sig att vi inte får panik över att ungar spelar hockey eller fotboll, där man faktiskt går steget längre och stundtals faktiskt tillämpar våld i praktiken? Konstig nog verkar ingen bli psykotisk våldsverkare av att tacklas.

Jag har ett en annan idé: Testa själv! Kanske kommer du tycka det är jättetråkigt och hemskt, men då vet du i alla fall vad kidsen sysslar med. Eller också upptäcker du som så många andra att dataspel faktiskt är skitkul, och du har ett nytt intresse som du kan utöva ihop med ungarna. Huvudsaken är att du vet vad du snackar om, och att du som förälder inser att det är du och ingen annan som är ansvarig för hur ditt barn beter sig. Det ansvaret ligger inte på vare sig skola, dataspelsproducenter, filmregissörer eller Marilyn Manson.

War, war never changes

//Sviskonet

#blogg


signatur

Because war, war never changes
//Sviskonet

Medlem
Moralpanik

Jag personligen tycker GTA V är långt mycket värre än många spel. Tortyrscenen i GTA V tyckte jag var rätt brutal och många gånger värre än tex. flygplatsen in COD:MW2.

Sedan tycker inte jag det är passande för barn i 8 års ålder se scener ur GTA V tex. när tv personligheter blir knullade i röven osv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar