Helgdiskussion – Hur viktig är grafiken?

Medlem

Falsk marknadsföring är mördande. Visar man upp något som ser ser betydligt sämre ut vid lansering läggs t o m negativt fokus på det visuella som annars kanske inte ens skulle nämnts.

Det enda viktiga för mig är det rent estetiska. Att menyer, typsnitt, detaljer, d v s helheten, hänger ihop. Ett nostalgiskt pixligt indiesläpp kan vara vackrare än en AAA-titel där man slagit på stora trumman och köpt dyr motor för max "realism".


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Enligt mig är grafiken otroligt viktig men inte på sättet som folk tror. Ett spel behöver inte ha hög polygon counts, väldigt detaljerade texturer etc utan det handlar för mig om AA, shaders, lightning, shadows etc. Exempelvis det enda spelet jag väntar på är firewatch. det spelet enligt mig ser otroligt snyggt ut men det är bara pågrund av shaders etc. Spelet är i team fortress 2 stuket men det är shaders som gör allt. Som vissa natt bilder är något av det snyggaste jag sett inom ett spel.

För mig handlar det ej om texture quality, utan det jag bryr mig om är att spelet ska se bra ut med lightning, shadows etc och ej grötigt så high resolution men simpla textures, etc. Jag klarar ej av att spela diablo 2 som exempelvis nu förtiden pågrund av hur lång upplöst allt är och jag har svårt att urskilja vad jag ser.

Dock problemet med division watch dog etc handlar för mig om falsk marknadsföring. Dom visar något sen skiter dom i det och gör spelet fulare, varför?! Det är som att dom visar kläder på reklam etc som ser jätte bra ut sen när du köper så är det en billig kopia vilket du ser för att den ej har samma form alls. Det är falsmarknadsföring för du köper något för hur det ser ut etc.

Med ett spel köper jag spelet för handlingen, grafiken och hur spelet känns när man spelar det. Alla dom är lika viktiga för mig. Sen är det inte bara grafiken folk bryr sig om. kommer ni inte ihåg mycket jävla shitstorm det blev utav fable spelet, en av devsen "kommer ej ihåg vad han heter" lovade så otroligt många olika features i spelet och många många av dom var borta och det blev så sjukt stort uppror pågrund av det för det var falskmarknadsföring. Det handlar om samma sak här i divison. Dock så handlar det ej om samma saker men det är en viktig del i spelet som är annorlunda. Det är det folk klagar på. Lovar att om divison lovade massa olika features som ej kommer in så kommer folk klaga på det också. Dock är ubisoft kända för att försämra grafiken vilket är något folk kommer dock hänga upp sig på mer än något annat när det kommer till ubisoft "och deras jävla DRM skydd!" .

Medlem

Grafiken kan vara skitful i ett bra spel, men grafiken är något man som utvecklare bör vara ärlig med.

Vad får ubisoft ut utav att "hypa" ett spel 2 år innan release ?
För att sedan visa en nedgraderad version?
Far cry 3, watch dogs och nu detta.

Medlem

Grafiken är helt oviktig"! Det kunde v arit ett streck som de kallat Witcher 3 och jag hade spelat!

För mig så tycker jag att "välgjord" eller "genomarbetad" grafik är mer relevant en just "bra" eller "snygg" grafik.
MEN det jag stör mig som fan på är slarvig grafik. Det börjar smyga sig på mer och mer har jag märkt. Förbannat SLARV.
Man använder en bra motor men slarvar när man tar fram texturer osv.
Och den värsta boven 2015 anser jag är Fallout 4. Jag tycker att dom slarvade och av ren lättja bestämde sig för att "grafiken inte var viktig". Sen sa de bara det till fanboysen. "grafiken är inte viktig *axii sign*" "these are not the aspects you should be focusing on" . Hade grafik inte varit viktig hade de lika gärna gjort det isometriskt.
Och Witcher 3 då? de lyckades att skapa en helt fantastisk story MED bra grafik. Och det finns många fler spel som kan läggas till listan. I call bullshit.

Tycker hela frågan handlar om att man skall få det man tror att man köper..
Nu är det iofs. Praxis att i stort sett alla "grafik stinna" spel trailern möts idag utav kilometer utav pessimistiska kommentarer.. Och detta har blivit något av en standard.
Personligen tycker jag att det skall till ett hårda konsumentskydd och regelverk även för spel industrin. Dvs. Regler som måste uppge även på trailern vilken hårdvara och build utav spelet man får se när det går under benämningen "true gameplay".
Jag är faktiskt en utav dom som blev riktigt besviken på Witcher 3, pga. Utav det jag spelade mot det jag sett....


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

k3m
Medlem
Skrivet av Exxo:

Kollar man på "statistiken" så kan man klart och tydligt se att grafiken generellt sett inte är så viktig.

Minecraft är ju ett oerhört framgångsrikt spel t.ex.

alla verkar ha sin egen ide om vad grafik är, då du säger att Minecraft har dålig grafik. Jag definierar grafik mer än avancerad teknik. och jag tycker Minecraft är lika snyggt som Witcher 3. alltså ultra snyggt.

Medlem
Skrivet av Nunk:

Grafik är viktigt om spelet är utformat för att skapa en viss atmosfär. Rätt grafik till rätt spel skulle jag säga. En enklare mer platt värld skapar även den atmosfär. Och texturupplösning vinner inte alltid när det gäller att skapa något stämningsfullt.

Rätt grafik till rätt spel, kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem

Grafik är bara så snygg tills den tar en ut ur inlevelsen. Likaså ljudet eller spelbarheten. Bethesda har för mig lyckats kasta ur mig ur spelen de gjort varje gång.

Medlem

Ett par skuggor extra är oviktigt och det är bondfångeri att marknadsföra snyggare grafik än vad spelet har.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Ark Survival Evolved... jag har fan fler screenshots per timme därifrån än min senaste semester.. Älskar den sortens realism, men spelar gärna andra grafiska stilar också såklart!

123
Skriv svar