Mega Man 4 avklarat

Flakmonkey
Mega Man 4 avklarat

Efter en paus som fylldes av #Assassin's Creed IV: Black Flag så satte jag återigen tänderna i Mega Man 4 och det har gått över förväntan. Efter att ha besegrat Ring Man som var anledningen till att jag tog en paus så har det bara rullat på. I morse tog jag mig förbi den sista robotbossen och för några timmar sedan åkte Dr Wily på pisk för fjärde men långt ifrån sista gången.

Föga förvånande är Mega Man 4 väldigt likt sina föregångare men med en större spelmekanisk nyhet i möjligheten att ladda upp dina busterskott genom att hålla skjutknappen nedtryckt. Förändrar inte direkt spelet men tillsammans men jag gillar verkligen Capcoms sätt att implementera små tweaks till varje spel som gör att det känns (lite) annorlunda mot sin föregångare.

Robotbossarna är åtta den här gången och även om jag inte gillar alla så tycker jag att det är en bra mix och det är få (om någon) som är såpass sårbara mot vissa vapen att de är skrattretande lätta vilket jag har haft svårt för i de första tre delarna. Sedan följer två borgar med Dr Cossack och Dr Wily där du bland annat måste slå de åtta robotbossarna ännu en gång. Traditionellt mega Man-upplägg alltså. Absolut inget negativt i det utan ett fall där man inte ska laga det som inte är trasigt.

Presentationen är precis så härlig som man kan förvänta sig av ett Mega Man-spel till NES. Jag tycker dock att musiken inte är riktigt lika minnesvärd som i framförallt del 1 och 2. Soundtracket är fortfarande grymt dock. Å andra sidan är det här den första delen där jag inte reagerat lika ofta på att FPSen droppar till löjligt låga nivåer. Visst uppstod det ibland situationer där det gick i slowmotion men inte på långa vägar lika illa som i föregångarna.

Till sist kommer en lista med de bästa Mega Man-spelen till NES och som ni ser klämmer sig Mega Man 4 in på 3:e plats.

1. Mega Man 2
2. Mega Man 3
3. Mega Man 4
4. Mega Man

#blogg

Moderator | Testpilot
Mega Man 4 avklarat

Ser ut som att Mega Man 4 klämde in sig på en 3:e plats


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Flakmonkey
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ser ut som att Mega Man 4 klämde in sig på en 3:e plats

Haha, ja se där, tackar för rättelsen ^^

1
Skriv svar