Skatteverket meddelar att crowdfunding numera skall beskattas

Robot
Skatteverket meddelar att crowdfunding numera skall beskattas
Medlem
Skatteverket meddelar att crowdfunding numera skall beskattas

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Medlem
Medlem

Crowdfunding var en fin väg in för indieutvecklare, RIP.

Medlem

Tragiskt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Medlem

Fullt förståeligt. Men jag som tur är inte att det kommer påverka så väldigt mycket.

Medlem

Vi skattar för lönen, bilen, för att tanka den, för att köra den, skatt för boende, skatt för att dricka, skatt för att resa, skatt för vi betalar skatt? Någon förvånad?

Medlem
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Medlem

Inga konstigheter. Förvånad att det inte redan var satt i sten.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

ibland undrar jag med tanke på vissa grejer i detta landet.

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Precis. Att med våldshot ta pengar från någon är absolut inte stöld. Det är väpnat rån.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Märks att du är vänstervriden.....

Tack för komplimangen.

Medlem

ursäkta kommentaren men vilka jävla kukar det finns här i världen.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Precis. Att med våldshot ta pengar från någon är absolut inte stöld. Det är väpnat rån.

Anarkokapitalist, förmodar jag?

Medlem

Mmmm, maskinen måste ha mer mat. Namnam.


signatur

Styret upp och däcken ner

Skribent
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Att lyckas få in politik i det uttalande var ganska bra jobbat. Precis som Bennii säger, så är det en produkt du köper och då ska det beskattas.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Kunde man komma undan med det skulle varenda butik kalla sig belönad välgörenhet och bli skattebefriad.

Medlem
Skrivet av Zero303:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

ibland undrar jag med tanke på vissa grejer i detta landet.

Här kan du kolla
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/04/statens-budget-2015...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Detta skulle inte störa mig så mycket om det inte vore för att större delen av skattepengarna som samlas in i det här landet slösas bort av okunniga politiker och ineffektiva åtgärder.

Medlem

"Skattverket gick idag ut med ett meddelande där de fastslagit att transaktioner till crowdsourcing-tjänster inom Sverige, samt med stor sannolik EU, i fortsättningen skall beskattas. Det betyder att du som finansierar projekt, eller får ditt projekt finansierat, kommer att få betala 25 procent i moms."

Läs sista meningen. Jag tolkar det som att om jag eller någon annan individ vill sponsra ett projekt så betalar man med redan skattade pengar som sedan ska beskattas igen.

Enda jag vet som vi har dubbel beskattning på är elen bortsett från pensionspengarna man sparat in i alla år som sedan ska beskattas igen när dem betalas ut.

Personligen tycker jag att dubbel skatt/beskattning borde vara förbjudet.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Vill du verkligen gå ner den vägen i Sverige idag med alla skandaler kring hur våra skattepengar slösas bort?

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

senaste 7-8 månaderna bet jag nog va skatten har gått till, men det tänker jag inte gå in på.

Inte e det sjukhusen,skolorna eller polisen o sånt

Skribent
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Vill du verkligen gå ner den vägen i Sverige idag med alla skandaler kring hur våra skattepengar slösas bort?

Don't mention ze Nuon.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Som högerröstare tycker jag att Skatteverket fattat rätt beslut, varför skulle man inte betala skatt för en vara som man trots allt köper? De flesta som crowdfundar för att få något tillbaka gör nog det i syftet att just få något tillbaka, annars skulle de ju kunna donera vanligt.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Vill du verkligen gå ner den vägen i Sverige idag med alla skandaler kring hur våra skattepengar slösas bort?

Don't mention ze Nuon.

Högern har alltid varit emot bidrag till fattiga men är villiga att ge rika som Reinfeldt 156k i månaden i bidrag trots att han tjänar miljoner.
Inte konstigt att sveriges ekonomi ser ut som den gör med korrupta politiker som inte vill jobba för landets bästa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Huruvida detta kommer påverka succén för crowdsourcade projekt återstår att se, men priset för denna typ av finansiering/förbokning lär påverkas."

Det positiva i detta sammanhang kan vara att färre, ofärdiga indiespel släpps, som till exempel the guise of the wolf?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tro hur det blir i de fallen när projektet misslyckas och ingen produkt skickas ut. Ska man dra av det i deklarationen då? Eller kanske polisanmäla företaget för bedrägeri? Du har trots allt köpt en produkt du aldrig fick, inte donerat pengar till något riskabelt som ingen annan ville finansiera.

Inaktiv

Med tanke på att man i princip alltid får något i utbyte för ens donation så är det ju mer som ett köp. Folk beter sig ju ofta också som att dom köpt något när dom stödjer dessa projekt, så även dom som nyttjar det verkar ju i många fall se det som ett rent köp.

Dock blir väl problemet nu att du inte är garanterad något vid ett "köp" via kickstarter och dylika crowdsourcing tjänster och projekt.

Skriv svar