Sveriges regering inför åldersgräns för sociala medier

Robot
Sveriges regering inför åldersgräns för sociala medier

EU-direktiv kan leda till 16-årsgräns för Facebook, Instagram och Snapchat.


Medlem
Sveriges regering inför åldersgräns för sociala medier

e-leg för fan

Medlem

Precis, E-Leg för fan!
Jag är 30år och har inte skaffat några barn än så jag känner mig ganska neutral i det här.

Medlem

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Haha va?
hade dina föräldrar 100% koll på vad som hände i ditt sociala liv när du växte upp?
Kan bara säga att jag är glad att det inte fanns i så stor utsträckning när jag var i grundskoleåren.

Medlem

Jag har två barn ... men är starkt emot ett förbudsamhälle.

Medlem

Det var bättre förr.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Och i kategorin Minst Efterlevda E-lag har vi efter ESRB och Copyrights...


signatur

#PCMR

Medlem
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Haha va?
hade dina föräldrar 100% koll på vad som hände i ditt sociala liv när du växte upp?
Kan bara säga att jag är glad att det inte fanns i så stor utsträckning när jag var i grundskoleåren.

Dom hade rätt stor koll, sedan var jag rätt skötsam av mig i yngre dagar så dom kunde lita på mig, men får jag inte ha min egen åsikt utan att du ska gråta så well det är inte mitt problem.

Men jag märker ju att enligt dig får man inte ha annorlunda åsikter som skiljer sig från vad du tycker. Stackars krake

Medlem

Religion är många gånger värre än sociala medier på alla plan men ändå är det acceptabelt att indoktrinera och förstöra barns liv helt utan konsekvenser. Lägg 25 års gräns på religion och frånta barn från starkt religiösa familjer vars barn kan fara illa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Haha va?
hade dina föräldrar 100% koll på vad som hände i ditt sociala liv när du växte upp?
Kan bara säga att jag är glad att det inte fanns i så stor utsträckning när jag var i grundskoleåren.

Dom hade rätt stor koll, sedan var jag rätt skötsam av mig i yngre dagar så dom kunde lita på mig, men får jag inte ha min egen åsikt utan att du ska gråta så well det är inte mitt problem.

Men jag märker ju att enligt dig får man inte ha annorlunda åsikter som skiljer sig från vad du tycker. Stackars krake

Nu lägger du ord i mun på mig. Allt jag gjorde var att ställa en fråga och skrev att jag var glad att sociala medier inte var lika utbrett under min uppväxt. Hur du väljer att tolka mina ord är DITT problem.

Medlem

Det är väl 16 år för att ingå avtal i Sverige sedan tidigare? 16 känns lite högt för social media, dock är mognad och läsförståelse så olika från barn till barn. Men jag har barn själv, kan tänka mig att runt 12 kan vara lagom för de, med lätt övervakning. Vi pratar varje vecka om farorna på internet, men också det bra det tillför.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Jag har två barn ... men är starkt emot ett förbudsamhälle.

Vad är ett förbudssamhälle? Jag är genuint nyfiken och var tvungen att google'a ordet. Kan inte hitta någon konkret bra förklaring.

Är det alltså frihet från samtliga förbud? Omfattar det lagar eller är det bara privata regler?

Medlem
Skrivet av SweDuck:

Det är väl 16 år för att ingå avtal i Sverige sedan tidigare? 16 känns lite högt för social media, dock är mognad och läsförståelse så olika från barn till barn. Men jag har barn själv, kan tänka mig att runt 12 kan vara lagom för de, med lätt övervakning. Vi pratar varje vecka om farorna på internet, men också det bra det tillför.

Det är inte ett lagligt bindande avtal, du accepterar att följa regler och det är precis lika lagligt bindande som att följa regler när du spelar fotboll. Det enda som kan hända är att du blir avstängd om du inte följer deras regler.

Inaktiv

EU är löjligt. Blir bara sämre och sämre

Medlem
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Haha va?
hade dina föräldrar 100% koll på vad som hände i ditt sociala liv när du växte upp?
Kan bara säga att jag är glad att det inte fanns i så stor utsträckning när jag var i grundskoleåren.

Dom hade rätt stor koll, sedan var jag rätt skötsam av mig i yngre dagar så dom kunde lita på mig, men får jag inte ha min egen åsikt utan att du ska gråta så well det är inte mitt problem.

Men jag märker ju att enligt dig får man inte ha annorlunda åsikter som skiljer sig från vad du tycker. Stackars krake

Nu lägger du ord i mun på mig. Allt jag gjorde var att ställa en fråga och skrev att jag var glad att sociala medier inte var lika utbrett under min uppväxt. Hur du väljer att tolka mina ord är DITT problem.

Snarare att du ifrågasatte min åsikt vilket betyder att du inte respekterar att folk har olika åsikter, samt så sitter ansvaret hos föräldrar. Jag hoppas verkligen inte att du har barn eller ska skaffa barn om du anser att föräldrar inte har ansvar över vad deras barn gör.

Medlem

Först blockering av utländska spel siter o nu åldersgräns o sociala medier haha

Skrivet av AwkwardJess:

EU är löjligt. Blir bara sämre och sämre

Ja BARA sämre, saker som att de förbjuder roaming avgifter nästa år

Medlem

BRA! Fortsätt med att höja rösträttsåldern till 25 tack.

Medlem
Skrivet av bullet tooth tony:
Skrivet av AwkwardJess:

EU är löjligt. Blir bara sämre och sämre

Ja BARA sämre, saker som att de förbjuder roaming avgifter nästa år

Av dom få saker som dom lyckas göra så väger dom sämre sakerna mer som dom gör och försöker göra.

Medlem

Låter inte helt uppåt väggarna ändå om målsman kan godkänna tillgång till sidan, att dela personlig information hur som helst är inget man bör ta lätt på.

Medlem
Citat:

En ny lag kommer kräva att du är mellan 13 och 16 år gammal för att få använda till exempel Facebook, Instagram, Twitter och Snapchat.

OK.

Medlem

Finns ingen anledning att barn ska sitta på "sociala" medier i vilket fall.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Religion är många gånger värre än sociala medier på alla plan men ändå är det acceptabelt att indoktrinera och förstöra barns liv helt utan konsekvenser. Lägg 25 års gräns på religion och frånta barn från starkt religiösa familjer vars barn kan fara illa.

Word UP!

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av zliddret:

Införa åldersgräns tycker jag känns aningen att ta i, det sitter i föräldrars ansvar vad barnen gör på sociala medier.

Haha va?
hade dina föräldrar 100% koll på vad som hände i ditt sociala liv när du växte upp?
Kan bara säga att jag är glad att det inte fanns i så stor utsträckning när jag var i grundskoleåren.

Dom hade rätt stor koll, sedan var jag rätt skötsam av mig i yngre dagar så dom kunde lita på mig, men får jag inte ha min egen åsikt utan att du ska gråta så well det är inte mitt problem.

Men jag märker ju att enligt dig får man inte ha annorlunda åsikter som skiljer sig från vad du tycker. Stackars krake

Nu lägger du ord i mun på mig. Allt jag gjorde var att ställa en fråga och skrev att jag var glad att sociala medier inte var lika utbrett under min uppväxt. Hur du väljer att tolka mina ord är DITT problem.

Snarare att du ifrågasatte min åsikt vilket betyder att du inte respekterar att folk har olika åsikter, samt så sitter ansvaret hos föräldrar. Jag hoppas verkligen inte att du har barn eller ska skaffa barn om du anser att föräldrar inte har ansvar över vad deras barn gör.

Vart skrev jag att föräldrar inte är ansvariga för vad deras barn gör? Du överanalyserar och viktar ord som en galning.
Varför utsätta sina barn för en risk som kan förstöra deras framtid? Något som publiceras på nätet försvinner inte direkt. Jag var i alla fall inte redo för ett sådant ansvar när jag var tretton.
I ett samhälle där dina karriärsmöjligheter till stor del speglas på dina åsikter och ditt pappersspår, kanske det inte är jättebra att ge ett barn utan fullt funktionsdugligt konsekvenstänk möjligheten att hämma sina framtida möjligheter..

Medlem

15 år. Gammal nog att knulla men inte tillräckligt för att prata på internet. va fan?!

Medlem

Politiker och blöjor bör bytas ofta, många gånger av samma anledning.

Medlem

Läs en text från någon som vet vad de talar om istället.
https://dataskydd.net/nyheter/2016/01/19/barnens-ratt-i-eus-n...

Medlem

Det skulle ju vara underbart ifall det var något som faktiskt gick att hålla koll på. Men ungar nu för tiden vet ju hur man kan kringgå sådana kontroller, tyvärr.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag som kom hit för att läsa om spel

123
Skriv svar