APB: All Points Bulletin

Nuförtiden känns det bättre att hålla sig till singleplayer-spel / "vanliga multiplayer-spel" istället för att testa MMOs. Det är i alla fall vad som har hänt för mig, spelade SWG länge, spelade EVE ett bra tag, spelade WoW väldigt längre osv. Men dom nya MMOs man testat orkar man bara spela 1 vecka som längst innan man blir less, obalanserat, buggigt, o-färdigt... Listan kan bli väldigt lång för dom allra flesta MMOs. Dessutom tillför många MMOs väldigt lite, om nånting alls, för gameplay. Oftast är det bara samma grinding med samma knappar fast i annan kostym och nya effekter.

Då är det lika bra spela singleplayer / vanligt multiplayer som oftast är väldigt mycket bättre finslipat (jämfört med MMOs) och vänta tills något spel på allvar blir krönt till "det nya WoW!". Det är då jag personligen testar mitt nästa MMO

Medlem

spelade det på closed beta, fyfan så tråkigt det var, usch

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Förväntade mig inga snälla svar efter min förra post direkt.

Men i vilket fall som, så är inte MMO spel "som alla andra" spel. Andra spel ges väl kanske 1-2 patchar och sen inget mer (om man har tur). Vissa spel kanske är speciella, som Warcraft III och Diablo 2, men rent allmänt brukar det inte patchas särskilt mycket till "vanliga" spel.

Men men, jag spelar inte APB i vilket fall som, och jag håller med om vissa av klagomålen då jag spelade betan av spelet. Just därför jag avvaktar i några månader eller ev. upp till ett år innan ett ev. köp av spelet. Har kört andra MMOs i beta och tom förbeställt vissa spel, som senare visat sig vara "grisen i säcken". Så man kan väl säga att jag blivit lite bränd på tidigare MMO spel som utlovat "guld och gröna skogar", men sen inte infriat samma.

Va? spelar du typ Free to play online shooters lr? alla Normala spel brukar patchas ganska många ggr. Däremot spelar du på konsol så brukar inte dem mindre patcherna visas (alltså att det typ säger '' Cod mw2 har blivit patchat'' spelar man pc så visas varje patch, BFBC2 har väll redan fåt 7-8 st, kanske mer, Portal patchas fortfarande, L4d2 ser man lite då o då, CSS har nyligen blivit patchad, BF2 fick ju 1.5 för ett tag sen nu då men fortfarande blir det ju patchat, (även om det är bland dem få spelen, som endå är stora ((alltså inte att spelet är stort GB mäsigt utan stort, Stor community många fans/spelare etc)) men inte många patchar)
Så jag vet inte vart du fått det därifrån, även spel som floppar totalt får ett par patchar innan det dör helt


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av darkthunder:

- Fordonshantering
- Vapenhantering

Bägge av dessa är poäng som utvecklaren ämnar tackla i framtida patchar.

http://eu.apb.com/en/news/announcements/2010/07/12/apb-the-ro...

jojo så säger dem men om dem inte lyckades fixade under dem 5åren som spelet var i utveckling innan realese + det halvåret? spelet var i beta stadiet, Trots att folk konstant klagade på dessa saker, så lär dem inte fixa det i framtiden heller.

Dessutom till alla er som säger ''Jo men det är svårt att styra i början men efter ett par timmar så kan man spela det lät'' Jo vist man kanske lär sig hur man ska göra för att klara av en 90Graders sväng utan att skör av hela vägen och rakt in i en vägg, så ändå så är det så att Bilarna ''Glider fram'' Vilket ÄR otroligt tråkigt.
dessutom om dem skulle kunna fixa detta så återstår fortfarande detta, det finns olika typer av uppdrag

Banka på en dör/slå upp ett fönster med en kofot. för att sedan ta upp ett föremål som spawnar på marken.

Klotra

Tjuv och polis ( döda Criminals X antal ggr innan dem har lyckats vara på fri fot i X antal sekunder

köra in en bil i ett fönster för att det sedan skall spawna föremål utanför som man ska ta till en gubbe före pengar

ta en bil till en gubbe för pengar

King of the hill liknande sak

en annan där criminals skall covra en bomb X antal sekunder innan den sprängs.

Säkert glömt bort ngt, men endås så då dem få sakerna man kan göra blir spelet repetivt efter bara 1timme, och ett MMO, som ofta handlar om att lägga ner en stort antal Timmar Gameplay, så MÅSTE det då vara så innehållsrikt att spelet inte blir repetivt redan efter första timmen.

Dessutom är spelvärden Väldigt liten och man är på samma ställen hela tin, och pågrund av att det är max 100Spelare per instance, blire tyvär så att man ofta som ''low lvl'' möter folk med AK, och 3 uppgraderingar + massa Karaktär uppgraderingar vilket resulterar i att dem dödar en på 1-2 skot medans man själv måste skutta runt 10-15 (beroende på vapen såklart, tänker på Shot-guns och snipers som dödar på färre skot.)

Listan om saker som är dåligt med spelet är väldigt lång, och det är för mkt för att det ska kunnas Fixas.


signatur

Rwa?

Medlem

Dyrt och dåligt, tack för varningen FZ.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Förväntade mig inga snälla svar efter min förra post direkt.

Men i vilket fall som, så är inte MMO spel "som alla andra" spel. Andra spel ges väl kanske 1-2 patchar och sen inget mer (om man har tur). Vissa spel kanske är speciella, som Warcraft III och Diablo 2, men rent allmänt brukar det inte patchas särskilt mycket till "vanliga" spel.

Men men, jag spelar inte APB i vilket fall som, och jag håller med om vissa av klagomålen då jag spelade betan av spelet. Just därför jag avvaktar i några månader eller ev. upp till ett år innan ett ev. köp av spelet. Har kört andra MMOs i beta och tom förbeställt vissa spel, som senare visat sig vara "grisen i säcken". Så man kan väl säga att jag blivit lite bränd på tidigare MMO spel som utlovat "guld och gröna skogar", men sen inte infriat samma.

Jag förstår hur du tänker med ditt resonemang. Men se det så här. Spelet en utvecklare släpper är ju det de förväntar sig sälja. Är spelet dåligt/under medelbra lär det inte sälja speciellt bra. Antagligen mest hardcorefans som köper det eller folk som bara är lite lost. Det leder ju till att inkomesterna för företaget blir låga och utvecklingen tar längre tid osv.

Man kan inte som utvecklare komma undan med att släppa ett dåligt spel och sen tro att man ska locka till sig en massa spelare tack vare att man patchat spelet en lång tid efteråt. Det är en sån jävla dålig ursäkt som tycks accepteras av en del spelare vilket också leder till att fler utvecklare inte lägger ner all kraft på att få ett bra spel till release.

Nej, släpp ett bra spel vid release och börja jobba på expansioner direkt istället för att åtgärda brister som egentligen inte borde funnits.

Medlem

Dom hade smak för priser iaf, inte speciellt dyrt alls


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av darkthunder:

- Fordonshantering
- Vapenhantering

Bägge av dessa är poäng som utvecklaren ämnar tackla i framtida patchar.

http://eu.apb.com/en/news/announcements/2010/07/12/apb-the-ro...

Det är sånt de försökte fixa i betan men misslyckades totalt med. Tror inte de lyckas bättre i framtiden tyvärr.

Medlem

APB är ett grymt roligt spel om man spelar i grupp. Ensamvargar göra sig icke besvär. Då pratar jag inte om de randomgrupper man kan bli inkastad i, utan att spela med sina riktiga kompisar.

Att uppdragen känns repetitiva håller jag inte med om; tack vare att man hela tiden möter mänskliga motståndare uppstår aldrig exakt samma situation. Själva uppdragsmålen blir sekundära mot biljakter och eldstrider.

- Fordonshantering
Det går utan problem att lära sig köra bilarna. Jag har visserligen spelat sen tidig beta, men uppskattningsvis tar det ca 1-2h speltid för att kunna skapa även de finaste av kringlor.

- Vapenhantering
Visst, det är obalanserat. Du kommer inte kunna ha lika häftiga vapen efter ett fåtal speltimmar som din motståndare som lagt ner x antal fler timmar/dagar. Till saken hör ju dock att det till stor del är baserat på skicklighet, jmf. mot många andra mmo. Jag har många gånger, tillsammans med en kompis, slagit ut ett stort antal motståndare som verkat dedikera sina liv åt att nå maxlevel.

Lite väl hårt betyg efter vad som verkar vara alldeles för lite speltid på det sättet spelet är tänkt att spelas. Tanken är ju att du och dina kompisar ska vara ett gäng, och följer man det receptet är spelet briljant.

Mina tre ören..

Medlem
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av darkthunder:

- Fordonshantering
- Vapenhantering

Bägge av dessa är poäng som utvecklaren ämnar tackla i framtida patchar.

http://eu.apb.com/en/news/announcements/2010/07/12/apb-the-ro...

Tyvärr kan man väll inte recensera ett spel på hur det skall se ut i framtiden?

Körde själv betan ett tag och jag fastnade inte alls, även om tex gta är en favorit serie.

Jag håller med du. Beta testade Fallen Earth, eller vad det nu hette, men problemen var så stora att det var stört omöjligt för mig att tycka om det.

GTA är tacksamt att försöka efterlikna, men i mina ögon är det bara två spel som lyckats:
GTA själv
och Maffia (återstår att se hur tvåan blir..)

Och, nej, vaga löften om patchar räddar inget spel längre. De har själva sabbat det genom att lova för mycket utan att hålla det. Nu pratar jag om branchen i stort.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Största skitspelet 4 ever


signatur

The King is Back

Medlem

har kört runt 20 timmar.. och är jätte nöjd...utvecklare kommer lägga till mer content samt fixa matchmaking snart så sluta whine om det.. samt bils tyrning kommer bli bättre fast den är redan bra neligt mig.. det är bara att folk inte kan köra....

Medlem

Rena rama skräpet, förtjänar inte det höga betyget.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Rena rama skräpet, förtjänar inte det höga betyget.

Istället för att skriva meningslöst inlägg skriv varför du tycker att spelet är skräp enligt dig. Har du testat det?

Det finns hur många som helst som uttalar sig om spelet fast har inte ens spelat det.... Enligt mig spelet bjuder på unik "customization" som ingen MMO för tillfället kan matcha sig med och det är spelets starkaste kort...

Annars är spelet lite enformigt men det handlar mest om att spela med Clan/kompisar för att ha roligt och döda andra... Missions är enformiga och det finns i princip 2-3 bra vapen resten är skräp...Utvecklare har lovat support för spelet och kommer anpassa det efter spelarnas behov pga de är inte låsta till något "Lore" som t ex AoC/WoW etc...

Medlem

Jag var positiv till APB enda tills jag upptäckte hur lite innehåll spelet har -_- Kommer knappast betala en månadsavgift för det


signatur

Game long and prosper

Medlem

Håller med Bjosarn det är verkligen totalt värdelöst. Kommer gå i graven.

Bilfysiken är horribel. I ett spel som detta där större delen handlar just om att färdas i bil borde det prioriterats annorlunda.

Vapenfysiken är horribel. Inga kulbanor... kom igen 2010 i ett "mmo" fps. Litet utbud av vapen, varav de flesta är helt värdelösa.

Liten spelvärld, för fan den är ju mindre än GTA jag menar där hade de mallen, hur svårt kan det vara.

Fruktansvärt obalanserat. Händer gång på gång att man möter 4 st snubbar som spelat spelet dygnet runt sen beta, ensam. Som sitter och campar på något av de populära campingställena i närhet till det man måste åt för att slutföra uppdraget. Omöjligt. Vissa uppdrag går inte ens att slutföra. T.ex när man ska jaga ikapp en bil som är snabbare än de man själv kan få tag på. Det är ju kul... nix

Finns massor av grejjer till som är skit, som att 70% av spelbefolkning står vid terminalerna och idlar för att få levels i de olika "craftsen" (tweaka bilar och måla på kläder). Jupp du behöver inte göra nåt för att gå upp i level i de sakerna... bara in i terminalen och gå och göra något annat. Bra tänkt...

SUCK (är mest arg för att jag köpte skiten, dumma jävla mig)

Medlem

Ni är lite väl pessimistiska nu.

Vapnen är inte särskilt obalanserade, att ett AK47 liknande vapen tar någon med prickskyttegevär på avstånd mellan 10-50 meter är väll inte konstigt? för att ni ska ha något att relatera till så kan ni titta på t.ex. CS. Där är det inte så vanligt att någon med AWM snipern tar någon med säg UMP i ett litet rum?
(Nej, "någon" tog inte fram kniven istället för AWM)

Så i APB kanske ni ska prova använda vapnens fördelar; Sniper:60-120m, assault 30-60, smg/shotgun:0-30m.

Att kunna byta vapen hand snabbt är rätt så skönt med en over the shoulder skjutare.

Uppgraderingarna till vapnen är inte gudomliga, att ta skydd och tänkta taktiskt är den bästa uppgraderingen, och den får man tillgång till vid start.

Bilfysiken är inte alls dålig, visst, det är inte DIRT2, men att köra bilen fungerar bra, har inte upplevt lagg eller floating, alla bilar har olika fördelar.
Ska man jämföra med GTA IV så får man vell göra det med MP delen, förutom körningen så har inte APB t.ex. skjutbara rutor, däck och förare, utan man är hyfsat säker i bilen sålänge den är hel ingen har nå tunga vapen.

Sen att det inte är lika stor värld som i GTA IV eller är så himla repetitivt med de få typer spellägen, gick det att köra GTA IV multiplayer med ett dynamiskt spelsätt som är inspirerat av säg Killzone 2?
Jag tycker att APB's system är likt Red Dead Redemption's freeroam i urban miljö, där olika matcher kan uppstå lite var stans i olika former.

Sen kan man inte skjuta vem som, när som. Skulle det vara så skulle dom säkert skippa uppdragen helt, och bara köra 24 spelare per server då alla istället jagar varandra.

WoW är vell också repetativt, nu efter 2 expansioner så finns det sjukt mycket quests, men dom flesta av dom är vell fortfarande: Ta sak till gubbe, från gubbe. Hämta sak från låda, till gubbe. Döda 14 saker. Döda 50 saker, ta de 10 saker som tillslut droppade, lämna till gubbe. o det mest populära, spring in i grotta/tempel, slåss fram till gubbe, döda gubbe (om inte nån gjorde fel eller hade fel gear), håll tummarna för loot.

Matchmaking delen är lite retarderat ibland, men den går på tidigare prestation, man ska inte få vinna hela tiden.
Men det går att kalla på förstärkning som förhoppningsvis svarar på dina nödrop.

Det är svårt att ta tre tomtar på ett tak som samarbetar, men det är svårt att vinna en bana i BC2 också när motståndaren har 2 squads som jobbar ihop och ett eget lag som är 90% recon för att snipers har Ghillie suits (awesome me korea, kill you long time).

AI'n är inte mycket att hurra för, den är där för att ge liv till staden, iom det så straffar det inte dig som spelare om någon fotgängare stryker med. (Om inte en annan spelare bevittnar detta som kan resultera i ett bounty mission på dig)

Man kan designa själv och göra om karaktären ganska lätt och hur många gånger man vill, allt från att byta utseende till vapen.

Jag älskar GTA, har spelat det sen tiden det gjordes olagligt i delar av europa. WoW är också ett bra spel med mycket innehåll.

Döm inte spelet efter en beta test heller som en del gör, det är ju ett BETA TEST, där man får hjälpa till att testa spelet och lösa eventuella buggar så att det fungerar när det sen väl släpps.
Man är ju där för att förbättra spelet, inte för att få spela det före alla andra i som en Demonstration (Demo) om hur spelet kommer att bli.

Försök vara lite öppna för nya idéer, från andra mindre studios, jag tycker APB i slutändan blandar många bra saker från många bra spel.

Inaktiv
Skrivet av Hannu87:

Budget GTA, usch.

GTA 4 Var ett skit spel jämnfört med Gta Vice City och San Andreas.

Sen är detta ett mulitplayer spel. vilket blir 100 x roligare om man är några polare, och inget för ensam vargar som vill spela singleplayer.

Medlem
Skrivet av miffot:

tkr det förtjänar bättre betyg, det är nytänkande, och riktigt roligt att spela med kompisar,men sen äre en hel del som måste fixas, men det är ju nysläppt så:)

Den attityden gör mig förbannad. Ska man verkligen behöva förvänta sig en massa saker som behöver fixas då spelet är nysläppt? För mig är det otänkbart.
När jag köper ett spel ska det vara klart.

Sen rent enligt min åsikt så är betyget rättvist.testade betan en del och det enda som är bra i det hela är customizeringen. Synd dock bara att man behöver spela ett ospelbart spel för att låsa upp saker i customizeringen (samt att man inte får någon info alls om vad som låser upp vad)

Rättvist betyg till ett skitspel som bör undvikas.

Inaktiv

Har följt detta spel i flera år nu, det började med konceptet "polis mot tjuv i en öppen värld".

Face it or not dom följde INTE konceptet, nu är det "två lag i en hyfsat mediocre värld med dålig struktur".

Unreal engine har bara inte varit den REALISTISKA motorn för att skapa ett realistiskt spel, hade dom fått in crytek eller ens GTA4 från de j*vla **oter som lämnat Rockstar för detta skulle dom kunna ha gjort något liknande i alla fall. Detta ser ut som ett gammalt spel med MYCKET customization.

Skitkul att vänta i flera år för att se ett spel rasa så här, och dom sa nästan glasklart att det inte skulle kosta månadsvis, däremot kommer dom runt det som ormar.

Jävla *****, yeah guess wtf it says.
Peace, Butt.

Inaktiv

Underbart spel när man kommer in i det... Visst det kan vara lite konstigt i början men om man bara lär sig dom få grunder i hur spelet fungerar så är det ett underbart spel.
Grymt skön bilkörning, utmärkt customizern är helt epic..
Det är fortfarande ett nytt spel så vi får hoppas på fler och bättre vapenhantering

Medlem

Verkar inte vara mycket att hänga i julgranen ;o

Medlem

Efter två veckors spelande så börjar allt kännas ganska tjatigt. Två små banor och trista uppdrag.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

För att vara ett spel som bygger på att vara socialt är UI:et under all kritik. Lönlöst att skriva till folk i grupp/lag iom att det försvinner i all värdelös information som fyller upp textrutan, förutsatt att det ens syns mot bakgrunden, vilket är långt ifrån säkert.

Matchmaking-systemet är också en synnerligen lustig lösning. Det är väldigt ofta du får möta en som är så högt rankad över dig att det är lönlöst att gå i strid med denne då han/hon/den/det skjuter sönder dig med ett halvt magasin medan du själv behöver 1½ för likvärdigt resultat. Rent figurativt menat. Skillnaderna i uppgraderingar är dock löjeväckande, tyvärr.

Vapenbalanseringen i sig är överlag ett skämt. Vissa vapen fungerar inte riktigt som det står på papperet utan behåller sin effektivitet på lite väl långt avstånd...

Hanteringen utav fordon är lite lustig också. Det går bra att köra de flesta fordonen, men en del är helt i avsaknad av något som kan liknas vid styrförmåga.

Visst finns det ett nöje att kasta en granat på ett fordon och spränga alla 4 motståndare i ett svep, det skall jag inte förneka. Ojämnheterna väger dock över väldigt tungt. Det är bara så kul att jaga efter någon som kör en bil genom hela staden och du skall döda denne 5-6 gånger på 15 minuter. I praktiken är det bara något som går att genomföra om det är större grupper som slåss mot varandra, minst 5v5 så någon har chansen att råka skjuta VIP-spelaren.

Staden i sig ser snygg ut på papperet, men i praktiken nyttjas sällan de mer intressanta ställena som containrarna nere vid hamnen, exempelvis. Du åker mellan samma ställen hela tiden tills det är dags att försvara en punkt. Har motståndaren likvärdig utrustning som du handlar det om vem som kommer dit först, då det mesta är en campfest utan dess like...

Dör du, eller värre, blir arresterad tar det lång tid innan du kommer tillbaka dit du ska då spawnpunkterna är helt galna ibland. Andra sidan hamnen, andra sidan motorvägen.

Gruppspel är bara lönsamt om TS3/Vent/Mumble används så spelets egna VOIP tar in alla ljud, utom bilradeon som du kan filtrera bort, typ. I praktiken hör du ingenting så fort det körs en bil eller om ett vapen avfyras halvnära. Jag hade köpt det om jag inte kunde höra något när jag själv skjuter, men när killen på andra sidan gatan skjuter och jag inte kan höra vad min medspelare säger... Tja, kort sagt undermåligt.

Spelet kunde ha blivit riktigt riktigt bra. Tyvärr kan det just nu jämföras med att tillfredställa dig själv med ett rivjärn, intressant tanke, men inte så bra när det tas i praktik...

Känner mig väl mest av besviken på vad det hade chansen att bli. Vem vet, det kanske löser sig med ett par patcher. Frågan är bara hur många som orkar vänta, för jag tror inte de nya spelarna som kommer nu kommer gilla att bli sönderskjutna att uppgraderade motståndare.

Argh, blev lite mycket text.

Medlem

Spela Darkfall istället. Full loot!

Inaktiv

Hade jag inte spelat mig less under betan (spelade sedan i januari) så hade jag suttit och spelat det under min semester. Mycket av det negativa i ovanstående artikel saknar inte helt grund, och en av dom mest irriterande sakerna är att matchup systemet mellan spelare funkar oerhört kasst. Det kan känns minst sagt frustrerande när man är en grupp kompisar som tillsammans, fast man är fyra stycken inte kommer över en total ranking av 400, medans man kan matchas mot 5 spelar som tillsammans rankas över 1100+. Dock så är man inte chanslös som artikelförfattaren vill förtälja. Vet inte hur många 1v1 matcher man gått segrande ur under tiden man låg runt rank 80 och man hela tiden skickades, eller fick en rank 250+ enforcer emot sig.

Tyvärr tror många i spelet att rank = avgör hur pass bra man är. *MEEEEEP* helt fel. Hybris har dom flesta högrankade och tror att deras flerslots uppgraderade vapen och karaktärer gör dom odödliga, och dom försöker inte ens uppbringa ett försök till taktiskt spelande utan springer bara rakt fram och hoppas deras unlocks ska köra ångvält över motståndarna. Det funkar mot sådana som skräms av att matchas mot någon som är dubbelt eller trippelt så hög rank, i övriga fall behöver man bara spela lite lite smartare för att se dom lämna action distrikten i tvättäkta nerdrage.

Fordonen är fortfarande grymt hawaii att köra, men herregud vad mycket bättre dom är nu jämnfört med för 2 månader sen. Då var det som att köra omkring i isbrytare eller oljetankers och varje biljakt var ett frustrerande moment i hat.

Spelets största nackdel i min egen utsago är all repetition. Det är grymt låg förnyelsefaktor på dom uppdrag man gör, och bara 2 stadsdelar, även om dom är halvstora, är på tog för lite, och innehåller på tog för många "örnnästen" där folk flyr upp på så fort man får ett uppdrag på att plocka ner dom.

Enda som på lång sikt kan rädda apb är mer komplexa uppdrag, fungerande matchup, bättre balans i vapen och framför allt ett endgame som är mer än att vinna dagliga/vecko ligor.

Medlem

Hur djupt är skjutandet? Det hade man gärna fått gå in på i recensionen lite mer. Är det någon sorts kompromiss mellan fps och mmo eller är det som, ja iaf BF2 (som väl iofs just kan kännas som något sånt även om det inte är det, pga spridning och hitboxlagg och så vidare)? Känns det som en konsolport?

Medlem

Var hemma hos en polare och blev førevisad underverket. Jag provade att spela och nog hade det mått gott av att bli polerat under några fler månader. Enligt honom så børjar servrarna redan bli avfolkade førutom elitistiska småbarn med maxade vapen.

Jag måste sæga att jag ær besviken. Konceptet låter ju klockrent men resultatet - meh.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar