The Witness populärt bland pirater, Jonathan Blow överväger DRM till nästa spel

Robot
The Witness populärt bland pirater, Jonathan Blow överväger DRM till nästa spel
Medlem
The Witness populärt bland pirater, Jonathan Blow överväger DRM till nästa spel

Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att de väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.

Medlem

För DRM brukar ju avskräcka pirater.

Det enda DRM som fungerar någorlunda är always online-DRM där viss logik finns på spelutvecklarens server. Dock så kostar det både att utveckla och att underhålla. Tror inte det är något för en indieutvecklare.

Medlem
Skrivet av disinfect:

För DRM brukar ju avskräcka pirater.

Det enda DRM som fungerar någorlunda är always online-DRM där viss logik finns på spelutvecklarens server. Dock så kostar det både att utveckla och att underhålla. Tror inte det är något för en indieutvecklare.

always online-DRM knäcks ju också och betalande kunder är de som bara påverkas av det.

Bara för att ett spel piratas mycket betyder det ju inte att säljer dåligt kolla på Minecraft tex och många andra spel. notch gråter inte direkt när han går till banken

Medlem
Medlem
Skrivet av Cybersoul:

always online-DRM knäcks ju också och betalande kunder är de som bara påverkas av det

Diablo 3 till PC är inte crackat än och det kommer antagligen inte hända på ett bra tag heller. Det är för mycket jobb. Det finns piratversioner till konsol eftersom det inte kräver always online. Dock måste man chippa sin ps3/360, vilket i sig begränsar piratversionerna drastiskt.

Medlem
Skrivet av SpajX:

Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att dom väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.

Om man vill testa kan man köpa genom steam, testa och lämna tillbaka så länge man inte passerar 2 timmar men jag kan förstå att man inte vill lägga ut pengar om man har det knapert.

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av SpajX:

Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att dom väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.

Om man vill testa kan man köpa genom steam, testa och lämna tillbaka så länge man inte passerar 2 timmar men jag kan förstå att man inte vill lägga ut pengar om man har det knapert.

Exakt - så det finns faktiskt inte någon ursäkt till piratkopiera (steamspel åtminstone...tror iofs origin har liknande?)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Medlem
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

"Jag är inte pirat, men..."

...37 evvro för ett pusselspel känns lite i överkant. Å andra sidan är jag inte någon storkonsument av pusslare heller, så jag har ingen aning om vad de bör kosta.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Releasehästryttare

Hmm skummt, han måste kolla på en sida som jag ej hört talas om, kollar man ALLA de största sidorna så är Fallout 4 100x mer populärt att dela atm ..

Releasehästryttare
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Medlem
Skrivet av Devan:

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Det är möjligt att Stephen Hawking kan lösa de flesta av pusslen så fort han ser dem men för vanliga människor så tar det nog ett tag att bli färdig med detta spel.

Inaktiv

Själv avstår jag att pirata det just för att det säljs drm-fritt. Ska köpa det vid löning men hoppas på en GOG-version tills dess, föredrar dem framför humble store.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Devan:

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Det är möjligt att Stephen Hawking kan lösa de flesta av pusslen så fort han ser dem men för vanliga människor så tar det nog ett tag att bli färdig med detta spel.

Sen en speedrun - de har med största sannolikhet redan spelat igenom det en gång tidigare för att kunna klara det så snabbt som möjligt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Varför drm? Kickstarter nästa istället, drm om något får folk att vilja cracka dem :S vare sig de är lätta lr svåra.


signatur

Requiēscat in pāce ~

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ett pusselspel som kostar 37 euro och det har trots detta legat i topp på Steams försäljningslista. Inte något av de största offrena för piratkopiering direkt...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Känns direkt fel att mäta spellängd med speedrunners.


signatur
Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Flakmonkey
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.

Kan man inte klara Morrowind på 3 minuter också? Sen kan man ju ifrågasätta meningen i att speedruna ett pusslespel. Talar inte om The Witness nu specifikt eftersom jag inte lirat det. Men ett pusselspel handlar ju om att klura ut lösningar och kan du har du memorerat lösningarna så är det inget spel kvar. Är ju inte som i Super Mario, Dark Souls, etc etc där det svåra är att genomföra det du vet att du ska göra, inte att lista ut att du ska göra det så att säga. Ungefär lika svårt som att klara ett matteprov när du har facit liggandes bredvid dig.

Hursom så får kanske det här Blow att satsa helt på konsol nästa gång? Trist isf för de som lirar på PC och gör rätt för sig.

detta speler är sjukt klurigt men på tok för dyrt 20 eu max


signatur

New life, New hope

Medlem

€37 och det ligger fortfarande högt på Steams top selling list. Låg ju etta under ett tag. Tvivlar att försäljningen går dåligt. Jag förstår reaktionen då det är något han jobbat hårt på under lång tid, men den känns samtidigt naiv och omogen.

Medlem

Det verkar vara många som klagar på att spelet är för dyrt för att det bara innehåller en massa pussel och klurigheter. Varför skulle ett pusselspel vara billigare än ett spel där man till exempel skjuter ihjäl en massa fiender för att ta sig vidare?

Jag har lite svårt att se hur spel som tar 10-15 timmar att spela igenom och består av hjärndött skjutande och explosioner är värt fullt pris medan detta spel som verkligen krävt en hel del tankeverksamhet i skapandet och designarbetet och troligen räcker 40+ timmar är för dyrt?

The Witness är ett av få spel nuförtiden som lyckas med konststycket att kännas som att det inte gjorts förut. Många spelare tycker dock uppenbarligen att det är bättre att spela i stort sett samma gamla koncept igen fast med lite nya banor.

Medlem

Ser mysigt ut, men ett litet indie-spel som är klart på 4-5 timmar kanske känns inte värt 37€
Jag avgör alltid om jag köper spel beroende på speltid mer eller mindre. Total war spelen + all dlc blir ganska billigt om man lägger ner 800-900 timmar i dom

NuZ
Testpilot
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.

Kan man inte klara Morrowind på 3 minuter också? Sen kan man ju ifrågasätta meningen i att speedruna ett pusslespel. Talar inte om The Witness nu specifikt eftersom jag inte lirat det. Men ett pusselspel handlar ju om att klura ut lösningar och kan du har du memorerat lösningarna så är det inget spel kvar. Är ju inte som i Super Mario, Dark Souls, etc etc där det svåra är att genomföra det du vet att du ska göra, inte att lista ut att du ska göra det så att säga. Ungefär lika svårt som att klara ett matteprov när du har facit liggandes bredvid dig.

Hursom så får kanske det här Blow att satsa helt på konsol nästa gång? Trist isf för de som lirar på PC och gör rätt för sig.

Woow wooooow nej nej! Jag själv som speedrunner (dock inte detta utan olika platformers och souls serien) kan svara på den frågeställningen. Det är ju tiden man jagar, tävlingen mot andra och visa att man är bäst i spel man älskar som är grejen.

Om du och din vän t.ex hade samma matteprov som var det bästa ni någonsin skrivit och verkligen älskade det provet och ni hade facit till provet (speed strats) framför er. Skulle inte "tävlingsnerven" slå till och ni skulle tävla om vem som skrev provet snabbast?

Vill tillägga att det bästa med speedrun communityt är att man delar med sig av sina knep och tips så fler kan race'a spelet man gillar. Tävla o dela med sig i en skön fluffig värld av tidtagarur och skavsår på fingrar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är spel verkligen mer eller mindre populära bland pirater? Eller är dom bara mer eller mindre populära? Och populariteten reflekteras i piratande. Om det är det mest populära spelet just nu så är det väl även så bland pratet, utan att det är skillnad procentuellt?


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av disinfect:

För DRM brukar ju avskräcka pirater.

Det enda DRM som fungerar någorlunda är always online-DRM där viss logik finns på spelutvecklarens server. Dock så kostar det både att utveckla och att underhålla. Tror inte det är något för en indieutvecklare.

always online-DRM knäcks ju också och betalande kunder är de som bara påverkas av det.

Bara för att ett spel piratas mycket betyder det ju inte att säljer dåligt kolla på Minecraft tex och många andra spel. notch gråter inte direkt när han går till banken

En stor skillnad mellan detta och Minecraft är ju dock att Minecraft har multiplayer. Om man piratar Minecraft får man därför inte hela upplevelsen medan detta spel är detsamma oavsett om man köper det eller laddar ner det olagligt.

Medlem

Japp. Sätt Denuvo på det så blir det ocrackbart. För stunden. Destå fler spel som skyddas av det, destå fler hackers som arbetar på en lösning.

Releasehästryttare
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Super Mario Bros. 3 suger alltså med den logiken, speedrun-rekordet ligger på 3 minuter och 8 sekunder.

Nu ja , men ingen spelar super mario på 3 min den andra gången du spelar spelet .. om en speedrunner klarar the witness på 30 min andra gången han/hon spelar igenom det så som jag sa i min första post så lär tiden inte bli längre ju mer den personen nöter det ..

Klarade precis Dark souls 2, det tog mig 56 Timmar, startade upp en ny char som deprived för jag ville se hur svår den klassen är, och på två timmar så är jag lika långt fram där det tog mig 10 timmar innan med en av de starkare klasserna (knight) för jag vet var alla items och hur man hanterar spelet vid det här laget. världs rekordet för DS2 är ju under en timme för de som är bäst på speedrunna det .. och det är ju INTE andra gången de spelar det ..

12
Skriv svar