The Witness populärt bland pirater, Jonathan Blow överväger DRM till nästa spel

Medlem

Som jag alltid säger till sånt här.
Folk kommer alltid pirata, även om det finns drm.
Sen är inte en nedladdning en förlorad kund för dom skulle troligen inte köpa det från början.
Piratande är bredare inom musik-industrin och det har hållt på längre än spel.
Och det existerar än, vad säger det?, Kommer aldrig försvinna, om inte alla länder i världen blir kommunister eller börja avlyssna och kontroller vad vi gör på internet på en större skala.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Sen är inte en nedladdning en förlorad kund för dom skulle troligen inte köpa det från början.

Det där är en viktig poäng.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Har iofs. inte hört något jubel över spelet i sig.

Inte? Tycker den prisas till skyarna både av recensenter och spelare..

Spelet är aldeles för kort, speedrunners har redan spelet nere på ~30 min .. lär vara ~5 min om några veckor ..

Oblivion är ganska stort spel och det klarar speedrunners under 4 minuter. Då måste det här spelet vara ganska stort med andra ord...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Margy:

Det verkar vara många som klagar på att spelet är för dyrt för att det bara innehåller en massa pussel och klurigheter. Varför skulle ett pusselspel vara billigare än ett spel där man till exempel skjuter ihjäl en massa fiender för att ta sig vidare?

Jag har lite svårt att se hur spel som tar 10-15 timmar att spela igenom och består av hjärndött skjutande och explosioner är värt fullt pris medan detta spel som verkligen krävt en hel del tankeverksamhet i skapandet och designarbetet och troligen räcker 40+ timmar är för dyrt?

The Witness är ett av få spel nuförtiden som lyckas med konststycket att kännas som att det inte gjorts förut. Många spelare tycker dock uppenbarligen att det är bättre att spela i stort sett samma gamla koncept igen fast med lite nya banor.

10-15 timmar? Var du inte lite väl givmild med tiden det tar att klara dagens kampanjer i ett FPS?

Medlem

Stort problem för mig är att spelet inte finns som fysisk release, men då piratar jag inte utan sitter bara snällt och väntar.

Medlem

Haha Jonathans tweet: https://twitter.com/Jonathan_Blow/status/693668210499977216

att han ens vågar whina om pirater då, speciellt när den va på topplistan på steam också... mes

Medlem

Känns som han vill bara få nyheter och uppmärksamhet för sitt spel. Och det är en mycket effektiv metod. Efter att kollat på de tre största torrent sidorna så finns spelet inte ens med på top 50
(innan någon anklagar. Man kan faktiskt gå in på sidan utan att begå brott).

Flertal spelrelaterade nyhetssidor som rapporterar Blows uttalande. Men det finns inga som kan uppge hans försäljningssiffror.

Låt höra siffrorna innan gnället börjar. Att påstå att han inte kommer ha råd att göra ett nytt spel är lite att ta i. Luktar PhailFish i luften

Medlem

De skulle sälja mer om de släppte spelet på på skiva. Folk som jag köper aldrig digital download spel till konsol.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

(innan någon anklagar. Man kan faktiskt gå in på sidan utan att begå brott).


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Atteros:

Ser mysigt ut, men ett litet indie-spel som är klart på 4-5 timmar kanske känns inte värt 37€
Jag avgör alltid om jag köper spel beroende på speltid mer eller mindre. Total war spelen + all dlc blir ganska billigt om man lägger ner 800-900 timmar i dom

Jag är i slutet av spelet och jag kan berätta för dig att det är nog uppemot 40-50 timmar vi snackar om här (det är en hel ö full med pussel ). Så väl värt pengarna om du frågar mig...

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av SpajX:

Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att dom väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.

Om man vill testa kan man köpa genom steam, testa och lämna tillbaka så länge man inte passerar 2 timmar men jag kan förstå att man inte vill lägga ut pengar om man har det knapert.

Hur många gånger kan man göra detta dock, innan Valve säger NEJ nu får det vara nog och låser ditt konto från att göra detta EVER igen?

Tills den dagen en exakt siffra kommer officiellt från Valve existerar detta inte överhuvudetaget.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Atteros:

Ser mysigt ut, men ett litet indie-spel som är klart på 4-5 timmar kanske känns inte värt 37€
Jag avgör alltid om jag köper spel beroende på speltid mer eller mindre. Total war spelen + all dlc blir ganska billigt om man lägger ner 800-900 timmar i dom

Drar du igenom spelet på 4-5 timmar under tiden du streamar det utan att kika på någon guide så kan jag betala igen de pengarna åt dig, för det vore underhållning att se någon jobba så fort i sitt första försök. (~10 gånger snabbare än genomsnittet). Sen är det en del extrapussel som bör plocka på ytterliggare ett par timmar, kanske 4 timmar till i din takt

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av SpajX:

Alltid tråkigt med pirater, men jag kan tänka mig att det är ett spel som många vill testa innan de köper det. Får hoppas att dom väljer att betala för sig om de skulle gilla spelet.

Om man vill testa kan man köpa genom steam, testa och lämna tillbaka så länge man inte passerar 2 timmar men jag kan förstå att man inte vill lägga ut pengar om man har det knapert.

Hur många gånger kan man göra detta dock, innan Valve säger NEJ nu får det vara nog och låser ditt konto från att göra detta EVER igen?

Tills den dagen en exakt siffra kommer officiellt från Valve existerar detta inte överhuvudetaget.

Fan yrar du om?

Medlem
Skrivet av Fisse:

Fan yrar du om?

Du kan inte lämna tillbaka spel hur som helst hur många gånger som helst, tillslut kommer Valva anse att du abusar systemet och inte tilåta dig att lämna tillbaka spel du köpt.

Citat:

Abuse
---------
Refunds are designed to remove the risk from purchasing titles on Steam—not as a way to get free games. If it appears to us that you are abusing refunds, we may stop offering them to you.

Så tills den dagen Valve säger vart den gränsen går finns inget refundsystem i mina ögon, och jag kommer inte köpa fler spel för det har ett system för refunds.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

får nog kasnke försvarar priset lite..det tar inte 4-5 timmar klara om du inte har iq 180+ har kämpat med det i säkert 15 timmar nu
gissar det tar 25 timmar+ om du ska klara allt å hitta allt


signatur

New life, New hope

Medlem

Köpte det på steam och fick in dryga 1.5 timmar sen refundade jag.

Var delvis mitt eget fel då jag följt spelet väldigt dåligt.
Hade fått för mig att det skulle vara massor med variation i typen av pussel, hade ingen aning om att det skulle vara massor med 2d pussel på brickor.

Är mycket möjligt att det är ett väldigt bra spel kan inte tala för hela produkten, men för 37 Euro var det inte alls värt min tid just nu, när det finns så många andra spel att spela.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Som jag alltid säger till sånt här.
Folk kommer alltid pirata, även om det finns drm.
Sen är inte en nedladdning en förlorad kund för dom skulle troligen inte köpa det från början.
Piratande är bredare inom musik-industrin och det har hållt på längre än spel.
Och det existerar än, vad säger det?, Kommer aldrig försvinna, om inte alla länder i världen blir kommunister eller börja avlyssna och kontroller vad vi gör på internet på en större skala.

Du kan inte skriva "skulle troligen inte köpa det från början" när argumentet om "förlorad kund" går åt båda håll. Om det till 100% inte skulle vara en kund så skulle inte heller intresset att tanka spelet finnas, finns det intresset är man en potentiell kund och därmed en förlorad kund. Är helt övertygad om att folkinte tankar hem spel slumpmässigt, lika lite som folk tankar film slumpmässigt.

12
Skriv svar