3 betal-dlc för The Division avslöjade

Medlem
Skrivet av Corewin:

Ska man köpa spelet på deras hemsida är det 80dollar (pricerunner säger ca 500 för billigaste)
Sedan om man vill betala mer för DLC hur ska man ha råd med allt

Man väntar med att köpa tills hela spelet är klart på rea om 2 år

Medlem
Skrivet av Gen:

Förboka inte spel grabbar, man tjänar verkligen aldrig på det förutom någon liten kosmetisk grej som man antagligen klarar sig utan under större delen av spelet. Förbokning gör bara att utgivarna får ut ofärdig skit som patchas i efterhand. Trots allt har de redan sålt en miljon ex så skitsamma om spelet inte fungerar tillfredsställande, de kommer ju patcha det senare och förhoppningsvis köper fler det då.

En dum fråga kanske, men är det ok att förhandsboka ett spel dagen innan det släpps?

Medlem
Skrivet av conthox:

Sorry för OT.

Skrivet av grollo_92:

Ska inte skjuta katten förrän den är i säcken

Förlåt, men vad är det uttrycket ifrån? Har inte hört det och är inte så logiskt, men antar att det är i stil med "inte sälja pälsen förrän björnen är skjuten" eller liknande.

Jag tolkade det som ett skämt på två uttryck om att inte köpa grisen i säcken och inte sälja pälsen....


signatur

autograph

Inaktiv
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:

På 90-talet betalade man 700 för ett spel till SNES.

Ja, och då hade du det spelet. Du kunde spela det när du vill. Det tog avsevärt längre tid att klara det. Du behövde inte vara uppkopplad mot internet för att spela det. Du kunde sälja det/byta det mot ett annat när du var färdig.

Försök du byta ett ubisoft spel sen när dom släppt en DLC...

Och du tror att man hade samma budget då som nu?

Vad spelar det för roll?

Ja vad tror du? Höga utgifter måste ju tas tillbaka någonstans.

Haha. Vad tror du. Du glömmer kanske att tillverkning och transportkostnader gått ner avsevärt? Reklamkostnader i princip är obefintliga. DLC mer regel än undantag. Dessutom återvinner man bara gamla motorer. Tror inte du är insatt riktigt i hur man gör ett spel.

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:

På 90-talet betalade man 700 för ett spel till SNES.

Ja, och då hade du det spelet. Du kunde spela det när du vill. Det tog avsevärt längre tid att klara det. Du behövde inte vara uppkopplad mot internet för att spela det. Du kunde sälja det/byta det mot ett annat när du var färdig.

Försök du byta ett ubisoft spel sen när dom släppt en DLC...

Och du tror att man hade samma budget då som nu?

Vad spelar det för roll?

Ja vad tror du? Höga utgifter måste ju tas tillbaka någonstans.

Haha. Vad tror du. Du glömmer kanske att tillverkning och transportkostnader gått ner avsevärt? Reklamkostnader i princip är obefintliga. DLC mer regel än undantag. Dessutom återvinner man bara gamla motorer. Tror inte du är insatt riktigt i hur man gör ett spel.

dom du poängterar på är ju givetvis sant men sen har du ju antalet anställda per studio har ju ökat markant jämfört med 90-talet. så jag tror det är plus minus noll i princip när det gäller utgifter.

Men nog får dom en hacka på allt detta dlc godiset dom slänger på! Tvivlar däremot att dom gör samma otroliga misstag som activision gjorde med destiny. (återstår och se)

jkw
Medlem

Spelat betan - Det blev "Watch_Dogs" av det, som jag förfarade. Oh well, ser fram emot Far Cry Primal iallafall.

Medlem
Skrivet av jkw:

Spelat betan - Det blev "Watch_Dogs" av det, som jag förfarade. Oh well, ser fram emot Far Cry Primal iallafall.

Kul att se att folk är olika. För mig var det tvärtom, köpte t.om "Gold edition" på Psn efter jag spelat ett par timmar

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:

På 90-talet betalade man 700 för ett spel till SNES.

Ja, och då hade du det spelet. Du kunde spela det när du vill. Det tog avsevärt längre tid att klara det. Du behövde inte vara uppkopplad mot internet för att spela det. Du kunde sälja det/byta det mot ett annat när du var färdig.

Försök du byta ett ubisoft spel sen när dom släppt en DLC...

Och du tror att man hade samma budget då som nu?

Vad spelar det för roll?

Ja vad tror du? Höga utgifter måste ju tas tillbaka någonstans.

Haha. Vad tror du. Du glömmer kanske att tillverkning och transportkostnader gått ner avsevärt? Reklamkostnader i princip är obefintliga. DLC mer regel än undantag. Dessutom återvinner man bara gamla motorer. Tror inte du är insatt riktigt i hur man gör ett spel.

Tillverkning och transport har man ju fortfarande. Billigare och mindre kanske men ändå. Reklamkostnad gratis? Haha. Marknadsföring kostar ju typ mer än sjävla produktionen idag. Inget snack om saken att det är dyrare att göra storspel nu än va de va förr.

Medlem

Whoho, fri hagelbrakare...
Hagel verkar bara duga att sälja hos vendor? 2 skott kommer man ju inte så långt med när en boss tar ett par hundra skott i huvudet. Det är ju helt makalöst vad en del tål... Utom en själv i pvp.

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av billybob:

På 90-talet betalade man 700 för ett spel till SNES.

Ja, och då hade du det spelet. Du kunde spela det när du vill. Det tog avsevärt längre tid att klara det. Du behövde inte vara uppkopplad mot internet för att spela det. Du kunde sälja det/byta det mot ett annat när du var färdig.

Försök du byta ett ubisoft spel sen när dom släppt en DLC...

Och du tror att man hade samma budget då som nu?

Vad spelar det för roll?

Ja vad tror du? Höga utgifter måste ju tas tillbaka någonstans.

Haha. Vad tror du. Du glömmer kanske att tillverkning och transportkostnader gått ner avsevärt? Reklamkostnader i princip är obefintliga. DLC mer regel än undantag. Dessutom återvinner man bara gamla motorer. Tror inte du är insatt riktigt i hur man gör ett spel.

Reklamkostnader obefintliga? Jag tror inte du är insatt i hur marknadsföring fungerar...

Oavsett så är det företag vi pratar om, inte folk som gör spel för att det är kul. Företag vill gå med vinst. Så funkar verkligheten.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Medlem

Jag saknar förr i tiden, när spelbolag släppte expansioner till sina spel som verkligen var fulla expansioner.

Inte detta kapade skit som antagligen är några få uppdrag per dlc.
Det är så fruktansvärt usel strategi mot oss spelare att kapa sina spel och släppa delar efteråt.
En sak att de släpper sitt spel och sen fokuserar på uppdateringar som vi kan köpa.
Men att medvetet ha skapat dlc utanför spelet samtidigt som de gör själva originalet som vi ska få betala extra för, äckligt gjort.

Precis som med destiny där bungie gjorde spelet och sen tog ur vissa delar för att sälja i dlc.

Skrivet av Gen:

Förboka inte spel grabbar, man tjänar verkligen aldrig på det förutom någon liten kosmetisk grej som man antagligen klarar sig utan under större delen av spelet. Förbokning gör bara att utgivarna får ut ofärdig skit som patchas i efterhand. Trots allt har de redan sålt en miljon ex så skitsamma om spelet inte fungerar tillfredsställande, de kommer ju patcha det senare och förhoppningsvis köper fler det då.

Du sa det. Sen brukar också nästan varje föremål man får som extra om man förhandsbokar kunna gå att köpa nån månad eller två senare. Bara köpa allt på rea billigare då.

Inaktiv
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Medlem

super löjligt, spelet är knappt ute och man snack om DLC är redan ute...

Inaktiv
Skrivet av anon_646:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Inaktiv
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Men så fungerar inte mjukvaruutveckling, det märks att det är en stor kunskapsbrist mellan spelare och hur det faktiskt fungerar med att utveckla mjukvara. Spelet har en "Definition of done", dvs vad som ska in I spelet och att dessa delar ska vara klara och testade.

Utvecklarna vill självklart ha in så mycket de kan så de bygger oftast "proof of concept" av tex vapen, områden osv för att testa i spelet och se hur det ser ut. Sedan måste de dock såga en del för att hinna bli klar och halvfärdiga saker blir över.

Detta kan de dock använda sedan och bygga färdigt för att sedan släppa som DLC men om det är något de hade inkluderat vid release så hade det minst varit väldigt buggigt om det ens hade fungerat. Det tar tid att bygga mjukvara, inte minst spel där det är massvis av saker som måste designas, programmeras och testas och massvis med variabler och lägen som även de måste testas.

Hade man fortsatt att bygga på saker så hade spelet aldrig släppts och DLC är även de frivilliga om du vill köpa, det förlänger spelets livslängd för de som vill fortsätta att spela det.

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Men så fungerar inte mjukvaruutveckling, det märks att det är en stor kunskapsbrist mellan spelare och hur det faktiskt fungerar med att utveckla mjukvara. Spelet har en "Definition of done", dvs vad som ska in I spelet och att dessa delar ska vara klara och testade.

Utvecklarna vill självklart ha in så mycket de kan så de bygger oftast "proof of concept" av tex vapen, områden osv för att testa i spelet och se hur det ser ut. Sedan måste de dock såga en del för att hinna bli klar och halvfärdiga saker blir över.

Detta kan de dock använda sedan och bygga färdigt för att sedan släppa som DLC men om det är något de hade inkluderat vid release så hade det minst varit väldigt buggigt om det ens hade fungerat. Det tar tid att bygga mjukvara, inte minst spel där det är massvis av saker som måste designas, programmeras och testas och massvis med variabler och lägen som även de måste testas.

Hade man fortsatt att bygga på saker så hade spelet aldrig släppts och DLC är även de frivilliga om du vill köpa, det förlänger spelets livslängd för de som vill fortsätta att spela det.

Ditt argument håller inte, förr i tiden fick man ett helt spel när man handlade. Nu ska man kräma ur varenda krona som går att komma åt, och på ett väldigt fult sätt.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Abandon Ship!

Mina pengar kommer läggas på Xcom 2 och Dark Souls 3 istället

Medlem

Efter att Jag har lirat betan så blir det inte ett köp till fullpris.

Det känns som fokuset har varit att maxa ut sandlådan med så mycket ögongodis och fluff att det som kommer att vara spelets kärna kommer med DLC'n.


signatur

#PCMR

Medlem

Första spelet jag förbokar av ubisoft (då assassins creed spelen får mig att bli sömnig.), samt ett season pass. Blev överraskad av att det är så snyggt detaljerat. Förväntade mig mycket sämre kvalitet. Man ska inte alltid lyssna på nättrollen förrän man själv testat. Medium settings är snyggare än konsol versionerna för övrigt. Men jag kör på High/Ultra.

Inaktiv
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Men så fungerar inte mjukvaruutveckling, det märks att det är en stor kunskapsbrist mellan spelare och hur det faktiskt fungerar med att utveckla mjukvara. Spelet har en "Definition of done", dvs vad som ska in I spelet och att dessa delar ska vara klara och testade.

Utvecklarna vill självklart ha in så mycket de kan så de bygger oftast "proof of concept" av tex vapen, områden osv för att testa i spelet och se hur det ser ut. Sedan måste de dock såga en del för att hinna bli klar och halvfärdiga saker blir över.

Detta kan de dock använda sedan och bygga färdigt för att sedan släppa som DLC men om det är något de hade inkluderat vid release så hade det minst varit väldigt buggigt om det ens hade fungerat. Det tar tid att bygga mjukvara, inte minst spel där det är massvis av saker som måste designas, programmeras och testas och massvis med variabler och lägen som även de måste testas.

Hade man fortsatt att bygga på saker så hade spelet aldrig släppts och DLC är även de frivilliga om du vill köpa, det förlänger spelets livslängd för de som vill fortsätta att spela det.

Ditt argument håller inte, förr i tiden fick man ett helt spel när man handlade. Nu ska man kräma ur varenda krona som går att komma åt, och på ett väldigt fult sätt.

Det går ju inte att jämföra då mot nu, när man skapade spel förr fanns ej möjligheten att få ut extra innehåll förutom kanske till PC genom expansioner men för detta krävdes att man skicka ut det på skiva som i sig kostade mycket mer. Detta medförde att få hade planer att bygga på sitt spel förrän de såg hur försäljningen gick.

Idag är det mycket lättare att få ut innehåll och med detta planeras även in en mer långsiktig plan för spelen som utvecklas. Man kan göra mindre och tätare uppdateringar, man kan patcha buggar på ett helt annat sätt och distribuera detta till massan mycket lättare och mer kostnadseffektivt.

Skillnaden är att nu har man möjligheten att förlänga livet i sina spel och med detta öppnar man upp för sina planer för spelet för communityn för att visa vart man vill komma med spelet. Förr fick vi läsa detta i speltidningar om man hade tur och det var en stor titel. Som sagt det går inte att jämföra.

Medlem

Köpte gold edition och körde betan igår. Klarat allt som går och jag är rätt hoppfull. Hjärtat är fortfarande lite svagt efter förlusten av tabula rasa, detta är nästan lika bra.

Ska man köra detta bör man han season pass tror jag. Blir nog ganska tråkigt annars. Dark Zone var riktigt skoj, kommer nog hänga där ofta

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Men så fungerar inte mjukvaruutveckling, det märks att det är en stor kunskapsbrist mellan spelare och hur det faktiskt fungerar med att utveckla mjukvara. Spelet har en "Definition of done", dvs vad som ska in I spelet och att dessa delar ska vara klara och testade.

Utvecklarna vill självklart ha in så mycket de kan så de bygger oftast "proof of concept" av tex vapen, områden osv för att testa i spelet och se hur det ser ut. Sedan måste de dock såga en del för att hinna bli klar och halvfärdiga saker blir över.

Detta kan de dock använda sedan och bygga färdigt för att sedan släppa som DLC men om det är något de hade inkluderat vid release så hade det minst varit väldigt buggigt om det ens hade fungerat. Det tar tid att bygga mjukvara, inte minst spel där det är massvis av saker som måste designas, programmeras och testas och massvis med variabler och lägen som även de måste testas.

Hade man fortsatt att bygga på saker så hade spelet aldrig släppts och DLC är även de frivilliga om du vill köpa, det förlänger spelets livslängd för de som vill fortsätta att spela det.

Ditt argument håller inte, förr i tiden fick man ett helt spel när man handlade. Nu ska man kräma ur varenda krona som går att komma åt, och på ett väldigt fult sätt.

Det går ju inte att jämföra då mot nu, när man skapade spel förr fanns ej möjligheten att få ut extra innehåll förutom kanske till PC genom expansioner men för detta krävdes att man skicka ut det på skiva som i sig kostade mycket mer. Detta medförde att få hade planer att bygga på sitt spel förrän de såg hur försäljningen gick.

Idag är det mycket lättare att få ut innehåll och med detta planeras även in en mer långsiktig plan för spelen som utvecklas. Man kan göra mindre och tätare uppdateringar, man kan patcha buggar på ett helt annat sätt och distribuera detta till massan mycket lättare och mer kostnadseffektivt.

Skillnaden är att nu har man möjligheten att förlänga livet i sina spel och med detta öppnar man upp för sina planer för spelet för communityn för att visa vart man vill komma med spelet. Förr fick vi läsa detta i speltidningar om man hade tur och det var en stor titel. Som sagt det går inte att jämföra.

Ja men att ta extra betalt för te.x ett hagelgevär i ett spel..... Herregud geväret borde ju redan finnas, inte fan ska man behöva betala för något som redan ligger lagrat i spelet??


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Inaktiv
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Men så fungerar inte mjukvaruutveckling, det märks att det är en stor kunskapsbrist mellan spelare och hur det faktiskt fungerar med att utveckla mjukvara. Spelet har en "Definition of done", dvs vad som ska in I spelet och att dessa delar ska vara klara och testade.

Utvecklarna vill självklart ha in så mycket de kan så de bygger oftast "proof of concept" av tex vapen, områden osv för att testa i spelet och se hur det ser ut. Sedan måste de dock såga en del för att hinna bli klar och halvfärdiga saker blir över.

Detta kan de dock använda sedan och bygga färdigt för att sedan släppa som DLC men om det är något de hade inkluderat vid release så hade det minst varit väldigt buggigt om det ens hade fungerat. Det tar tid att bygga mjukvara, inte minst spel där det är massvis av saker som måste designas, programmeras och testas och massvis med variabler och lägen som även de måste testas.

Hade man fortsatt att bygga på saker så hade spelet aldrig släppts och DLC är även de frivilliga om du vill köpa, det förlänger spelets livslängd för de som vill fortsätta att spela det.

Ditt argument håller inte, förr i tiden fick man ett helt spel när man handlade. Nu ska man kräma ur varenda krona som går att komma åt, och på ett väldigt fult sätt.

Det går ju inte att jämföra då mot nu, när man skapade spel förr fanns ej möjligheten att få ut extra innehåll förutom kanske till PC genom expansioner men för detta krävdes att man skicka ut det på skiva som i sig kostade mycket mer. Detta medförde att få hade planer att bygga på sitt spel förrän de såg hur försäljningen gick.

Idag är det mycket lättare att få ut innehåll och med detta planeras även in en mer långsiktig plan för spelen som utvecklas. Man kan göra mindre och tätare uppdateringar, man kan patcha buggar på ett helt annat sätt och distribuera detta till massan mycket lättare och mer kostnadseffektivt.

Skillnaden är att nu har man möjligheten att förlänga livet i sina spel och med detta öppnar man upp för sina planer för spelet för communityn för att visa vart man vill komma med spelet. Förr fick vi läsa detta i speltidningar om man hade tur och det var en stor titel. Som sagt det går inte att jämföra.

Ja men att ta extra betalt för te.x ett hagelgevär i ett spel..... Herregud geväret borde ju redan finnas, inte fan ska man behöva betala för något som redan ligger lagrat i spelet??

Men det är ju inte vapnet du betalar för, det är ju en bonus om man förhandsbokar ett season pass som jag har förstått det. Det är ju som att man blir bjuden på kaffe när mekanikern byter däck...

Gen
Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Gen:

Förboka inte spel grabbar, man tjänar verkligen aldrig på det förutom någon liten kosmetisk grej som man antagligen klarar sig utan under större delen av spelet. Förbokning gör bara att utgivarna får ut ofärdig skit som patchas i efterhand. Trots allt har de redan sålt en miljon ex så skitsamma om spelet inte fungerar tillfredsställande, de kommer ju patcha det senare och förhoppningsvis köper fler det då.

En dum fråga kanske, men är det ok att förhandsboka ett spel dagen innan det släpps?

Gör vad du vill

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av storm72:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av anon_646:
Skrivet av adamtore:

Hopp. Skiter jag i det spelet helt istället. Ingen lust lägga ner 1000kr+ för att spela ett spel i ett år.

Snacka om att din budget måste vara illa däran för att inte kunna lägga låt oss runda av det till 1200kr för ett års underhållning. Ett år!

Det är 100kr/mån eller 23kr/vecka och jämför det med underhållningen från tex en öl om man går ut? Eller låt oss säga en bio biljett för några timmars underhållning för över 100kr.

Jag säger inte att du ska köpa den om du nu inte finner spelet intressant men att skylla på att det är dyrt för den underhållning man får är ju bara skrattretande.

Det är tur att spelbolagen har dig, och 1200kr för ett spel är väldigt dyrt, jag vet inte hur du brukar göra men jag spelar fler än ett spel per år.

World of warcraft kostar 1500:-/år och de är några miljoner som spelar de. Inte mycket som hänt i det spelet den senaste tiden.

Precis, man måste jämföra priset som man ger mot antal timmars underhållning man tror man får ut av det. Du tror att du får ut ungefär ett års underhållning för den summan och då är det ett väldigt bra pris för underhållning. Om man däremot endast spelar ett par dagar så är ju värdet ett helt annat.

Jag spenderade fyra år i WoW men fick valuta för pengarna även om den totala summan var hög så om man slår ut det så var det en faktisk väldigt liten kostnad per spelad timme.

Jag håller helt enkelt inte med. CS kostar 13€, DOTA2 är gratis. SC2 har haft ett år mellan expansionerna, D3 har en DLC, osv. Det är många många timmars underhållning. Dessutom hinner man bygga upp en bas av spelare för standard spelet. Man måste ex. inte köpa SC2 expansions för att kunna spela en match på battlenet vilket du nästan är illa tvungen med ex BF3.

Spelen kanske är OK, men affärsmodellen är helt åt helvete, tre DLC på ett spel som inte är släppt än. Ungefär som Destiny. Klippt av en bit av spelet och gjort till DLC. Moraliskt förkastligt faktiskt.

Men så fungerar inte mjukvaruutveckling, det märks att det är en stor kunskapsbrist mellan spelare och hur det faktiskt fungerar med att utveckla mjukvara. Spelet har en "Definition of done", dvs vad som ska in I spelet och att dessa delar ska vara klara och testade.

Utvecklarna vill självklart ha in så mycket de kan så de bygger oftast "proof of concept" av tex vapen, områden osv för att testa i spelet och se hur det ser ut. Sedan måste de dock såga en del för att hinna bli klar och halvfärdiga saker blir över.

Detta kan de dock använda sedan och bygga färdigt för att sedan släppa som DLC men om det är något de hade inkluderat vid release så hade det minst varit väldigt buggigt om det ens hade fungerat. Det tar tid att bygga mjukvara, inte minst spel där det är massvis av saker som måste designas, programmeras och testas och massvis med variabler och lägen som även de måste testas.

Hade man fortsatt att bygga på saker så hade spelet aldrig släppts och DLC är även de frivilliga om du vill köpa, det förlänger spelets livslängd för de som vill fortsätta att spela det.

Ditt argument håller inte, förr i tiden fick man ett helt spel när man handlade. Nu ska man kräma ur varenda krona som går att komma åt, och på ett väldigt fult sätt.

Det går ju inte att jämföra då mot nu, när man skapade spel förr fanns ej möjligheten att få ut extra innehåll förutom kanske till PC genom expansioner men för detta krävdes att man skicka ut det på skiva som i sig kostade mycket mer. Detta medförde att få hade planer att bygga på sitt spel förrän de såg hur försäljningen gick.

Idag är det mycket lättare att få ut innehåll och med detta planeras även in en mer långsiktig plan för spelen som utvecklas. Man kan göra mindre och tätare uppdateringar, man kan patcha buggar på ett helt annat sätt och distribuera detta till massan mycket lättare och mer kostnadseffektivt.

Skillnaden är att nu har man möjligheten att förlänga livet i sina spel och med detta öppnar man upp för sina planer för spelet för communityn för att visa vart man vill komma med spelet. Förr fick vi läsa detta i speltidningar om man hade tur och det var en stor titel. Som sagt det går inte att jämföra.

Ja men att ta extra betalt för te.x ett hagelgevär i ett spel..... Herregud geväret borde ju redan finnas, inte fan ska man behöva betala för något som redan ligger lagrat i spelet??

Men det är ju inte vapnet du betalar för, det är ju en bonus om man förhandsbokar ett season pass som jag har förstått det. Det är ju som att man blir bjuden på kaffe när mekanikern byter däck...

Jag brukar bjuda mig själv på kaffe efter att jag själv bytt däck Jag kan gärna betala en rejäl peng för ett bra spel, men kom igen, att betala för extra vapen? Då kan man ju kalla det spelfusk, du betalar för fördelar i ett spel?? Pay2win.....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

12
Skriv svar