Robot
Xcom 2

FZ:s recensent Joakim Bennet har bitit i disciplinbollen, tagit spjärn och låtit den utomjordiska herrerasen göra sitt bästa för att kuva honom. Läs hur det gick.


Medlem
Xcom 2

Härligt att toksvårt var på både plus och minus!

Medlem

Så skall det vara i Xcom-spelen. Toksvårt men ändå toksvårt
Nästan på gränsen till självplågeri men med en härlig smak av blod i munnen när man vinner.

Medlem

som ovanstående säger om xcom!! Detta ska bli väldigt spännande den 5:e feb

Medlem

Svårt, låter bra.
4/5 i betyg, trots buggarna du beskrev? Låter snarare som en 3/5 om något.


signatur

I drank what?

Medlem

Som Divinity Original Sin, var toksvårt tills jag förstod att man inte bara kunde gå in i en strid (hejvilt) utan att planera. Var enligt mig så pass svårt att jag nästan la det på hyllan. Nu i efterhand ser jag Divinity OS som ett helt makalöst bra spel med många enastående timmar med blandad moralkompott!

Frilansare
Skrivet av Mirage:

Svårt, låter bra.
4/5 i betyg, trots buggarna du beskrev? Låter snarare som en 3/5 om något.

Skitsvår avvägning där. Hade vi haft ett annat system så kanske jag hade hamnat på 3,9!
Men jag hoppas att spel"glädjen" jag känner ändå lyser igenom i texten.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Mirage:

Svårt, låter bra.
4/5 i betyg, trots buggarna du beskrev? Låter snarare som en 3/5 om något.

Skitsvår avvägning där. Hade vi haft ett annat system så kanske jag hade hamnat på 3,9!
Men jag hoppas att spel"glädjen" jag känner ändå lyser igenom i texten.

Reformera ert betygssystem till 1 till 10 istället. Ta upp på nästa gruppmöte

Frilansare
Skrivet av Mindrax:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Mirage:

Svårt, låter bra.
4/5 i betyg, trots buggarna du beskrev? Låter snarare som en 3/5 om något.

Skitsvår avvägning där. Hade vi haft ett annat system så kanske jag hade hamnat på 3,9!
Men jag hoppas att spel"glädjen" jag känner ändå lyser igenom i texten.

Reformera ert betygssystem till 1 till 10 istället. Ta upp på nästa gruppmöte

Oh no you didn't!

Medlem

Turbaserat raklång på soffan är svårslaget och älskade verkligen att spela föregångaren framför TVn. Chockas av att uppföljaren inte verkar ha stöd för kontroller vid launch; hoppas att Steams kontroller kan ta sig an uppgiften!

Frilansare
Skrivet av Gneiss:

Turbaserat raklång på soffan är svårslaget och älskade verkligen att spela föregångaren framför TVn. Chockas av att uppföljaren inte verkar ha stöd för kontroller vid launch; hoppas att Steams kontroller kan ta sig an uppgiften!

Funkade inte med min Elite-kontroll i alla fall. Konstigt, för delar av gränssnittet känns verkligen konsoligt.

Medlem

Helgen är räddad

Medlem

jag hoppas inte " Avatar-projektet" och tiden som går ner på kartan blir för stressigt och förstör upplevelsen att vilja göra ditt eller datt, så du blir TVINGAD att avsluta(spela klart) spelet tidigare än vad du egentligen vill.


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Frilansare
Skrivet av Lippen:

jag hoppas inte " Avatar-projektet" och tiden som går ner på kartan blir för stressigt och förstör upplevelsen att vilja göra ditt eller datt, så du blir TVINGAD att avsluta(spela klart) spelet tidigare än vad du egentligen vill.

Du kan kontra nedräkningen genom att lösa specifika core-uppdrag.

Medlem

Skitspel om ni frågar mig.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Testpilot

Guldspel om ni frågar mig.

Medlem

Hade en speciell hatkärlek till Xcom Enemy Unknown. Gameplayet ihop med stämningen var både stressigt och nervtryckande.

Men... Det blev väldigt långsamt eftersom det oftast var bäst att använda den sista handlingen för varje soldat till Overwatch. Det ledde till ett rätt så märkligt grodhoppande genom banorna som varken kändes spännande eller trovärdigt. Jag tror inte att den strategin funkar i Xcom 2 iom tidspressen. Isf är det en förändring tror jag att jag kommer uppskatta.

Absolut värst i Xcom är det när slumpen i systemet känns orättvis och verklighetsfrånvänd.
- Som när en Assult drar 2 skott med sitt hagel i en fiende på rutan bredvid, med 90 % chans att träffa och missar båda gångerna. Fienden skjuter ett skott nästa runda, får en crit och assulten dör. F***N!

- Eller när man öppnar en dörr till ett rum och hela helvetet brakar lös. 4 patruller springer in och efter några rundor har hela gruppen slaktats. F***N! Laddar om banan och denna gång kommer patrullerna en och en. Klarar banan utan att ett hårstrå krökts på nån av mina soldater.

- Man tänker sig vara smart och skickar ut soldater upp på en klippa för att spana. Läget ser bra ut, inga aliens i sikta. Avslutar rundan. Det visar sig att det står en grupp aliens RAKT UNDER klippan på några rutor. Tydligen ser soldater inte rakt ner vid en klippkant. Utomjordingarna är såklart av typen Edward Scissorhands och skivar omedelbart upp två 2 soldater följande runda. F***N!

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst om Xcom. Det är som sagt en hatkärlek. Jag vill älska spelet, och någonstans gör jag det eftersom jag fortsätter spela, men det är jävligt svårt att spela strategiskt. Har man turen med sig går allt oftast bra om man spelar försiktigt. Men du måste gå in i rollen som hönsmamma för du vet, du VET att den där helvetesbanan kommer förr eller senare. Det kan vara 4 patruller bakom denna dörr. Och då jävlar skiljs agnarna från vetet. Det hade ändå varit trevligt med ett spel med lite mindre slump. Har dock läst att 2:an snarare har mer äv den varan. Lär nog köpa spelet ändå - självplågare som jag är.

Medlem

Jag är så taggad! Och hoppas även att en "Xcom2 - Long War" mod släpps på fredag.

Medlem

Gillar det "Toksvåra" du tar upp. Efter att ha varvat Xcom: Enemy Unknown och Enemy Within 3 gånger, så känns det som att Xcom 2 kan tillfredsställa ens behov i svårighet och variation

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kleptoman:

Skitspel om ni frågar mig.

Det gör vi inte.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Svårt, låter bra.
4/5 i betyg, trots buggarna du beskrev? Låter snarare som en 3/5 om något.

Tycker att 'trasig kod' som gör det svårare att förutse motståndarens beteende låter som ett plus, vem vill ha en förutsägbar AI i ett sånt här spel?

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag är så taggad! Och hoppas även att en "Xcom2 - Long War" mod släpps på fredag.

Nej, det gör den inte. Det finns en artikel på Eurogamer där de avslöjar att tre mindre (submachine guns, new enemy type, leadership perks) mods av teamet bakom Long War kommer släppas med spelet. Däremot kommer det med all sannolikhet senare.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av waeress:

Jag är så taggad! Och hoppas även att en "Xcom2 - Long War" mod släpps på fredag.

Nej, det gör den inte. Det finns en artikel på Eurogamer där de avslöjar att tre mindre (submachine guns, new enemy type, leadership perks) mods av teamet bakom Long War kommer släppas med spelet. Däremot kommer det med all sannolikhet senare.

Ah, trevligt med lite iaf! Var lite dumt att hoppas på en så stor mod redan till spelet släpps

Medlem

"och tvingas ibland lägga om taktiken för att anpassa dig till trasig kod. När inte fienderna konsekvent agerar efter uppsatta regler blir det svårt att vara strategisk."

Vadå? Exempel?

Medlem

Kommer införskaffa detta i sinom tid, blev positivt överraskad av föregångaren. Hade inte alls spelat något liknande spel egentligen innan, men det var riktigt bra!

Det är lika bra att invänta patches osv och plus att man har andra spel att lira i backlogen hursomhelst...


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Frilansare
Skrivet av MaXMC:

"och tvingas ibland lägga om taktiken för att anpassa dig till trasig kod. När inte fienderna konsekvent agerar efter uppsatta regler blir det svårt att vara strategisk."

Vadå? Exempel?

Gav ett i den allra första meningen: ormvarelser som skjuter tungan genom massiva väggar. Ett annat är samma ormvarelse som skjuter giftmoln genom väggar. Då måste jag anpassa strategin därefter. Som i, ALLTID slå ut ormjävlarna först, eller hålla tryggt avstånd.

Medlem

"Jag kommer att fortsätta spela Xcom 2, trots dess brister. Om inte annat för att jag döpte en av mina rangers (customizad att bli asball, svenska, ständigt cigg i munnen och med snaggat huvud) efter min älskade dotter, och därefter konsekvent vägrade acceptera allt annat än total seger utan en skråma. Spelet gör sånt med dig. Får dig att sätta upp nästan ouppnåeliga mål som du sedan svär osande eder över men ändå fortsätter att jobba mot.
Xcom 2 får spelaren att känna sig som guden Loke i myten där han fjättras på en hård, spetsig klippa under en orm som droppar gift i hans mun. Och det är samtidigt Lokes fru Sigyn som står vid sin makes sida med ett fat där hon fångar upp eterdropparna. Men när hon tvingas tömma fatet fräter etern i Lokes ansikte, och han vrider sig i svåra plågor.
Man ligger som man bäddar."

Ett slut ord som absolut inte säger mig nåt... Vad menar du egentligen?

Medlem

Den viktigaste frågan av alla är ju om jag kan välja nationalitet på mina rekryter eller om jag måste ladda om tills jag får det jag vill ha?

Medlem

Jag tycker det var svårt att hänga med alla gånger i din recension pga ordval som jag inte förstår. Det verkar bara varit jag dock så jag kanske ska utveckla mitt ordförråd.
Bra recension i övrigt. Hade hoppats på lite mer info om den nya utrustningen, looten och hur man kan ändra på vapen mm.
Längtar tills det drar igång, kommer bli sjukt roligt. Förbokat deluxe edition, första gången ever!

Medlem
Skrivet av Saxit:

Den viktigaste frågan av alla är ju om jag kan välja nationalitet på mina rekryter eller om jag måste ladda om tills jag får det jag vill ha?

Tänker du på nationaliteter till och med när hela jorden ska räddas från ett yttre hot? Herre fsm!

Men ja, skulle gissa på att du får fortsätta ladda om.

12
Skriv svar