Nyfunnen kärlek till FFVII

Inaktiv
Nyfunnen kärlek till FFVII

Då har man tagit sig i kragen och dammat av mina gamla cd-skivor av #Final Fantasy VII.. eller så har man helt enkelt gjort sig en bra deal på Steams senaste rea och köpte det digitalt istället.

Hur som helst.. det va nog ungefär 4-5 års sedan jag spelade igenom det senast och denna gången har jag lovat mig själv att spela igenom vart enda vrå, levla i taket på varje enskild karaktär och dessutom ta kål på alla dessa weapons "syftar mest på Ruby och Emerald då.." Finns en lista med saker som jag vill åstadkomma nu faktiskt.

* Aeris limit 4 innan hon ramlar av pinnen
* Döda alla weapons
* Full fräs på alla materia som går att hitta i spelet
* Level 99 på alla karaktärer som det tillåts på
* Försöka samla så många keyitems som möjligt
* Spela rätt melodi på tifa's piano med 360 kontroller...

Tack vare Square Enix portalen så får jag möjlighet molnetspara min soarfil så att jag lätt mellan mina datorer kan spela i stort sett vart jag vill. Behöver bara flytta min 360 kontroller mellan enheterna så är det klart, vilket underlättar spelandet oerhört!

Pågående process är i Wutai Pagoda, Yuiffies sidequest, levelrange 40-33 på mina karaktärer i nuläget.
Och skall precis köra färdig sista fighten mot Godo där Yuffies limit 4 drop All Creation, samt Leviathan Summon Materia finns att vinna.

Efter detta så blir det nog till att levla upp diverse karaktärer en liten stund innan jag går vidare. Vill gärna biffa upp Aeris lite innan hon försvinner längre fram.

Har nog alla tänkabara guider och tips och tricks tillgängliga som går att få, men om det är någon som har en bra fundering eller något annat som jag kanske har missat så är det välkommet!

FFVII <3

#blogg

Medlem
Nyfunnen kärlek till FFVII

Var nog två år senast för mig, kanske dags för nummer 22. Alla karaktärers LB nivå tre innan man lämnar midgard

Medlem

Oj ja det spelet har man ju inte varvat några ggr. Haha jag kan fortfarande koden till kassaskåpet i Nibelheim mansion - där man möter Lost number och får nyckeln till Vincent - 36 10 59 97 haha jag hade ju inget liv när jag var yngre


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Minns första gången jag spelade igenom FF VII. Det var riktigt awesome, och så fort end credits spelat klart tryckte jag "reset" och spelade om det igen. Inte många RPG man orkat köra två ggr på raken sådär. Nu var det nog nästan 15 år sedan jag spelade senast, så kanske borde skaffa det på Steam...

Inaktiv
Skrivet av Devolution:

Oj ja det spelet har man ju inte varvat några ggr. Haha jag kan fortfarande koden till kassaskåpet i Nibelheim mansion - där man möter Lost number och får nyckeln till Vincent - 36 10 59 97 haha jag hade ju inget liv när jag var yngre

Koden sitter djupt rotat i balken.. ^_^ Fick en rejäl flashback när jag skulle slå in den igen.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Minns första gången jag spelade igenom FF VII. Det var riktigt awesome, och så fort end credits spelat klart tryckte jag "reset" och spelade om det igen. Inte många RPG man orkat köra två ggr på raken sådär. Nu var det nog nästan 15 år sedan jag spelade senast, så kanske borde skaffa det på Steam...

Det tycker jag definitivt att du skall göra. Snart dyker 9an upp på steam med.

Jo, spelade om sexan för något år sedan så det är kanske dags för sjuan nu. Nian är jag sugen på att spela om också. Älskade 7/8 men del nio fängslade mig av någon skum anledning inte riktigt lika mycket då det begav sig. Vet ärligt talat inte varför, men jag minns inte så mycket alls från det.

Medlem

En odödlig klassiker. Det speciella med FF7 för mig är att det alltid är lika bra, om inte bättre då det nu kryddas med nostalgi. Många spel känner hårt av tidens gång. Men FF7 håller måttet vid varje genomspelning, enligt mig då.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, spelade om sexan för något år sedan så det är kanske dags för sjuan nu. Nian är jag sugen på att spela om också. Älskade 7/8 men del nio fängslade mig av någon skum anledning inte riktigt lika mycket då det begav sig. Vet ärligt talat inte varför, men jag minns inte så mycket alls från det.

Jag håller med dig; 9:an fastnade aldrig på samma sätt som 7 och 8 gjorde. För min del så tror jag att det mest är på grund av den grafiska stilen i spelet, att jag då jag spelade det tyckte att det kändes för gulligt på något sätt.
Men det är många som hyllar spelet till skyarna så det känns som att jag måste spela igenom det igen snart bara för att skapa mig en ny uppfattning om spelet.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Skrivet av Devolution:
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, spelade om sexan för något år sedan så det är kanske dags för sjuan nu. Nian är jag sugen på att spela om också. Älskade 7/8 men del nio fängslade mig av någon skum anledning inte riktigt lika mycket då det begav sig. Vet ärligt talat inte varför, men jag minns inte så mycket alls från det.

Jag håller med dig; 9:an fastnade aldrig på samma sätt som 7 och 8 gjorde. För min del så tror jag att det mest är på grund av den grafiska stilen i spelet, att jag då jag spelade det tyckte att det kändes för gulligt på något sätt.
Men det är många som hyllar spelet till skyarna så det känns som att jag måste spela igenom det igen snart bara för att skapa mig en ny uppfattning om spelet.

Kan ligga något i det där med gulligheten. Fast å andra sidan gillar jag ju de äldre FF-spelen som är mer fantasy och mer "gulliga" än t ex FF 7/8, så jag vet verkligen inte varför nian aldrig fastnade då det är en throwback till klassiska FF. Var nog delvis karaktärerna som jag inte riktigt gillade lika mycket. Zidane, Vivi och gänget kändes enligt mig inte alls lika intressanta som många av de andra FF-karaktärerna.

Inaktiv

Ska jag vara ärlig så fastnade jag inte alls för 8an, men det kan delvis bero på att jag har spelat den alldeles för lite. ^_^ Så får nog ge det en chans.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Devolution:
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, spelade om sexan för något år sedan så det är kanske dags för sjuan nu. Nian är jag sugen på att spela om också. Älskade 7/8 men del nio fängslade mig av någon skum anledning inte riktigt lika mycket då det begav sig. Vet ärligt talat inte varför, men jag minns inte så mycket alls från det.

Jag håller med dig; 9:an fastnade aldrig på samma sätt som 7 och 8 gjorde. För min del så tror jag att det mest är på grund av den grafiska stilen i spelet, att jag då jag spelade det tyckte att det kändes för gulligt på något sätt.
Men det är många som hyllar spelet till skyarna så det känns som att jag måste spela igenom det igen snart bara för att skapa mig en ny uppfattning om spelet.

Kan ligga något i det där med gulligheten. Fast å andra sidan gillar jag ju de äldre FF-spelen som är mer fantasy och mer "gulliga" än t ex FF 7/8, så jag vet verkligen inte varför nian aldrig fastnade då det är en throwback till klassiska FF. Var nog delvis karaktärerna som jag inte riktigt gillade lika mycket. Zidane, Vivi och gänget kändes enligt mig inte alls lika intressanta som många av de andra FF-karaktärerna.

Jo men kan ha varit för att man hade både 7 och 8 så fräscht i minnet när man spelade 9:an. Eller ja jag vet inte riktigt. Men definitivt värt en re-run i alla fall för att skapa nya åsikter.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Skrivet av Devolution:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Devolution:
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, spelade om sexan för något år sedan så det är kanske dags för sjuan nu. Nian är jag sugen på att spela om också. Älskade 7/8 men del nio fängslade mig av någon skum anledning inte riktigt lika mycket då det begav sig. Vet ärligt talat inte varför, men jag minns inte så mycket alls från det.

Jag håller med dig; 9:an fastnade aldrig på samma sätt som 7 och 8 gjorde. För min del så tror jag att det mest är på grund av den grafiska stilen i spelet, att jag då jag spelade det tyckte att det kändes för gulligt på något sätt.
Men det är många som hyllar spelet till skyarna så det känns som att jag måste spela igenom det igen snart bara för att skapa mig en ny uppfattning om spelet.

Kan ligga något i det där med gulligheten. Fast å andra sidan gillar jag ju de äldre FF-spelen som är mer fantasy och mer "gulliga" än t ex FF 7/8, så jag vet verkligen inte varför nian aldrig fastnade då det är en throwback till klassiska FF. Var nog delvis karaktärerna som jag inte riktigt gillade lika mycket. Zidane, Vivi och gänget kändes enligt mig inte alls lika intressanta som många av de andra FF-karaktärerna.

Jo men kan ha varit för att man hade både 7 och 8 så fräscht i minnet när man spelade 9:an. Eller ja jag vet inte riktigt. Men definitivt värt en re-run i alla fall för att skapa nya åsikter.

Yup! Vet inte riktigt när jag kommer spela om det, men du får säga vad du tyckte sen när/om du spelar det igen ifall det ändrade din åsikt. Verkar som vi tycker rätt lika i det här fallet!

Berling:
Gör det! FF8 är en av mina absoluta favoriter i serien, men det har ett ganska dåligt rykte på många håll för stridssystemet. Jag gillade inte själv åttan så jättevärst första gången jag spelade, men när jag spelade om och verkligen lärde mig det lite småknepiga junctionssystemet så föll allt på plats och det var hur kul som helst. Det roligaste med FF8 är att man kan totalt breaka spelet genom att experimentera och greja med junctions och göra mer eller mindre odödligt starka karaktärer. Ett tips är att INTE levla alls i början (alla fiender levlar med dig) och spela mycket Triple Triad, för det äger!

1
Skriv svar