Tror inte min dator presterar som den ska?

Medlem
Tror inte min dator presterar som den ska?

Jag uppgraderade nyligen mitt moderkort och cpu och känns som att datorn borde prestera bättre än vad den gör. Lirar t.ex Battlefield 4 med alla inställningar maxade med v-sync avstängt och får en fps som hoppar mellan 60-110 ibland hoppar den ner under 60 till 55 till och med. Kunde lira rainbow six siege på medium high med mina förra delar AMD FX 6300/GTX 970/8GB RAM Med en stabil fps på 60-70. Nu framedroppar det som fan vilka inställnignar jag än kör med nästan i det spelet ^^

Alla drivrutiner är up to date och inga fel på temperaturer etc.

Spec:
MOBO: Asus z97-p
CPU: Intel i5-4690k
RAM: 8gb corsair vengance (XMP aktiverat på 1600mhz)
GPU: EVGA GTX 970 4gb FTW+ edition
HDD: 1TB Sata3

Medlem

Det du behöver göra är att verifiera om du presterar i paritet med liknande system.
Detta görs enklast genom att köra 3dmark eller intel xtu. Testa dessa och se om ditt system presterar korrekt eller om du får något i stil med "brawn" med kommentar att gpu lirar men att cpu inte hänger med.

Hade själv liknande upplevelse där jag ansåg att jag skulle ha väsentligt mycket bättre prestanda (fick kring 8500 i 3dmark och XTU ansåg att jag presterade med 3ghz propp). prime95 maxade dock väl så det var inte allt som var påverkat.
Hade bytt i princip alla komponenter i burken utom disk/OS. Efter ominstallation (enda åtgärden som återstod efter en stunds meckande) gick jag från 8500 -> 15-16k i 3dmark. gissar att OS'et fått sig en törn då så vitala komponenter bytts.

Medlem

Formaterade datorn efter att jag satt i dom nya delarna, har haft en del problem med windows update kanske kan vara det? Vissa failar med att installeras. Men ska köra 3dmark och återkommer med poäng etc.

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Du måste komma ihåg att 3DMark testar under "ultimata" förhållande. Och singel player läge. Multiplayer spel kommer alltid att påverkas av server och bandbredd eftersom din klient måste vänta på uppdateringar.

Jag hade också testat att:

1. Ställ ner de värsta inställningarna ett eller ett par snäpp, framförallt antialiasing. Se om du fortfarande får framedrops.
2. Testa med ett singelplayer spel och se om du får samma resultat.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

jbx
Medlem

Skaffa ssd och kör Windows och spel ifrån den.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Testpilot

Instämmer med föregående talare , spelar man multiplayer har ju det stor inverkan på responstid.
Räcker ju med att spela vid rätt tid på dagen för att få bra responstider. Tips: Då alla andra sitter o surfar på eftermiddagen är inte rätt tid

Bäst är att helt enkelt kicka igång singleplayer grejer och med uteslutningsmetoden leta sig fram till felet.

Medlem

Tycker resultaten ser bra ut. Om jag inte missminner mig är referensen "Gaming PC" en i5'a med 970GTX och där ligger du över. Bänkade du både före/efter ominstallation?

azynkron har bra poäng, testa dem. Testa även dra ner Nvidia experience och låt den köra "optimize" på inställningarna för spelet/spelen.

3dmark pressar gpu/cpu/minne. Disk är i princip inte inblandad så en mekanisk disk skulle teoretiskt kunna ställa till problem. Dock är det väl samma disk som du hade som innan du bytte de andra komponenterna? Dock är SSD en av de mest prisvärda uppgraderingarna man kan göra för den generella upplevelsen enl mig.

Testa lite andra spel, och som sagt i synnerhet single-player spel och se om du får samma effekt. Kan ju rent krasst vara att Siege funkar bättre med AMD och har nån bugg som ger symptom för nvidia oxå. men som sagt, testa andra spel och se om du kan ringa in felet till speciellt spel/speltyp.

Ang windows update och patchar som inte går på så indikerar det på att allt inte är som det skall. återigen teoretiskt men det skulle kunna vara något som ligger och gör "retry" i bakgrunden och vid de tillfällena drar mycket CPU eller liknande vilket stjäl resurser och resulterar i temporära framedrops.

Medlem
Skrivet av jbx:

Skaffa ssd och kör Windows och spel ifrån den.

Det förbättrar inte fps? Varför kommentera om du inte vet vad du pratar om.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

FPS eller inte, SSD borde varit nummer 1 på inköpslistan.

Medlem
Skrivet av sam_s:
Skrivet av jbx:

Skaffa ssd och kör Windows och spel ifrån den.

Det förbättrar inte fps? Varför kommentera om du inte vet vad du pratar om.

Du kan visst få frame drops om det tar för lång tid att ladda från disk.
Spelet kommer att streama objekt, texturer och annat under spelets gång.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av sam_s:
Skrivet av jbx:

Skaffa ssd och kör Windows och spel ifrån den.

Det förbättrar inte fps? Varför kommentera om du inte vet vad du pratar om.

Du kan visst få frame drops om det tar för lång tid att ladda från disk.
Spelet kommer att streama objekt, texturer och annat under spelets gång.

Ska köpa en ssd mot slutet av månaden så får se om det blir nån förbättring då. Såg en annan på 3dmark med ungefär samma saker i burken. Samma CPU, GPU och RAM. Jag har ju nu det bästa 970 kortet som går att köpa evga's ftw+ version med snabbast core clock. Den här personen på 3dmark hade 3000 mer poäng än mig så känns ju som att nåt inte står rätt till i min burk ^^

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av sam_s:
Skrivet av jbx:

Skaffa ssd och kör Windows och spel ifrån den.

Det förbättrar inte fps? Varför kommentera om du inte vet vad du pratar om.

Du kan visst få frame drops om det tar för lång tid att ladda från disk.
Spelet kommer att streama objekt, texturer och annat under spelets gång.

I en del spel är det så. GTA IV är ett bra exempel men jag tror inte BF3 / BF4 någonsin streamar något från disken under spelets gång.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

jbx
Medlem
Skrivet av sam_s:
Skrivet av jbx:

Skaffa ssd och kör Windows och spel ifrån den.

Det förbättrar inte fps? Varför kommentera om du inte vet vad du pratar om.

Ja exakt???


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

1
Skriv svar