Kultursverige om privatkopieringsavgiften: "Lagen är modern och teknikneutral"

Robot
Kultursverige om privatkopieringsavgiften: "Lagen är modern och teknikneutral"

Copyswede granskas imorgon – Dramatiker, författare och musiker försvarar straffavgiften med näbbar, klor och monoklar.

#sony, #telia-sonera, #samsung, #copyswede


Medlem
Kultursverige om privatkopieringsavgiften: "Lagen är modern och teknikneutral"

Känns som ett helt system har satts upp kring detta, man har blivit beroende av pengarna från detta för att överleva och företagen tjafsar ju om det också så det borde ju handla om rätt stora pengar.

Ska bli intressant att se dokumentären kring hela grejen som kommer snabbt. Förhoppningsvis drar man ut några skelett från garderoben.

Inaktiv

Om det faktiskt gick att privatkopiera TV-serier, filmer och spel utan att blanda in piratkopiering så hade jag varit ombord. Men nu är det inte så.

Copyswede suger röv.

Medlem

Hur kan vi vara ett av de modernaste av länder men fortfarande så åldrade regler ? Du KAN se på tv. Betala. Du KAN privatkopiera. Betala.

Sen har jag personligen inte mycket till övers för kulturSverige. Den klicken får väl anpassa sig som alla andra. Istället för att jaga företag och piratebay servrar.

Medlem

Jag sitter också bara hemma och småfiser. FÅ HIT PENGARRR

Medlem

"Teknikneutral" betyder alltså att man strävar efter att blåsa alla konsumenter lika mycket. Lagen är föråldrad, Copyswede existerar bara på grund av ren girighet, och hederligt folk ska inte behöva tåla den här skiten.

Stå på er och slå ner de här otäcka lobbyisterna en gång för alla.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Ambassadör
Xbox

Gjorde lite blandband på kassett som liten, thats it. Copyswede och "kultursverige" känns som en rest från det förgångna.

Det de allra flesta av dem har gemensamt är att de producerar skräp och skulle inte överleva utan bidrag och straffavgifter. Det borde ju ge en tankeställare för dem kan man tycka.


signatur

Jump in.

Medlem

Scam!!!

Handlar bara om pengar och de har hittat ett sätt att lura till sig pengar på en luddig lagtolkning.
Att tvinga folk att betala för något de "kan göra" men kanske inte gör är skrattretande.
Det försökte Radiotjänst med men det lyckades vi hejda.
Dags att svenska folket gör slag i saken och motarbetar CopySwede och staten.

Medlem

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Hur kan vi vara ett av de modernaste av länder men fortfarande så åldrade regler ? Du KAN se på tv. Betala. Du KAN privatkopiera. Betala.

Sen har jag personligen inte mycket till övers för kulturSverige. Den klicken får väl anpassa sig som alla andra. Istället för att jaga företag och piratebay servrar.

Snart sitter vi alla i fängelse för att vi kan göra brott

Medlem

Köper man en ny bil får man snart betala en extra skatt på den med för att du "kan smuggla" varor från Tyskland osv.
Så staten kan täcka "förlusterna av smugglingen"
Sen får man väl betala pengar till brottsofferfonden med eftersom du prylar hemma som du kan misshandla och döda folk med, som t.ex lampfötter och stekjärn.
Sverige är en parodi på sig själv och omvärlden skrattar åt oss.
Välkomna till cirkus Svea.

Medlem

Jag ser att det kostar 130 kr att köpa den Kickstarter-finansierade dokumentären. Kan nån köpa den så jag kan privatkopiera den, och sen kan filmarna få lite ersättning från Copyswede?

Testpilot

Om det skall vara motiverat med privatkopieringsavgiften i dagens samhälle då skall inget som kan kopieras ha DRM heller.

DÅ kan det vara teknik-neutralt eftersom de företag som har DRM förhindrar privatkopieringen som vi betalar för.

Skägg.
10 Chambers

Avgiften för en 128-gigs Iphone motsvarar 46 privatkopierade Per Gessle-låtar. Så gör er plikt!


signatur
Medlem

CopySwede är en parasit och gör lika mycket nytta som mitt navelludd. Besvärligt att ha, konstigt att ha och man pillar bort det och spolar ner det.

Medlem

Drygt 40 Pers av dom som svarat har privatkopierat det senaste året. Vad är det ni kopierat och delat med nån vän/familjemedlem? Bränner folk fortfarande CD-skivor och rippar dvd till hårddisken?

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Köper man en ny bil får man snart betala en extra skatt på den med för att du "kan smuggla" varor från Tyskland osv.
Så staten kan täcka "förlusterna av smugglingen"
Sen får man väl betala pengar till brottsofferfonden med eftersom du prylar hemma som du kan misshandla och döda folk med, som t.ex lampfötter och stekjärn.
Sverige är en parodi på sig själv och omvärlden skrattar åt oss.
Välkomna till cirkus Svea.

Du skulle få betala en extra avgift för att någon över huvud taget kan åka med dig i bilen. Det är ju synd om alla taxichaufförer som därför missar en slant..
Har du en bil med fler platser än förarsätet får du därför betala 10% på priset av bilen, så i runda slängar 20 000kr extra för en ny Kia t.ex så att världens taxichaufförer kan äta mat.

Spelutvecklare ska väl börja ta ut en lagstadgad avgift för att man kan spela deras spel hos en kompis t.ex. Annars kan ju inte spelutvecklingen överleva.
Spelar ingen roll om spelet är skit och enbart fem personer i världen har spelat det - man ska få sin del av kakan.

Har du en spis? Den ska kosta några hundralappar extra för att på den kan du laga mat serru, och det är ju precis det som restauranger och kockar livnär sig på! Du kan ju inte tro att du får bjuda släkt och vänner på mat bara sådär.
Restauranger behöver ju slänga mat eftersom folk gör privatbjudningar, och det behöver ju kompenseras på något vis.

....eller så kan kulturflummona anpassa sin marknad som alla andra.

JA É INTE BITTER!

Medlem
Skrivet av Ziern:
Skrivet av Mindrax:

Köper man en ny bil får man snart betala en extra skatt på den med för att du "kan smuggla" varor från Tyskland osv.
Så staten kan täcka "förlusterna av smugglingen"
Sen får man väl betala pengar till brottsofferfonden med eftersom du prylar hemma som du kan misshandla och döda folk med, som t.ex lampfötter och stekjärn.
Sverige är en parodi på sig själv och omvärlden skrattar åt oss.
Välkomna till cirkus Svea.

Du skulle få betala en extra avgift för att någon över huvud taget kan åka med dig i bilen. Det är ju synd om alla taxichaufförer som därför missar en slant..
Har du en bil med fler platser än förarsätet får du därför betala 10% på priset av bilen, så i runda slängar 20 000kr extra för en ny Kia t.ex så att världens taxichaufförer kan äta mat.

Spelutvecklare ska väl börja ta ut en lagstadgad avgift för att man kan spela deras spel hos en kompis t.ex. Annars kan ju inte spelutvecklingen överleva.
Spelar ingen roll om spelet är skit och enbart fem personer i världen har spelat det - man ska få sin del av kakan.

Har du en spis? Den ska kosta några hundralappar extra för att på den kan du laga mat serru, och det är ju precis det som restauranger och kockar livnär sig på! Du kan ju inte tro att du får bjuda släkt och vänner på mat bara sådär.
Restauranger behöver ju slänga mat eftersom folk gör privatbjudningar, och det behöver ju kompenseras på något vis.

....eller så kan kulturflummona anpassa sin marknad som alla andra.

JA É INTE BITTER!

Men visst är det underbart förlösande att raljera lite

Medlem
Skrivet av Mindrax:
Skrivet av Ziern:
Skrivet av Mindrax:

Köper man en ny bil får man snart betala en extra skatt på den med för att du "kan smuggla" varor från Tyskland osv.
Så staten kan täcka "förlusterna av smugglingen"
Sen får man väl betala pengar till brottsofferfonden med eftersom du prylar hemma som du kan misshandla och döda folk med, som t.ex lampfötter och stekjärn.
Sverige är en parodi på sig själv och omvärlden skrattar åt oss.
Välkomna till cirkus Svea.

Du skulle få betala en extra avgift för att någon över huvud taget kan åka med dig i bilen. Det är ju synd om alla taxichaufförer som därför missar en slant..
Har du en bil med fler platser än förarsätet får du därför betala 10% på priset av bilen, så i runda slängar 20 000kr extra för en ny Kia t.ex så att världens taxichaufförer kan äta mat.

Spelutvecklare ska väl börja ta ut en lagstadgad avgift för att man kan spela deras spel hos en kompis t.ex. Annars kan ju inte spelutvecklingen överleva.
Spelar ingen roll om spelet är skit och enbart fem personer i världen har spelat det - man ska få sin del av kakan.

Har du en spis? Den ska kosta några hundralappar extra för att på den kan du laga mat serru, och det är ju precis det som restauranger och kockar livnär sig på! Du kan ju inte tro att du får bjuda släkt och vänner på mat bara sådär.
Restauranger behöver ju slänga mat eftersom folk gör privatbjudningar, och det behöver ju kompenseras på något vis.

....eller så kan kulturflummona anpassa sin marknad som alla andra.

JA É INTE BITTER!

Men visst är det underbart förlösande att raljera lite

Alldeles... alldeles uuunderbart!

Medlem

Vilka jävla ärke-miffon....

Vidrigaste jävla kioskmongona, var god dö i valfri eld!


signatur

P.L.U.R

Redaktör
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.


signatur
Medlem

Cirka 16% har alltså privatkopierat den här veckan. Min fråga till er, hur gjorde ni då? Hur ser scenariot ut? Jag har personligen jättesvårt att tänka mig ett scenario där det är värt mödan.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

jo visst men dom försökte få ur pengar ur en för att äga en PC för att man kunde se på SVTplay och tom tog pengar för att man hade PC men det blev ju fixat .

Kanske skulle ha sagt radiotjänst inte TV avgift

Medlem
Skrivet av Kaiten:

Cirka 16% har alltså privatkopierat den här veckan. Min fråga till er, hur gjorde ni då? Hur ser scenariot ut? Jag har personligen jättesvårt att tänka mig ett scenario där det är värt mödan.

Jag är ganska säker på att jag fick tag i en piratkopia när jag laddade ner senaste albumet med med en artist ett par dagar innan det dök upp på Spotify.
Det var ju inte så att jag lånade CD-skivan av en kompis som hade köpt den och gjorde en kopia av den på en egen CD-R-skiva.
Ett annat exempel var att jag laddade ner en kopia av en film för ett par veckor sedan. Jag gick inte till biografen med en filmkamera.

Sorry! "Privat" är ju inte samma som "pirat". Det blev lite baklänges när jag läste för snabbt....

Herregud. Jag har tydligen lyckats läsa hela artikeln OCH alla kommentarer och ändå läst fel.
Fredag imorgon? Ja tack!

Medlem

Problemet för mig att förstå logiken är att utrymmet på min datorhårddisk, min mobil, min TiVo-box, min iPad osv. inte används till detta numera. Jag har inga mp3-filer på någon enhet, allt streamas via legala tjänster. Spelen köper jag via DRM-skyddade tjänster som Steam och PSN och kan inte läggas ut på en skiva till min bror. Innehållet i min TiVo-box kan jag bara spela upp via boxen och inte dela med mig av.

Jag tror att jag påminner ganska mycket om normalanvändaren år 2016, och vi sysslar helt enkelt inte med någon "privatkopiering" längre och har inte gjort det på flera år nu. Jag förstår att det finns kulturarbetare som livnär sig på licenspengar via CopySwede, men när man tar fajten för att bibehålla en åldrad modell. istället för att ta fram en ny, så får man inte min sympati iaf.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Räknar inte propaganda som samhällsnytta.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Tv-licensen ger mig totalt NOLL kanaler att titta på och NOLL program. Om betalingen av TV-licensen inräknades en avkodningsmodul eftersom allt är kodat digitalt numera hade TV-Licencen "gett något".


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

För de som frågar vad jag har privatkopierat det senaste året så köper jag fortfarande CD-skivor lite då och då för att stödja specifika mindre artister, ofta i samband med konserter. Dessa rippar jag sedan till datorn vilket enligt lagen är privatkopiering, skivan ställer jag sedan i hyllan för att aldrig användas igen.

Så även om jag i lagens mening begår privatkopiering har jag ingen förståelse för varför Per Gessle ska få betalt när jag köper en hårddisk för att jag vill stödja Machinae Supremacy...

Jag kan bara sälla mig till kören. Precis som med SVT/SR så handlar det här om att betala för det andra finner nöje i men som man själv knappt nyttjar alls.

Spel köps enbart på steam, musik har jag mycket litet intresse av, nyheter på dator & mobil och film ses antingen på nätet eller som hyr/köpfilm.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Cybersoul:

Copyswede är rena maffia metoder lika som TV avgift

Fast tv-avgiften finansierar samhällsnyttiga saker som SVT och SR (nöje, journalistik, samhällsprogram, kultur m.m.). Det här är ju enbart något vi får betala, vi får inget tillbaka utan att köpa skivor, teater- och filmbiljetter osv. Man behöver inte gilla eller ta del av det tv-licensen ger men det ger i alla fall något för pengarna.

Inget du räknade var Samhällsnyttigt.

Försök igen.

Det är ännu en organisation som inte har något existensberättigande som försöker lagstifta sig till en existens, SKÄRP DIG!


signatur

P.L.U.R

123
Skriv svar