64% föredrar fysiska spel framför nedladdade

Robot
64% föredrar fysiska spel framför nedladdade
Medlem
64% föredrar fysiska spel framför nedladdade

Självklart det är ju nice med ett spel fodral i hyllan.


signatur

I got a Goldenshower.

MFZ
Medlem

nerladdad är att föredra imho, man slipper massa skit som tar upp plats i hyllan.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Jag brukade vara mycket för förpackningar, men det var på den tiden då förpackningarna var rejäla och av papper och man fick med tjocka manualer och massa extramaterial. Nu är det bara små plutteförpackningar med en manual på 20 sidor i 8 språk som bäst.

Collector's Edition av spel är det skillnad på, dock. Där finns det riktigt härliga boxar med massa mumsigt extramaterial som man inte skulle kunna få av en digital download.

Tycker i slutändan att det är lika mycket respekt att ha en gigantisk samling spel på steam som att ha en hylla full med spel. Sen är det bättre för miljön också, eftersom företagen inte behöver producera miljontals med cds och paket som kanske floppar och bara står och dammar i någon lagerlokal.

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

nerladdad är att föredra imho, man slipper massa skit som tar upp plats i hyllan.

Håller med

Medlem

Vissa spel vill jag gärna ha i fysisk form.

Men är priset rätt, då är valet lätt


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tycker att köpa via internets är att föredra, men tycker det är synd att iaf på Xbox Live att games on demand laggar efter så mycket från det som släpps i butiken.

Medlem

Många, särskilt amerikaner, som helt enkelt vill ha fysiska kopior så att de kan sälja sina spel när dom är klara med dem.
Att utvecklarna inte får ett öre av andrahandsförsäljningar är det inte många som bryr sig om.

Medlem

Steam och Impulse ftw!

Inaktiv
Skrivet av Hardboiled15:

Självklart det är ju nice med ett spel fodral i hyllan.

Håller helt klart med! Ibland kan man tycka att dom tar plats men känslan av att bara kolla på dom!

Medlem

jag har börjat gilla spelen i ondemand form mer än fodralerna, så länge det är att man kan alltid gå in o ladda ner dom även efter 10år om dom lägger ner servern så borde det va lag att man ska få en ny nerladdning plats eller en dvd med spelet. För att va helt ärlig att ha spelen samlade på samma ställe alltid lätt åtkomligt inte behöva ora sig över att man har lagt dcdn i fel paket osv e nice, och det tar ju ingen plats och man får det så fort man köper det utan att lämna hemmet.

dmn
Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Många, särskilt amerikaner, som helt enkelt vill ha fysiska kopior så att de kan sälja sina spel när dom är klara med dem.
Att utvecklarna inte får ett öre av andrahandsförsäljningar är det inte många som bryr sig om.

So what? Om jag säljer min tv på blocket får inte Samsung en spänn; är det nåt problem med det?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Mikzarn:

Många, särskilt amerikaner, som helt enkelt vill ha fysiska kopior så att de kan sälja sina spel när dom är klara med dem.
Att utvecklarna inte får ett öre av andrahandsförsäljningar är det inte många som bryr sig om.

So what? Om jag säljer min tv på blocket får inte Samsung en spänn; är det nåt problem med det?

Subtle difference.

Medlem

Nätet kan krångla och det är inte alls säkert att steam finns kvar för evigt. Vad gör man då?

Fysiskt är att föredra.

Medlem

Mer digitalt pls, plastfodral och skivor som repas och tappas bort. Har hellre mina spel samlade på ett ställe som steam där man vet att dom är kvar.

För att inte tala om dom miljömässiga fördelarna.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

När spelen kostar 500:- i butik och 500:- som digital nedladdning har jag svårt att motivera ett köp i digital form...

Back in the days motiverades ju nedladdningsbara spel som billigare för att man slapp fodral, skivor osv.

Vad hände med det?:down:


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nätet kan krångla och det är inte alls säkert att steam finns kvar för evigt. Vad gör man då?

Fysiskt är att föredra.

Man sparar installationsprogrammet på sin hårddisk?
Tar ändå inte så mycket plats ^^
Skivor kan bli repiga och försvinna, vad gör man då

Fysiskt är bra då de oftast är billigare (rea) och lätt att ge bort, medan nerladdning är perfekt om man vill ha ett spel "nu". Sen finns det många fantastiska indie games och annats som bara finns för nerladdning (även på ex. 360).
Frågan är när de ska börja ha bra priser hela tiden på nerladdningtjänsterna, Steam ex. är ju bara värt när det är grov rea...

När man får betala 349kr för Oblivion på Live medan man kan köpa Oblivion + Bioshock i fysiskt dubbelpack för runt 150kr, ja då föredrar tom jag fysisk kopia. Att "kunna hålla i en fysisk kopia" är fortfarande ett mervärde för många, att då också betala "mer för mindre" (i deras ögon) gör att digitala försäljningen såklart påverkas.

Tror denna undersökning varit betydligt andra siffror om spel som kostade 199kr i butik kostade runt 169kr digitalt. Sedan att många människor sitter med 20Gb HDs gör ju att dom inte ens kan testa det.

Medlem

Jag tappar alltid bort mina skivor så jag föredrar nerladdat.

Medlem

När apokalypsen kommer så sitter jag här med mina boxade spel och en diesel-generator, medans ni yrar runt i ödemarken och sammlar kapsyler.

Enklare spel och sånt jag inte direkt bryr mig om kan jag ladda ner, men värdiga fullpris-spel köper jag alltid med skiva. Varför ska nått företag ha makt över mina betalade spels tillgänglighet? Och varför göra sig så pass beroende av internet? Nerladdade spel kan också begränsa mod-vänligheten, vilket vore tragiskt i min värld. Plus att dom oftast är dyrare än fysiska, av någon löjlig anledning.

Å andra sidan så släpps det inte mer än typ 2 köp-värdiga spel om året. Så jag har väl inte direkt en hel garderob fylld av boxar.

Medlem

köp spel i fodral, men köp såna spel som man kan lägga in på steam=
Du får ett fint fodral, men slipper använda skivan, dessutom ifall du tappar bort skivan kan du fortfarande installera o spela, men glömmer du bort dit account helt o hållet kan du använda dina cd-keys föra att få tillbax det


signatur

Rwa?

Jepp, håller med, vill inte ha digitalt, det sysslar bara pirater med


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Finns bara fördelar med digitala kopior gentemot fysiska:

1. Du slipper åka och leta efter spelet i olika butiker (Dock finns ju Prisjakt/Pricerunner för att kolla)
2. Spelet kanske inte finns i lager?
3. Resekostnader
4. Miljöfrågan
5. Samlar damm på hyllan och tar plats (en stor samling tar fan plats!)
6. Fysiska butiker har svårt att hänga med i prisjusteringar, kolla bara på Steam. Webhallen har dock plus i kanten.
7. Går inte att tappa bort dem, glömmer du ditt login/account är det bara att resetta (Steam)

@Wartex: Håller med till viss del, men de flesta Collector's Edition innehåller oftast material som ändå går att tanka ned i efterhand som DLC etc och då blir prisskillnaden ändå inte nämnvärd. Se på Heavy Rain t.ex.

EDIT: Angående punkt nummer 6 menade jag givetvis att "nyheten" om prisjusteringar i fysiska butiker inte når publiken i samma fart som när t.ex. Steam har rea. Hur ska jag ta reda på om MegaStore rear ut massor av spel om jag inte besöker deras sida varje dag? Hade de haft som Steams nyligen avslutade rea hade jag ju missat den. Medan Steam är något alla har, så når nyheten oss direkt och därav är det en stor fördel.

Inaktiv

Föredrar nog fysisk form att det inte kan "försvinna". En digital form kan ju upphöra när butiken stänger och hårddisken dör.

Men om det skulle lösas via backup disc som jag har, men täcker tyvärr inte allt, föredrar jag digitalt.

Skivor skadas, fodral förstörs är ju bara till besvär. Dessutom är hårddisken snabbare än DVD/CD läsaren så att en installation går snabbare


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Självklart det är ju nice med ett spel fodral i hyllan.

Det är absolut bäst. Men ifall man kan köpa spelet fysiskt i butik OCH även ha möjligheten att ladda ner det så är det kalas.

Medlem

Har någon hittat orginal undersökningen? Skulle gärna vela veta hur de 1000 är utvalda. Känns som det rätt rejält kan påverka resulatet åt ändera det ena eller andra hållet.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Mikzarn:

Många, särskilt amerikaner, som helt enkelt vill ha fysiska kopior så att de kan sälja sina spel när dom är klara med dem.
Att utvecklarna inte får ett öre av andrahandsförsäljningar är det inte många som bryr sig om.

So what? Om jag säljer min tv på blocket får inte Samsung en spänn; är det nåt problem med det?

Subtle difference.

Nyckelordet är väl subtil för jag ser ingen större skillnad...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Tar 2st exempel inte så svårt att välja om man ska köpa digital eller fysiks media.

[u]Battlefield: Bad Company 2 (PC)[/u]
Steam: 480:-
Spelbutiken.se 298:- inkl frakt

[u]Modern Warfare 2 (PC)[/u]
Steam: 576:-
Spelbuitken.se: 349:- inkl frakt

Medlem

1000 utalda för en marknad på... vad? Gjorde en snabb googlesökning som inte gav någon som helst vettiga resultat men då man lätt kan se till bara WoW som har 10-11 miljoner spelare så känns inte 1000 så jätte felsäkert.

Jag vet int, ända sen jag pluggade på universitet själv så har jag väldigt svårt att ta till mig en hel del akademiska rapporter som något som faktiskt tjänar någon nytta.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Föredrar ju helt klart fysiska spel. Tyckte till och med att 64% lät ganska lågt.


signatur

SneL fezt heSt

12
Skriv svar