Stor piratgrupp slutar knäcka spel

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av KonradA:

Är det inte lite märkligt att inte vilja betala för sig?

Jag tror dom flesta pirater kan kategoriseras inom två grupper, dom som inte har råd att köpa spel (tonåringar, studenter, etc), och dom som först vill pröva innan dom bestämmer sig. Den sistnämnda gruppen skulle vara väldigt intressant att se relevant statistisk data om, då man inte vet hur många pirater som sedan går vidare och köper spelet man piratat.

Du glömde bort den största kategorin av pirater (vad gäller all typ av media) - de som inte vill betala.

Du kan ju inte bara göra en Stefan Löfven och hitta på, siffror på det?

Skulle påstå p12 gruppen och testa först betala sen om det är värt grupperna är störst..

Hade DEMO funnits så hade det bara varit p12 och dem som inte vill betala kvar, vilket jag inte tror är en majoritet..

FML
Medlem

En intressant följdfråga, när var de senaste ni köpte ett spel som var värt pengarna? Köptes det då vid helpris eller på rea? Notera även om de var indiespel eller multiplayerspel.

Hinner inte med spelande så mycket längre, så blir ofta att man kör multiplayerspelen och laddat ner singleplayerspel. Dock kan jag inte minnas något av mina spel som jag laddat ner som jag se som jag var värt köpa och otroligt "glad" att jag inte köpte det. Ta t.ex Battlefield Hardline som min kompis köpte och har nog spelat 10 min av. Och den såldes för 700 eller 900 kr vid launch, beroende vilket premium man ville ha.

Dock ska jag nog köpa Watch_Dogs för rätt pris, då jag gillade miljön, men otroligt besviken på att de inte levde upp till det dem lovade på E3.

Medlem

Alltså kan man inte köpa spel på steam å lämna tillbaks det om man inte är nöjd?

Inaktiv

Jag piratar då jag avskyr drm. Pengar har jag gott om och köper gärna spel om jag får äga dem.
Hoppas denuvo knäcks snart då ineffektiv drm tvingar utgivarna att göra annat för att locka kunder.

Medlem

Förresten när man sitter och spelar på PS4an samt Xbox One och kollar bland demos fyfan vad man saknar den tiden då det fanns demos till PC.

Nu ser man ett fåtal demos till PC senast jag såg var Saints Row IV. Minns när man var liten att jag kunde spela ut ett demo minst typ 50-150 gånger tills föräldrarna fick lön för att sen köpa det åt mig. Vill gärna se fler utvecklare vågar göra demos till PC skulle hjälpa många rätt mycket och avgöra om denne person vill ha spelet eller ej.

Medlem

Denuvo verkar vara effektivt!

Medlem
Skrivet av kentxy:

En intressant följdfråga, när var de senaste ni köpte ett spel som var värt pengarna? Köptes det då vid helpris eller på rea? Notera även om de var indiespel eller multiplayerspel.

Witcher 3 för 40 Euro.
Elite Dangerous för fullpris (var med under betan).
Her Story till fullpris.
Shadowrun Returns, Shadowrun Dragonfall och Shadowrun Hong Kong till fullpris.
Kerbal Space Program (var med under betan).
Ironcast till fullpris.

Köper spel som jag tror att jag verkligen kommer gilla till fullpris, i övrigt väntar jag in en Steam-rea eller liknande.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av KonradA:

Är det inte lite märkligt att inte vilja betala för sig?

Jag tror dom flesta pirater kan kategoriseras inom två grupper, dom som inte har råd att köpa spel (tonåringar, studenter, etc), och dom som först vill pröva innan dom bestämmer sig. Den sistnämnda gruppen skulle vara väldigt intressant att se relevant statistisk data om, då man inte vet hur många pirater som sedan går vidare och köper spelet man piratat.

Du glömde bort den största kategorin av pirater (vad gäller all typ av media) - de som inte vill betala.

Känns mer som att den kategorin är minimal, hur många piratar fortfarande flac/mp3or nu när vi har spotify/itunes/youtube/etc.? Typ ett par musiknördar som absolut måste samla på musiken, eller som gör det för att de vill ha bra kvalité.

Netflix/viaplay/hbo-go/etc. håller på och gör samma sak med film/serier, Steam gör det med spel.

När det kommer till den stora massan så är bekvämlighet en större fråga än pengar. Som Gabe Newell sade:

Skrivet av Gabe Newell:

We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem

Medlem

Köper inte grisen i säcken

Medlem
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Ruskendrul:

Ta sig själva på lite för stort allvar om dom tror att deras frånvaro skulle påverka marknaden i stort.

det kommer nog inte ske någon större skillnad, dom som har pengar köper spel dom som inte har piratar.

Känner folk som har bra med pengar men piratar spel/film ändå och spenderar pengarna på annat.

Medlem

Tror fortfarande mycket är avsaknaden av demos, tror många vill testa spelet först innan köp, många pirat nerladdningar är säkert för att testa skitet först och se om det är någonting att ha.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av KonradA:

Intressant! Det vore ännu mer intressant om fler (om det nu finns fler) piratgrupper hängde med, som redan föreslagits. Är det inte lite märkligt att inte vilja betala för sig? (Kanske framförallt när det läggs ned så otroligt mycket tid och energi för att åstadkomma något som så många har så stor glädje av).

Utgivarna idag arbetar som hårdast på att lura och bedra sina kunder, med flashiga reklamer som ger ett annat intryck av spelet än vad det egentligen är och inga demos eller möjlighet för kunden att pröva spelet som man gjorde för några är sedan, så är det inte så konstigt att folk laddar ned spel för att testa innan de köper. Så nej, knappast då är det "märkligt".

Gen
Medlem
Skrivet av sam_s:

Om jag laddar hem ett singleplayerspel så gör jag det releasedagen eller någon dag efteråt för att se om det är något som jag vill lägga pengar på. Det gör jag för att många av utvecklarna/utgivarna inte går att lita på. Dom säger att spelen kommer se ut eller fungera på ett sätt och sen är det inte ens i närheten av vad dom lovat.

Anser jag att spelet är bra så köper jag det garanterat nån dag efteråt, är spelet inte bra så avinstallerar jag och skiter i att spela det.

Ska jag sluta att pirata helt och hållet så får utvecklarna sluta ljuga och sänka priserna. Jag har absolut ingen lust att betala 500:- för ett spel som inte håller vad det lovar.

Och många kommer säkert säga att man kan läsa recensioner osv för att bilda sig en uppfattning, men mycket är ändå subjektivt och därför vill man gärna prova själv.

Börja att ge ut en demo en månad innan release som på gamla goda tiden, det är helt klart ett bra sätt att bilda sig en uppfattning på.

Bra poäng förutom att PC spel inte kostar 500kr, inte ens i butik, eller köper du bara dina från Steam/Origin/Uplay? För där kostar de förvisso såpass mycket.

FML
Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av kentxy:

En intressant följdfråga, när var de senaste ni köpte ett spel som var värt pengarna? Köptes det då vid helpris eller på rea? Notera även om de var indiespel eller multiplayerspel.

Witcher 3 för 40 Euro.
Elite Dangerous för fullpris (var med under betan).
Her Story till fullpris.
Shadowrun Returns, Shadowrun Dragonfall och Shadowrun Hong Kong till fullpris.
Kerbal Space Program (var med under betan).
Ironcast till fullpris.

Köper spel som jag tror att jag verkligen kommer gilla till fullpris, i övrigt väntar jag in en Steam-rea eller liknande.

Förutom Witcher 3 så snitta dem andra spelen på 10-20€ för full pris, så känns mer acceptabelt än att betala 600-900 kr som många AAA-titlar ska ha vid launch.

Men så många spel som släpps, så hinner man inte spela igenom alla och hinner vänta tills de släpps i pris. Såg att Battlefront är redan 50% rabatt.

Skulle dock hellre vilja se ett spel som inte tappar pris(om inte efter 10 år) och har ett lägre pris från början. Givetvis gäller de att spelet håller kvalite och inga extra kostnader för DLC-tillägg. Lämna de till moddarna eller ge fan i att.

Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

Jag tror allt går att knäcka, man vet bara inte hur, än. Jag har absolut ingenting emot att betala för mina spel men det jag har emot är att betala fullpris för halvfärdiga spel.

Tror? Allt går att knäcka. Om en människa har skapat en kryptering kan även en människa knäcka den.

Medlem

Helt okända. Tur det finns tusentals till som gör samma sak som dom gjorde. Fö singleplayer spel laddar man alltid hem gratis, cba betala för singleplayer

Medlem

Själv så tycker jag att det är sällsynt med dåliga spel. Bara spel som inte just passar mej har jag stött på men så älskar jag spel också. Spel idag är alldeles för billiga ett nytt AAA spel borde kosta minst 800-900. Och det gör det ju också om man vill ha lite "extra godis". Är nöjd med dagens priser alltså.

Medlem

Kanske ska börja släppa demos på spelen då, så folk får prova spelen kanske 1 bana eller 2 eller med begränsad upplaga, typ som vissa spel har med level begränsning.

Och inte försöka hypa upp skiten med en massa "INGAME" videoklipp som visar det häftigaste sakerna och inget om själva spelet.

Jag betalar gärna för spelen, men jag skulle inte ha något emot att få testa först o se om det är något i mitt intresse..

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Cybersoul:
Skrivet av Ruskendrul:

Ta sig själva på lite för stort allvar om dom tror att deras frånvaro skulle påverka marknaden i stort.

det kommer nog inte ske någon större skillnad, dom som har pengar köper spel dom som inte har piratar.

Känner folk som har bra med pengar men piratar spel/film ändå och spenderar pengarna på annat.

saken med film och serier är att det inte släpps samtidigt utan det kan kommer över 6 månader till sverige och då kan jag förstå att man piratar film och serier än att man väntar att det kommer TV i sverige, sen finns det ju säkert miljonärer som piratar spel också
säger inte att dina kompisar är eller inte är miljonärer men även dom med pengar piratar men de flesta utan pengar tror jag piratar mest. men det är bara vad jag tror har inget belägg för det.

Medlem

Fint sätt att säga att man inte klarar DRM-skydden på ^^

Medlem

Vore väldigt intressant om piratkopieringen försvann, vad ska dom då skylla på ?!

Medlem
Skrivet av clappen:
Skrivet av I_AM_GROOT:

Jag tror allt går att knäcka, man vet bara inte hur, än. Jag har absolut ingenting emot att betala för mina spel men det jag har emot är att betala fullpris för halvfärdiga spel.

Tror? Allt går att knäcka. Om en människa har skapat en kryptering kan även en människa knäcka den.

Precis det jag skrev, behöver inte upprepa det jag skrev "jag tror" som ett påstende, dvs "jag vet" om du vill ha mer det mer korrekt


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Terranzin:

På tiden att alla snålisar börjar betala för sig

Det har med nåt annat att göra än snålhet och avsaknad av knäckta spel.

FML
Medlem
Skrivet av skoeldpadda:

Vore väldigt intressant om piratkopieringen försvann, vad ska dom då skylla på ?!

Streamers och youtubers. Istället för att folk sluta pirata eller köpa, så kolla folk hellre på folk som spela spelen. Fast pirathet kommer förmodligen aldrig att försvinna så de är nog ingen risk

Medlem
Skrivet av sam_s:

Om jag laddar hem ett singleplayerspel så gör jag det releasedagen eller någon dag efteråt för att se om det är något som jag vill lägga pengar på. Det gör jag för att många av utvecklarna/utgivarna inte går att lita på. Dom säger att spelen kommer se ut eller fungera på ett sätt och sen är det inte ens i närheten av vad dom lovat.

Anser jag att spelet är bra så köper jag det garanterat nån dag efteråt, är spelet inte bra så avinstallerar jag och skiter i att spela det.

Ska jag sluta att pirata helt och hållet så får utvecklarna sluta ljuga och sänka priserna. Jag har absolut ingen lust att betala 500:- för ett spel som inte håller vad det lovar.

Och många kommer säkert säga att man kan läsa recensioner osv för att bilda sig en uppfattning, men mycket är ändå subjektivt och därför vill man gärna prova själv.

Börja att ge ut en demo en månad innan release som på gamla goda tiden, det är helt klart ett bra sätt att bilda sig en uppfattning på.

Idiotiskt försök till att rättfärdiga ett olagligt beteende. Du kan ju inte säga samma sak om något annat du kan köpa.

Dessutom finns det ju MÄNGDER av sätt att få intryck av hur ett spel är. Recensioner, youtube, med mera. Din ursäkt ser man fler här dra. Så jävla löjligt att läsa..

Vänta en dag eller två (oftast behövs inte det, med recensioner och streamade spelningar ute innan spelen släpps) och kika runt. Det är stöld, inget annat. Hur vissa än rättfärdigar det.

Har man inte råd, ja då kan man inte köpa. Detsamma gäller exakt allt annat som går att köpa.

Dessutom är det ju t.om så fint idag att Origin och Steam erbjuder öppet köp för digitalt köpta PC-spel. Som en extra bonus för PC-spelare.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av tricky:

Intressant. Har ingen koll på scenen så vet inte hur pass stora de är men helt klart intressant att se om det får någon effekt, tror dock inte att det räcker med bara en, några fler av de stora drakarna som t ex RELOADED skulle ju behöva haka på också.

Med tanke på att reloaded inte släppt nått på länge lär de vara på gutanamo bay atm ..

Du kan tydligen icke använda google.

12
Skriv svar