Street Fighter V

Robot
Street Fighter V

Det är dags att svinga nävar och trycka in plytet på ovänner såväl som kamrater, något som är minst lika roligt nu som för 25 år sedan.

#street-fighter-ii, #street-fighter-iv, #street-fighter-v, #capcom


Medlem
Street Fighter V

Vad händer här med armen?
http://www.fz.se/bilder/?id=1235970


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad händer här med armen?
http://www.fz.se/bilder/?id=1235970

Hon tar "Throat Punch" till en helt ny nivå!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

lite för safe?, ingen sakura? är de ens nått o gnälla över?

dom karaktärer dom har på listan att lägga in ytterligare utöver dom som fanns i betan är juri, alex, urien, balrog och säkert fler planerade längre fram,
och utöver detta så har du nash aka charlie som är tillbaks, laura som är ny, birdie som är från en av filmerna och funnits innan och fang för att nämna några få.

samt att dom förändrar några mechanics, t.ex ingen invincibility frame på backdash och förenklade links genom att den svåraste link combon är 3 frames gentemot sf4 som har 1 frame links och detta betyder att de är generellt enklare o göra combos i.
så detta är en mer "footsie" tungt laddat spel.

så beroende va man vill ha för street fighter så är detta mer nybörjar vänligt än dom flesta och mer beroende på fundamentalt bättre färdigheter som äkta street fighter och mindre gimmicks, så dom som är bra kommer förbli dom bättre på detta medans vissa som levt vidare på simpla knep och gimmicks kommer ha de svårare.

så i grunden, bättre för nyare spelare, lika högt om inte högre skill tak och gamla ansikten från äldre generationer som var hårt saknade i SF 4, med nya roliga och gedigna karaktärer.

enda man kan gnälla över är att det är lite översexualiserat, men ska man va ärlig så har denna serien nog alltid vart de på både gott och ont, och klarar man inte av laura, hur ska folk reagera på urien när eller om han kommer tillbaks med sin banana hammock.

jag vill bara se hur dom hanterar online, klarar dom av det bra så är detta en mycket möjlig 5/5 eller mitt egna poäng system 9/10,

varför 9/10? för att jag saknar 2D street fighter och hade nog hellre haft de än 3D modeller. men jag kan nöja mig med detta

Medlem
Skrivet av b_bob:

lite för safe?, ingen sakura? är de ens nått o gnälla över?

dom karaktärer dom har på listan att lägga in ytterligare utöver dom som fanns i betan är juri, alex, urien, balrog och säkert fler planerade längre fram,
och utöver detta så har du nash aka charlie som är tillbaks, laura som är ny, birdie som är från en av filmerna och funnits innan och fang för att nämna några få.

samt att dom förändrar några mechanics, t.ex ingen invincibility frame på backdash och förenklade links genom att den svåraste link combon är 3 frames gentemot sf4 som har 1 frame links och detta betyder att de är generellt enklare o göra combos i.
så detta är en mer "footsie" tungt laddat spel.

så beroende va man vill ha för street fighter så är detta mer nybörjar vänligt än dom flesta och mer beroende på fundamentalt bättre färdigheter som äkta street fighter och mindre gimmicks, så dom som är bra kommer förbli dom bättre på detta medans vissa som levt vidare på simpla knep och gimmicks kommer ha de svårare.

så i grunden, bättre för nyare spelare, lika högt om inte högre skill tak och gamla ansikten från äldre generationer som var hårt saknade i SF 4, med nya roliga och gedigna karaktärer.

enda man kan gnälla över är att det är lite översexualiserat, men ska man va ärlig så har denna serien nog alltid vart de på både gott och ont, och klarar man inte av laura, hur ska folk reagera på urien när eller om han kommer tillbaks med sin banana hammock.

jag vill bara se hur dom hanterar online, klarar dom av det bra så är detta en mycket möjlig 5/5 eller mitt egna poäng system 9/10,

varför 9/10? för att jag saknar 2D street fighter och hade nog hellre haft de än 3D modeller. men jag kan nöja mig med detta

Hur många gånger ska man behöva säga det här.

FZ:AS PLUS OCH MINUS PÅVERKAR INTE BETYGET!

Det är ett minus att sakura inte är med, så enkelt är det!

Medlem

finns ngn bra kontroll med "riktigt" arkadkänsla som funkar till pc?
En ståljoystick med 8 distinkta lägen t ex ..hatar joysticks som är slappa och inte har tydliga lägen. man ska känna ett 'hack' som på arkadmaskinerna,

phi
Medlem

Nu hade Daigo & co. tur att jag gav bort mitt PS4 för ett par månader sen.

Blir inget Hadoken för min del denna gången.

Medlem
Skrivet av seifuku:

finns ngn bra kontroll med "riktigt" arkadkänsla som funkar till pc?
En ståljoystick med 8 distinkta lägen t ex ..hatar joysticks som är slappa och inte har tydliga lägen. man ska känna ett 'hack' som på arkadmaskinerna,

De flesta som spelar lite mer seriöst använder såna även om det blir mer och mer populärt med pad. Hori, Razer, Qanba och Madcatz säljer alla stickor med Sanwa-delar.

Medlem
Skrivet av seifuku:

finns ngn bra kontroll med "riktigt" arkadkänsla som funkar till pc?
En ståljoystick med 8 distinkta lägen t ex ..hatar joysticks som är slappa och inte har tydliga lägen. man ska känna ett 'hack' som på arkadmaskinerna,

Jag har kört med en HRAP med PS2-to-USB-kontakt i ca tio år. Fungerar hur bra som helst.

Medlem

Vad e det för smart system för online kön? Varför e det ett plus om inget av det står i reviewn? Ännu en gång en helt intetsägande review.

Community Manager
Bethesda Norden
Skrivet av robbis:

Vad e det för smart system för online kön? Varför e det ett plus om inget av det står i reviewn? Ännu en gång en helt intetsägande review.

Hej!

Tack för att du läser recensionen. Vad är det du tycker är intetsägande? Försökte lyfta fram de nya karaktärernas profil, hur systemet förändrats i och med EX och V-mätarna. Systemet för plus och minus kan nog tolkas på olika sätt, jag valde att använde de få tecken jag hade i löpande texten till att fokusera på större bitar och lyfta fram kösystemet i plussen.

Och eftersom du frågar - man köar till onlinematcher samtidigt som man kör andra spellägen istället för att sitta i en lobby och vänta.

Medlem

€60 för Early Access, nej tack.

Medlem

Ett spel med outdated kvinnosyn och ålderdomlig spelmekanik, kombinerad med WoW grafik? Som ett brev på posten, kan inte påstå att detta är bra reklam för

Nej tack, jag lirar hellre tetris,mer mental stimulans.

Medlem
Skrivet av JesperEnglin:

[Av de nya karaktärerna dras jiu-jitsu-brottaren Laura med just det problemet. Hon är en snabb grappler som verkligen har närvaro och roliga attacker, men det blir närmast parodiskt att spela henne eftersom kameran nästan bara fokuserar på hennes bröst.

Skrivet av blohm:

Ett spel med outdated kvinnosyn...

2 av 5 kvinnliga karaktärer har mycket u-ring på sina kläder. Betyder det då att spelat har en dålig kvinnosyn? Ingen av tjejerna är knappast någon troope som står i ett hörn och gråter utan kan lugnt spöa ner en 200kg rysk brottare som flyger genom luften. Alla karaktärer är karikatyrer i detta spel som sagt, män och kvinnor. Alla har välsvarvade ben, armar, väldigt mycket sexpack. (Kanske bidrar till kroppshets?) Att endast ge fokus på att en karaktär i det här fallets (finns två i spelet) bröst är väldigt sexist och är enligt mej omvänd feminism.

Medlem

Tycker SF serien har lite för tunt om gamemodes oftast, vill gärna ha nått kul att göra på sidan av när man spelar ensam, tekken ball någon?

Medlem

Jävligt tråkigt att spelet censureras. Röstar med plånboken och kommer INTE köpa spelet i Europa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jävligt tråkigt att spelet censureras. Röstar med plånboken och kommer INTE köpa spelet i Europa.

Jag orkade inte se hela videon men den går att sätta i uppslagsverk bredvid ordet "överreaktion". Om skillnaden i SF5 från tidiga versioner till det som släpps i butik gör att man bojkottar ett spel så är det ganska barnsligt.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av marcus8958:

Jävligt tråkigt att spelet censureras. Röstar med plånboken och kommer INTE köpa spelet i Europa.

Jag orkade inte se hela videon men den går att sätta i uppslagsverk bredvid ordet "överreaktion". Om skillnaden i SF5 från tidiga versioner till det som släpps i butik gör att man bojkottar ett spel så är det ganska barnsligt.

Skulle nog säga att det är åt andra hållet. Är man dum nog att acceptera när spel censureras för att någon som inte är intresserad av spelen känner sig kränkt.

Att försvara censur är nog det mest korkade någon kan göra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är positivt att de kastat in humor i serien.
Älskar Hakan vs Honda rival scene där de börjar mucka för ingen vettig anledning alls


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Skulle nog säga att det är åt andra hållet. Är man dum nog att acceptera när spel censureras för att någon som inte är intresserad av spelen känner sig kränkt.

Att försvara censur är nog det mest korkade någon kan göra.

Om det är Capcom slälva och deras designers som har valt att göra ändringen då?

Hur många gånger tror du inte att saker har ändrats och tonats ned i mängder av spel under utvecklingens gång utan att du fått reda på det? Är det också censur?

Jag är inte heller för censur men att hetsa upp sig över dessa ändringar i SF5 (som skett under utvecklingen och inte i en färdig produkt) är ganska fjantigt.

Medlem

Hur är SF V jämfört med MKX vad gäller svårighetsgraden? Jag är rätt dålig på just fighters men tycker ändå de är väldigt roliga. Hade dock ganska svårt att lära mig OCH komma ihåg kombos samt få in timing i MKX, just för att många av dem var väldigt långa och krävde så sjukt snabb precision. Att sitta i training mode i flera timmar varje dag och nöta kombos tills de sitter var inte riktigt min grej. Bortsätt från det så gillade jag MKX.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är positivt att de kastat in humor i serien.
Älskar Hakan vs Honda rival scene där de börjar mucka för ingen vettig anledning alls

https://www.youtube.com/embed/R5z3zn6BM04

Är inget jättefan av fightingspel men animationerna är verkligen otroligt fina, "som smör" som recensionen sa.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Hur är SF V jämfört med MKX vad gäller svårighetsgraden? Jag är rätt dålig på just fighters men tycker ändå de är väldigt roliga. Hade dock ganska svårt att lära mig OCH komma ihåg kombos samt få in timing i MKX, just för att många av dem var väldigt långa och krävde så sjukt snabb precision. Att sitta i training mode i flera timmar varje dag och nöta kombos tills de sitter var inte riktigt min grej. Bortsätt från det så gillade jag MKX.

Fast det är det som är fightingspel. För att nå fram till den verkliga upplevelsen som fightingspel har att erbjuda så måste man öva väldigt mycket. Antingen spelar man åratal och sen sätter det sig, eller så pluggar man och övar målmedvetet för att korta ner den tiden avsevärt.

Eller så buttonmashar man tills man tröttnar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Margy:
Skrivet av marcus8958:

Jävligt tråkigt att spelet censureras. Röstar med plånboken och kommer INTE köpa spelet i Europa.

Jag orkade inte se hela videon men den går att sätta i uppslagsverk bredvid ordet "överreaktion". Om skillnaden i SF5 från tidiga versioner till det som släpps i butik gör att man bojkottar ett spel så är det ganska barnsligt.

Skulle nog säga att det är åt andra hållet. Är man dum nog att acceptera när spel censureras för att någon som inte är intresserad av spelen känner sig kränkt.

Att försvara censur är nog det mest korkade någon kan göra.

Nu är det väl inte riktigt läge att i detalj ge en utläggning om vad ordet censur innebär historiskt och vad det har för betydelse idag. Vi kan väl dock göra skillnad mellan censur i formen av att någon annan - oftast en myndighet - går in och aktivt censurerar något å den ena sidan och censur i formen att man själv väljer att censurera/tona ned något å den andra.

Det verkar ju vara det sistnämnda - självcensur - som är aktuellt här. De flesta tycker nog att ett visst mått av det är bra och faktiskt kan försvaras. Det är bara att titta på hur folk reagerar i en vanlig buss/tunnelbanevagn. Den som inte självcensurerar sig alls - och därmed skriker, blottar sig, etc - brukar ju inte direkt välkomnas av medresenärerna. De som däremot självcensurerar sig - dvs. inte säger högt vad man tänker, har kläder på sig även om man hellre skulle föredra annat eller - för den dels skull - inte försöker slå, ofreda eller göra annat mot någon bara för att man känner för det, brukar ju däremot i regel uppskattas.

Omsätt det till ett spel - jag kanske skulle föredra att det gick att klä av alla karaktärer nakna. Det kanske till och med var en möjlighet i någon tidig version av ett spel. Om den möjligheten däremot tas bort i ett aktivt val av självcensur är väl det en sak. Tas det däremot bort av en myndighet eller annat organ är det väl en annan. Det första är väl mot bakgrund av ovan inte så oförklarligt eller svårt att acceptera. Det andra kan jag däremot hålla med om känns svårt att försvara. Så är emellertid inte fallet här...

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av marcus8958:

Skulle nog säga att det är åt andra hållet. Är man dum nog att acceptera när spel censureras för att någon som inte är intresserad av spelen känner sig kränkt.

Att försvara censur är nog det mest korkade någon kan göra.

Om det är Capcom slälva och deras designers som har valt att göra ändringen då?

Hur många gånger tror du inte att saker har ändrats och tonats ned i mängder av spel under utvecklingens gång utan att du fått reda på det? Är det också censur?

Jag är inte heller för censur men att hetsa upp sig över dessa ändringar i SF5 (som skett under utvecklingen och inte i en färdig produkt) är ganska fjantigt.

Det där tog han upp i videon. Kolla videon och försök att förstå budskapet.

Förändringarna kom EFTER påtryckningar från kränkta personer som inte ens spelar spelen eller ALDRIG har spelat eller hört talas om någon spel ur Street Fighter serien.

Islamska statens kvinnor bär burqa för att dom själva valt det. Men bär dom inte burqa blir dom våldtagna och misshandlade eller stenade till döds. Kan man då säga att det är ett förtryck mot kvinnor när kvinnorna själva får bestämma fritt om dom ska bära burqa?

Det är inte första gången heller. Listan för vad som blir censurerat i dagens spel blir bara längre och längre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Spectral:

Hur är SF V jämfört med MKX vad gäller svårighetsgraden? Jag är rätt dålig på just fighters men tycker ändå de är väldigt roliga. Hade dock ganska svårt att lära mig OCH komma ihåg kombos samt få in timing i MKX, just för att många av dem var väldigt långa och krävde så sjukt snabb precision. Att sitta i training mode i flera timmar varje dag och nöta kombos tills de sitter var inte riktigt min grej. Bortsätt från det så gillade jag MKX.

Fast det är det som är fightingspel. För att nå fram till den verkliga upplevelsen som fightingspel har att erbjuda så måste man öva väldigt mycket. Antingen spelar man åratal och sen sätter det sig, eller så pluggar man och övar målmedvetet för att korta ner den tiden avsevärt.

Eller så buttonmashar man tills man tröttnar.

För att bli riktigt bra kanske, men det är långt ifrån min ambition. Jag vill spela och ha kul. Insåg också nu att SFV saknar vs cpu och en hel del andra saker (som tydligen ska implementeras i patcher... märkligt upplägg). Stannar nog kvar med MKX ett tag.

Medlem
Skrivet av McBain:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Margy:
Skrivet av marcus8958:

Jävligt tråkigt att spelet censureras. Röstar med plånboken och kommer INTE köpa spelet i Europa.

Jag orkade inte se hela videon men den går att sätta i uppslagsverk bredvid ordet "överreaktion". Om skillnaden i SF5 från tidiga versioner till det som släpps i butik gör att man bojkottar ett spel så är det ganska barnsligt.

Skulle nog säga att det är åt andra hållet. Är man dum nog att acceptera när spel censureras för att någon som inte är intresserad av spelen känner sig kränkt.

Att försvara censur är nog det mest korkade någon kan göra.

Nu är det väl inte riktigt läge att i detalj ge en utläggning om vad ordet censur innebär historiskt och vad det har för betydelse idag. Vi kan väl dock göra skillnad mellan censur i formen av att någon annan - oftast en myndighet - går in och aktivt censurerar något å den ena sidan och censur i formen att man själv väljer att censurera/tona ned något å den andra.

Det verkar ju vara det sistnämnda - självcensur - som är aktuellt här. De flesta tycker nog att ett visst mått av det är bra och faktiskt kan försvaras. Det är bara att titta på hur folk reagerar i en vanlig buss/tunnelbanevagn. Den som inte självcensurerar sig alls - och därmed skriker, blottar sig, etc - brukar ju inte direkt välkomnas av medresenärerna. De som däremot självcensurerar sig - dvs. inte säger högt vad man tänker, har kläder på sig även om man hellre skulle föredra annat eller - för den dels skull - inte försöker slå, ofreda eller göra annat mot någon bara för att man känner för det, brukar ju däremot i regel uppskattas.

Omsätt det till ett spel - jag kanske skulle föredra att det gick att klä av alla karaktärer nakna. Det kanske till och med var en möjlighet i någon tidig version av ett spel. Om den möjligheten däremot tas bort i ett aktivt val av självcensur är väl det en sak. Tas det däremot bort av en myndighet eller annat organ är det väl en annan. Det första är väl mot bakgrund av ovan inte så oförklarligt eller svårt att acceptera. Det andra kan jag däremot hålla med om känns svårt att försvara. Så är emellertid inte fallet här...

Så om jag som inte åker tunnelbana med dig utan bara får se i en reklam från tunnelbanan hur jävligt du klär dig. Sedan skriver jag till dig och berättar hur kränkt jag är och hur jag och mina vänner ska samlas för att förhindra att du kommer till jobbet om du inte fixar till det.
Självklart blir du rädd för att du inte kan ta dig till jobbet och försörja din familj och måste anpassa dig till mina krav.

Är det då självcensur när DU måste anpassa dig efter MINA krav? Är det ok att jag ställer mina krav på dig trots att jag inte åker tunnelbanan med dig?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

60 Euro för ett spel som inte ens är trippel-A och saknar det mesta av sitt content samt att du inte ens kan stänga av V-sync eller ens mappa om dina kontroller.


signatur

Burn in the light.

Gen
Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av Paddington:

Det är positivt att de kastat in humor i serien.
Älskar Hakan vs Honda rival scene där de börjar mucka för ingen vettig anledning alls

https://www.youtube.com/embed/R5z3zn6BM04

Är inget jättefan av fightingspel men animationerna är verkligen otroligt fina, "som smör" som recensionen sa.

Notera att detta gäller SFIV och inte SFV.

Skrivet av redruM:

60 Euro för ett spel som inte ens är trippel-A och saknar det mesta av sitt content samt att du inte ens kan stänga av V-sync eller ens mappa om dina kontroller.

Är Framerate capped?

FM-guru
F.d. Sisyr

Riktigt jävla skräpspel tekniskt sett, som även saknar innehåll. Har ynka 46% positiva recensioner på Steam och det är fullt förståeligt.

STAY CLEAR!

EDIT: Jag pratar alltså om PC-versionen.

12
Skriv svar