Förbättring/förändring av RSS-flöden

Jot
Medlem
Förbättring/förändring av RSS-flöden

Efter en forumsökning hittade jag inget om det så, here goes...

Just nu får man upp dom 20 senaste nyheterna av en viss katergori genom ett statiskt dokument (om det inte ligger svart magi bakom).

Mitt förslag är att, pågrund av att det är ett statiskt dokument, serva nyheter för dom gångna två veckorna eller till och med gångna månaden.

Förstår att inkomst genererad genom reklam minskar om man gör på detta sättet, men det är i mitt tycke visset att omfamna en teknologi men inte utnyttja den på ett effektivt sätt.


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Inaktiv

ett enkelt att hålla de mest aktuella nyheterna uppe, samt visa en hel massa på en gång, vore ju att återgå till det gamla nyhetsforumsystemet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

W2k
Medlem

nolimitsoya: Har du missat länken "Nyhetssnack" till vänster? Där har du det "gamla" nyhetsforumet.

Jot: Många bra RSS-läsare sparar gamla rubriker, så om man har FZ:s RSS-feed som prenumeration i t ex Mozilla Thunderbird så får man automatiskt sitt eget privata arkiv över alla FZ:s nyheter sedan man började prenumerera. Att låta RSS-strömmen innehålla hundratals nyheter skulle dra en hel del bandbredd och dessutom vara helt värdelöst för dem som redan har de gamla rubrikerna och bara behöver det senaste.

Vi förlorar ingen inkomst av RSS-strömmarna eftersom läsaren fortfarande måste gå in på sajten för att läsa nyheterna. Strömmen innehåller ju bara rubrikerna.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Jot
Medlem

Är väl litegranna det jag menar med att man inte utnyttjar RSS till fullo.

Citat:

Web feeds provide web content or summaries of web content together with links to the full versions of the content, and other metadata. RSS, in particular, delivers this information as an XML file called an RSS feed, webfeed, RSS stream, or RSS channel. In addition to facilitating syndication, web feeds allow a website's frequent readers to track updates on the site using an aggregator. - wikipedia.org om RSS

Jag (och många andra också) använder RSS-läsare för att samla ett gäng nyhetssiter på en gemensam plats och har då mycket enklare att bläddra mellan olika föremål. Hittar jag något intressant väljer jag att följa föremålet för en utveckling. Att visa en rubrik och sedan länka till en förkortad nyhet (som i sin tur länkar vidare till en eller flera andra grejjer) är inte vad jag skulle kalla en smidig lösning. Att FZ istället länkar till en wikisida, forum, filarkivet eller liknande är mer relevant för RSS.

Sedan detta med själva mängden.. visst, RSS-läsare sparar föremål men förutsätter att man har programmet igång när föremålet publiceras. Är man borta en längre tid så tappar man nyheter och måste in i arkivet för att röjja runt. Underlättar inte heller att arkivet inte visar om man läst en nyhet eller inte

Skrivet av W2k:

nolimitsoya: Har du missat länken "Nyhetssnack" till vänster? Där har du det "gamla" nyhetsforumet.

Jot: Många bra RSS-läsare sparar gamla rubriker, så om man har FZ:s RSS-feed som prenumeration i t ex Mozilla Thunderbird så får man automatiskt sitt eget privata arkiv över alla FZ:s nyheter sedan man började prenumerera. Att låta RSS-strömmen innehålla hundratals nyheter skulle dra en hel del bandbredd och dessutom vara helt värdelöst för dem som redan har de gamla rubrikerna och bara behöver det senaste.

Vi förlorar ingen inkomst av RSS-strömmarna eftersom läsaren fortfarande måste gå in på sajten för att läsa nyheterna. Strömmen innehåller ju bara rubrikerna.


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

W2k
Medlem

Nja, om du menar att vi ska skicka ut hela texter i RSS-flödet så kommer det nog inte att ske. Dessutom tycker jag det låter som om du behöver en bättre RSS-läsare. En bra läsare:

(a) Ligger igång jämt i bakgrunden (och tar lite resurser), samt hämtar nya rubriker automatiskt så att man aldrig missar något.
(b) Markerar själv lästa items i arkivet.
(c) Har option att antingen visa texten i itemet, när sådan finns, eller länken i ett separat eller dockat webbläsarfönster.

Själv använder jag Thunderbird som RSS-läsare.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

1
Skriv svar