Smartphones snart kraftigare än PS4 och Xbox One

Robot
Smartphones snart kraftigare än PS4 och Xbox One

Dåligt för konsolvurmares prestige, men bra för virtual reality, spår processordesignern ARM.


Medlem
Smartphones snart kraftigare än PS4 och Xbox One

Ja inte undra på att batteritiden är så dålig på dagens telefoner...

Medlem

"PS4:an klarar 1,84 tera-Flops och Xbox One 1,23, och den förstnämnda passeras alltså av de snabbaste mobila enheterna i slutet av nästa år, och PS4:an går samma öde till mötes året därpå."
Sistnämnda, menar ni?

Medlem

Kanske stämmer i 20 minuter. Sen är batteriet slut

Medlem

Hur kan de vara snabbare när det inte ens rör sig om samma arkitektur?

Medlem

konsoller - gamla och omodärna innan de ens släpps...

well, sitter med mitt SNES nu och njuter. de va bättre förr!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

konsoller - gamla och omodärna innan de ens släpps...

well, sitter med mitt SNES nu och njuter. de va bättre förr!

"NOW YOU ARE PLAYING WITH POWER! SUPER POWER! " haha minnen <3

Inaktiv

Skulle ändå inte vilja lämna mina konsoler för att spela på mobil. Spel på mobil är inget för mig.

Medlem
Skrivet av G M R:

Hur kan de vara snabbare när det inte ens rör sig om samma arkitektur?

För arkitekturen spelar ingen roll när man jämför beräkningar per sekund.

Medlem

Mer mobilt spelande får mig att minnas han som satt i sängen och spelade PSVITA bredvid hustrun som sov.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av RedZour:
Skrivet av IceMan:

konsoller - gamla och omodärna innan de ens släpps...

well, sitter med mitt SNES nu och njuter. de va bättre förr!

"NOW YOU ARE PLAYING WITH POWER! SUPER POWER! " haha minnen &lt;3

Genesis does what nintendon't. Konsolkriget förr var på en helt annan nivå än vad det är idag.

Medlem

sjukt ändå att dagens smartphones ändå är så kraftfulla trots att man sällan spelar dom där riktigt krävande spelen, för det har jag både shield k1 surfplattan och shield konsollen inte fan ska jag spela spel i timmar på en liten fjuttig 5 tums mobil usch...

Medlem

Det är viktigt för att kunna ringa och sms:a extra snabbt samt spela simplistiska 3D-spel i 15 fps.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

sjukt ändå att dagens smartphones ändå är så kraftfulla trots att man sällan spelar dom där riktigt krävande spelen, för det har jag både shield k1 surfplattan och shield konsollen inte fan ska jag spela spel i timmar på en liten fjuttig 5 tums mobil usch...

Inte vill då jag spela spel i timmar på en fjuttig surfplatta. Usch.

Medlem
Skrivet av AwkwardJess:

Skulle ändå inte vilja lämna mina konsoler för att spela på mobil. Spel på mobil är inget för mig.

Fast det var kanske inte det som var poängen, eller ja, delvis. På ett sätt illustrerar det ju vad PC-gamers menar när de säger att konsolerna håller tillbaka utveckligen. När mobilerna har samma prestanda som konsolerna, då säger det en del om "next gen" och hur spelen kunde ha varit om samtliga plattformar höll samma utvecklingstakt.

// edit: stavning

// edit igen

Nej, det handlar inte bara om grafik. Det handlar också om annan teknik som kan används, både hårdvara och mjukvara. Spelfunktioner såsom antal spelar samtidigt i samma session, partikeleffekter, destruktiva miljöjer, open areas osv osv. Så gör inte detta till en trist grafik-diskussion.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av SWEBarb:

sjukt ändå att dagens smartphones ändå är så kraftfulla trots att man sällan spelar dom där riktigt krävande spelen, för det har jag både shield k1 surfplattan och shield konsollen inte fan ska jag spela spel i timmar på en liten fjuttig 5 tums mobil usch...

Inte vill då jag spela spel i timmar på en fjuttig surfplatta. Usch.

Jaså? Jag har nog haft tusentals roliga timmar med mitt gamla Gameboy. En betydligt mindre skärm.

Medlem
Skrivet av AwkwardJess:

Skulle ändå inte vilja lämna mina konsoler för att spela på mobil. Spel på mobil är inget för mig.

Men tänk att du castar bilden till TVn och har en trådlös bluetooth-kontroll i näven. Borde ju funka finfint.

Medlem

Kära Tomten, jag önskar mig en liten dockningsstation och en xbox360 lik kontroll jämte min TV där jag kan ansluta min nya Slamsug Galaxy S9 och spela Half Life 3. Snääääääälla!

Medlem
Skrivet av IceMan:

konsoller - gamla och omodärna innan de ens släpps...

well, sitter med mitt SNES nu och njuter. de va bättre förr!

Hahah själv sitter jag och myser med mitt Dreamcast fortfarande

ELF
Medlem

Behövs bättre kylning innan det är möjligt. Startar man 4K video inspelning på Xperia Z5 så står det att telefonen kan stängas av om den blir för varm. Har själv märkt att den blir väldigt varm av väldigt lite. Dags för vattenkylning snart.....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jaså, trodde mobilerna redan passerat konsolerna. Där ser man.

Medlem

Hur pass kraftfulla mobilerna är, är ju knappast problemet..

Det är skitsamma om en mobiltelefon så är tio gånger kraftfullare än konsollerna om batteriet tar slut så fort man släpper en fjärt eller att bristen på lagring gör att man knappast får plats med mer komplexa spel. Sen är det ju många gånger meckigt att få till kontrollerna på en telefon/surfplatta utan att behöva köra med en gamepad.

Visst, vissa mobiler och surfplattor kan man koppla in till TVn via hdmi, men långt ifrån alla.

Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av SWEBarb:

sjukt ändå att dagens smartphones ändå är så kraftfulla trots att man sällan spelar dom där riktigt krävande spelen, för det har jag både shield k1 surfplattan och shield konsollen inte fan ska jag spela spel i timmar på en liten fjuttig 5 tums mobil usch...

Inte vill då jag spela spel i timmar på en fjuttig surfplatta. Usch.

Jaså? Jag har nog haft tusentals roliga timmar med mitt gamla Gameboy. En betydligt mindre skärm.

Vad har det med mig att göra?

Medlem

konsoler är skräp.

Medlem
Skrivet av Kaiten:

Kära Tomten, jag önskar mig en liten dockningsstation och en xbox360 lik kontroll jämte min TV där jag kan ansluta min nya Slamsug Galaxy S9 och spela Half Life 3. Snääääääälla!

Skratta du, det är så det kommer bli relativt snart folk kommer ställa sin gamla mobil bredvid tvn istället för att köpa en Xbox.

Medlem

Men priset skulle ju påverka konsolerna om de var mer kraftfulla, sålde inte ps3 ganska dåligt i början t ex jämfört med xbox 360 som var billigare och mindre kraftfull? Det är ju lite komiskt att man är beredd att betala för dyra telefoner varje/varannat år men konsoler som ska räcka i flera år ska helst vara så billiga som möjligt men måste samtidigt konkurrera prestandamässigt för att hålla alla nöjda.

Medlem

Sitta och hålla på med fingrarna på samma skärm man tittar på känns så jävla dumt. Hur fan ska man se allt som händer när ens fingrar ligger på skärmen?

Nej tack!


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Flopsen säger inte så mycket - och grafen illustrerar det fint. Den visar PS3 som mer kraftfull än X360. I praktiken så kunde ju X360 rita samma grafik som PS3 men med nästan dubbla frameraten.

Medlem
Skrivet av motionfield:
Skrivet av Kaiten:

Kära Tomten, jag önskar mig en liten dockningsstation och en xbox360 lik kontroll jämte min TV där jag kan ansluta min nya Slamsug Galaxy S9 och spela Half Life 3. Snääääääälla!

Skratta du, det är så det kommer bli relativt snart folk kommer ställa sin gamla mobil bredvid tvn istället för att köpa en Xbox.

Min Nvidia shield är bättre på pappret än en Xbox 360 och klarar av spel som HL2 i 1080p. Trots det flyter det bättre på 360 och du har bättre viewrange och spelet ser bättre ut trots lägre upplösning.

Så allt är inte svart på vitt och så enkelt när det gäller prestanda. Kan dagens telefoner / androidkonsoler inte konkurera med förra generationens konsoler ska vi inte lägga allt för mycket hopp om att dom kommer slå ut dagens konsoler på ett bra tag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Fast varför? Jag har aldrig sett behovet av en kraftig mobiltelefon. Jag tar hellre en betydligt billigare telefon med bättre batteritid än en telefon som har bra hårdvara. Lägger pengarna på datorprylar eller spel till mina konsoler istället.

ULTRA HD 4K CANDY CRUSH FTW. Not.


signatur

// Bacon <3

12
Skriv svar