Medlem
Språket

Jag vill först och främst tacka för en mycket bra sajt. Fragzone är den enda svenska spelrelaterade sajt jag orkar läsa.

Jag har dock ett förslag på hur ni skulle kunna bli ännu bättre. Ni har en förmåga att använda ett väldigt ålderdomligt språk och att vara vara lite klämkäcka i era nyhetsinlägg. Några exempel från dagens nyheter:

Skrivet av Tomas Andersson:

I juni kliver Rome: Total War in i den allt större sfären av spel som säljs online, detta med expansionspaketet Alexander. IGN har fått äran att sätta tänderna i en ofärdig version och intrycken finns nedplitade i en tvåsidig förhandstitt.

Skrivet av Peter Eriksson:

Inför den stundande lanseringen av Battlefield 2-expansionen Armored Fury har FZ:s bildarkiv begåvats med åtta nya bilder från spelet. Materialet visar frånsett spelseriens typiska explosioner och partikeleffekter även banan "Operation Road Rage" som med sitt motorvägsnät kommit att prägla de hitills släppta skärmdumparna.

Skrivet av Tom Wallner:

Eidos, som häromdagen släppte en demoversion av Hitman: Blood Money, har nu lagt upp en patch som sägs förbättra spelets flyt som varit i underkant på viss typ av hårdvara. Patchen går utmärkt att tanka hem till priset av fnuttiga 6 MB via vårt filarkiv.

Det går att hitta mer extrema exempel, men jag höll mig till dagens nyheter. Visst är det trevligt med en ordvits eller en skämtsam meningsbyggnad då och då, men ibland går det för långt. Det är jobbigt att läsa text där man märker att skribenten med flit har vänt och vridit på texten för att försöka vara rolig eller för att imponera på dagens särskrivande ungdom med gammalmodiga uttryck och klämkäcka metaforer. Dessa språkliga utsvävningar finns med oavsett vem som står som skribent. Det är nästan som om alla nyheter går igenom att skript innan de publiceras på sajten.

Jag föreslår att ni håller tillbaka lite med fyndigheterna. Det skulle i alla fall jag uppskatta.

Redaktör

Bra feedback, tack. Frågan har varit uppe förut och vi försöker ha det i åtanke, men det är bra med påminnelser.

Ett par tankar om kritiken:
- Att vi skriver likartat beror förmodligen på att vi påverkar varandra. Därför bra med feedback, som sagt.
- FZ skriver i snitt någonstans mellan tio och 20 nyheter per dag. Språket är givetvis oerhört viktigt om man vill framstå som professionella (och det vill vi), men det är svårt att vara kreativ när man berättar om en patch till ett spel tre personer bryr sig om. Men vi försöker.
- Ålderdomligt språk håller jag inte med om, överlag kör vi normal nyhetssvenska/-svengelska.

Som sagt - tack för vettiga synpunkter. Vi tar dem till oss.


signatur
Medlem

Hehe, möjligt att det stämmer med ordvitsarna, men att språket skulle vara ålderdomligt, eller t.o.m. väldigt ålderdomligt, håller jag inte alls med om. Möjligen i datorsammanhang där man helst ska byta ut vissa bokstäver med siffror för att vara modern. 7ack för 1 6ra 5it3


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

W2k
Medlem

"Ålderdomligt språk"
Fniss. Dagens ungdom.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Ålderdomligt språk tycker jag inte, om det i någon text kan finnas ett ord eller en menings uppbygnad som är ifrån den äldre skolan så är jag rent personligen glad, ty idagens svergie blandas ord och språk hursomhelst, bara kul att se lite äkta svenska nedskrivet.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Kul att du gillar sidan Rickard.

När det gäller vårt sätt att skriva så kan jag inte hålla med dig om att vi använder något "ålderdomligt språk". Ibland kan vi dock, precis som du säger, göra lite väl tuffa "utsvävningar" när det gäller nyheterna, men detta är bara för att göra det hela lite roligare att både läsa och skriva.

Hoppas du fortsätter läsa här på sidan och tack för kritiken.


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

Kan ju hålla med om att det ibland blir lite väl mycket "klämkäckt" språk i nyheterna, blir bara irriterande att läsa. Nyheter ska vara enkla och rakt på sak, artiklar är en annan sak däremot.


signatur
Redaktör

Som sagt: skriver man ungefär samma sak om och om igen vill man variera sitt språk. Ibland blir det bra, ibland klämkäckt, högtravande och liknande.


signatur
Inaktiv

tycker klämkäckt och högtravande är ganska mysigt. det har blivit fragzone, helt enkelt.
nu läser jag ifs inte nyheterna längre, men ändå...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

nolimitsoyra, då måste du omedelbart börja läsa igen


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

läser inte jag heller, två gånger sen den nya sidan kom, kraket man orkar inte ha två fönster uppe, en för forumet och en för news altiv är att köra runt allt i samma, vilket är värre


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

kraket, isf får ni se till att skapa en forumavdelning för nyheterna.
jag tänker inte (av ren tjurskallighet... och något lite lathet) surfa runt på två olika ställen på sidan för att komma åt nyhetstrådarna.

en snabbis: hur många träffar har ni tappat på nyhetsdelen sedan ni bytte till det här underliga apartheidsystemet?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag har tyvärr inga uppgifter på det, men jag tror faktiskt inte att det är särskilt många ändå. Men visst, en del lär ju ha försvunnit.

Men nyheterna är väl inget problem att läsa på första sidan?


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

tror många gör som jag, skuttar in på www.fz.se/forum/ direkt
händer någon gång per vecka att jag kollar in nyheterna, men hittar inte runt så himla lätt, medan förr så började jag alltid på första sidan och började på en nyhet (lite då och då vart det ingen intressant nyhet så man klickade på FZ Forum)
(och då kollade man nyheterna fem till tio gånger per dag säkerligen hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

ja, varför ska man mellanlanda på förstasidan?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

vänta nu, finns det nyheter här? själv har jag haft forumet som startsida sen dag ett, fast ibland trillade man ju in på nyheterna genom forumet med gamla sidan...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ska väl erkännas att jag läser inte heller nyheterna i samma utsträckning som innan.
Den gamla sidan var ju så enkel, men men man vänjer väl sig

Och det där med ålderdomligt språk; det håller jag inte alls med om. Jag vore den första att sluta besöka FZ om man möts av "St34m uppdat3rat" eller något liknande.....:)
Och ordvitsarna har ju nästan blivit ert signum, inget man stör sig på

Medlem

Var snälla och håll er till ämnet (språket i nyheterna). Vill ni diskutera ett annat ämne, starta en ny tråd, även om det är så kallade "snabbisar", som soya så lämpligt döpte dem.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Jag håller inte med Rickard, frånsett FZs skribenter finns det bara ett fåtal personer på FZ som kan, eller orkar, skriva en korrekt mening med punkter och riktiga ord. Det är klart att man inte alltid orkar skriva helt korrekt men när hela trådar startas med inlägg så slarvigt skrivna att man tror en 9-åring skrivit det, så orkar jag inte ens läsa det. Jag hyllar FZs skribenter och deras vilja att kasta om orden i nyhterna lite så att, iallafall någon, får koncentrera sig för att läsa dem. Bra jobbar och fortsätt så!

edit:

Skrivet av IceMan:

Ålderdomligt språk tycker jag inte, om det i någon text kan finnas ett ord eller en menings uppbygnad som är ifrån den äldre skolan så är jag rent personligen glad, ty idagens svergie blandas ord och språk hursomhelst, bara kul att se lite äkta svenska nedskrivet.

Kors i taket, hade ingen aning om att iceman kunde skriva så välpolerade meningar om han bara ville, right on!


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Ålderdomligt språk ser jag absolut inte att skribenterna för sig med, dock ett korrekt sådant. Det finns allt för många CS-sidor där språket förfallit ner i ett grumligt träsk...

Medlem
Skrivet av W2k:

"Ålderdomligt språk"
Fniss. Dagens ungdom.

Precis min tanke också. Men å andra sidan så har jag hört från andra att jag skriver konstigt. Jag använder hellre 'ej' istället för 'inte' och ersätter 'bidrar' med 'bidrager'. Jag brukar få massor med gröna linjer i Word som klagar på "Betrakta ordformen erhålla, den kan verka ålderdomlig eller byråkratisk" alternativt "ålderdomlig och främmande". Suck.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Måste säga att jag gillar det som det är.

Som sagts så är det inte så intressant att läsa om patchar osv. och jag njuter då av att det inte är helt bortkastad tid (om jag inte spelar jusst det spelet) när det är lite humor inblandat.

Sen är ju nyheterna skrivna från scratch så att säga. Ofta på andra sidor så är ju nyheterna kopierade rakt av alternativt direkt översatta.

Nä, jag anser att nyheterna är välskrivna och roliga (kanske inte hysteriskt roliga då men det livar upp det hela lite) och det är mer än jag kan säga om måånga sidor. Det är väl mycket det som gör att jag kommer hit. Det hela blir lättsmält och även jag som kanske inte skulle klassas som gamer kan hålla mig någorlunda uppdaterad utan att känna mig ansträngd av det

Medlem

Kan hålla med lite, kan vara tjatigt när ni ska hitta på nått klämkäckt vid varje ny patch-release eller nått nytt i filarkivet. Stadiga 100mb räcker för mig, isället för väger in på otroliga 100megabytiga kaffebönor. Nu överdrev jag, bite me.

Tack för den bästa siten, hälsa spiken!

Medlem

Äh, fortsätt som ni gör och som ni alltid har gjort. Det funkar ju bra, inte sant?

1
Skriv svar