Konsumenter har slutat privatkopiera, enligt vd för Elektronikbranschen

Robot
Konsumenter har slutat privatkopiera, enligt vd för Elektronikbranschen
Medlem
Konsumenter har slutat privatkopiera, enligt vd för Elektronikbranschen

"Would you download a car?"

Fuck yeah, självklart.

Medlem

Relevant?

Medlem

Copyswede är förlegat, bort med dyngan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

De är antingen naiva, dumma eller ljuger (troligen en bit av alla 3). Tro att folk inte privatkopierar längre? Snälla.

Medlem
Skrivet av Drapan:

Haha, the IT Crowd är en tidlös klassiker.

Medlem

var är stakka bo när man behöver honom

Medlem
Skrivet av Ghan:

De är antingen naiva, dumma eller ljuger (troligen en bit av alla 3). Tro att folk inte privatkopierar längre? Snälla.

Jag känner personalised ingen som privatkopierar längre, om du inte med "privatkopiering" syftar på tips om filmer, musik eller serier som dom kan titta på med sitt egna, spotify / netflix / amazon / apple / Google konton.

Varför rippa musik/film när jag kan streama?

Medlem
Skrivet av werme:

"Would you download a car?"

Fuck yeah, självklart.

Hur cool hade man inte varit om man hade laddat ner en bil!


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av werme:

"Would you download a car?"

Fuck yeah, självklart.

Hur cool hade man inte varit om man hade laddat ner en bil!

Rätt säker på att jag har laddat hem ett DLC till något spel som endast innehöll en bil. Räknas det som att ladda hem en bil? =P

Medlem
Medlem
Skrivet av Bunisher:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av werme:

"Would you download a car?"

Fuck yeah, självklart.

Hur cool hade man inte varit om man hade laddat ner en bil!

Rätt säker på att jag har laddat hem ett DLC till något spel som endast innehöll en bil. Räknas det som att ladda hem en bil? =P

Om det står ett märke på bilen som tex. Volvo betyder det att Volvo sålt en bil mindre och blivit hårt drabbade av piratkopieringen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av meat4u:
Skrivet av Ghan:

De är antingen naiva, dumma eller ljuger (troligen en bit av alla 3). Tro att folk inte privatkopierar längre? Snälla.

Jag känner personalised ingen som privatkopierar längre, om du inte med "privatkopiering" syftar på tips om filmer, musik eller serier som dom kan titta på med sitt egna, spotify / netflix / amazon / apple / Google konton.

Varför rippa musik/film när jag kan streama?

Samma här. Kan inte vara en signifikant mängd privatkopiering kvar idag för att skräpet ska finnas.

Medlem
Skrivet av motionfield:
Skrivet av meat4u:
Skrivet av Ghan:

De är antingen naiva, dumma eller ljuger (troligen en bit av alla 3). Tro att folk inte privatkopierar längre? Snälla.

Jag känner personalised ingen som privatkopierar längre, om du inte med "privatkopiering" syftar på tips om filmer, musik eller serier som dom kan titta på med sitt egna, spotify / netflix / amazon / apple / Google konton.

Varför rippa musik/film när jag kan streama?

Samma här. Kan inte vara en signifikant mängd privatkopiering kvar idag för att skräpet ska finnas.

och så är det kopieringsskydd på allt. Ska copyswede finnas ska det också vara krav på att inget man köper ska få ha kopieringsskydd.

Så copyswede har med andra ord varit förlegat senaste 15 åren och borde bort. Inget annat än stöld dom håller på med idag och finns ingen mening med skiten längre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Dags för kultursverige som livnärt sig på felaktiga inkomster från copyswede att utnyttja de moderna möjligheter som finns eller söka statliga bidrag. Etsy och kickstarter kanske vore något att läsa in sig på?

Medlem
Skrivet av werme:

"Would you download a car?"

Fuck yeah, självklart.

Medlem

Det är väl egentligen inte så konstigt. När man var snorunge hade man knappt råd och föräldrarna förstod inget om spel och ens vilja att spela, enda utvägen var att köra pirat. Nu när man är vuxen och har jobb är det ju en helt annan femma, det kommer ju med generationen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av motionfield:
Skrivet av meat4u:
Skrivet av Ghan:

De är antingen naiva, dumma eller ljuger (troligen en bit av alla 3). Tro att folk inte privatkopierar längre? Snälla.

Jag känner personalised ingen som privatkopierar längre, om du inte med "privatkopiering" syftar på tips om filmer, musik eller serier som dom kan titta på med sitt egna, spotify / netflix / amazon / apple / Google konton.

Varför rippa musik/film när jag kan streama?

Samma här. Kan inte vara en signifikant mängd privatkopiering kvar idag för att skräpet ska finnas.

och så är det kopieringsskydd på allt. Ska copyswede finnas ska det också vara krav på att inget man köper ska få ha kopieringsskydd.

Så copyswede har med andra ord varit förlegat senaste 15 åren och borde bort. Inget annat än stöld dom håller på med idag och finns ingen mening med skiten längre.

Nä precis dubbelmoralen i att ta betalt för privatkopiering och samtidigt ha kopieringsskydd man inte får kringgå är ju helt jävla sjuk. Att det ens får gå till så är ju ett galet skämt.

Medlem

Folk kommer alltid privatkopiera. Finns inget som kan stoppa det. Möjligt att det kommer sjunka rejält i framtiden, men aldrig till 0%.

Medlem
Skrivet av Robalicious:

Det är väl egentligen inte så konstigt. När man var snorunge hade man knappt råd och föräldrarna förstod inget om spel och ens vilja att spela, enda utvägen var att köra pirat. Nu när man är vuxen och har jobb är det ju en helt annan femma, det kommer ju med generationen.

Detta har inget med piratkopiering att göra, den är aldrig tillåten utan privatkopieringen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den enda privatkopieringen jag gör är att kopiera över mina foton och egengjorda filmer från till annan lagring och är det helt eget material tror jag inte ens det räknas som privatkopiering.

Angående piratkopiering så var det ett bra gäng år sedan de flesta slutade med sådant med. Nu när det mesta i medieväg går att streama känns det förlegat. Program och spel hade personligen sin storhetstid långt tillbaka på Amiga 500 tiden. ^^

Medlem
Skrivet av mh76:

Folk kommer alltid privatkopiera. Finns inget som kan stoppa det. Möjligt att det kommer sjunka rejält i framtiden, men aldrig till 0%.

Privatkopiera vad? Att det en gång i tiden inte gick att stoppa är ju anledningen till att CopySwede finns till att börja med, men vad är det man kopierar idag som företagen förlorar pengar på? Det hela är ju bara en fasad av skitsnack för att håva in extra pengar, det är ingen som förlorar något på "privatkopiering", ens när den verkligen utförs.

Skrivet av werme:

"Would you download a car?"

Fuck yeah, självklart.

Varje dag i Borderlands dude

Självklart privatkopierar man inte. Kolla på denna bild exempelvis. Det står ju klart och tydligt "do not make illegal copies of this disc"

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av mh76:

Folk kommer alltid privatkopiera. Finns inget som kan stoppa det. Möjligt att det kommer sjunka rejält i framtiden, men aldrig till 0%.

Privatkopiera vad? Att det en gång i tiden inte gick att stoppa är ju anledningen till att CopySwede finns till att börja med, men vad är det man kopierar idag som företagen förlorar pengar på? Det hela är ju bara en fasad av skitsnack för att håva in extra pengar, det är ingen som förlorar något på "privatkopiering", ens när den verkligen utförs.

Man får fanken leta länge och väl om man ska hitta något att lyckas privatkopiera i dagens läge. Kanske kan rota fram några gamla CD-skivor att ta backup på. Fast dom har jag redan betalt för att få göra kopior av...eller är man betalningsskyldig på livstid enligt Copyswede om man har skivor hemma!? :/

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

Självklart privatkopierar man inte. Kolla på denna bild exempelvis. Det står ju klart och tydligt "do not make illegal copies of this disc"
https://pbs.twimg.com/media/B06XMfiCEAAgjRj.jpg

Hehe, fast en "illegal copy" i det här sammanhanget skulle ju i så fall vara de du delar ut eller säljer utanför familjen och närmsta vännerna, eller hur var det nu?

Skrivet av FUtech:
Skrivet av Ender:
Skrivet av mh76:

Folk kommer alltid privatkopiera. Finns inget som kan stoppa det. Möjligt att det kommer sjunka rejält i framtiden, men aldrig till 0%.

Privatkopiera vad? Att det en gång i tiden inte gick att stoppa är ju anledningen till att CopySwede finns till att börja med, men vad är det man kopierar idag som företagen förlorar pengar på? Det hela är ju bara en fasad av skitsnack för att håva in extra pengar, det är ingen som förlorar något på "privatkopiering", ens när den verkligen utförs.

Man får fanken leta länge och väl om man ska hitta något att lyckas privatkopiera i dagens läge. Kanske kan rota fram några gamla CD-skivor att ta backup på. Fast dom har jag redan betalt för att få göra kopior av...eller är man betalningsskyldig på livstid enligt Copyswede om man har skivor hemma!? :/

Antar att du på något sätt är "skyldig" pengar för varje mängd minnesutrymme du upptar med upphovsrättsskyddat material enligt deras logik.
Det roliga är hur de försöker kriminalisera privata "kopior" som t.ex spellistor och rena backups. Som att någon stackars kulturskapare går i personlig konkurs varje gång du, ifall du fortfarande köpte CD-skivor, plockade ihop några favoriter och brände på en ny CD till bilen. Jag har ett packe gamla CD's uppe på vinden, kanske skulle leta upp dem och lägga över dem på datorn...bara för att ruinera några musiker på skoj!

Det enda rimliga argumentet för avgiften har alltid varit den förlusten branschen tar ifall jag kopierar saker jag köpt och ger till andra som annars också skulle ha köpt det. GÖR folk det idag? GÅR det ens att göra idag?
Och den kanske viktigaste frågan, GÖRS det i en så ENORM utsträckning att det berättigar en schablonavgift på alla medier med digital lagring?

Det här är enbart medieindustrins sätt att ta tillbaka det de anser sig förlora på PIRATkopieringen, ingenting annat. Piratkopieringen är olaglig, så varför är detta tillåtet?

Medlem

Märkligt att så många inte kan skilja på PIRAT och PRIVAT.

Jag skulle vilja veta av CopySwede och de som stödjer dessa bedragare, om vad de anser att människor PRIVATkopierar som de får göra legalt och som inte strider mot upphovsrättslagen eller någon annan lag.

Medlem

svårt att spela in ljud lr video från någonstans? sen när


signatur

//monster

emj
Medlem

Jag kollade på några torrentsiter hur många som seedar svenska filmer/musik som släpps under 2015, och det var patetiskt få. Torrents är ju nästan det lättaste sättet att privatkopiera filmer man äger. Så jag tror de har rätt i att det är en försvinnande liten del som privatkopierar musik och film i dagens läge.

Medlem
Skrivet av emj:

Torrents är ju nästan det lättaste sättet att privatkopiera filmer man äger.

Om man vill göra en privatkopia åt sig själv av en film man äger, varför skulle man göra det via en torrent?

12
Skriv svar