Betygssystemet.

Medlem
Betygssystemet.

Varför gjorde ni inte om erat betygsysstem när ni gjorde om sidan? 5.0/5.0 käns så förlegat och dessutom är det ett fattigt system. Har ni inte tid att evaluera spelen länge nog för att kunna bryta ner betygen i delar samt att ha ett 100/100 system? 5/5 är ett betygssystem som passar på film och hotel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

jag skulle inte säga nej till 10/10 eller 100/100 system, men samtidigt är det ju recensionen och inte dom slutgiltiga siffrorna som har betydelse


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag skulle nog också vilja sen en ändring. Kanske inte att man går ifrån 5-skalan, men att ni för varje recensent har ett betygsystem - även om de recenserar samma spel - samt att man sätter betyg på varje del av helhetsintrycket. Så att till exempel så kan ett spel få 3/5 i musik, 4/5 i grafik, 4/5 i spelkänsla och 4/5 i hållbarhet (och så vidare) eller något liknande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vi har pratat det internt hundra gånger men alltid kommit fram till det är bra som det är. Att avgöra ett spel utifrån bara betyg är imo korkad grej från början och därför är det ultimata att faktiskt läsa recensionen.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

W2k
Medlem

Jag skulle helst ta bort betygen helt och hållet - de behövs mest av marknadsföringsskäl. Det vore bättre om man satte (+) och (-) på spelet och utdelade guld/silvermedalj till de bästa. Det ger en rättvisare bild. Att sätta sifferbetyg ger bara den falska uppfattningen att man kan jämföra olika spel på lika villkor.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Det hade också varit ett bra förslag, att sätta + resp - på de olika delarna är nog ännu bättre än att ha flera betyg på de olika delarna i spelen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör

Även om jag inte är särskilt förtjust i sifferbetyg (det är lätt hänt att stirra för mycket på det och glömma själva recensionen - som ju är det egentliga tyckandet, siffran är bara en sammanfattning av det) fyller de sin funktion. 0-5 (eller 0-10, som våra betyg i praktiken är - vi kör ju halvloggor också) är i mitt tycke mycket vettigare än 0-100. Menar, hur motiverar man skillnaden mellan 85 och 86? Dessutom brukar 100-stegare innebära att 0-60 i praktiken är underkänt - fullt med meningslösa steg.


signatur
Medlem

Personligen tycker jag att sifferbetyg är ett bra komplement till rescensionen. Det kan vara ett bra utlopp för vad rescensenten verkligen tycker samtidigt som han/hon skriver slutsatsen


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

inte för att nån bryg sig, men jag håller med ang siffror är farligt i en recention, man kollar på det, och bryr sig inte om texten


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

Dessutom brukar 100-stegare innebära att 0-60 i praktiken är underkänt - fullt med meningslösa steg.

då hade ni kunnat göra en egen 100 skala där ni göra 0-25 underkänt, 26-50 godkänt osv...

o juh närmre siffran e nästa steg desstu bättre kan man se att dom saknar de där lilla extra...

som tex: fifa world cup fick 50p men saknar de lilla extra för att få VG som styrningen kunde vatt bättre tex eller något liknande...

då skapar ni mening för de 0-60% som du inte fann någon mening i och samtidigt kan ge bra djup i varge betyg utöver resensionen...

men jag tycker ert system funkar bra och ger bra läsning


signatur

Twitch: Twitch.tv/one_eyed_gamer | Twitter: Twitter.com/1iGamer | Youtube: Youtube.com/oneeyedgamerchannel | Facebook: Facebook.com/1iGamer

Redaktör

Visst skulle vi kunna skriva ett 0-100-system och klart definiera hur det ska tolkas. Fördelen är att det är lättare att skilja mellan spel på samma nivå - 97 för Half-Life och 96 för Half-Life 2. Men, för att siffrorna verkligen ska betyda något krävs att recensenterna bedömer utifrån samma förutsättningar. Recenserande handlar inte om det, en recension är en subjektiv åsikt. En recension blir alltså inte bättre eller tydigare av att den sammanfattas med ett siffersystem med fler steg.

Som sagt: se betyget som en extremt kortfattad sammanfattning av vad recensenten tycker.


signatur
Medlem

jag håller med

tycker de funkar bra som ni har de.
fast jag hade gärna sett att alla som skriver gör en sammanfattning i slutet. vissa gör de men vissa inte...

annars skit bra sida o allt!


signatur

Twitch: Twitch.tv/one_eyed_gamer | Twitter: Twitter.com/1iGamer | Youtube: Youtube.com/oneeyedgamerchannel | Facebook: Facebook.com/1iGamer

Vila i frid

Vi borde byta till en betygskala på två...
Ok eller dåligt.
Sen får man läsa recensionen för att veta mer.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Vi borde byta till en betygskala på två...
Ok eller dåligt.
Sen får man läsa recensionen för att veta mer.

Hehe


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Håller med dom flesta här, behövs inte fler betygssteg, inte för att jag tycker det skulle göra något utan snarare för att det inte tillför något.


signatur

I never hate in plural.

1
Skriv svar