Final Fantasy IX

Medlem
Final Fantasy IX

Efter en hyfsat kort diskussion gällande FFIX kom jag fram till att jag var tvungen att ge spelet en ny chans.

Första gången jag spelade igenom det kan jag inte säga att spelet fängslade mig. Efter att ha älskat VII och VIII - som båda är lite mörkare i stilen - kändes IX lite för gulligt för min smak. Jag fastnade aldrig för Zidane som huvud karaktär och på något sätt kände jag att Kuja, som antagonist, inte riktigt kunde tas på allvar. Nej spelet var inget som föll mig i smaken då.

Jag dammade av min PS Vita i och med att jag ville spela på en lättillgänglig konsol. PS1 i all ära men jag är lat och orkade inte koppla in den just då.

Jag har nu spelat ca 15h och känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att kunna ge ett första intryck av hur jag upplever spelet idag.

Gulligheten i spelet, eller vad man nu vill kalla det, känns inte alls lika påtaglig när jag sätter mig ner och spelar nu - om något finner jag den grafiska stilen nästan lite charmig. Framför allt känns inte spelet så ljust som jag mindes det, visst är introt ganska ljust och mysigt men så fort du lämnat Alexandria börjar de mörkare och djupare partierna bli allt fler och fler. Nej nu menar jag inte grafiskt mörkare, utan historiemässigt. Berättandet griper tag i en på ett helt annat sätt nu än då och helt plötsligt inser jag att jag är helt fast - i berättelsen åtminstone. Jag kan med lätthet se varför många man pratat med säger att detta är ett av de bästa Final Fantasy spelen - även om det inte riktigt har kammat hem en topplacering på min lista, ännu i alla fall.

Berättandet i spelet känns med andra ord mer komplext än vad jag mindes det, och bättre, dock ligger mina tankar om Zidane som huvudkaraktär kvar; jag har fortfarande svårt för honom. Han är en frisk fläkt mot de båda huvudkaraktärerna från VII och VIII, men kanske lite för frisk. Jag ser inget riktigt djup i karaktären ännu - även om jag vet att hans bakgrundshistoria kommer att nästla sig till ytan längre fram i spelet - och jag känner att hans "tjejtjusar"-attityd känns lite väl påklistrad och går lite väl mycket till överdrift i vissa lägen. I övrigt känner jag att många av karaktärerna har vuxit ett snäpp i mina ögon. Kuja är nog den som tagit det största steget, även om jag inte sett av honom allt för mycket under det jag spelat hittills. Anledningen till att han vuxit som antagonist - och som karaktär - i mina ögon är med största sannolikhet att jag faktiskt förstår mycket mer av hans dialog med alla metaforer än vad jag gjorde innan.

Detta var lite av mina första tankar kring om-spelandet av Final Fantasy IX, jag skriver en mer utförlig recension när jag väl tagit mig igenom hela spelet.

#blogg


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Flakmonkey
Final Fantasy IX

FFIX är min personliga favorit av FF-spelen till PS1. Var nog för att det kändes mest likt de som kom till SNES och det berodde nog främst på just gulligheten. Har dock inte spelat det sedan det kom så minnet kan ju svika mig en aning.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

FFIX är min personliga favorit av FF-spelen till PS1. Var nog för att det kändes mest likt de som kom till SNES och det berodde nog främst på just gulligheten. Har dock inte spelat det sedan det kom så minnet kan ju svika mig en aning.

Ja 9an är ju ett steg tillbaka till de äldre Final Fantasy spelen i mycket vad gäller karaktärsdesign och historia. Det är absolut ett väldigt bra spel, och jag känner nu att det är lite tråkigt att jag inte gav det en ordentlig chans då jag spelade igenom det första gången. Det är inte mitt favorit FF, men det har absolut stigit i rank från en botten placering till en medelplacering bara på de timmar jag spelat hittills.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

FF IX har lätt de mest intressanta karaktärerna! Musiken är också riktigt, riktigt bra. Är dock inte lika förtjust i hur man måste göra för att lära sig spells. (Junction-systemet forever in my heart <3)


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

FF IX har lätt de mest intressanta karaktärerna! Musiken är också riktigt, riktigt bra. Är dock inte lika förtjust i hur man måste göra för att lära sig spells. (Junction-systemet forever in my heart &lt;3)

Musiken är väldigt fin, men det tycker jag har varit en av Final Fantasy seriens styrkor; det är genomgående bra musik.

Junction och materia <3


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

9:an är inte en favorit för mig heller, fast gulligheten var aldrig ett bekymmer när jag spelade. Där t ex FF7 är ett actiondrama är FF9 en saga, och det tycker jag är okej. Däremot så var karaktärerna grymt ointressanta, och dom stolpiga översättningarna i dialogerna hjälpte inte.

Överlag tyckte jag ändå att det var ett bra spel när jag spelade det, men det var en besvikelse efter 7:an och 8:an.

Medlem

Min PSVITA är värd sin vikt i guld...bara genom att det finns möjlighet att kunna spela just detta spelet (mitt favvo FF efter FF3).

Medlem

Älskar FFIX. Vivi och Steiner är ju fantastiska. Hoppas på en remake av detta med framöver, men de kan ta åttan först efter sjuan

9 är min favorit ! och nu till pc! fy fan va gött det är att leva i bland


signatur

New life, New hope

1
Skriv svar