Dokumentären om Copyswede släppt - se den gratis

Robot
Dokumentären om Copyswede släppt - se den gratis

Den Kickstarter-finansierade granskningen tillgänglig för alla, utan att privatkopiera.


Medlem
Dokumentären om Copyswede släppt - se den gratis

Nu håller man tydligen på att ladda upp dokumentären igen, något verkade ha gått snett tidigare. Men av de 48 minuter jag såg tidigare så var jag föga imponerad.

Det mesta kändes som ett skolprojekt (och inte något med en budget på 300 000 SEK) och både frågorna och svaren kändes som tagna ur en FAQ.

https://vimeo.com/156147356

Medlem

funkar inte för mig
EDIT: Dokumentären sa väl i princip vad de som är insatta redan vet...
synd.. hade varit intressant å se vart pengar m.m gick

Medlem

Otroligt dålig dokumentär i mina ögon, blev riktigt besviken. Tyckte dom sa att der skulle vara en granskning, eller?

Medlem

Hehe, en video om privatkopiering och prisjakt är snabba på att göra reklam för cd-skivor precis under

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kerrai:

Hehe, en video om privatkopiering och prisjakt är snabba på att göra reklam för cd-skivor precis under

Vi lägger till de länkarna manuellt


signatur
Medlem

Årets flopp...
Blev så besviken. Och vilken medioker kvalité den höll rent tekniskt.
Låg volym under intervjuerna och alldeles för högt på musik och annat runt om.
Märkligt att det blev så?!

Medlem

Någon levde gott på 300k och satte sedan samman ett hobby-projekt på sin iPad? Slutprodukten känns inte helt professionell om man säger så.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Hur som helst var intervjuerna bra och de nådde ut med vad de ville ha sagt. Att privatkopieringsersättningen är förlegad och att det är vi konsumenter som får stå ut med högre priser. Tillverkarna tvingas att betala en viss avgift till copyswede och vi konsumenter får stå med notan, samt att det bidrar med en enorm administrativ apparat för parterna.

Om dokumentären kostade eller var värd 300k är en annan fråga, men förhoppningsvis kan filmen bidra till att fler politiker och berörda parter kan få till lagändringar eller diskussioner med varandra om hur man kan ändra denna avgift.

Vill man främja kulturvärlden, kan man göra det på annat sätt än påtvingade avgifter vilket filmen också påpekade. En annan form av skatt eller avgift kan det bli tal om men då ska det inte fungera som nuvarande.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av The Gamer:

Hur som helst var intervjuerna bra och de nådde ut med vad de ville ha sagt. Att privatkopieringsersättningen är förlegad och att det är vi konsumenter som får stå ut med högre priser. Tillverkarna tvingas att betala en viss avgift till copyswede och vi konsumenter får stå med notan, samt att det bidrar med en enorm administrativ apparat för parterna.

Om dokumentären kostade eller var värd 300k är en annan fråga, men förhoppningsvis kan filmen bidra till att fler politiker och berörda parter kan få till lagändringar eller diskussioner med varandra om hur man kan ändra denna avgift.

Vill man främja kulturvärlden, kan man göra det på annat sätt än påtvingade avgifter vilket filmen också påpekade. En annan form av skatt eller avgift kan det bli tal om men då ska det inte fungera som nuvarande.

Fast allt du säger att de "nådde ut" med vet vi ju redan och det är inte det folk vill reda ut.
Många ville ha ett mer djupdykande om vart pengarna tar vägen, hur de motiverar att folk skall betala för saker de inte nyttjar bara för att man eventuellt skulle kunna.
Att Copyswede egentligen bara har hittat ett kryphål i regelverket genom att exploatera den förlegade privatkopieringsersättningen.
Att Copyswede ingår i ett nätverk av lobbyister vars enda intresse är att tjäna grova pengar med väldigt dålig insyn i verksamheten utifrån. Redovisningskravet är på gränsen till obefintligt.
De sitter vissa i dokumentären t.o.m och erkänner.

Medlem

Håller med Mindrax, det var ju bara en dokumentär om vad Copyswede är, vart är granskningen? Varför ställdes inte dom obekväma frågorna till deras VD? T.ex. om en mobiltelefon eller hårddisk verkligen är "särskild ägnad för privatkopiering"?

Är ganska besviken...


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Det var en riktigt sömnig dokumentär.. Kritisk till att intervjua politiker utan att skriva partitillhörighet efter namn och titel nere i hörnet.

Jag har Iofs inte pyntat in till det här, men pengarna borde väl räckt till lite energidryck åt deltagarna.

Medlem

Alltså va? 300000 kronor samlade de ihop på Kickstarter och de släpper en dokumentär där de filmat ett gäng tråkiga personer. Vad fan gick pengarna till? En kamera?

Medlem
Skrivet av Quid:

Håller med Mindrax, det var ju bara en dokumentär om vad Copyswede är, vart är granskningen? Varför ställdes inte dom obekväma frågorna till deras VD? T.ex. om en mobiltelefon eller hårddisk verkligen är "särskild ägnad för privatkopiering"?

Är ganska besviken...

Samma här.

Tycker också det är trist att det inte finns någon textning, något som skulle finnas enligt deras kickstarter, och något jag behöver för att se något avslappnat och bekvämt, då jag är hörselskadad.

1
Skriv svar