Äntligen bekräftat - så mycket kostar HTC Vive

Medlem
Skrivet av Håkan:

Sen ska man ju bara ha en kraftfull dator på det, nä men 25000kr för att lira lite VR känns vettigt.

Att hosta upp mellan 7-10000kr för ett VR-set är helt sjukt, vi vet ju knappt något om hur det kommer vara etc. Att förboka nåt sånt, då är man crazy.
Som folk skrivit, är det lite som hypen över Wii U, kommer det vara roligt i 2 veckor för att sedan kännas som ett onödigt och jobbigt sätt att spela på?

Oculus Rift är inte direkt nytt längre, de som har utvecklingskit kan intyga att det inte är något man dumpar efter ett par veckor.
Sen finns de ju de som inte har något intresse av detta och de behöver ju inte köpa ett headset om de inte känner sig sugna.

Som du resonerar är man en idiot om man köper bil när man klarar sig med en moppe, personligen tycker jag det är fel att döma. Med samma resonemang kan man ju argumentera att folk är idioter som köper spel när pengarna behövs för välgörande ändamål; Att lägga pengar på några timmars nöje när de istället kunde ha räddat liv.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Salami:

Så åter igen, Stå där och vifta som ett fån? med någon kontroll, som inte ens på 10 år, kommer att vara nog precis för ett riktigt spel.

"ett riktigt spel". Nu när det marknadsförs ett helt nytt sätt att spela spel på så tycker du man gör fel i att skapa en ny sorts kontroll som är mer anpassad? "som inte ens på 10 år, kommer att vara nog precis för ett riktigt spel" Snacka om att vara motståndare till utveckling och innovation. Titta in en video som denna och säg mig att det inte passar ett "riktigt" VR-spel perfekt t.ex.
https://youtu.be/Q7dVaembmgc

Såg sjukt trist ut, GG om du tänkt stå o vifta sådär flera timmar om dagen, för att få ut något som helst ut ur din 10 000 investering.

som Wii konsolerna.

VR fyller ett syfte, med egna kontroller förutom Mus och Tangentbord, lär det aldrig bli mer än Wii U.

Jag tror det här är en fluga tyvärr, får se hur det tas emot.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Salami:
Skrivet av neocon:
Skrivet av Salami:

Så åter igen, Stå där och vifta som ett fån? med någon kontroll, som inte ens på 10 år, kommer att vara nog precis för ett riktigt spel.

"ett riktigt spel". Nu när det marknadsförs ett helt nytt sätt att spela spel på så tycker du man gör fel i att skapa en ny sorts kontroll som är mer anpassad? "som inte ens på 10 år, kommer att vara nog precis för ett riktigt spel" Snacka om att vara motståndare till utveckling och innovation. Titta in en video som denna och säg mig att det inte passar ett "riktigt" VR-spel perfekt t.ex.
https://youtu.be/Q7dVaembmgc

Såg sjukt trist ut, GG om du tänkt stå o vifta sådär flera timmar om dagen, för att få ut något som helst ut ur din 10 000 investering.

som Wii konsolerna.

VR fyller ett syfte, med egna kontroller förutom Mus och Tangentbord, lär det aldrig bli mer än Wii U.

Du vill inte ha handkontroll eller stå och vifta med händerna...vad vill du igentligen ha?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag vet inte om folk trollar, men i första tråden om Rift och att det skulle kosta över 6k så var det "Nej tack inte för det priset.... ", "Dyrt!", "Jag hoppar över detta." osv osv. Nu när HTC kommit och prislappen blir 8k+ så skriver folk "Billigare än väntat", "Mycket glädjande!" och "Take my money! ".... ???


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är mer eller mindre såld, men vet vi ifall alla spel kommer fungera på båda modellerna?

Man vill inte köpa en Vive bara för att få reda på att massor av spel är exklusiva på Oculus.

Ännu värre skulle vara om backendet för Oculus blir industristandard och alla Vive ägare blir i princip Mac för PC-Spel (dvs lite små ports här och där)

eld
Medlem
Skrivet av Pigge88:

Jag är mer eller mindre såld, men vet vi ifall alla spel kommer fungera på båda modellerna?

Man vill inte köpa en Vive bara för att få reda på att massor av spel är exklusiva på Oculus.

Ännu värre skulle vara om backendet för Oculus blir industristandard och alla Vive ägare blir i princip Mac för PC-Spel (dvs lite små ports här och där)

Steam-vr ska stödja både vive och rift, och även andra heatsets.

Flakmonkey

En fråga som jag gällande det här med Rift och Vive är om systemkraven kommer vara olika? Kommer det finnas "Recommended, Recommended for Rift och Recommended for Vive" för varje spel framöver? Eller är det en ingen alls/försumbar skillnad?

eld
Medlem
Skrivet av Nosnos:

En fråga som jag gällande det här med Rift och Vive är om systemkraven kommer vara olika? Kommer det finnas "Recommended, Recommended for Rift och Recommended for Vive" för varje spel framöver? Eller är det en ingen alls/försumbar skillnad?

Systemkraven är helt spelbaserade, och eftersom både vive och rift har samma specs så lär skillnaden inte existera.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

En fråga som jag gällande det här med Rift och Vive är om systemkraven kommer vara olika? Kommer det finnas "Recommended, Recommended for Rift och Recommended for Vive" för varje spel framöver? Eller är det en ingen alls/försumbar skillnad?

Jag är också lite fundersam över detta. Kommer de att skilja sig tillräckligt mycket för att utvecklare måste välja det ena eller andra? I så fall kommer det att innebära en sörja av "exklusiva titlar" och man kommer att kunna ge sig fan på att spelet som man gillar naturligtvis blir optimerat för den man inte köpte.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Flakmonkey
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Nosnos:

En fråga som jag gällande det här med Rift och Vive är om systemkraven kommer vara olika? Kommer det finnas "Recommended, Recommended for Rift och Recommended for Vive" för varje spel framöver? Eller är det en ingen alls/försumbar skillnad?

Jag är också lite fundersam över detta. Kommer de att skilja sig tillräckligt mycket för att utvecklare måste välja det ena eller andra? I så fall kommer det att innebära en sörja av "exklusiva titlar" och man kommer att kunna ge sig fan på att spelet som man gillar naturligtvis blir optimerat för den man inte köpte.

Ska man gå efter Elite: Dangerous så kommer det vara olika mellan dem. Senaste jag läste där så är det ett officiellt "Steam VR-spel" och OR är lite av en eftertanke. Och hur sugna är Valve själva på att stödja OR? Kommer HL3 bara fungera på Vive när/om det släpps? Eller kanske kommer det fungera på OR men inte fullt lika bra. Nu spelar det ingen roll för mig personligen eftersom jag inte har en gaming PC utan kommer få min VR-fix via Playstation (om jag ens skaffar det dvs) men är ändå nyfiken på hur det kommer fungera i praktiken.

Medlem

Någon som vet om man måste betala direkt om man förbokar eller betalar man när man får sakerna sedan? Antar att det är direkt

Medlem

VR är för dyrt, inte många som kommer slänga ut så mycket pengar för en gimmick

Medlem
Skrivet av Ahris:

Oculus Rift är inte direkt nytt längre, de som har utvecklingskit kan intyga att det inte är något man dumpar efter ett par veckor.

Intresset sinar ganska fort när du har testat de flesta demos och visat de för släkt, vänner, rumskompisar, slumpmässiga främlingar på gatan, folk du bryter dig in hos mitt i natten för att visa demos

Skrivet av eld:

Steam-vr ska stödja både vive och rift, och även andra heatsets.

Steam-VR stödjer min DK2, så vi kan vara ganska säkra på att båda - och kanske fler stöds, eller att andra kommer att bli kompatibla med Steam-VR.

Skrivet av walter_iego:

Jag tror det här är en fluga tyvärr, får se hur det tas emot.

Skrivet av Gaara:

VR är för dyrt, inte många som kommer slänga ut så mycket pengar för en gimmick

Väldigt säker på att det inte är en fluga, men lanseringspriset är seriöst fuckat. Priset kommer att rasa, den dyrast komponenten (skärmarna) blir fort billigare och mer kapabla med tiden pg av mobilmarknaden.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag vet inte om folk trollar, men i första tråden om Rift och att det skulle kosta över 6k så var det "Nej tack inte för det priset.... ", "Dyrt!", "Jag hoppar över detta." osv osv. Nu när HTC kommit och prislappen blir 8k+ så skriver folk "Billigare än väntat", "Mycket glädjande!" och "Take my money! ".... ???

Det ingår så mycket mer med en Vive än en Rift iom rörelsekontrollerna och två basstationer.

En Rift kostar 740 EUR i Sverige och då måste du köpa kontrollerna i slutet av 2016 för säkerligen 200 EUR till för att systemet ska motsvara Vive.

Medlem
Skrivet av Salami:
Skrivet av Exxo:

Trots att man har ganska så gott om pengar och spenderar rätt friskt så skulle jag inte vilja ge ens 2000 kr för ett VR-headset.

Håller med. För ca 7-10 000 sek. Skulle man behöva använda produkten, flera timmar varje dag i typ 5 år för att ens få ut en liten del av värdet enligt mig.

Så du menar att om du använder produkten två timmar varje dag och därmed får betala 2 - 3kr per timmes underhållning är det för dyrt? Vad brukar du betala för din underhållning? 1kr per timme?

Ambassadör
Xbox
Medlem

För dyrt pyttsan, så fort nån av er dragit av en p-våffla i systemet så kommer ni vara sålda

Medlem
Skrivet av Hullken:

Enligt tyska källor ska Vive kosta 7 500 kr (799 eur) inkl tysk moms (19 %) + frakt i Tyskland. Vilket innebär att Vive inte hamnar så mycket högre än Rift ändå.

Det får du nog dra fram källa på. Det går inte ihop så vidare inte ordrar skickas ifrån Europa med minimal fraktkostnad.

Menade du egentligen 799 euro ex. moms och frakt, ja - då är det ju ändå ~9500 kr det hamnar på.

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av Salami:
Skrivet av Exxo:

Trots att man har ganska så gott om pengar och spenderar rätt friskt så skulle jag inte vilja ge ens 2000 kr för ett VR-headset.

Håller med. För ca 7-10 000 sek. Skulle man behöva använda produkten, flera timmar varje dag i typ 5 år för att ens få ut en liten del av värdet enligt mig.

Så du menar att om du använder produkten två timmar varje dag och därmed får betala 2 - 3kr per timmes underhållning är det för dyrt? Vad brukar du betala för din underhållning? 1kr per timme?

Menar, att den normala användaren. Kommer använda sin VR typ 2-3h varje helg första månaden. Sen 2h varannan helg. Sen 1h varje månad.

Kul grej, kul med teknik och inovation, men roligare med prylar som fyller något syfte.

Medlem
Skrivet av Salami:

Kul grej, kul med teknik och inovation, men roligare med prylar som fyller något syfte.

Fast så är det ju med ett Playstation också, fram tills dess att det kommer ett nytt spel du har väntat på och du sträckspelar det igen.

Medlem

För dyrt för mig, köper hellre grafikkort.

Medlem

$799 = 6776,00SEK
Vart går de extra 1700kronorna?

12
Skriv svar