Sony: Playstation 4 är 60 % mer effektiv än motsvarande pc

Robot
Sony: Playstation 4 är 60 % mer effektiv än motsvarande pc

Därför kommer virtual reality på konsol fungera, hävdar Sony.


Medlem
Sony: Playstation 4 är 60 % mer effektiv än motsvarande pc

Ja.. alltså man kan ju enklare optimera ett VR headset till en specifik hårdvara, för en gångs skull tror jag faktiskt att PS4 spelarna kommer ha en billigare upplevelse fast ändå likvärdig med PC.

Medlem

Surprise! Självklart är det enklare att optimera efter en "fast" hårdvara, vilket de själva säger


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Otroligt dålig rubrik skulle jag vilja påstå

Medlem
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

Inte om man ska köpa en PC för samma pris som en ps4:a och sen använda VR.

Medlem
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

"Ny PC" är ett väldigt brett begrepp. Kostar den "nya PC'n" 35000:- eller 2390:-?

Men ja, hårdvaran är hyffsat klen. Förutom dess 8GB GDDR5 minne, det äger.

Fast för sina ynka 3000:-, som PS4 kostar. Så är det mycket hårdvara i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Otroligt dålig rubrik skulle jag vilja påstå

Tycker själv rubriken är väldigt talande för vad artikeln handlar om.

Medlem
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

Boosta PS4:an 60% så har du en 4 år gammal high-end PC.

Medlem

Fråga, kan man ens använda "morpheus" på en pc ?
Om inte så är jämförelsen efterbliven.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Fråga, kan man ens använda "morpheus" på en pc ?
Om inte så är jämförelsen efterbliven.

Är inte ovanligt precis att folk dömmer ut konsoler på forum, jag orkade inte se videon men hela poängen är väl att man inte kan jämnföra delarna med en dator rakt av (vilket alla vet?)

Jämnförelsen är väl inte alls dum när ma pratar om komponenter/optimering/effekt eller något u den stilen.

Är inte så speciellt sugen på VR, med en specifik produkt inom vr som är speciellt byggd för att fungera med den begränsande hårdvaran de har är det ändå spännande att se vad det blir i slutet.

Inaktiv

Jag är milt sagt skeptisk. Även när de optimerat byxorna av sig själva så kan inte en PS4 hålla jämnt skägg med en lite biffigare PC. Skillnaderna mellan konsol och PC är inte så jättestora oftast när man sitter >1,5 meter från TV:n som de flesta gör men när du väl satt VR-brillorna på nästippen då kommer alla små skavanker och brister bli plågsamt kännbara.

Men hey - jag äger en PS4 själv så jag blir gärna positivt överraskad.

Medlem
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

PS4 har alltid varit klen mot en hyfsat ny stationär PC.
Men man får heller inte glömma att du får en färdig spelmaskin som presterar hyfsat bra om du inte har speciellt höga krav på grafik men värdesätter spelupplevelse i första hand.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

En konsoll är definitivt mycket effektivare än en motsvarande PC, förutom att hårdvaran är mycket lättare att optimera för så dras de inte med ett i närheten så tungt OS som en dator gör, utan har ett minimalt sådant avsett för en enda sak.

Sen motsvarar inte någon konsoll en modern PC, hårdvaran i en konsoll är i relativt sett åldrad redan när den släpps på marknaden.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jag är milt sagt skeptisk. Även när de optimerat byxorna av sig själva så kan inte en PS4 hålla jämnt skägg med en lite biffigare PC. Skillnaderna mellan konsol och PC är inte så jättestora oftast när man sitter >1,5 meter från TV:n som de flesta gör men när du väl satt VR-brillorna på nästippen då kommer alla små skavanker och brister bli plågsamt kännbara.

Men hey - jag äger en PS4 själv så jag blir gärna positivt överraskad.

De är ju mer att det är bra mycket fetare lager av skräp mellan hårdvaran och spelet på en pc än vad de är på konsollerna. Det blir ju bättre och bättre på PC men det är ju en av de stora anledningarna.

Medlem

Optimering blir ju lättare ofc iomed att alla är likadana så är väll inte helt oväntat.

Medlem

60% bättre än motsvarande dator, men glöm inte nämna att PS4 redan är daterad.. Så dem dära 60% är inte direkt något att hurra för..

Sen att "Folk blev varse om att uppgradera" snacket är ju ren bull, dem flesta kommentarerna är att dem har redan vad som krävs..

Medlem

60% bättre än en dålig PC.
FETT!

Medlem

Tja den kanske kan vara det men i praktiken har det ju hittills oftast inte varit sant.
Exempel där båda versionerna är rätt väl optimerade, på en kass gammal PC:n som har typ 60% bättre grafikdel:

Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.

Så det borde väl inte komma som någon överraskning för någon som har koll att VR upplevelsen på konsol inte kommer vara liknande som på PC. Vilket självklart är helt okej så länge man då inte förväntar sig kunna lira krävande spel som Elite Dangerous eller GTA V på playstation-VR.

Det som intresserar mig snarare med Sony-VR är även det jag fruktar, att det kommer special gjorda spel för just VR. De spelen kan bli intressanta men risken är nog tyvärr hög att det bara mest blir en massa gimmick titlar, liknande det vi såg med förra generationens motion-control spel.

Sen hur man än vrider och vänder kvarstår det faktum att man trycker en 1080p skärm mot ansiktet och oavsett om man lirar i 120fps så kommer det se grötigt ut. Plus de usla motion kontrollerna som är tänkt att användas i många spel hjälper nog inte heller, så jag tror tyvärr att hela konceptet på konsol är rätt döfött från början.

Ska man också vara brutalt ärligt tror jag även RIft och Vive kommer vara lite av en besvikelse för många med tanke på hur mycket folk överhypat VR de senaste åren. 100-120fov kommer kännas klastrofobiskt för många och inte riktigt leverera den där holyshit känslan flera nog förvänta sig.

Jag tippar på att det kommer dröja tills gen-2 eller 3, då man lyckas få in 210fov, 5k och 120hz som standard innan VR slår igenom hårt.

Medlem

Det är konstigt att den där 60% bättre effektiviteten inte synts till tidigare då
Jagminns när jag satt på i7 2600k och geforce gtx 570 som jag köpte till bf3 det presterade bättre fortfarande sen när ps4 släpptes och sen har jag bara bytt grafikkort efter det och då är det mils avstånd i skillnad igen.

Felet imo är att ps4 och xbox one bara försöker vara så lika pc som möjligt utan att sattsa på nått eget.
Visst finns det undantag men generellt sett så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Alla konsoler är likadana, vilket gör optimeringsarbete mycket lättare"

Är det därför en del spel flyter på som smör medans en del måste få day 1-patchar för att kunna köras någorlunda alls?

Jag är skeptisk, men visst, till viss del kan han väl ha rätt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Sån här försäljningshype har man ju hört innan. Vem kommer ihåg Cell-processorn? http://arstechnica.com/gadgets/2006/12/8455/

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.

Nej, rekommendationerna för att lira spel på Rift och Vive gäller enbart för PC, de går inte att jämföra med en konsoll av flera orsaker.

Ett headset för PS4 kommer att vara oerhört mer optimerat för maskinen än vad någon hårdvara någonsin kommer att kunna vara på en PC.

Medlem

Det blir ju lite konstigt att det helt plötsligt ska gå att optimera så otroligt mycket för just VR när det väl minst sagt är lite sisådär med optimeringen av nuvarande spelsläpp.
Upp till 30 fps i VR, undrar hur det känns att spela.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sapiens:

Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.

Nej, rekommendationerna för att lira spel på Rift och Vive gäller enbart för PC, de går inte att jämföra med en konsoll av flera orsaker.

Ett headset för PS4 kommer att vara oerhört mer optimerat för maskinen än vad någon hårdvara någonsin kommer att kunna vara på en PC.

Och det var ju just därför jag skrev så här precis efteråt:

Citat:

...Så det borde väl inte komma som någon överraskning för någon som har koll att VR upplevelsen på konsol inte kommer vara liknande som på PC...

Och hela det här med "oerhört mer optimerat" verkar ju inte stämma så ofta med verkligheten.

Vid launch presterade en PC med liknande delar bättre än vad en xbox1 eller PS4 klarade av https://www.youtube.com/watch?v=wiS9LC6X55Q&t=5m55s

Största skillnaden nu när spelen blivigt mer krävande verkar vara att båda presterar ungefär lika uselt, hurray?

Stora problemet med VR däremot är ju att utvecklarna inte kan ta till de vanligaste tricken när de "optimerar" spelen, dvs att sänka upplösningen, AA och frameraten. Om de nu inte vill skapa en spymaskin.

Medlem
Skrivet av Thane:

Inte om man ska köpa en PC för samma pris som en ps4:a och sen använda VR.

Man betalar av den subventionerat billigare hårdvaran med varenda spel man köper sen. Spel på PC är generellt sett mycket billigare än på PS4. Köper man många spel och har tänkt att ha hårdvaran ett tag så blir det en och en annan krona.

Medlem

Men läs eller kolla på klippet. Det kommer tillkomma en extra box till PS4a VR som kommer göra så att man bland annat kommer upp i 60fps.
Men man vill ju såklart se skiten med egna ögon. VR hypen lär snart dö ut precis som motion prylarna och 3D apparaterna gjorde.

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

Inte om man ska köpa en PC för samma pris som en ps4:a och sen använda VR.

Det vill säga tio kronor?

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mjauv:

Jag är milt sagt skeptisk. Även när de optimerat byxorna av sig själva så kan inte en PS4 hålla jämnt skägg med en lite biffigare PC. Skillnaderna mellan konsol och PC är inte så jättestora oftast när man sitter >1,5 meter från TV:n som de flesta gör men när du väl satt VR-brillorna på nästippen då kommer alla små skavanker och brister bli plågsamt kännbara.

Men hey - jag äger en PS4 själv så jag blir gärna positivt överraskad.

De är ju mer att det är bra mycket fetare lager av skräp mellan hårdvaran och spelet på en pc än vad de är på konsollerna. Det blir ju bättre och bättre på PC men det är ju en av de stora anledningarna.

Absolut och det går ju bevisligen att få till riktigt tjusiga spel på konsoler men beräkningskraften har likväl ett tak som inte rör sig någonstans och när man inte kan nöja sig med lägre FPS så får det grafiska lullet stryka på foten istället.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Alla konsoler är likadana, vilket gör optimeringsarbete mycket lättare"

Är det därför en del spel flyter på som smör medans en del måste få day 1-patchar för att kunna köras någorlunda alls?

Jag är skeptisk, men visst, till viss del kan han väl ha rätt.

Rent tekniskt har han ju rätt, men det är som du säger.
Problemet är ju de som gör spelen, eller i alla fall utgivarna, eftersom alla har samma hårdvara, så borde det inte vara ett dugg svårt att optimera spelen så att man ligger på stadiga 30 eller 60 FPS, det är ju bara att anpassa grafiken efter hårdvaran.

Tyvärr så är det inte alltid så, utan spelen ska bara släppas snabbt, och företagen ska tjäna snabba pengar.

Det kommer med största sannolikhet vara exakt likadant med VR och konsol, det hade kunnat bli bra, men kommer knappast bli det, ingen optimering här inte, spelet måste ju släppas, annars får vi inte in pengar innan bokslutet.

Ja, jag är skeptisk.

12
Skriv svar