Gabe Newell kallar Dota 2-kommentator för "röv" och sparkar honom

Medlem
Skrivet av SnelHest:

"Röv" är ett så mycket bättre ord än engelskans "ass".

Det är inte röv han säger utan åsna.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag önskar Gabe kunde rikta sin "obarmhärtiga vrede" mot packet som översvämmar Steam med kafferastproducerad dynga och early access-projekt som aldrig blir färdiga, men så länge han tjänar några extra korvören på det lär det aldrig hända.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Valve/Gaben is left.
James is right.
/thread

Sen vetti fan varför folk ens kallar han för caster/kommentator när han alltid är anställd som host, kanske har o göra med att folk inte ens följer eSporten?

Ja... Tyvärr verkar även många av skribenterna på olika nyhetssajter inte ha en aning.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Och hur har du tänkt dig att esport ska kunna bli större om inte folk som är involverade i det kan hålla en någorlunda mogen nivå? Att lägga sig på låg tonårsnivå funkar inte när snittåldern bland "gamers" är runt 30.

http://venturebeat.com/2014/04/29/gaming-advocacy-group-the-a...

Medlem

Är det inte blod och inälvor i Dota2? Eller sånt här: http://hydra-media.cursecdn.com/dota2.gamepedia.com/c/c4/Jug_...

Inaktiv

Hela hans personlighet irriterar mig, så fine by me.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Newklear:

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Och hur har du tänkt dig att esport ska kunna bli större om inte folk som är involverade i det kan hålla en någorlunda mogen nivå? Att lägga sig på låg tonårsnivå funkar inte när snittåldern bland "gamers" är runt 30.

http://venturebeat.com/2014/04/29/gaming-advocacy-group-the-a...

Han håller den nivå som han blir ombedd att ligga på, och som folk förväntar sig och vill att han ska ligga på.

Så vad var problemet med nivån?

Mellan matcherna vill man ha något underhållande, precis som man vill ha s.k. "comic relief" i filmernas värld. Panelen blev världens snoozefest efter att han sparkades.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Trodde vi levde på 2010-talet, men vi alltså fortfarande fast i 1950-talet där onani och sex anses som något syndigt?

Att sedan Gaben går ut och kallar James för röv visar ju att det inte alls handlade om detta, utan an ville flytta fokus från den dåliga produktionen, då blev James harmlösa skämt ett perfekt tillfälle att bryta med produktionen.

Så som jag fattade det efter att ha läst igenom James statement så blev han tillsagd av produktionen efteråt att skärpa sig, men fick ändå sparken av Gaben.

Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Newklear:

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Och hur har du tänkt dig att esport ska kunna bli större om inte folk som är involverade i det kan hålla en någorlunda mogen nivå? Att lägga sig på låg tonårsnivå funkar inte när snittåldern bland "gamers" är runt 30.

http://venturebeat.com/2014/04/29/gaming-advocacy-group-the-a...

Ok, ska vi göra om dota2 till ett konsolspel också eller bara fokusera på konsolspel som esport? För det står nämligen i artikeln du länkade att de flesta spelar på konsol.

Ditt inlägg haltar rätt ordentligt...

Medlem

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Newklear:

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Och hur har du tänkt dig att esport ska kunna bli större om inte folk som är involverade i det kan hålla en någorlunda mogen nivå? Att lägga sig på låg tonårsnivå funkar inte när snittåldern bland "gamers" är runt 30.

http://venturebeat.com/2014/04/29/gaming-advocacy-group-the-a...

Hans nivå har ju fungerat förut.
En mer mogen(tråkig?) approach kanske fungerar bättre för sport men detta är inte sport utan e-sport. Förstår inte vad ålder har med någonting att göra, man kan väl ha kul fast man är över 30.
Sen verkar det mest vara personer som inte kollade på eventet eller har kollat på 2gd innan som klagar.

Sedan kan man ju diskutera vad man menar med "mogen nivå"?
Är det att gå runt och vara butter och se felet i minsta lilla? Så är det nog, iallafall om man ska se på alla svenskar som gnäller för minsta lilla, här är det väl en oskriven lag i att är man över 30 får man inte ha roligt längre.

James Harding är för övrigt 33 år gammal, vilket bara gör att MaxWarps inlägg haltar ytterligare.

Gnällkuk

[quote=SnelHest]"Röv" är ett så mycket bättre ord än engelskans "ass".[/qoute]

Förvisso, men att översätta det till röv är ju högstadienivå på engelska. "Svin" hade varit en mer korrekt översättning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Newklear:

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Och hur har du tänkt dig att esport ska kunna bli större om inte folk som är involverade i det kan hålla en någorlunda mogen nivå? Att lägga sig på låg tonårsnivå funkar inte när snittåldern bland "gamers" är runt 30.

http://venturebeat.com/2014/04/29/gaming-advocacy-group-the-a...

Hans nivå har ju fungerat förut.
En mer mogen(tråkig?) approach kanske fungerar bättre för sport men detta är inte sport utan e-sport. Förstår inte vad ålder har med någonting att göra, man kan väl ha kul fast man är över 30.
Sen verkar det mest vara personer som inte kollade på eventet eller har kollat på 2gd innan som klagar.

Sedan kan man ju diskutera vad man menar med "mogen nivå"?
Är det att gå runt och vara butter och se felet i minsta lilla? Så är det nog, iallafall om man ska se på alla svenskar som gnäller för minsta lilla, här är det väl en oskriven lag i att är man över 30 får man inte ha roligt längre.

James Harding är för övrigt 33 år gammal, vilket bara gör att MaxWarps inlägg haltar ytterligare.

Mogen nivå i detta fallet kan ju vara att undvika låta som den sista oskulden som är bitter på omvärlden.

Medlem
Skrivet av Bluescreen:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Newklear:

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Och hur har du tänkt dig att esport ska kunna bli större om inte folk som är involverade i det kan hålla en någorlunda mogen nivå? Att lägga sig på låg tonårsnivå funkar inte när snittåldern bland "gamers" är runt 30.

http://venturebeat.com/2014/04/29/gaming-advocacy-group-the-a...

Hans nivå har ju fungerat förut.
En mer mogen(tråkig?) approach kanske fungerar bättre för sport men detta är inte sport utan e-sport. Förstår inte vad ålder har med någonting att göra, man kan väl ha kul fast man är över 30.
Sen verkar det mest vara personer som inte kollade på eventet eller har kollat på 2gd innan som klagar.

Sedan kan man ju diskutera vad man menar med "mogen nivå"?
Är det att gå runt och vara butter och se felet i minsta lilla? Så är det nog, iallafall om man ska se på alla svenskar som gnäller för minsta lilla, här är det väl en oskriven lag i att är man över 30 får man inte ha roligt längre.

James Harding är för övrigt 33 år gammal, vilket bara gör att MaxWarps inlägg haltar ytterligare.

Mogen nivå i detta fallet kan ju vara att undvika låta som den sista oskulden som är bitter på omvärlden.

Som Gaben menar du eller vadå?
Humor har ingen dött av, även om många i dagens lättkränkta samhälle verkar tro det.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av empe:

Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Det har det i allra högsta grad, särskilt i media. Ett vårdat språk är den definitiva nyckeln till att få största möjliga publik, i synnerhet när det gäller innehåll riktat till minderåriga.

Om e-sport ska kunna ligga på samma nivå som traditionell sport behöver det ta sig ut i massmedia och det kommer aldrig att hända i någon större grad om inslagen inte följer den etiska och professionella praxis som gäller i branschen.

Det finns några få länder, som Sverige, som har en väldigt fri media men vi tillhör en minoritet och är helt oväsentliga i ett globalt perspektiv. I de flesta länder är det helt oacceptabelt att en sportkommentator uttrycker sig på det sättet och faktum är att det egentligen inte förekommer i Sverige heller.

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Fast det där förstår jag inte, varför måste det vara flera timmars kallprat mellan all action? Att det kan uppstå en kvart/halvtimme då och då som man vill fylla med innehåll kanske kan vara OK, men jag ser bara 0 intresse i att höra någon fylla luften med ord under flera timmar. De intresserade är väl främst "där" för att se matcherna och möjligtvis kortare summeringar runt den?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av empe:

Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Det har det i allra högsta grad, särskilt i media. Ett vårdat språk är den definitiva nyckeln till att få största möjliga publik, i synnerhet när det gäller innehåll riktat till minderåriga.

Om e-sport ska kunna ligga på samma nivå som traditionell sport behöver det ta sig ut i massmedia och det kommer aldrig att hända i någon större grad om inslagen inte följer den etiska och professionella praxis som gäller i branschen.

Det finns några få länder, som Sverige, som har en väldigt fri media men vi tillhör en minoritet och är helt oväsentliga i ett globalt perspektiv. I de flesta länder är det helt oacceptabelt att en sportkommentator uttrycker sig på det sättet och faktum är att det egentligen inte förekommer i Sverige heller.

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Fast det där förstår jag inte, varför måste det vara flera timmars kallprat mellan all action? Att det kan uppstå en kvart/halvtimme då och då som man vill fylla med innehåll kanske kan vara OK, men jag ser bara 0 intresse i att höra någon fylla luften med ord under flera timmar. De intresserade är väl främst "där" för att se matcherna och möjligtvis kortare summeringar runt den?

Vet inte hur ofta du tittar på e-sport, men ibland kan det just vara flera timmar mellan varje match på grund av olika anledningar.
När det blir så långa pauser brukar jag ha sändningen på i bakgrunden så jag hör när det är dags för game igen, då föredrar jag att de sitter och pratar tills dess istället för att de bara kör lite musik.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av empe:

Svära eller icke-svära, "rumsrena" skämt och så vidare har ingenting med professionalism som begrepp att göra.

Det har det i allra högsta grad, särskilt i media. Ett vårdat språk är den definitiva nyckeln till att få största möjliga publik, i synnerhet när det gäller innehåll riktat till minderåriga.

Om e-sport ska kunna ligga på samma nivå som traditionell sport behöver det ta sig ut i massmedia och det kommer aldrig att hända i någon större grad om inslagen inte följer den etiska och professionella praxis som gäller i branschen.

Det finns några få länder, som Sverige, som har en väldigt fri media men vi tillhör en minoritet och är helt oväsentliga i ett globalt perspektiv. I de flesta länder är det helt oacceptabelt att en sportkommentator uttrycker sig på det sättet och faktum är att det egentligen inte förekommer i Sverige heller.

Varför ska vi ligga på samma nivå, eller försöka vara likadana som traditionell sport, när vi kan vara så mycket större?
Varför försöka locka publik som ändå inte har något intresse?

Kungen sa det ganska bra på twitter.

Fast det där förstår jag inte, varför måste det vara flera timmars kallprat mellan all action? Att det kan uppstå en kvart/halvtimme då och då som man vill fylla med innehåll kanske kan vara OK, men jag ser bara 0 intresse i att höra någon fylla luften med ord under flera timmar. De intresserade är väl främst "där" för att se matcherna och möjligtvis kortare summeringar runt den?

Lite diskussion och hype innan en match vill man nog alltid ha. Analys av föregående match vill man nog också alltid ha, samt en sammanfattning när en serie är över.
Nu blev det mycket längre för att produktionsteamet som Valve anlitat inte klarade av sin uppgift, någon var tvungen att fylla i tomrummet som skapades.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ass som i åsna kanske? Hmmmmm

Medlem

Efter ha läst hela hans dokument, vet inte riktigt längre vad jag ska säga annat än att han kunde ha tonat ner det hela "lite" och ändå varit sig själv.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:

Fast det där förstår jag inte, varför måste det vara flera timmars kallprat mellan all action? Att det kan uppstå en kvart/halvtimme då och då som man vill fylla med innehåll kanske kan vara OK, men jag ser bara 0 intresse i att höra någon fylla luften med ord under flera timmar. De intresserade är väl främst "där" för att se matcherna och möjligtvis kortare summeringar runt den?

Lite diskussion och hype innan en match vill man nog alltid ha. Analys av föregående match vill man nog också alltid ha, samt en sammanfattning när en serie är över.
Nu blev det mycket längre för att produktionsteamet som Valve anlitat inte klarade av sin uppgift, någon var tvungen att fylla i tomrummet som skapades.

Jo, är väl en smaksak också antar jag. De gånger jag tittat på något så har det varit finalerna, och då mot slutet. Mitt generella sportointresse gör att jag aldrig skulle få för mig att bänka mig i 12 timmar framför skärmen, ens ifall privatlivet skulle tillåta.
Då jag läst de flesta av länkarna som bollats runt i tråden, samt hans långa "svar" så verkar det vara allmänt rörigt runt sådana evenemang...mest bara kasta in en näve människor och förlita sig på deras expertis utan någon generell produktionsledning. Ingen vet sina roller eller vem som ska lösa röran o.s.v.

Får intrycket av att anledningen ligger i e-sporten som ett rätt nytt fenomen, där det inte finns samma uppsjö av rutinerade och pålästa kommentatorer samt ändamålsinriktad kringutrustning att tillgå...men det kanske är samma elände runt med mesta i direktsändning av olika omfattningar och sammanhang.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Som Gaben menar du eller vadå?
Humor har ingen dött av, även om många i dagens lättkränkta samhälle verkar tro det.

Så mycket kan man dock inte generalisera. Det finns en anledning till att prästen inte står och drar gamla fräckisar på en begravning.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:

Som Gaben menar du eller vadå?
Humor har ingen dött av, även om många i dagens lättkränkta samhälle verkar tro det.

Så mycket kan man dock inte generalisera. Det finns en anledning till att prästen inte står och drar gamla fräckisar på en begravning.

Rätt stor skillnad på en begravning och en dota 2-turnering...

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:

Som Gaben menar du eller vadå?
Humor har ingen dött av, även om många i dagens lättkränkta samhälle verkar tro det.

Så mycket kan man dock inte generalisera. Det finns en anledning till att prästen inte står och drar gamla fräckisar på en begravning.

Rätt stor skillnad på en begravning och en dota 2-turnering...

Visst är det så, men det visar med rätt stor tydlighet hur lite man kan använda ditt argument så generellt. Det är rätt stor skillnad på humor och humor också, som inte alls har något med lättkränkthet att göra.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:

Som Gaben menar du eller vadå?
Humor har ingen dött av, även om många i dagens lättkränkta samhälle verkar tro det.

Så mycket kan man dock inte generalisera. Det finns en anledning till att prästen inte står och drar gamla fräckisar på en begravning.

Rätt stor skillnad på en begravning och en dota 2-turnering...

Visst är det så, men det visar med rätt stor tydlighet hur lite man kan använda ditt argument så generellt. Det är rätt stor skillnad på humor och humor också, som inte alls har något med lättkränkthet att göra.

Trodde vi pratade om det här fallet och inte om det är ok att dra skämt på begravningar eller inte, det är väl underförstått att det går att skämta om vad som helst ibland och ibland inte.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag går knappast på en begravning för att bli underhållen.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:

Som Gaben menar du eller vadå?
Humor har ingen dött av, även om många i dagens lättkränkta samhälle verkar tro det.

Så mycket kan man dock inte generalisera. Det finns en anledning till att prästen inte står och drar gamla fräckisar på en begravning.

Rätt stor skillnad på en begravning och en dota 2-turnering...

Visst är det så, men det visar med rätt stor tydlighet hur lite man kan använda ditt argument så generellt. Det är rätt stor skillnad på humor och humor också, som inte alls har något med lättkränkthet att göra.

Trodde vi pratade om det här fallet och inte om det är ok att dra skämt på begravningar eller inte, det är väl underförstått att det går att skämta om vad som helst ibland och ibland inte.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag går knappast på en begravning för att bli underhållen.

Heh, sant, det var poängen. Kanske missförstod hur du menade tidigare...har läst för många kommentarer om det här nu...upplevde det som att du menade att humor alltid är OK, och mer eller mindre att alla humor är inkluderad.

Ville mest lyfta fram att all humor inte passar alla omständigheter. James humor känns ju inte direkt "off" i sammanhanget, men jag kan samtidigt förstå Gabes missnöje ifall han hade hoppats på något mer städat. Säger inte att det måste vara så, men jag skulle i så fall förstå det och återgå till mina åsikter om att kommunikationen från Valve och nedåt verkar ha varit rätt kass.

Medlem

2gd är en dryg diva med på tok för stort ego, på tiden att någon sätter honom på plats rejält.

Han kör sitt eget race, skiter i vad alla andra tycker och är allt som oftast extremt otrevlig mot folket i produktionen. Inte förvånad att det till slut skar sig rejält på den fronten.

Medlem
Skrivet av vizay:

2gd är en dryg diva med på tok för stort ego, på tiden att någon sätter honom på plats rejält.

Han kör sitt eget race, skiter i vad alla andra tycker och är allt som oftast extremt otrevlig mot folket i produktionen. Inte förvånad att det till slut skar sig rejält på den fronten.

Fast... stora namn inom dota-scenen säger ju helt emot dig.
Tror jag hellre litar på dem än dig faktiskt.

Medlem

[quote=tricky]

Skrivet av SnelHest:

"Röv" är ett så mycket bättre ord än engelskans "ass".[/qoute]

Förvisso, men att översätta det till röv är ju högstadienivå på engelska. "Svin" hade varit en mer korrekt översättning.

Igen, han säger åsna, inte röv.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av vizay:

2gd är en dryg diva med på tok för stort ego, på tiden att någon sätter honom på plats rejält.

Han kör sitt eget race, skiter i vad alla andra tycker och är allt som oftast extremt otrevlig mot folket i produktionen. Inte förvånad att det till slut skar sig rejält på den fronten.

Fast... stora namn inom dota-scenen säger ju helt emot dig.
Tror jag hellre litar på dem än dig faktiskt.

Jag talar av egen erfarenhet efter att ha jobbat i produktion där han varit inblandad, vet att fler inom branchen är av samma åsikt också

Men det står dig givetvis helt fritt att lita på dem istället

Medlem

Valve har misslyckats totalt med hela eventet och inte klarat av att organisera det på ett vettigt sätt.

James klarar inte att hålla en professionell nivå på språket som passar alla åldrar.

Låter som om det är rövare hela bunten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av vizay:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av vizay:

2gd är en dryg diva med på tok för stort ego, på tiden att någon sätter honom på plats rejält.

Han kör sitt eget race, skiter i vad alla andra tycker och är allt som oftast extremt otrevlig mot folket i produktionen. Inte förvånad att det till slut skar sig rejält på den fronten.

Fast... stora namn inom dota-scenen säger ju helt emot dig.
Tror jag hellre litar på dem än dig faktiskt.

Jag talar av egen erfarenhet efter att ha jobbat i produktion där han varit inblandad, vet att fler inom branchen är av samma åsikt också

Men det står dig givetvis helt fritt att lita på dem istället

Så där kan ju vem som helst säga, är ju omöjligt för någon att veta om du talar sanning eller ej.

123
Skriv svar