Säger ni gubbe?

Medlem
Säger ni gubbe?

Använder ni ordet gubbe som synonym till spelarkaraktär? Jag tycker det låter så himla familjärt och trevligt med gubbe.

Nu ska jag göra en ny gubbe i Dark Souls 2!

Medlem

ja av nån anledning gör jag alltid det

Medlem

för mig skulle jag nog säga att det kan ha göra med att man sa alltid det när jag var väldigt ung på 80 talet när jag börja spela Nintendo, så det har hållit i sig sedan dess för mig att jag säger precis som du beskrev.

Medlem

Nej, inte idag. Men när jag började spela som barn gjorde jag det.

Det gick även steget längre än att bara vara själva spelkaraktären. Hur många "gubbar" man hade var synonymt med hur många extraliv man samlat på sig. Och var man flera kunde man spela varannan "gubbe".

Igår blev jag själv kallad "gubbe" av en liten kille som var inne med sin mamma i butiken där jag jobbar. Jag antar att cirkeln är sluten.

Medlem

Jag använder nog oftast det ordet.

Medlem

Gubbe, filur men även med prefix som "Hoppa gubbjävel jag tryckte ta mig fan på knappen"

Medlem

Nej, ser inte i vilket sammanhang man skulle använda det. Jag kan dock skapa en ny karaktär i de spel som tillåter det, även om det sällan händer.

Medlem

Jag har alltid sagt gubbe.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Japp, och Sega Force lärde mig att om Gubben är en hon så heter det Gubbinna.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Karaktär använder jag mig av exklusivt

Medlem

Alltid Alla jag känner gör det mer eller mindre, kan faktiskt inte komma på något annat namn nu..

Tänker man efter så är det lite kul att man säger gubbe om kvinnliga karaktärer alltid med

-Vilken gubbe skall du vara?
-Den där Prinsessan


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Jag brukar blanda, vid frågor "Vad ska du spela för gubbe?" Vid pratande om en viss "gubbe" säger jag karaktär.

Jag ska göra en ny karaktär
Vilken gubbe spelar du på?
Osv

phi
Medlem

Alltid gubbe. Spelar ingen roll om gubben är en man eller ej.

Jag är en sån där kvinnohatare som alla pratar om idag.

Medlem

Säger gubbe till allt och alla i spel.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Håller med flera ovanstående. Gubbe hänger kvar sen man började spela på 80-talet. Men när det gäller RPG och spel där man faktiskt skapar sin egen karaktär har det nog svängt över mer till att just säga "karaktär". Könsneutralt och PK och allt vad det heter. Däremot förvalda spelfigurer kommer nog alltid heta gubbe

Medlem

Haha. Har aldrig tänkt på det men säger alltid gubbe med. Känns väldigt retro i modern tid. Bring gubbe back!

Medlem

Använder också alltid gubbe

Medlem

Härligt att många verkar säga gubbe. Om jag ska skapa en kvinnlig karaktär så säger jag nog gubbtjej, tjejgubbe, gubbrud, brudgubbe osv, men ordet gubbe finns nog alltid med.

1
Skriv svar