Xbox kan komma att bli uppgraderingsbar - som en pc

Medlem
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av Mortaigne:

Tycker att konsoller är ganska trevligt som det är, alla spel funkar och man behöver inte fundera så mycket. Ska det bli mer och mer som PC, så kan det ju kvitta.

Tycker precis som du.
Vill inte fippla med grafikinställningar på min konsoll. Spelar för att jag tycker själva spelandet är kul, hade jag älskat sladdar, teknik och drivrutiner hade jag köpt en pc.

Förmodligen också hängt här på fz och gått bananas varje gång ordet konsoll nämndes.

Jag har aldrig hajjat vad allt detta fibbel och strul med "sladdar, delar och drivrutiner" handlar om. De senaste 10-12 åren har jag alltid bara köpt ny hårdvara, satt ihop, installerad ren version av windows, i med senaste drivisarna för korten och sedan har allt rullat på i flera år med kanske max 1-2 uppd av drivisar till grafikkortet per år. Vart är allt jobb? Var är strulet? Har jag bara haft tur, eller överdriver folk?...

Samt "fippla med grafikinställningar " har i princip försvunnit då alla nya spel har en autoinställning som känner av hårdvaran och sätter inställningar som skall flyta på efter det. Om man sedan "fipplar" i alla fall så gör man det ju av egen vilja...

Och åter igen förundras jag över folk som skriver "alla spel funkar och man behöver inte fundera så mycket" när man läser minst en nyhet i veckan om spel som har buggar och behöver patchas, även day1, xbox live eller ps network som ligger nere, konton som hackas och hej baberiba. Jisses, handlar konsol bara om en slags upplevd enkelhet som egentligen inte finns? Eller är det feelingen som är grejjen?

Aja, alla får väl göra det som passar dem bäst. Själv vet jag inte vad denna nyhet kommer att resultera i. Kommer det bli mer spel som är skalbara då det i praktiken kan blir flera XBox-versioner? I så fall är det goda nyheter då man slipper samma nedlåsning och nedskalning bara för att en 2 år gammal konsol sätter nedre gränsen för högsta prestandan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av conthox:
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av Mortaigne:

Tycker att konsoller är ganska trevligt som det är, alla spel funkar och man behöver inte fundera så mycket. Ska det bli mer och mer som PC, så kan det ju kvitta.

Tycker precis som du.
Vill inte fippla med grafikinställningar på min konsoll. Spelar för att jag tycker själva spelandet är kul, hade jag älskat sladdar, teknik och drivrutiner hade jag köpt en pc.

Förmodligen också hängt här på fz och gått bananas varje gång ordet konsoll nämndes.

Jag har aldrig hajjat vad allt detta fibbel och strul med "sladdar, delar och drivrutiner" handlar om. De senaste 10-12 åren har jag alltid bara köpt ny hårdvara, satt ihop, installerad ren version av windows, i med senaste drivisarna för korten och sedan har allt rullat på i flera år med kanske max 1-2 uppd av drivisar till grafikkortet per år. Vart är allt jobb? Var är strulet? Har jag bara haft tur, eller överdriver folk?...

Samt "fippla med grafikinställningar " har i princip försvunnit då alla nya spel har en autoinställning som känner av hårdvaran och sätter inställningar som skall flyta på efter det. Om man sedan "fipplar" i alla fall så gör man det ju av egen vilja...

Och åter igen förundras jag över folk som skriver "alla spel funkar och man behöver inte fundera så mycket" när man läser minst en nyhet i veckan om spel som har buggar och behöver patchas, även day1, xbox live eller ps network som ligger nere, konton som hackas och hej baberiba. Jisses, handlar konsol bara om en slags upplevd enkelhet som egentligen inte finns? Eller är det feelingen som är grejjen?

Aja, alla får väl göra det som passar dem bäst. Själv vet jag inte vad denna nyhet kommer att resultera i. Kommer det bli mer spel som är skalbara då det i praktiken kan blir flera XBox-versioner? I så fall är det goda nyheter då man slipper samma nedlåsning och nedskalning bara för att en 2 år gammal konsol sätter nedre gränsen för högsta prestandan.

Kanske bör tilläggas att jag var inbiten Amiga och senare PC-gamer långt innan jag för några år sedan skaffade min första konsol. Så är ingen fanboy på något sätt, men uppskattar problemlösheten som -jag- haft på konsol.


signatur

Jump in.

KoP
Medlem

Fast det är ju uppgraderingspisset man vill slippa ifrån när man köper en konsol. :/ Ja förutom när man köper en ny konsol då.

KoP
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

vänta nu lite... Vart försvann plötsligt alla xbox fanboys som höll på att skrika "Bryr man sig om grafik skaffar man en PC" varje gång det nämnts någonting om att spel flyter på bättre och är snyggar på ps4 än x1?

Xbox Fanboysen är gaming communityts Harvey Dent

Har aldrig sett någon skriva det du skrev. Nu tror jag du är ute på någon hittepå tripp.

Inaktiv
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Scitalis:

Känns ju rätt värdelöst. Det enda som gör en konsol mer lockande än en pc är att man slipper fundera på om den kan köra spelet man har köpt. Man sätter in spelet och det funkar (om man nu står ut med 30 fps och massa annan skit) men oavsett, det är inget extra strul som på datorn när man upptäcker att skiten inte ens startar för att man har fel version av PhysX eller något liknande.

Konsolen är subsiderad och lättillgänglig. Konsolerna står för 70% av spelförsäljningen. Det är en viktig marknad för alla oss som bryr sig om spel.

Hahaha
Eller hur...
http://hexus.net/media/uploaded/2015/3/35610da4-3070-42bd-976...

Jag borde verkligen stödja mitt påstående med ett stapeldiagram jag också, men jag vägrar:). Mobas etc drar in sjuka pengar vilket är inräknat i ditt diagram. Detta är inte riktigt PC gaming eftersom majoriteten sitter på skitvara och tillhör en egen kategori i min mening.

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:

Jobbig utveckling, men knappast något nytt i konsolvärlden.

Huh?

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av Mortaigne:

Tycker att konsoller är ganska trevligt som det är, alla spel funkar och man behöver inte fundera så mycket. Ska det bli mer och mer som PC, så kan det ju kvitta.

Tycker precis som du.
Vill inte fippla med grafikinställningar på min konsoll. Spelar för att jag tycker själva spelandet är kul, hade jag älskat sladdar, teknik och drivrutiner hade jag köpt en pc.

Förmodligen också hängt här på fz och gått bananas varje gång ordet konsoll nämndes.

Jag har aldrig hajjat vad allt detta fibbel och strul med "sladdar, delar och drivrutiner" handlar om. De senaste 10-12 åren har jag alltid bara köpt ny hårdvara, satt ihop, installerad ren version av windows, i med senaste drivisarna för korten och sedan har allt rullat på i flera år med kanske max 1-2 uppd av drivisar till grafikkortet per år. Vart är allt jobb? Var är strulet? Har jag bara haft tur, eller överdriver folk?...

Samt "fippla med grafikinställningar " har i princip försvunnit då alla nya spel har en autoinställning som känner av hårdvaran och sätter inställningar som skall flyta på efter det. Om man sedan "fipplar" i alla fall så gör man det ju av egen vilja...

Och åter igen förundras jag över folk som skriver "alla spel funkar och man behöver inte fundera så mycket" när man läser minst en nyhet i veckan om spel som har buggar och behöver patchas, även day1, xbox live eller ps network som ligger nere, konton som hackas och hej baberiba. Jisses, handlar konsol bara om en slags upplevd enkelhet som egentligen inte finns? Eller är det feelingen som är grejjen?

Aja, alla får väl göra det som passar dem bäst. Själv vet jag inte vad denna nyhet kommer att resultera i. Kommer det bli mer spel som är skalbara då det i praktiken kan blir flera XBox-versioner? I så fall är det goda nyheter då man slipper samma nedlåsning och nedskalning bara för att en 2 år gammal konsol sätter nedre gränsen för högsta prestandan.

Googla på valfritt grafikkort med ordet problem efter så kanske du förstår att det finns en hel del personer som faktiskt har en hel del problem med just drivrutiner. Väldigt få kort jag ägt har inte haft perioder med tjall med drivrutinerna. Om du fortfarande tvekar kan man också gå in på valfritt forum för ett spel och leta upp fliken technical issues.
Konsolerna har historiskt sett haft mindre problem av den anledningen att det är enklare att QA-testa hårdvaran innan den levereras till kund. Vet man om exakt vad för hårdvara som sitter i ett system så är det enklare att feltesta.
Varje PC är unik där allt från minnestillverkare, moderkortstillverkare och olika drivrutinsversioner kan ligga och spöka. Det är också därför Apple har ett gott rykte för att vara stabila. De begränsar användaren för minska entropin i systemet (på gott och ont, själv föredrar jag att leva med lite krångel). De senare nVidia-drivrarna har en tendens att krascha då och då. Mitt gamla amd-kort frös regelbundet av en drivrutinsbugg som fanns kvar i 8 månader innan jag bytte ut det. (Buggen fanns inte från början utan kom med en viss drivrutin och försvann aldrig i senare versioner, något strul med strömsparfunktionerna, Varje gång ett spel laddade en ny bana gick det ner i sparläge med en 30% chans att krascha.). Drivrutinsuppdateringarna har också en tendens att bli ganska meningslösa när kortet börjar bli till åren. Förra konsolgenerationen höll i sig i 7-8 år, under den perioden har jag nog gått igenom 5 grafikkort i 2 olika datorer.

Vad det gäller mjukvara har PC-spelandet blivit väldigt smidigt de sista 10 åren. Inte minst pga steam, men innan det så var det lite vilda västern,
Och visst har psn och live legat nere, men det har ju steam och battle.net också gjort.

Medlem
Skrivet av maucau:

Googla på valfritt grafikkort med ordet problem efter så kanske du förstår att det finns en hel del personer som faktiskt har en hel del problem med just drivrutiner. Väldigt få kort jag ägt har inte haft perioder med tjall med drivrutinerna. Om du fortfarande tvekar kan man också gå in på valfritt forum för ett spel och leta upp fliken technical issues.
Konsolerna har historiskt sett haft mindre problem av den anledningen att det är enklare att QA-testa hårdvaran innan den levereras till kund. Vet man om exakt vad för hårdvara som sitter i ett system så är det enklare att feltesta.
Varje PC är unik där allt från minnestillverkare, moderkortstillverkare och olika drivrutinsversioner kan ligga och spöka. Det är också därför Apple har ett gott rykte för att vara stabila. De begränsar användaren för minska entropin i systemet (på gott och ont, själv föredrar jag att leva med lite krångel). De senare nVidia-drivrarna har en tendens att krascha då och då. Mitt gamla amd-kort frös regelbundet av en drivrutinsbugg som fanns kvar i 8 månader innan jag bytte ut det. (Buggen fanns inte från början utan kom med en viss drivrutin och försvann aldrig i senare versioner, något strul med strömsparfunktionerna, Varje gång ett spel laddade en ny bana gick det ner i sparläge med en 30% chans att krascha.). Drivrutinsuppdateringarna har också en tendens att bli ganska meningslösa när kortet börjar bli till åren. Förra konsolgenerationen höll i sig i 7-8 år, under den perioden har jag nog gått igenom 5 grafikkort i 2 olika datorer.

Så sammanfattningsvis så beror de flesta problemen på att man försöker få gammal hårdvara att fungera med ny mjukvara. (?)

Om man nu spelar mycket spel så är det lite smått konsigt att det problemet existerar då man som spelar borde hänga med hyffsat i svängarna. Men Ok, ett visst eftersläp kan det bli. Även om det där "varje PC är unik" inte är fullt lika sant, även om det ligger ngt i det. Ta bara grafikkorten där dom baseras på samma krets och sedan är det upp till märket som "ger ut" kortet att anpassa.

Skrivet av maucau:

Vad det gäller mjukvara har PC-spelandet blivit väldigt smidigt de sista 10 åren. Inte minst pga steam, men innan det så var det lite vilda västern,

Jo, men folk klagar fortfarande som om det är Win 98 som körs....

Skrivet av maucau:

Och visst har psn och live legat nere, men det har ju steam och battle.net också gjort.

Det stora skillnaden är att om Steam eller Battle.net ligger nere kan jag spela andra spel (ev genom andra nätverk). Om PS Network ligger nere har jag inget annat alternativ än att pilla navelludd och se målarfärg torka.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Johan Olander:

Jobbig utveckling, men knappast något nytt i konsolvärlden.

Huh?

Mega Drive gick att uppgradera till både 32-bit CPU och CD, och på N64 kunde man uppgradera RAM-minne.

Ska jag vara ärlig så ser jag inte poängen i det här. Varken X32 eller Sega CD blev någon succé, och Expansion Pak var ingen direkt succé det heller. Endast tre spel utnyttjade skiten, varav ett bara för att bli av med en bugg.

Nä, Microsoft är ute på djupt vatten med den här idén. Vill man ha senaste hårdvaran så köper man en dator.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av maucau:

Googla på valfritt grafikkort med ordet problem efter så kanske du förstår att det finns en hel del personer som faktiskt har en hel del problem med just drivrutiner. Väldigt få kort jag ägt har inte haft perioder med tjall med drivrutinerna. Om du fortfarande tvekar kan man också gå in på valfritt forum för ett spel och leta upp fliken technical issues.
Konsolerna har historiskt sett haft mindre problem av den anledningen att det är enklare att QA-testa hårdvaran innan den levereras till kund. Vet man om exakt vad för hårdvara som sitter i ett system så är det enklare att feltesta.
Varje PC är unik där allt från minnestillverkare, moderkortstillverkare och olika drivrutinsversioner kan ligga och spöka. Det är också därför Apple har ett gott rykte för att vara stabila. De begränsar användaren för minska entropin i systemet (på gott och ont, själv föredrar jag att leva med lite krångel). De senare nVidia-drivrarna har en tendens att krascha då och då. Mitt gamla amd-kort frös regelbundet av en drivrutinsbugg som fanns kvar i 8 månader innan jag bytte ut det. (Buggen fanns inte från början utan kom med en viss drivrutin och försvann aldrig i senare versioner, något strul med strömsparfunktionerna, Varje gång ett spel laddade en ny bana gick det ner i sparläge med en 30% chans att krascha.). Drivrutinsuppdateringarna har också en tendens att bli ganska meningslösa när kortet börjar bli till åren. Förra konsolgenerationen höll i sig i 7-8 år, under den perioden har jag nog gått igenom 5 grafikkort i 2 olika datorer.

Så sammanfattningsvis så beror de flesta problemen på att man försöker få gammal hårdvara att fungera med ny mjukvara. (?)

Om man nu spelar mycket spel så är det lite smått konsigt att det problemet existerar då man som spelar borde hänga med hyffsat i svängarna. Men Ok, ett visst eftersläp kan det bli. Även om det där "varje PC är unik" inte är fullt lika sant, även om det ligger ngt i det. Ta bara grafikkorten där dom baseras på samma krets och sedan är det upp till märket som "ger ut" kortet att anpassa.

Skrivet av maucau:

Vad det gäller mjukvara har PC-spelandet blivit väldigt smidigt de sista 10 åren. Inte minst pga steam, men innan det så var det lite vilda västern,

Jo, men folk klagar fortfarande som om det är Win 98 som körs....

Skrivet av maucau:

Och visst har psn och live legat nere, men det har ju steam och battle.net också gjort.

Det stora skillnaden är att om Steam eller Battle.net ligger nere kan jag spela andra spel (ev genom andra nätverk). Om PS Network ligger nere har jag inget annat alternativ än att pilla navelludd och se målarfärg torka.

Nu hoppar jag in lite go och glad i lurven kan jag säga, men diskussionen verkade lite konstig. Är det nån som försöker proklamera Apple? Bad fan ska vi med dem till? Särskilt när man pratar om gaming så är det löjligt att ens nämna det märket. Och entropi i systemet. Hahah... MacOS är mer begränsat och tillåter inte samma djupa installationer, men det är helt ovidkommande när det gäller spel.

Spel söker inte på kernelnivå så det har ingen betydelse. Spel lämnar heller inte skit efter sig när man avinstallerar. Det enda MacOS är bra på är att inte ha några spel.

Medlem

Fattar inte varför folk gnäller, detta kanske är svaret på konsolernas långsamma utveckling

Medlem
Skrivet av The Puffybear:

Fattar inte varför folk gnäller, detta kanske är svaret på konsolernas långsamma utveckling

Nja kan väl inte riktigt hålla med om att vi gnäller, snarare är det så att vi alla tycker detta känns lite väl idiotiskt.
Många köper ju konsoler av anledningen att man slipper tänka på den här saken som att behöva köpa nya delar, du behöver bara tänka då på att betala en liten månadskostnad för att lira på nätet istället.

Då kan man ju istället göra som jag skrev i ett tidigare inlägg skrota konsolerna och föra över alla konsol spel till pc, för jag ser ärligt talat ingen anledning till att man ska behöva gradera upp sin konsol med nya delar så fort den visar sig för slö för vissa spel.
Konsol ska ju vara den där dumburken du köper för man ska slippa dessa saker och bara behöver sitta bekvämt i soffan och njuta

Medlem
Skrivet av zliddret:

om det kommer bli något sådant så kan man ju lika gärna skrota konsoler och föra över alla konsolspel till pc endast. Känns ju aningen onödigt att behöva uppdatera en dator och även konsol. Men men det är min åsikt

Håller med. Den stora fördelen med konsoler är ju att man bara kan poppa in skivan och spelet funkar utan att man behöver lägga flera tusen på ett nytt grafikkort.

Går man ifrån detta så ser jag ingen mening med att behålla spelkonsolen. Då säljer man ju istället en speldator...

Medlem
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):
Skrivet av Scitalis:

Känns ju rätt värdelöst. Det enda som gör en konsol mer lockande än en pc är att man slipper fundera på om den kan köra spelet man har köpt. Man sätter in spelet och det funkar (om man nu står ut med 30 fps och massa annan skit) men oavsett, det är inget extra strul som på datorn när man upptäcker att skiten inte ens startar för att man har fel version av PhysX eller något liknande.

Konsolen är subsiderad och lättillgänglig. Konsolerna står för 70% av spelförsäljningen. Det är en viktig marknad för alla oss som bryr sig om spel.

Hahaha
Eller hur...
http://hexus.net/media/uploaded/2015/3/35610da4-3070-42bd-976...

Jag borde verkligen stödja mitt påstående med ett stapeldiagram jag också, men jag vägrar:). Mobas etc drar in sjuka pengar vilket är inräknat i ditt diagram. Detta är inte riktigt PC gaming eftersom majoriteten sitter på skitvara och tillhör en egen kategori i min mening.

Men alla konsollspelare sitter ju också på dålig hårdvara ^^. Du sa 70% av försäljningen. Oavsett hur ett spel drar in pengar är det väl ändå försäljning? Och enbart för att dota och lol e pc exklusivt så ska det inte tas med i kalkylen??? Va??

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av maucau:

Googla på valfritt grafikkort med ordet problem efter så kanske du förstår att det finns en hel del personer som faktiskt har en hel del problem med just drivrutiner. Väldigt få kort jag ägt har inte haft perioder med tjall med drivrutinerna. Om du fortfarande tvekar kan man också gå in på valfritt forum för ett spel och leta upp fliken technical issues.
Konsolerna har historiskt sett haft mindre problem av den anledningen att det är enklare att QA-testa hårdvaran innan den levereras till kund. Vet man om exakt vad för hårdvara som sitter i ett system så är det enklare att feltesta.
Varje PC är unik där allt från minnestillverkare, moderkortstillverkare och olika drivrutinsversioner kan ligga och spöka. Det är också därför Apple har ett gott rykte för att vara stabila. De begränsar användaren för minska entropin i systemet (på gott och ont, själv föredrar jag att leva med lite krångel). De senare nVidia-drivrarna har en tendens att krascha då och då. Mitt gamla amd-kort frös regelbundet av en drivrutinsbugg som fanns kvar i 8 månader innan jag bytte ut det. (Buggen fanns inte från början utan kom med en viss drivrutin och försvann aldrig i senare versioner, något strul med strömsparfunktionerna, Varje gång ett spel laddade en ny bana gick det ner i sparläge med en 30% chans att krascha.). Drivrutinsuppdateringarna har också en tendens att bli ganska meningslösa när kortet börjar bli till åren. Förra konsolgenerationen höll i sig i 7-8 år, under den perioden har jag nog gått igenom 5 grafikkort i 2 olika datorer.

Så sammanfattningsvis så beror de flesta problemen på att man försöker få gammal hårdvara att fungera med ny mjukvara. (?)

Om man nu spelar mycket spel så är det lite smått konsigt att det problemet existerar då man som spelar borde hänga med hyffsat i svängarna. Men Ok, ett visst eftersläp kan det bli. Även om det där "varje PC är unik" inte är fullt lika sant, även om det ligger ngt i det. Ta bara grafikkorten där dom baseras på samma krets och sedan är det upp till märket som "ger ut" kortet att anpassa.

Skrivet av maucau:

Vad det gäller mjukvara har PC-spelandet blivit väldigt smidigt de sista 10 åren. Inte minst pga steam, men innan det så var det lite vilda västern,

Jo, men folk klagar fortfarande som om det är Win 98 som körs....

Skrivet av maucau:

Och visst har psn och live legat nere, men det har ju steam och battle.net också gjort.

Det stora skillnaden är att om Steam eller Battle.net ligger nere kan jag spela andra spel (ev genom andra nätverk). Om PS Network ligger nere har jag inget annat alternativ än att pilla navelludd och se målarfärg torka.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21813-gears-of-war-ultimate-...

Nej. Det beror inte på att hårdvaran är gammal. Mitt senaste problem är med ett 970-kort, som fortfarande säljs för strax över 3000kr (observera att det är mer än vad både ett xbone och ett wiiU kostar). Och AMD-kortet jag refererade till var inte extremt gammalt när problemet kom, 1 år kanske. Om du tycker att 1 år gamla grafikkort är -FÖR gamla så ställ det i jämförelse med konsolerna som har livscyklar på 5-8 år! Sen finns den här lilla detaljen med pris. Min senaste speldator kostade lika mycket som tre PS4 (de kostade 4000 då), och har förmodligen hälften så lång livslängd och måste uppgraderas innan livstiden är slut.
Just saying. Krångel kan också innebära att man tvingas uppdatera hårdvaran titt som tätt.

Med det här sagt kan jag nämna att jag personligen bara ägt 3 konsoller i mitt liv och anledning att jag ägt dem stavas Mario, Zelda och Metroid. Jag älskar PC, men att påstå att det är problemfritt är naivt och ignorant.

Medlem
Skrivet av maucau:

Om du tycker att 1 år gamla grafikkort är -FÖR gamla så ställ det i jämförelse med konsolerna som har livscyklar på 5-8 år! Sen finns den här lilla detaljen med pris. Min senaste speldator kostade lika mycket som tre PS4 (de kostade 4000 då), och har förmodligen hälften så lång livslängd och måste uppgraderas innan livstiden är slut.
Just saying. Krångel kan också innebära att man tvingas uppdatera hårdvaran titt som tätt.

Såklart är inte 1 år _för_ gammalt. Jag pratar om folk som sitter med 4+ år grafikkort. Tänk följande räkneexempel:

En "vanlig" uppgradering på ca 3000-4500 håller i ca 3 år, kanske 4. Den kostnaden motsvarar skillnaden i pris på spel och onlinetjänster. Om man köper 4 fullprisspel per år (vilket är ganske lite ändå) så gör det ca 400 - 800 kr bara i prisskillnad. Skall man sedan ligga och pröjsa för att kunna spela online med 100 - 150 kr mån så är det ytterligare 1200-1800 / året. Det blir totalt 4800 - 7800 kr över en treårsperiod, vilket är både min uppgradering plus ett par spel. Eller 1 till 2 konsoler om man vill räkna så.

Så dom som säger "det är billigare med konsol då man bara betalar 4000 och så håller den i 5-8 år" tänker inte på att allt annat är dyrare och den mellanskillnanden betalar man på annat sätt i bland annat spel som kostar 650 kr istället för 450 på PC.

Skrivet av maucau:

Med det här sagt kan jag nämna att jag personligen bara ägt 3 konsoller i mitt liv och anledning att jag ägt dem stavas Mario, Zelda och Metroid. Jag älskar PC, men att påstå att det är problemfritt är naivt och ignorant.

Jag har aldrig påstått att äga PC är helt problemfritt. Det jag skrev var 1) Folk överdriver problemen med PC och/eller 2) Överdriver enkelheten och problemfriheten med konsol. Detta är både tröttsamt samt frustrerande när man vet att konsolerna håller tillbaka utveckligen och det är det som är anledningen till både dåliga portar i form av begränsningar i både grafik, spelens storlek, kontroller samt GUI anpassade till gamepad med mera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har redan en uppgraderingsbar PC... Instämmer med tidigare talare om att fördelen med konsoler är att man INTE behöver uppgradera hårdvaran.

Medlem
Skrivet av zliddret:

om det kommer bli något sådant så kan man ju lika gärna skrota konsoler och föra över alla konsolspel till pc endast. Känns ju aningen onödigt att behöva uppdatera en dator och även konsol. Men men det är min åsikt

Man betalar ju fortfarande för så mycket mer när man köper en dator medans en Xbone skulle kunna vara avsett till bara underhållning och därför kanske kunna ha ett rimligare pris. Det är en tanke till varför det ändå kanske skulle vara relevant med ha kvar konsol tänker jag.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av The Puffybear:

Fattar inte varför folk gnäller, detta kanske är svaret på konsolernas långsamma utveckling

Nja kan väl inte riktigt hålla med om att vi gnäller, snarare är det så att vi alla tycker detta känns lite väl idiotiskt.
Många köper ju konsoler av anledningen att man slipper tänka på den här saken som att behöva köpa nya delar, du behöver bara tänka då på att betala en liten månadskostnad för att lira på nätet istället.

Då kan man ju istället göra som jag skrev i ett tidigare inlägg skrota konsolerna och föra över alla konsol spel till pc, för jag ser ärligt talat ingen anledning till att man ska behöva gradera upp sin konsol med nya delar så fort den visar sig för slö för vissa spel.
Konsol ska ju vara den där dumburken du köper för man ska slippa dessa saker och bara behöver sitta bekvämt i soffan och njuta

Ser din poäng.. men ett annat hett ämne har också varit konsolernas lilla *monopol* på marknaden där de, även om man faktiskt strävar efter en kontinuerlig utveckling, mjölkar på pre-genmarknaden där konsumenter vägrar ge upp sin gamla hårdvara. Orsaken till varför man generellt sett faktiskt uppgraderar sin hårdvara är ju att saker runt omkring en helt enkelt blir bättre - att utvecklingen går framåt. Att säga att man inte orkar eller att det är "konsolernas grej" att inte uppgraderas (på samma gamla pådrivna vis som PC) tycker jag således är lite ignorant. Kanske jag ser ur ett annat perspektiv eller missat något(?), men nope. I dont see it.

//en gla besittare av både pc & konsol

12
Skriv svar