De här dlc-paketen släpps till The Division i år

Robot
De här dlc-paketen släpps till The Division i år
Medlem
De här dlc-paketen släpps till The Division i år

Betala för horde mode. Lol.

Medlem

så att eh "köp om 1 år" menar dom haha

Just nu känns division tragiskt nog väldigt content löst.

Medlem
Skrivet av disinfect:

Betala för horde mode. Lol.

LOL eller hur!! Vem betalar för Horde mode typ Killing floor eller liknande.

Ser ganska nice ut tbh! Vet man att man har att göra det närmsta året framöver

Hej där "Destiny"-kopia. Hur är läget?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Näääääää allvarligt talat, jag orkar inte hålla reda på en massa dlc direkt efter ett köp. Då väntar jag ett år och köper allt på en gång. Och pynta för horde mode?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av disinfect:

Betala för horde mode. Lol.

"Build your defenses..." Misstänker att det är mer än att det bara kommer massa mobs springande på en gata, men det får man väl se.

Inaktiv

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Medlem
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Medlem

Så mycket negativa kommentarer? Det liknar Flashback...

Tycker det ser ut som ett bra upplägg, men jag älskade spelet och kommer ha mängder med sköna timmar framför mig med polare som också lirar. Tricket med sådana här typ av spel är ju att spela tillsammans med gött folk!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Näääääää allvarligt talat, jag orkar inte hålla reda på en massa dlc direkt efter ett köp. Då väntar jag ett år och köper allt på en gång. Och pynta för horde mode?

Du kommer inte behöva hålla reda på det, då de kommer vara gratis uppdateringar. Alltså, som vilken annan patch/uppdatering till ett spel.

Detta spel kommer i övrigt bli ett av de bästa i år, att de redan nu säger "Hej, det kommer mer innehåll till spelet inom det kommande året" är inte precis något negativt.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:
Skrivet av ivanhoe68:

Näääääää allvarligt talat, jag orkar inte hålla reda på en massa dlc direkt efter ett köp. Då väntar jag ett år och köper allt på en gång. Och pynta för horde mode?

Du kommer inte behöva hålla reda på det, då de kommer vara gratis uppdateringar. Alltså, som vilken annan patch/uppdatering till ett spel.

Detta spel kommer i övrigt bli ett av de bästa i år, att de redan nu säger "Hej, det kommer mer innehåll till spelet inom det kommande året" är inte precis något negativt.

Kan bara hålla med!

De släpper ju en tydlig och strukturerad plan över kommande material, kan inte bli mer tydligt än så. Önskar att till exempelvis Bungie kunde lära sig något av dem...


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Ett av de bättre coop spelen på senare tid! Med tanke hur roligt vi hade med det lilla som var upplåst under betan så blir det ett garanterat köp!

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Exakt, jag ogillar det inte. Av principskäl ska man inte sponsra dessa idiotmodeller. Spelar man det och det kommer ut DLC:s är man illa tvungen att gå vidare, se ex. BF3 eller D3. Finns ju ingen kvar som spelar icke-DLC delen.

Varför ska man bli tvungen att betala månadsavgift? För att bolag hävdar ett servers kostar - och gör massiva vinster - nej det är bara otroligt naivt och korkat att tro att man måste betala månadsavgift för spel. Spel är inte spel längre, det har bara blivit business av allt där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tittar man ex 10 år bakåt i tiden fanns varken månadsavgift eller DLC:s. Expansioner ja, men inte fyra-fem per år! Du är ju uppe i 1-1200 kr per år för ett spel. Tydligen finns det folk som vill betala det, och det är ju sorgligt att man inte ser den stora bilden.

Inaktiv
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Ender:
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Exakt, jag ogillar det inte. Av principskäl ska man inte sponsra dessa idiotmodeller. Spelar man det och det kommer ut DLC:s är man illa tvungen att gå vidare, se ex. BF3 eller D3. Finns ju ingen kvar som spelar icke-DLC delen.

Varför ska man bli tvungen att betala månadsavgift? För att bolag hävdar ett servers kostar - och gör massiva vinster - nej det är bara otroligt naivt och korkat att tro att man måste betala månadsavgift för spel. Spel är inte spel längre, det har bara blivit business av allt där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tittar man ex 10 år bakåt i tiden fanns varken månadsavgift eller DLC:s. Expansioner ja, men inte fyra-fem per år! Du är ju uppe i 1-1200 kr per år för ett spel. Tydligen finns det folk som vill betala det, och det är ju sorgligt att man inte ser den stora bilden.

Kan det bero på att man inte hade möjlighet att ladda ner stora spel över en uppkoppling som man kan idag? Att man går ut med DLC är en plan för att hålla spelet aktivt och ja i slutändan även tjäna mer pengar men om man nu gillar ett spel varför är det då så farligt att stödja det med att köpa tilläggen?

Gillar du inte spelet så köp det inte.
Var det ok så har du köpt ett okej spel men vill inte lägga mer energi på det så köp då inte DLC.
Var det precis för dig så köp spelet och stötta det med att även köpa DLC.

Finns inga tvång utan du väljer själv hur du vill göra, stop beating the dead horse.

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Ender:
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Exakt, jag ogillar det inte. Av principskäl ska man inte sponsra dessa idiotmodeller. Spelar man det och det kommer ut DLC:s är man illa tvungen att gå vidare, se ex. BF3 eller D3. Finns ju ingen kvar som spelar icke-DLC delen.

Varför ska man bli tvungen att betala månadsavgift? För att bolag hävdar ett servers kostar - och gör massiva vinster - nej det är bara otroligt naivt och korkat att tro att man måste betala månadsavgift för spel. Spel är inte spel längre, det har bara blivit business av allt där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tittar man ex 10 år bakåt i tiden fanns varken månadsavgift eller DLC:s. Expansioner ja, men inte fyra-fem per år! Du är ju uppe i 1-1200 kr per år för ett spel. Tydligen finns det folk som vill betala det, och det är ju sorgligt att man inte ser den stora bilden.

Att företag vill tjäna pengar är ju inget nytt. Tycker du inte att du får valutan för pengarna? Om vi leker med tanken och säger att spelet är hur kul som helst, är det då inte värt att betala samma summa som 20 öl kostar på krogen för ett års nöje? Som dessutom uppdateras med mindre expansioner 5 gånger under den tiden?

Exemplet med månadsbetalning var en enkel jämförelse med spel som WoW, där spelet uppdateras med nytt innehåll löpande, men du istället betalar en månadsavgift. När man inte känner att det är värt att betala en summa genom DLC eller månadskostnad, alltså när man inte upplever att man får valuta för pengarna, ja då gäller ju samma regler som för ett spel i butiken man inte är intresserad av att köpa, man betalar helt enkelt inte för det.

Ifall du känner dig lurad bara för att ett företag tjänar pengar på att du får ha jätteroligt och spela deras spel istället för att se det för den win-win situation det egentligen är, är...jag vet inte hur jag ska lägga fram det...inte så smart? Sedan kan du ju alltid fortsätta spela de där spelen som utvecklades för 10 år sedan, du vet, de där som kostade en summa bara, och som säkert inte kostat en krona mindre än dagens spel.
Här, jag bifogar en länk som kanske reder ut några frågetecken kring utveckling och omsättning i dataspelsbranschen: http://www.dataspelsbranschen.se/media/136572/spelutvecklarin...

Medlem

Jag blir personligen mest irriterad på det här med att lista upp en rad DLC före spelet ens är släppt. Dels börjar man inse hur man förmodligen styckat upp utvecklingen enkom för att kunna göra detta i många fall, men också så blir det på något sätt en väg för utgivaren att använda DLC - som kanske borde varit en del av spelet - som extra säljargument för framtida content.

Nu har jag sett värre exempel än the Division utan tvekan, men det är fortfarande något som får utvecklare att falla i mina ögon när man tillåter detta. Har absolut inget emot att företag tjänar pengar på sin produkt men det är fortfarande en rätt vidrig situation vi befinner oss i då konkurrensen är närmast obefintlig mellan varje spel i jämförelse med fysiska produkter, och därmed kan komma undan med fler knep.

Medlem
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Ender:
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Exakt, jag ogillar det inte. Av principskäl ska man inte sponsra dessa idiotmodeller. Spelar man det och det kommer ut DLC:s är man illa tvungen att gå vidare, se ex. BF3 eller D3. Finns ju ingen kvar som spelar icke-DLC delen.

Varför ska man bli tvungen att betala månadsavgift? För att bolag hävdar ett servers kostar - och gör massiva vinster - nej det är bara otroligt naivt och korkat att tro att man måste betala månadsavgift för spel. Spel är inte spel längre, det har bara blivit business av allt där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tittar man ex 10 år bakåt i tiden fanns varken månadsavgift eller DLC:s. Expansioner ja, men inte fyra-fem per år! Du är ju uppe i 1-1200 kr per år för ett spel. Tydligen finns det folk som vill betala det, och det är ju sorgligt att man inte ser den stora bilden.

Det är en affärsmodell som inte kommer att försvinna och fler kommer att använda den. Detta är inget singleplayer spel som du betar av på ett par timmar. Tanken är att du kommer att lägga 100-tals timmar på det tillsammans med vänner. Är inte det värt 1200 kr? Att du inte stödjer gör ingen glad eller ledsen. Du missar spelet, det är allt.

Du kan inte jämföra med ett spel som kostade 399 för 5-10 år sen. För det första är det svårare att utveckla spel idag med tanke på kravet från oss spelare, men samtidigt så måste spel också följa prisutvecklingen i världen. som ständigt går upp.
Ett 399 spel igår kostar 699 idag. Sen så är visionen för spelet att det ska bli större och större över tid. Vilket innebär kostnader för att utveckla det vidare. Skulle du få hela spelet i sin färdiga storlek med alla DLC direkt hade spelet legat på 100gig minst och ändå kostat 1200kr. Det är så spelen ser ut idag.

Allt som kostar samma som det gjorde för 5-10 år sen är av dålig kvalité, oavsett produkt. Eller så är företaget så stora att de har råd att sälja ut saker på förlust för att dra in inkomster på annat sätt.

Ser du till spelen från Tell tale games, jättebra spel som är billiga. Varför? Enkel grafik med extremt linjärt spel som inte kräver mer än ett musklick eller ett tangent klick. Det är vad som krävs för att hålla priset nere, och till och med dem har season pass..

Medlem
Skrivet av toern:

Jag blir personligen mest irriterad på det här med att lista upp en rad DLC före spelet ens är släppt. Dels börjar man inse hur man förmodligen styckat upp utvecklingen enkom för att kunna göra detta i många fall, men också så blir det på något sätt en väg för utgivaren att använda DLC - som kanske borde varit en del av spelet - som extra säljargument för framtida content.

Nu har jag sett värre exempel än the Division utan tvekan, men det är fortfarande något som får utvecklare att falla i mina ögon när man tillåter detta. Har absolut inget emot att företag tjänar pengar på sin produkt men det är fortfarande en rätt vidrig situation vi befinner oss i då konkurrensen är närmast obefintlig mellan varje spel i jämförelse med fysiska produkter, och därmed kan komma undan med fler knep.

Jag skulle kunna hålla med dig, en del utvecklingar känns oroande, medans andra funkar bättre. Som de gör med The Division så får man ju de första två uppdateringarna kostnadsfritt vilket känns bra. Att de inte redan finns med i spelet kan ju bero på många saker som t ex:
- Det är en gynnsam tid att lansera det just nu enligt någon företagsstrategisk plan som jag inte har en aning om, och att de inte hunnit få med kommande två DLC.
- Att de väljer att släppa innehåll "gratis" som annars ev skulle vara med i spelet för att skapa en känsla av generositet gentemot communityn.
- Att de vill se folk spela spelet för att se vilket mottagande de får och vad som ev kan behövs ändra på i de planerade DLC'erna.

Det sistnämnda är ju rätt troligt då det skulle gynna alla. Finns säkert andra anledningar till att det inte finns "mer" innehåll i spelet redan nu, men vem säger att spelet skulle vara innehållsfattigt från start för det? Skulle så vara fallet så lär ju Massive få feedback så det räcker och blir över.

De enda gångerna jag rå rak arm har något emot DLC's är när det redan finns på spelet man köper och man bara låser upp dem vid ett senare tillfälle, eller när spelet släpps som Battlefront, där multiplayerdelen för all del var underhållande ett tag, men som var alldeles för litet.

Nu tog jag en chansning och köpte Gold Edition direkt, för jag blev så frälst av det jag såg i betan. Visst kanske jag fortfarande blir besviken i slutänden, det får tiden utvisa. Det är däremot ingen större ide att döma ut spelet på förhand, det kan ju vara hur bra som helst, och ifall man inte känner att man har råd att riskera några hundra kronor så är det ju bara att vänta nån vecka till för att se hur andra tycker spelet är.

Medlem

Ska vi snacka dåliga affärsmodeller i spelmarknaden så finns det ju riktigt dåliga exempel i "f2p"-träsket, som Dungeon Siege, Clash of Clans/Boom Beach, Family Guy och allt av King o s v. Spel som kostar en sketen spottstyver i jämförelse mot "riktiga" spel, men som har inbyggda begränsningar som endast kan passeras genom att man antingen slutar spela en ständigt ökande mängd tid, eller att du betalar oresonliga summor pengar för att endast tillfälligt kringgå dessa mekanismer. "Best buy" - diamanter för 749:- någon?

DÄR kan vi ju prata oroväckande utveckling.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ska vi snacka dåliga affärsmodeller i spelmarknaden så finns det ju riktigt dåliga exempel i "f2p"-träsket, som Dungeon Siege, Clash of Clans/Boom Beach, Family Guy och allt av King o s v. Spel som kostar en sketen spottstyver i jämförelse mot "riktiga" spel, men som har inbyggda begränsningar som endast kan passeras genom att man antingen slutar spela en ständigt ökande mängd tid, eller att du betalar oresonliga summor pengar för att endast tillfälligt kringgå dessa mekanismer. "Best buy" - diamanter för 749:- någon?

DÄR kan vi ju prata oroväckande utveckling.

Såna spel får mig att undra vadfan människor tänker med. Så fort jag ser free to play spel så slår det varningssignaler i skallen. Med få undantag undviker man skiten som pesten.

Tyvärr fungerar ju affärsmodellen. Folk betalar. Och trenden kommer leva vidare.

Inaktiv
Skrivet av toern:

Jag blir personligen mest irriterad på det här med att lista upp en rad DLC före spelet ens är släppt. Dels börjar man inse hur man förmodligen styckat upp utvecklingen enkom för att kunna göra detta i många fall, men också så blir det på något sätt en väg för utgivaren att använda DLC - som kanske borde varit en del av spelet - som extra säljargument för framtida content.

Nu har jag sett värre exempel än the Division utan tvekan, men det är fortfarande något som får utvecklare att falla i mina ögon när man tillåter detta. Har absolut inget emot att företag tjänar pengar på sin produkt men det är fortfarande en rätt vidrig situation vi befinner oss i då konkurrensen är närmast obefintlig mellan varje spel i jämförelse med fysiska produkter, och därmed kan komma undan med fler knep.

Jag skulle påstå att de som kommer med dessa argument inte vet hur mjukvaruutveckling i allmänhet och spelutveckling u synnerlighet fungerar.

Under en utveckling så tar man fram en massa prototyper på områden, karaktärer osv och sedan bland dessa så väljer man vad som passar in i spelet. Sedan det som var halvfärdigt slängdes tidigare men efter att alla features är låsta och klara så kan de som ej längre har något att göra börja polera på de saker som övergavs.

Om vi tex DLCn där man kan spela i alla tunnlar så kan jag lätt tänka mig att det blev för mycket att bli klar med inför releasen, men att det då var något de villa ha med och därav gjorde en DLC av det. Inte för att de drog av saker från spelet för att sälja utan polerar upp sådant som kapades bort för att få ut spelet.

Medlem

Ser inget fel med dessa dlc paket.
Nu har jag inte spelat the divison men jag är lite sugen på spelet, men det ser ut som ett typiskt spela med kompisar spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ser inget fel med dessa dlc paket.
Nu har jag inte spelat the divison men jag är lite sugen på spelet, men det ser ut som ett typiskt spela med kompisar spel.

Spelade i stort sätt helt själv både i alphan och betan och hade riktigt roligt, även i DZ så kompisar är inget måste.

Även om det så klart blir roligare.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:
Skrivet av ivanhoe68:

Näääääää allvarligt talat, jag orkar inte hålla reda på en massa dlc direkt efter ett köp. Då väntar jag ett år och köper allt på en gång. Och pynta för horde mode?

Du kommer inte behöva hålla reda på det, då de kommer vara gratis uppdateringar. Alltså, som vilken annan patch/uppdatering till ett spel.

Detta spel kommer i övrigt bli ett av de bästa i år, att de redan nu säger "Hej, det kommer mer innehåll till spelet inom det kommande året" är inte precis något negativt.

Där ser man, gratis? Jamen dåså Gratis smakar inte illa =P


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skrivet av xScaryKidx:
Skrivet av ivanhoe68:

Näääääää allvarligt talat, jag orkar inte hålla reda på en massa dlc direkt efter ett köp. Då väntar jag ett år och köper allt på en gång. Och pynta för horde mode?

Du kommer inte behöva hålla reda på det, då de kommer vara gratis uppdateringar. .

Det bokstavligen står i artikeln att det kommer betal dlc.Tror han syftade på dem.

Skrivet av wallde:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Ender:
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Exakt, jag ogillar det inte. Av principskäl ska man inte sponsra dessa idiotmodeller. Spelar man det och det kommer ut DLC:s är man illa tvungen att gå vidare, se ex. BF3 eller D3. Finns ju ingen kvar som spelar icke-DLC delen.

Varför ska man bli tvungen att betala månadsavgift? För att bolag hävdar ett servers kostar - och gör massiva vinster - nej det är bara otroligt naivt och korkat att tro att man måste betala månadsavgift för spel. Spel är inte spel längre, det har bara blivit business av allt där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tittar man ex 10 år bakåt i tiden fanns varken månadsavgift eller DLC:s. Expansioner ja, men inte fyra-fem per år! Du är ju uppe i 1-1200 kr per år för ett spel. Tydligen finns det folk som vill betala det, och det är ju sorgligt att man inte ser den stora bilden.

Det är en affärsmodell som inte kommer att försvinna och fler kommer att använda den. Detta är inget singleplayer spel som du betar av på ett par timmar. Tanken är att du kommer att lägga 100-tals timmar på det tillsammans med vänner. Är inte det värt 1200 kr? Att du inte stödjer gör ingen glad eller ledsen. Du missar spelet, det är allt.

Du kan inte jämföra med ett spel som kostade 399 för 5-10 år sen. För det första är det svårare att utveckla spel idag med tanke på kravet från oss spelare, men samtidigt så måste spel också följa prisutvecklingen i världen. som ständigt går upp.
Ett 399 spel igår kostar 699 idag. Sen så är visionen för spelet att det ska bli större och större över tid. Vilket innebär kostnader för att utveckla det vidare. Skulle du få hela spelet i sin färdiga storlek med alla DLC direkt hade spelet legat på 100gig minst och ändå kostat 1200kr. Det är så spelen ser ut idag.

Allt som kostar samma som det gjorde för 5-10 år sen är av dålig kvalité, oavsett produkt. Eller så är företaget så stora att de har råd att sälja ut saker på förlust för att dra in inkomster på annat sätt.

Ser du till spelen från Tell tale games, jättebra spel som är billiga. Varför? Enkel grafik med extremt linjärt spel som inte kräver mer än ett musklick eller ett tangent klick. Det är vad som krävs för att hålla priset nere, och till och med dem har season pass..

Gratulerar, du pretty much förklarade varför folk stödjer detta: http://imgur.com/dcGxIN7

Iaf, kan du vidar utveckla "För det första är det svårare att utveckla spel idag med tanke på kravet från oss spelare, men samtidigt så måste spel också följa prisutvecklingen i världen. som ständigt går upp. " Mest denna svårare utveckling och prisutveckling.

Sen har inte Telltale games något "season pass". Du betalar ju för spelet och får episoderna när de släpps. Inte samma sak då episoderna inte är dlc utan hela spelet. Eller så syftar du på när dem lägger en episod gratis och sen kan du köpa resten.

Skrivet av Ender:

Att företag vill tjäna pengar är ju inget nytt. Tycker du inte att du får valutan för pengarna? Om vi leker med tanken och säger att spelet är hur kul som helst, är det då inte värt att betala samma summa som 20 öl kostar på krogen för ett års nöje? Som dessutom uppdateras med mindre expansioner 5 gånger under den tiden?

Exemplet med månadsbetalning var en enkel jämförelse med spel som WoW, där spelet uppdateras med nytt innehåll löpande, men du istället betalar en månadsavgift. När man inte känner att det är värt att betala en summa genom DLC eller månadskostnad, alltså när man inte upplever att man får valuta för pengarna, ja då gäller ju samma regler som för ett spel i butiken man inte är intresserad av att köpa, man betalar helt enkelt inte för det.

Ifall du känner dig lurad bara för att ett företag tjänar pengar på att du får ha jätteroligt och spela deras spel istället för att se det för den win-win situation det egentligen är, är...jag vet inte hur jag ska lägga fram det...inte så smart? Sedan kan du ju alltid fortsätta spela de där spelen som utvecklades för 10 år sedan, du vet, de där som kostade en summa bara, och som säkert inte kostat en krona mindre än dagens spel.
Här, jag bifogar en länk som kanske reder ut några frågetecken kring utveckling och omsättning i dataspelsbranschen: http://www.dataspelsbranschen.se/media/136572/spelutvecklarin...

Grejen är den att The Division har i princip kört på falsk marknadsföring sen det visades upp. Med bra trailers och demon som senare nedgraderades rejält till vad vi har nu. Och ända anledningen vi fick var att det vore orättvist mot konsol spelarna om pc versionen var överlägsen.
Så det finns väldigt goda skäl till att känna sig lurad. Detta är ju Watch dogs om igen.

Så iaf, även om man spelar det nu och har kul så är det ändå deprimerande att vetat att man kunde fått en så mycket bättre version av spelet om inte utvecklarna hade vart douche bags.
Vill inte heller va sån men det är ju tråkigt att du försvarar detta och är i ett nötskal anledningen till varför utvecklare håller på så här.

Edit: grammatik

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av wallde:
Skrivet av adamtore:
Skrivet av Ender:
Skrivet av adamtore:

Mäh. Vilkem bra affärsmodell att förstöra ett bra spel på.

Inget köp.

Bara av nyfikenhet...du säger "ett bra spel", så det är inte så att du ogillar spelet direkt, vilket får mig att undra varför du inte bara köper spelet och spelar det som det är, och skiter i expansionerna? Ifall konceptet med DLC nu är så främmande menar jag. Eller hade du kanske hellre föredragit att betala månadsavgift?

Exakt, jag ogillar det inte. Av principskäl ska man inte sponsra dessa idiotmodeller. Spelar man det och det kommer ut DLC:s är man illa tvungen att gå vidare, se ex. BF3 eller D3. Finns ju ingen kvar som spelar icke-DLC delen.

Varför ska man bli tvungen att betala månadsavgift? För att bolag hävdar ett servers kostar - och gör massiva vinster - nej det är bara otroligt naivt och korkat att tro att man måste betala månadsavgift för spel. Spel är inte spel längre, det har bara blivit business av allt där det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Tittar man ex 10 år bakåt i tiden fanns varken månadsavgift eller DLC:s. Expansioner ja, men inte fyra-fem per år! Du är ju uppe i 1-1200 kr per år för ett spel. Tydligen finns det folk som vill betala det, och det är ju sorgligt att man inte ser den stora bilden.

Det är en affärsmodell som inte kommer att försvinna och fler kommer att använda den. Detta är inget singleplayer spel som du betar av på ett par timmar. Tanken är att du kommer att lägga 100-tals timmar på det tillsammans med vänner. Är inte det värt 1200 kr? Att du inte stödjer gör ingen glad eller ledsen. Du missar spelet, det är allt.

Du kan inte jämföra med ett spel som kostade 399 för 5-10 år sen. För det första är det svårare att utveckla spel idag med tanke på kravet från oss spelare, men samtidigt så måste spel också följa prisutvecklingen i världen. som ständigt går upp.
Ett 399 spel igår kostar 699 idag. Sen så är visionen för spelet att det ska bli större och större över tid. Vilket innebär kostnader för att utveckla det vidare. Skulle du få hela spelet i sin färdiga storlek med alla DLC direkt hade spelet legat på 100gig minst och ändå kostat 1200kr. Det är så spelen ser ut idag.

Allt som kostar samma som det gjorde för 5-10 år sen är av dålig kvalité, oavsett produkt. Eller så är företaget så stora att de har råd att sälja ut saker på förlust för att dra in inkomster på annat sätt.

Ser du till spelen från Tell tale games, jättebra spel som är billiga. Varför? Enkel grafik med extremt linjärt spel som inte kräver mer än ett musklick eller ett tangent klick. Det är vad som krävs för att hålla priset nere, och till och med dem har season pass..

Gratulerar, du pretty much förklarade varför folk stödjer detta: http://imgur.com/dcGxIN7

Iaf, kan du vidar utveckla "För det första är det svårare att utveckla spel idag med tanke på kravet från oss spelare, men samtidigt så måste spel också följa prisutvecklingen i världen. som ständigt går upp. " Mest denna svårare utveckling och prisutveckling.

Sen har inte Telltale games något "season pass". Du betalar ju för spelet och får episoderna när de släpps. Inte samma sak då episoderna inte är dlc utan hela spelet. Eller så syftar du på när dem lägger en episod gratis och sen kan du köpa resten.

Mjo det är ett season pass, eller kalla det vad du vill, men det är samma princip. Du köper första delen av spelet + de kommande innan de kommit. Eller så köper man delarna separat. Och vad gällande begreppet DLC så använder vissa företag det och andra inte, men det är samma sak. Du betalar för att få vidare historia (i stort), eller ett skin till ett vapen (i smått), men det är samma princip. Och det är en affärsmodell de flesta företag använder för det ger möjlighet att utveckla vidare ett orginalspel. Detta tack vare att internet är så pass snabbt idag så man kan bara ladda ner en uppdatering när den kommer på sekunden. Skulle man köra enligt de gamla modellerna så måste ett nytt spel utvecklas var gång, vilket ger nya utvecklingskostnader. Som då kostar en hög engångssumma för konsumenten.

Tar du som ett exempel 1200 kr som nämnt innan och 100 timmar spelade får du 12 kr i timmen.
Tar du ett singelplayer spel som kostar 599 med säg 10 timmars speltid får du 59,9 kr i timmen.
Men allt är relativt. Det handlar om intresse och engagemang i spelet från spelaren. Säger inte att något är rätt eller fel, för en diskussion bara Jag anser att det är värt att lägga 1200kr för ett spel som varar ett helt år tillsammans med vänner jämförbart med ett singelplayerspel som tar mig nån dag att klara av. Exempelvis The Order 1886 kostade 799 vid nysläpp till PS4 och hade bara ungefär 6 timmars speltid. de gav 133kr/h vilket inte var värt alls enligt mig, trotts att det var ett jättebra spel.

Vad gällande utveckling och priser så menar jag på att dagens spel med dagens grafik är mycket svårare att utveckla än exempelvis Sim city 3000 som jag själv älskade förr. Nuförtiden så är grafikmotorerna så avancerade att det är väsentligt mycket mer som ska klicka för att ett spel ska fungera. Kan du ju bara se på de flesta stora spel idag med extrem grafik, de flesta släpps med buggar. Inte för att säga alla spel som försenas av tillverkarna för att de upptäcker stora fel i spelen långt in i utvecklingen. Men där kan jag ju tycka att spelbolagen ska sluta hypa sina spel så förbannat och lova datum som högst troligt kommer att falla.

Och vad gällande prisutvecklingen är det enkelt. Allt blir dyrare och dyrare i samma takt som att vi tjänar mer och mer. Det är bara att kolla på kurvor gällande inkomster i samhället över tid. För att hård dra det hade min mormor ören och en 10kr sedel i sin plånbok. De finns inte idag Förr kostade en liter mjölk ett par kronor, idag är det mer än dubbla priset, men det är i förhållande till vad vi tjänar. Så priset för ett spel idag ser jag inte som orimligt. Sen hade jag såklart också inte haft nått emot att ett spel kostade 3-400 kr

Modellen enligt mig är en modell som är bra för den håller ett spel vid liv. Sen så får man ju ta chansen att köpa ett seasonpass och bara hoppas att spelet blir bra framöver med. Det är en chansning, och flera spelutvecklare har missbrukat det. Men dem köper jag inte spel av längre. Men jag är villig att ge Divisiongänget en chans!

Edit: Bilden du postade tycker jag inte stämmer på Division. Du måste inte köpa DLC-sallad för att få hela upplevelsen. DLC sallad för mig är om du köper vapen för småkostnader. Du får burgaren vid första köp, komplett. Sen efter en tid får du din läsk och pommes med. Du betalar för orginalspelet och kommande expansioner. Likt Red Alert. Du köpte spelet från början, sen kom expansionerna som Yuris revenge. Vad är skillnaden? Förutom att de kallade de expansion istället för DLC.

Det kommer bli en stor migration utav Destiny klaner nästa vecka


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

12
Skriv svar