Far Cry 4 avklarat

Flakmonkey
Far Cry 4 avklarat

Det tog mig 35 timmar men till slut har jag satt i kula i Pagan Mins huvud. Ska jag vara helt ärlig hade jag väl kunnat klara det på runt en 15 men det är något med Ubisofts serier verkar det som för jag tycks lägga ner väldigt mycket tid på "onödiga" saker. I Black Flag var det att jaga skatter och köpa allt jag kunde till mitt piratskepp och här har jag rivit ner affischer och letat masker. Vad fick jag för det? Inte särskilt mycket, inte ens några kul trophys.

Men men, det är ju knappast synd om mig. Det är ingen som tvingat mig till det utan jag måste helt enkelt inse att det är en form av läggning jag har som får mig att vilja samla på saker i spel. Inte så långt att jag är en completionist men det är ändå åt det hållet. Har jag hittat 68% av något så vill jag gärna hitta 100%. Sen måste ju spelet vara kul också, annars är det fullkomligt meningslöst och det är Far Cry 4.

Upplägget i Far Cry 4 behöver jag knappast gå igenom då det nog inte finns många gamers som inte redan känner till det, men jag ska väl ändå säga några ord. Du är Ajay Ghale, en ung man som reser till sin mors hemland Kyrat för att sprida hennes aska. Det tar dock inte många minuter innan du rycks in i landets inbördeskrig där du blir en minst sagt viktig spelare tack vare (eller på grund av) dina döda föräldrars förehavanden. Givetvis finns det mer bakom ytan som du upptäcker på resans gång och även om handlingen inte är något extraordinärt så är jag ändå helt tiden nyfiken på vad som kommer härnäst.

Även om Ajay är spelets huvudkaraktär så skulle jag nog påstå att det är Kyrat som är huvudpersonen, om det nu låter vettigt. Ubisoft har byggt upp en härlig värld som är stor men inte för stor och fylld med mycket saker att göra utan att vara fylld till bristningsgränsen som gör att det tappar känslan av att vara ett riktigt land. Miljöerna är vackra och att hoppa in i den lilla helikopterliknande farkosten du får tillgång till och bara flyga mellan olika intressanta platser är en liten fröjd i sig. Min uppskattning för det kan nog ha att göra med min samlargen som tvingar mig att utforska hela världen och jag kan tänka mig att de som bara går direkt på huvudstoryn inte ser samma storhet.

Märker nu att jag inte har nämnt något om hur själva spelandet är och det är nog för att det inte är något direkt att orda om. Det är ett FPS, varken mer eller mindre. Jag tog mig an det nu för att jag kände att det var dags för ett spel där jag fick springa runt och skjuta lite och det var precis det jag fick. Genren, Ubisoft och Far Cry-serien är såpass mogna nu att det känns svårt att misslyckas med själva skjutandet så vi tar och lämnar det där.

Eller just ja. Det här med att kunna använda det vilda djurlivet till din fördel är ju en härlig krydda som skiljer Far Cry från mängden. Att slänga in en köttbit och sedan titta på när fiendesoldaterna attackeras av ett par tigrar eller en björn är riktigt kul. Åtminstone några gånger.

Allt som allt så tyckte jag verkligen om min tid med Far Cry 4. Visserligen spenderade jag en hel del av tiden spelandes utan ljud samtidigt som jag tittade på fotboll på en padda, men det var när jag bara flög runt mellan olika platser för att hitta "allt" och det var kul det också. Så fort det var dags för ett nytt uppdrag i huvudkampanjen så var det full fokus som gällde och då var det både välgjort och intressant. Måste också ge en lite eloge till sidouppdragen, inte de som bara innebar samlande utan de som tar dig till Shangri La eller den galna vapenhandlaren Longinus. Mer sånt och mindre samlande säger jag men samtidigt inser jag ju att det är lite skillnad att kostnad för att skapa en hela sidostory jämfört med att slänga ut lite fler affischer.

Så ja. Skaffa Far Cry 4 om du vill ha ett välgjort FPS och precis som jag gillar att samla på meningslösa saker. Då kommer det passa perfekt och ge dig många timmars underhållning.

Jag ska väl även påpeka att jag spelade PS4-versionen och i vanlig ordning struntande i allt vad online multiplayer heter.

#blogg

Medlem
Far Cry 4 avklarat

Glöm inte testa det snabbaste sättet att klara spelet, som borde ta en 10-15 minuter och är ingen glitch.

I början, när du äter middag med Pagan Min och rebellerna anfaller palatset.... Min säger åt dig att sitta kvar och vänta på honom, medans han går ut för att se vad som händer.

Sitt kvar och vänta, efter en 10 minuter eller så så kommer han tillbaka och du har klarat spelet Kul easter egg att man kan välja att lyssna på boven.

Flakmonkey
Skrivet av DrDoom:

Glöm inte testa det snabbaste sättet att klara spelet, som borde ta en 10-15 minuter och är ingen glitch.

I början, när du äter middag med Pagan Min och rebellerna anfaller palatset.... Min säger åt dig att sitta kvar och vänta på honom, medans han går ut för att se vad som händer.

Sitt kvar och vänta, efter en 10 minuter eller så så kommer han tillbaka och du har klarat spelet Kul easter egg att man kan välja att lyssna på boven.

Haha så det går att göra så? Tänkte på det under slutsekvensen när Pagan snackar och är lite sur för att man inte satt kvar eftersom man då hade kunnat strö askan och sen hade det varit klart. Kul att de la in en sån grej

Medlem

"Sen måste ju spelet vara kul också, annars är det fullkomligt meningslöst och det är Far Cry 4"

Den meningen tyckte jag var rolig

Ska nog ta och köpa FC4 för det verkar vara min typ av spel men jag har bara spelat första far cry back in the day. Aldrig känt en större lust för de spelen men kanske värt att ta sig en titt nu framåt sommaren.

1
Skriv svar