Har Sony råkat läcka prislappen för No Man's Sky?

Robot
Har Sony råkat läcka prislappen för No Man's Sky?
Medlem
Har Sony råkat läcka prislappen för No Man's Sky?

Förstår fortfarande inte vitsen med detta spel, visserligen antar jag det är äventyrskänslan som kommer vara riktigt bra förhoppningsvis.

Kommer antagligen vara flertal problem vid release så kommer nog inte införskaffas förens julrean, om nu det fått bra recensioner såklart.

Medlem

Hade någon trott att detta -inte- skulle kosta standardpriset på $60..? Det är ju inte ett AAA, men det är ett trippel-i. Jag ska köpa det, men jag hoppas att det inte blir ett till Spore...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Förstår fortfarande inte vitsen med detta spel, visserligen antar jag det är äventyrskänslan som kommer vara riktigt bra förhoppningsvis.

Kommer antagligen vara flertal problem vid release så kommer nog inte införskaffas förens julrean, om nu det fått bra recensioner såklart.

Att få utforska något som inte är skriptat och att få sätta egna namn på saker man är först att upptäcka i en singel MMO-värld lockar betydligt mer än att raida samma boss femtielva gånger i WoW imho.

Medlem

Hypen har avsvalnat ganska ordentligt vid det här laget. Får se hur många "grind"-spel jag kan spela... Darkest Dungeon och Elite: Dangerous är sjukt bra, men kräver mycket tid. Jag får se om jag köper No Man's Sky också.

Observera att jag inte använder "grind" i negativ bemärkelse, bara att dessa inte är story-drivna spel utan till mestadels gameplay-drivna.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Nog för att det lär ha gått åt många arbetstimmar, men 600kr för ett indiespel känns väldigt mycket. Aja, jag hade ändå tänk skaffa det till PC. Får hoppas att det blir betydligt billigare där.

Medlem

Haha, dröm vidare.

Medlem

Med den prislappen hoppas jag att inget av det random-genererade innehållet känns random-genererat.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skrivet av Bojkott:

Nog för att det lär ha gått åt många arbetstimmar, men 600kr för ett indiespel känns väldigt mycket. Aja, jag hade ändå tänk skaffa det till PC. Får hoppas att det blir betydligt billigare där.

Jag antog från början att det var ett fullprisspel. Vad är det som gör det för dyrt med 600 kr? För kort speltid? För låga produktionsvärden? Få personer som skall ha lön så de har råd att sälja det billigare? "Indie" betyder ju inte automatiskt mindre värt, skall man vara petig är ju t.ex. Valve "indie"..

Medlem
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av Bojkott:

Nog för att det lär ha gått åt många arbetstimmar, men 600kr för ett indiespel känns väldigt mycket. Aja, jag hade ändå tänk skaffa det till PC. Får hoppas att det blir betydligt billigare där.

Jag antog från början att det var ett fullprisspel. Vad är det som gör det för dyrt med 600 kr? För kort speltid? För låga produktionsvärden? Få personer som skall ha lön så de har råd att sälja det billigare? "Indie" betyder ju inte automatiskt mindre värt, skall man vara petig är ju t.ex. Valve "indie"..

Av det jag har sett så är det inga voice actors, allt är slumpmässigt genererat, vilket gör det omöjligt att garantera kvalité. Spelet kan vara skitskoj eller skittråkigt beroende på vart i universum du placeras. No Man's Sky är egentligen inget annat än ett budgetspel med ett riktigt häftigt koncept.

600kr brukar man oftast ta om man har en utgivare, och ännu mer om man haft en ovanligt hög budget. Då kan det hamna på 700kr. Sony tar 20-30% bara för att släppa det på PS4, och sedan så ska utgivaren ha sin del av kakan. Utgivaren är i det här fallet Hello Games själva, vilket egentligen borde få ner priset till runt 400kr. Drar man av Sony's del i det priset så hamnar vi runt 300kr, vilket är ett rimligt pris för ett PC-spel av den här kalibern. Om nu inte Hello Games har hittat någon utgivare som finansierat utvecklingen så är 600kr oförklarligt mycket i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av Bojkott:

Nog för att det lär ha gått åt många arbetstimmar, men 600kr för ett indiespel känns väldigt mycket. Aja, jag hade ändå tänk skaffa det till PC. Får hoppas att det blir betydligt billigare där.

Jag antog från början att det var ett fullprisspel. Vad är det som gör det för dyrt med 600 kr? För kort speltid? För låga produktionsvärden? Få personer som skall ha lön så de har råd att sälja det billigare? "Indie" betyder ju inte automatiskt mindre värt, skall man vara petig är ju t.ex. Valve "indie"..

Av det jag har sett så är det inga voice actors, allt är slumpmässigt genererat, vilket gör det omöjligt att garantera kvalité. Spelet kan vara skitskoj eller skittråkigt beroende på vart i universum du placeras. No Man's Sky är egentligen inget annat än ett budgetspel med ett riktigt häftigt koncept.

600kr brukar man oftast ta om man har en utgivare, och ännu mer om man haft en ovanligt hög budget. Då kan det hamna på 700kr. Sony tar 20-30% bara för att släppa det på PS4, och sedan så ska utgivaren ha sin del av kakan. Utgivaren är i det här fallet Hello Games själva, vilket egentligen borde få ner priset till runt 400kr. Drar man av Sony's del i det priset så hamnar vi runt 300kr, vilket är ett rimligt pris för ett PC-spel av den här kalibern. Om nu inte Hello Games har hittat någon utgivare som finansierat utvecklingen så är 600kr oförklarligt mycket i mina ögon.

Så det är utvecklarnas storlek/rykte som avgör rimligt spel och inte den faktiska kvalitén?

Själv tycker jag att priset för ett spel är vad det sätts till sen får kvalitén på spelet avgöra om det är värt priset och då köper man det annars struntar man i att köpa det.

Medlem
Skrivet av Kour:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av frizzy_takemura:
Skrivet av Bojkott:

Nog för att det lär ha gått åt många arbetstimmar, men 600kr för ett indiespel känns väldigt mycket. Aja, jag hade ändå tänk skaffa det till PC. Får hoppas att det blir betydligt billigare där.

Jag antog från början att det var ett fullprisspel. Vad är det som gör det för dyrt med 600 kr? För kort speltid? För låga produktionsvärden? Få personer som skall ha lön så de har råd att sälja det billigare? "Indie" betyder ju inte automatiskt mindre värt, skall man vara petig är ju t.ex. Valve "indie"..

Av det jag har sett så är det inga voice actors, allt är slumpmässigt genererat, vilket gör det omöjligt att garantera kvalité. Spelet kan vara skitskoj eller skittråkigt beroende på vart i universum du placeras. No Man's Sky är egentligen inget annat än ett budgetspel med ett riktigt häftigt koncept.

600kr brukar man oftast ta om man har en utgivare, och ännu mer om man haft en ovanligt hög budget. Då kan det hamna på 700kr. Sony tar 20-30% bara för att släppa det på PS4, och sedan så ska utgivaren ha sin del av kakan. Utgivaren är i det här fallet Hello Games själva, vilket egentligen borde få ner priset till runt 400kr. Drar man av Sony's del i det priset så hamnar vi runt 300kr, vilket är ett rimligt pris för ett PC-spel av den här kalibern. Om nu inte Hello Games har hittat någon utgivare som finansierat utvecklingen så är 600kr oförklarligt mycket i mina ögon.

Så det är utvecklarnas storlek/rykte som avgör rimligt spel och inte den faktiska kvalitén?

Själv tycker jag att priset för ett spel är vad det sätts till sen får kvalitén på spelet avgöra om det är värt priset och då köper man det annars struntar man i att köpa det.

Priset ska motsvara utvecklingskostnaderna och inget annat, och ett spel som No Man's Sky är väldigt billigt att utveckla jämfört med många andra spel. Börjar man sätta pris efter subjektiva åsikter (vad som är kvalité) så blir det bara en enda stor röra av det hela. Helt plötsligt så kanske du köper ett dyrt spel som suger, vilket vore en katastrof. För alla vet ju att dyra spel = bra kvalité, eller hur?

Jag vet många spel som varit billiga som har sprungit cirklar kring dyra spel, så jag tycker inte att bara för att No Man's Sky blir ett roligt spel så försvarar det inte ett pris på 600kr då det ganska så uppenbart är på tok för hög vinstmarginal, och då är vi inne på Apple-territorium.

Bara för att exempelvis Pong är bra, har gett obeskrivligt många speltimmar och var en riktig storsäljare en gång i tiden så kan man ju inte ta 600kr för det idag då det är ett spel man kan koda ihop under en dag, så det är nog ett spel du idag får ge ut gratis. Samma princip gäller No Man's Sky. Utvecklingskostnaderna har varit relativt låga jämfört med t.ex. GTA 5 som har dyra röstskådespelare, licenser till musik osv, men ändå ska man ha lika mycket betalt? No Man's Sky är ett spel som kommer kännas upprepande till slut, det är jag övertygad om. Det är ungefär som att springa rakt fram i Minecraft, förr eller senare så kommer man till en kulle som liknar kullen man sprang över för X-antal minuter sedan. Skillnaden mellan Minecraft och No Man's Sky är att i Minecraft så kan du göra mer än utforska, och här har Hello Games varit väldigt tyst, vilket gör mig lite skeptisk.

Är du villig att betala 600kr för No Man's Sky så ser jag inget fel i det, men jag personligen tar hypen med en nypa salt och ser fram emot spelet till PC i stället som kommer ha en prislapp som faller mig mer i smaken.

Medlem

Finns det quest eller liknande på detta spel? Det känns rätt tomt och tråkigt för att vara oändligt.

Medlem

Hade personligen gissat på runt €30, och tror dessutom spelet skulle sälja fler exemplar (= tjäna mer pengar) om de inte gick ut för hårt med lanseringspriset.

Att matte (slump)genererat världarna gör konceptet häftigt, men hur länge håller det? Hoppas inte alla världar innehåller liv, utan att det känns häftigt när man faktiskt stöter på det.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Medlem

€59,99. Nope. Avvaktar med spelet och kollar väl på folk som spelar det på Youtube eller något tills då jag kan få det för €30 eller något i den stilen.

Medlem

Lite häftigt pris. Avvaktar.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Hade någon trott att detta -inte- skulle kosta standardpriset på $60..? Det är ju inte ett AAA, men det är ett trippel-i. Jag ska köpa det, men jag hoppas att det inte blir ett till Spore...

Det är sånt här som förstör för konsumenterna. Säg inte redan nu att du tänker köpa det. Vänta tills det kommit ut och du läst lite rapporter om hur spelet fungerar. Om du redan i förväg bestämt att du tänker köpa det så visar de på att dem kan släppa vilken skit dem vill. Och framförallt, förhandsboka inget. Spelen tar inte slut.

Medlem

Känns som att det skulle vara kul i tre timmar. Med det sagt så hade jag jättegärna spelat ett slumpgenerat fantasyspel ala Daggerfall där man bara kunde traska runt i en värld som aldrig tog slut. Det är nog bara rymdskeppsgrejen som inte fångar mig särskilt mycket.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Subzero199:
Skrivet av Nocturnal77:

Hade någon trott att detta -inte- skulle kosta standardpriset på $60..? Det är ju inte ett AAA, men det är ett trippel-i. Jag ska köpa det, men jag hoppas att det inte blir ett till Spore...

Det är sånt här som förstör för konsumenterna. Säg inte redan nu att du tänker köpa det. Vänta tills det kommit ut och du läst lite rapporter om hur spelet fungerar. Om du redan i förväg bestämt att du tänker köpa det så visar de på att dem kan släppa vilken skit dem vill. Och framförallt, förhandsboka inget. Spelen tar inte slut.

Naturligtvis, jag skrev inte så detaljerat. Jag köper aldrig spel förrän tidigast 1 vecka efter release. Det brukar ju oftast räcka med +1-2 dygn, för att se om det är HOT eller NOT via recensioner/youtube. Jag har inte förbokat detta. Så sant.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:
Skrivet av Subzero199:
Skrivet av Nocturnal77:

Hade någon trott att detta -inte- skulle kosta standardpriset på $60..? Det är ju inte ett AAA, men det är ett trippel-i. Jag ska köpa det, men jag hoppas att det inte blir ett till Spore...

Det är sånt här som förstör för konsumenterna. Säg inte redan nu att du tänker köpa det. Vänta tills det kommit ut och du läst lite rapporter om hur spelet fungerar. Om du redan i förväg bestämt att du tänker köpa det så visar de på att dem kan släppa vilken skit dem vill. Och framförallt, förhandsboka inget. Spelen tar inte slut.

Naturligtvis, jag skrev inte så detaljerat. Jag köper aldrig spel förrän tidigast 1 vecka efter release. Det brukar ju oftast räcka med +1-2 dygn, för att se om det är HOT eller NOT via recensioner/youtube. Jag har inte förbokat detta. Så sant.

Bra. om alla bara hade gjort så här så hade branchen vart tvungen att anpassa sig och det hade nog inte tagit långt tid innan kvalitén på releaser hade ökat.

Medlem
Skrivet av Subzero199:
Skrivet av Nocturnal77:
Skrivet av Subzero199:
Skrivet av Nocturnal77:

Hade någon trott att detta -inte- skulle kosta standardpriset på $60..? Det är ju inte ett AAA, men det är ett trippel-i. Jag ska köpa det, men jag hoppas att det inte blir ett till Spore...

Det är sånt här som förstör för konsumenterna. Säg inte redan nu att du tänker köpa det. Vänta tills det kommit ut och du läst lite rapporter om hur spelet fungerar. Om du redan i förväg bestämt att du tänker köpa det så visar de på att dem kan släppa vilken skit dem vill. Och framförallt, förhandsboka inget. Spelen tar inte slut.

Naturligtvis, jag skrev inte så detaljerat. Jag köper aldrig spel förrän tidigast 1 vecka efter release. Det brukar ju oftast räcka med +1-2 dygn, för att se om det är HOT eller NOT via recensioner/youtube. Jag har inte förbokat detta. Så sant.

Bra. om alla bara hade gjort så här så hade branchen vart tvungen att anpassa sig och det hade nog inte tagit långt tid innan kvalitén på releaser hade ökat.

Precis... Färre hade släppt halvfärdiga spel.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Fattar inte diskussionen kring prislappen. Hade det varit mindre skulle folk också ha ngt att klaga över.
Folk gnäller ju över 180 eller 250 spänn för ett PS4 remake som Heavy Rain eller Beyond2Souls. Det är ju inte mer än en 3d film med popcorn fast ger mer timmer av kul.
Ingen gnäller om priset för Dark Souls 3 eller UFC2 som hamnar vid nästan 800 i delux utgåva, värt eller ej.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Fattar inte diskussionen kring prislappen. Hade det varit mindre skulle folk också ha ngt att klaga över.
Folk gnäller ju över 180 eller 250 spänn för ett PS4 remake som Heavy Rain eller Beyond2Souls. Det är ju inte mer än en 3d film med popcorn fast ger mer timmer av kul.
Ingen gnäller om priset för Dark Souls 3 eller UFC2 som hamnar vid nästan 800 i delux utgåva, värt eller ej.

600~1000 kr för en Collector's Edition eller någon form av specialutgåva anser jag rimligt då det inte är menat att vara en standardutgåva, men samma pris för något som INTE är en standardutgåva anser jag orimligt, Dark Souls 3 eller inte.

400kr är vad jag max kan tänka mig lägga på ett spel och då måste det vara något som verkligen får mig att balla ur så mycket jag älskar spelserien. 300 anser jag vara ett bra pris.

Black Desert Online tyckte jag körde bra med sina priser. €29,99 för standard utgåvan, €49,99 för deluxe och €99,99 för collector's edition varianten.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Rh3nium:

Fattar inte diskussionen kring prislappen. Hade det varit mindre skulle folk också ha ngt att klaga över.
Folk gnäller ju över 180 eller 250 spänn för ett PS4 remake som Heavy Rain eller Beyond2Souls. Det är ju inte mer än en 3d film med popcorn fast ger mer timmer av kul.
Ingen gnäller om priset för Dark Souls 3 eller UFC2 som hamnar vid nästan 800 i delux utgåva, värt eller ej.

600~1000 kr för en Collector's Edition eller någon form av specialutgåva anser jag rimligt då det inte är menat att vara en standardutgåva, men samma pris för något som INTE är en standardutgåva anser jag orimligt, Dark Souls 3 eller inte.

400kr är vad jag max kan tänka mig lägga på ett spel och då måste det vara något som verkligen får mig att balla ur så mycket jag älskar spelserien. 300 anser jag vara ett bra pris.

Black Desert Online tyckte jag körde bra med sina priser. €29,99 för standard utgåvan, €49,99 för deluxe och €99,99 för collector's edition varianten.

tyvärr erbjuder särskilt digitala delux eller special editions inte särskilt mycket mer än standard förutom ngn dag tidigare tillgång eller en två ingame prylar.
MMOs med cash-shop vet jag inte om man kan diskuterar de på samma sätt.
Sen är det helt enkelt så att konsolspel är i snitt 10-15 euro dyrare an PC varianten (fast även där är DS3 standard typ 60 euro på steam).

PS: priser jag pratar om är mest online digital nedladdning. är medveten om att på skivan kan det vara lite billigare.

1
Skriv svar