Mega Man 5 avklarat

Flakmonkey
Mega Man 5 avklarat

Fastnade länge med Far Cry 4 men när jag väl blev klar med det så kunde jag i rask takt klara de sista banorna av Mega Man 5. Var uppfriskande att lira något utan transportsträckor och som kräver 100% fokus efter alla timmar med ett open world FPS som väl är lite av motsatsen till det. Hursom är det dags för lite ord om Capcoms femte spel med den blå bombaren.

Först lite om handlingen som självklart följer den vanliga formeln men med samma twist som i del fyra. Dr Light har kidnappats och det tycks vara Proto Man som ligger bakom det hela, men varför skulle han göra något sånt? Mycket riktigt visar det sig att det inte alls är Proto som är boven i dramat utan Dr Wily. Inga konstigheter alltså här alltså.

Ska jag vara ärlig är det inte mycket nytt i Mega Man 5. Det största är Beat gör sin debut förutsatt att du hittar alla gömda (eller snarare lite svåråtkomliga) bokstäver som är utspridda på banorna. Han är alltså inte något krav, men han underlättar tillvaron rejält när du ställs inför några av spelets bossar. I övrigt har Rush Coil förändrats lite medan Rush Marine har tagits bort helt. Sen är det givetvis lite småförändringar men inget som är värt att nämna. Ber om ursäkt om jag glömt något

Robotbossarna är en av de viktigaste delarna i en Mega Man-titel när man ska jämföra dem med varandra. Spelen är trots allt såpass lika att det är en av de saker som gör dem minnesvärda. Del fem bjuder både på höjd och lågpunkter här. Gravity och Gyro Man är två exempel på det förstnämnda men är det lite mellanmjölk av det hela. Inga katastrofer som Toad Man men verkligen inga klassiker heller. Det här är ju då jämfört med övriga spel i serien vilket är viktigt att komma ihåg. Det är ungefär som att jämföra Zlatan med Messi och då tycka att Zlatan kanske inte är så bra ändå.

Presentation följer precis som spelet i övrigt den inarbetade modellen utan att stå ut på något sätt. Bra musik utan att nå de absoluta höjderna som Mega Man 2 bjöd på och visuellt kändes det som att taket för NES nåddes redan för ett par delar sedan. Det som dock ger det ett plus i kanten jämfört med föregångarna är faktumet att jag inte upplevde lika mycket sviktande bilduppdatering. Visst var det kämpigt i vissa sekvenser men inte på långa vägar lika illa som det varit tidigare.

Ett bra spel alltså men var placerar det sig på min lista över 8-bitars Mega Man-spel? Trea.

1. Mega Man 2
2. Mega Man 3
3. Mega Man 5
4. Mega Man 4
5. Mega Man

#blogg

Medlem
Mega Man 5 avklarat

Mega Man 5 är fan riktigt sjysst tycker jag
Skulle nog ranka det som du gör här med...

Du borde ju spela dom "nya" 8bit Mega Man dock och ranka dom bland dessa.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag gillar 4:an mer än 5:an, speciellt Cossack och Wily-banorna är pretty gud i det spelet, annars håller jag helt med din lista.

Du skriver att 5:an inte står ut på något sätt med presentationen - skulle vilja hävda att del 5 har de sämst designade bossarna av de gamla spelen - de ser för jävliga ut och det är vad jag alltid kommer ihåg främst av det spelet och samma sak med vapnen - som Stone Mans powerstone...

Men ja, det är ändå ett kul spel och jag vet många gillar 5:an, nog för de är lite mer hardcore än mig och lägger bättre märke till vissa skillnader i gameplayet som de då gillar. Ska spela igenom MM5 snart också

Flakmonkey
Skrivet av Hipshot:

Mega Man 5 är fan riktigt sjysst tycker jag
Skulle nog ranka det som du gör här med...

Du borde ju spela dom "nya" 8bit Mega Man dock och ranka dom bland dessa.

Jag har funderat på att ta med 9 och 10, 9an har jag dessutom redan klarat, men får se hur jag gör

Skrivet av DarkZide8:

Jag gillar 4:an mer än 5:an, speciellt Cossack och Wily-banorna är pretty gud i det spelet, annars håller jag helt med din lista.

Du skriver att 5:an inte står ut på något sätt med presentationen - skulle vilja hävda att del 5 har de sämst designade bossarna av de gamla spelen - de ser för jävliga ut och det är vad jag alltid kommer ihåg främst av det spelet och samma sak med vapnen - som Stone Mans powerstone...

Men ja, det är ändå ett kul spel och jag vet många gillar 5:an, nog för de är lite mer hardcore än mig och lägger bättre märke till vissa skillnader i gameplayet som de då gillar. Ska spela igenom MM5 snart också

Det är ju alltid lite lömskt när man gör den här typen av bedömningar och listor. Vad man tycker om ett spel just då kan ju påverkas av ditt humör och livssituation när du spelar spelet eller skriver recensionen. Kanske var jag en jävligt glad prick när jag sammanfattade Mega Man 2 och lite allmänt sur när det var dags att skriva några rader om Mega Man 4.

Sen har ju femman mycket riktigt lite andra små skillnader som de flesta nog inte tänker på. Främst kring hur megabustern fungerar som gör den till ett riktigt användbart vapen i nästan alla bossfighter, men det känns som att det inte är värt att ta upp alla små nyansskillnader för då skulle texten aldrig ta slut ^^

1
Skriv svar