Peter Molyneux om Fable III

Robot
Peter Molyneux om Fable III

I höst är välrenommerade Lionhead tillbaka med ett nytt Fable. FZ har pratat med hjärnan bakom den brittiska studions ansträngningar. Så här lät det.

#populous, #black-white, #fable-iii, #lionhead-studios, #ico, #microsoft, #fable-ii


Medlem
Peter Molyneux om Fable III

Gillar verkligen inte idén att vapnet ska förändras mot hur du använder det. Hittar jag ett snyggt vapen vill jag att det ska förbli så, inte ändras till en död arm efter jag slagits mot zombies.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Vapnet förändras också beroende på om du är dog (lysande, polerat klinga) och ond (blod, svart). Tycker det låter kul då det gör att man kan ha samma/liknande vapen men ändå kommer de se olika ut och reflektera hur du spelar

Medlem

Håller på att bygga upp en halvsömnig, jättemysig hype inför releasen.

Medlem

Fan ta er Svärd och Molyneux. Jag som hade bestämt mig för att inte alls intressera mig för tredje delen...

Frågan nu är ju bara när jag ska få tid att spela allt som kommer om några månader.

Inaktiv

Hmm, mindre RPG element, episod baserat och Peter har sagt att de kommer försöka nå en bredare publik. Kommer nog tacka nej och hoppa över detta. Att försöka göra ett spel som ska passa alla resulterar ofta i ett spel som ingen alls gillar. Blir sista delen av Fable en flopp? Den som lever får se.

Medlem

Vågat av dem att experimentera med genren. Är själv inte så förtjust i mätare och annat flum som skräpar i HUD:en. Ska det ändå finnas bör det vara genomskinligt, stilrent och diskret.

Blir det bra kan jag säkert köpa det, även om det kräver Windows Live.

Medlem
Skrivet av Desmin:

Hmm, mindre RPG element, episod baserat och Peter har sagt att de kommer försöka nå en bredare publik.

Man kan ju köpa hela spelet också, episod är ju bara ett alternativ.
I övrigt hoppas jag på att de gjort Fable till ett smidigt äventyrsspel som passar alla, men som ändå har ett djup, RPG-elementen med skilsl och liknande kunde ha fått putsas mer (speciellt exp etc).
Hoppas inte det blir casual-smörja, men jag tror det finns för många gamers på PC/konsol som vill ha spelet, och för få casuals för att det skulle vara värt...

Medlem

Fable 1 var riktigt bra Fable 2 va riktigt dåligt, Fable 3 meh?
Alla spel är casual idag.....

Inaktiv
Skrivet av Sille:

Fable 1 var riktigt bra Fable 2 va riktigt dåligt, Fable 3 meh?
Alla spel är casual idag.....

Alla Fable spel har ju varit casual spel, men det har ju knappast gjort dom dåliga.

Medlem
Skrivet av robineng:
Skrivet av Sille:

Fable 1 var riktigt bra Fable 2 va riktigt dåligt, Fable 3 meh?
Alla spel är casual idag.....

Alla Fable spel har ju varit casual spel, men det har ju knappast gjort dom dåliga.

Fable var inte casual. Det var lätt, men casual? Njae.

Medlem
Skrivet av Sille:

Fable 1 var riktigt bra Fable 2 va riktigt dåligt, Fable 3 meh?
Alla spel är casual idag.....

Ta bort glowing trail, sänk ljudnivån på iskarnas röster 3-4 steg och fokusera på hur din hjälte utvecklas istället för att tänka på den tunna storyn.

Tro mig, det bli ett helt annat spel.

Medlem

Allt handlar ju om att helt sonika skita i "glowing trail" och bara spela spelet som ett vanligt open world-spel. Då blir det rätt mysigt. Sedan kan man kika på spåret när man behöver hjälp, liksom.

Medlem

Jag gillar verkligen serien och har gjort det sedan första Fable. Spelen dryper av atmosfär. Jag önskar att de kunde slänge in olika svårighetsgrader dock.

Kul med en egen intervju från er sida, ser gärna fler.

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:

Allt handlar ju om att helt sonika skita i "glowing trail" och bara spela spelet som ett vanligt open world-spel. Då blir det rätt mysigt. Sedan kan man kika på spåret när man behöver hjälp, liksom.

Exakt, blir en helt annan grej. Kan inte fatta att jag tjurade på forumen över hur simpelt och casual spelet var förut.

Medlem

Hoppas att vi PC spelare som inte har spelat 2an får en liten recap av vad som har hänt.


signatur

My momma always used to say, life is like a box of chocolates!

Medlem
Skrivet av Acon5:

Hoppas att vi PC spelare som inte har spelat 2an får en liten recap av vad som har hänt.

Molyneux försäkrade mig om att det inte behövs. Spelet följer samma narrativa struktur som tidigare delar - dvs. du behöver inte veta något om storyn sedan tidigare för att kunna ta del av och uppskatta trean.

Inaktiv

Tycker det är tråkigt att dom tog bort experience helt och hållet och körde "samla folk" istället. Även har jag en känsla från både 2an och när jag läser 3an att dom ger oss på tok för mycket makt, I första fable var man inte så märkvärdig bland folket förrän i slutet, i 2an och 3an är man värsta guden...

Super expression också, ser bara löjligt ut... vingar?
Tycker dom borde sluta komma på en massa nya - dåliga - saker och kasta in i spelet bara för att kunna tjafsa om att spelet har massa nya features.

Jag lever på hoppet att det blir ändring i dev. teamet där någon gång och Fable 4 blir som första Fable - Fast bättre.


signatur

Jag skiter i allt...och det ska även du skita i

Medlem

Tycker faktiskt att förändringarna Molyneux uttalar sig om låter vettigt... Om det verkligen blir bra så blir det här utan tvekan en av årets bästa spel.

Medlem

"Strax efter vårt intervjutillfälle nås vi dock av nyheten att mus och tangentbords-varianten av spelet enbart distributeras digitalt via Games for Windows Live. Och där har ni det: smolket i bägaren."

:\


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

John Cleese? Awesome!

Medlem

Skönt att co-op verkar bli som den skulle varit redan i tvåan

Medlem

och när tusan har ni bestämt att ge oss olika svårighetsgrader? fable 1 och 2 har varit på tok för lätta


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av Acon5:

Hoppas att vi PC spelare som inte har spelat 2an får en liten recap av vad som har hänt.

Molyneux försäkrade mig om att det inte behövs. Spelet följer samma narrativa struktur som tidigare delar - dvs. du behöver inte veta något om storyn sedan tidigare för att kunna ta del av och uppskatta trean.

fast det skulle ju helt klart uppskattas av att få veta, när det bara är 50 år emellan spelen, annars så står man och gräver sig i byxorna och undrar vad the spire är...:\


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Molyneux vet hur man gör folk intresserade av ett spel... Argh, det verkar nice. Men varför ta bort experince helt? Och magi systemet verkar lite knäppt.

Medlem
Skrivet av evilsanta:

Molyneux vet hur man gör folk intresserade av ett spel... Argh, det verkar nice. Men varför ta bort experince helt? Och magi systemet verkar lite knäppt.

första magi systemet var väldigt bra, fungerade skitbra, 2:ans system var ivägen, funkade dåligt var tråkigt buggat och dessutom var så obalanserat att man bara spammade B knappen och vann


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

1
Skriv svar