Rise Tomb Raider - rise!

Testpilot
Rise Tomb Raider - rise!

Ännu en ny Tomb Raider.

Jag gillade rebooten som kom 2013 , det var läckert och hade ett responsivt kontrollschema.
Nackdelen var alla dessa Quicktime events som verkligen förstörde .

Tomb Raider Recension

Men nu har uppföljaren kommit och fördröjts för att Xbox skulle få exklusivitet.

Nackdelar:

Geothermal Valley och Russian Base + nån area till är de enda egentliga öppna ytorna. Resten är i princip nivåer byggda som gatlopp från en ände till en annan.

På videos och annat får man intrycket att man kan smyga runt och härja med fiender. Hit and run stuket.
I verkligheten är det helt annat och fiender har stenkoll på exakt var du är och tappar inte bort dig. Det är dessutom svårt att smyga undan då många areor du slåss på är väldigt avgränsade.

Det var kanske bra med fördröjd release , spelet är fortfarande lite oslipat på prestandafronten , för mig är det mest ojämn FPS i areor där det inte skall ge påverkan.

Tur nog är att Nixxes (företaget som gjort PC porten) är snabba och bra på att fixa problem. De skjuter ut patchar ganska ofta som fixar problem.

Synd nog kör de på likadant som förra spelet med passager som kräver att man slåss med horder av fiender , skönt nog är det inte speciellt svårt.

Fördelar:

Precis som förra spelet är miljöerna grymt snygga med vädereffekter och bakgrundsljud som verkligen passar in .
Just vinden och att Lara kämpar sig mot naturkrafterna är väldigt effektfullt.

Du kan ställa in allt i menyerna , grafikinställningar och allt du kan tänka dig går att justera.
Följsamma kontroller utan muslagg är trevligt och känns bra.

Lara är responsiv och precis som i förra spelet är detta toppklass på hur det skall funka med feedback då du spelar , gillar också att i detta spelet får hon många nya varianter av kläder att ha på sig som i flera av varianterna har fördelar beroende på situation.

Betydligt fler gravkammare och pussel att lösa , de flesta ganska enkla men en del är ganska kluriga innan man löser dem.

Kort sagt ett välslipat spel där det mesta funkar finfint.

Slutsats - Toppklass.
Rekommenderas för den aspirerande Indiana Jones efterträdaren.

Kiri OUT!

#blogg

Rise Tomb Raider - rise!

Detta blir det första spelet jag ska spela på Xbone ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tyvärr, det enda bra med spelet är hur det ser ut. Jag är en riktig TR-fantast och äger alla spel i serien. Jag har heller inga problem att uppskatta många spel som släpps idag, men RotTR är verkligen ett hån mot äventyrsspel.

Fördelar: Ser snyggt ut, Lara är grym. That's about it.

Nackdelar:

Spelet håller en i handen hela tiden. Du behöver aldrig fundera längre än 10 sek för ett pussel.. som till 90% består av att skjuta ett rep med en pil.

Det enda i spelet som påminner om ett äkta TR-spel är de så kallade "Optional Challenge Tomb". Bra för stämningen att kliva in i en gravkammare med den texten på hela skärmen.

Storyn är OK men inget mer. Karaktärerna är ytliga och slarvigt gjorda.

Spelet känns till 90% som en cover shooter. En av de sista banorna målas upp helt makalöst framför dina ögon, allt du gör är att meja ner fiender i scriptade sekvenser.

Crafting + talents är urtrist. Spelet är redan så lätt på Hard att det inte spelar någon roll.

Nej nej nej. Tomb Raider handlar om att vara utelämnad åt sig själv i genialiskt designade levels med smarta pussel där du ska behöva stånga dig blodig för att komma framåt. Det här spelet är bara dagisnivå.

Testpilot
Skrivet av arelion:

Text .

Ja jag håller med dig faktiskt på den punkten , jag har inte spelat de klassiska Tomb Raider spelen så jag förstår att dessa egentligen bara har namnet gemensamt och namnet på huvudpersonen.

Jag har själv lite aversion mot just actiondelen där det känns rätt trist , då det är miljöerna och pusslen man vill åt.

Vem vet , de kanske gör fler spel och satsar ännu mera på pusslen om de förstår att det är dessa vi vill ha?

Medlem

Det jag inte gillar med rebooten är att allt för mycket fokus tycks ligga på våldet i jämförelse med tidigare Tomb Raider spel. Visst har det alltid funnits där men det har alltid varit sekundärt och fokus har istället lagts på att utforska och lösa kluriga pussel.

Challenge Tombs är bra, men tyvärr så är det något som spelet borde faktist kretsa omkring istället för att bara vara ett sidoinslag som man kan helt hoppa över.

1
Skriv svar