Medlem
Datorbyggetips

Funderade såsom många andra på att mecka ihop en dator med grym prestanda eftersom jag vill börja streama, men eftersom jag är bättre på mjukvara (läs: spel) än hårdvara tänkte jag blygsamt fråga de vassa byggare och förståsigpåare som säkerligen huserar på plats att idka ideell verksamhet.

Önskelistan är goda tips som kan tillåta mig att bygga något som inte bara hängs i granen, utan även knäcker fanskapet för så snåla stålar som det bara går. Min plan är att prispressa utgiften/månad även genom delbetalning. Exempel på tips är inte bara komponenter utan även platser att få tag på dessa. Hade jag kunnat ge järnet hade det blivit något i stil med Configdatorn som lottades ut i jul - Ti i SLI är väl kanske lite att ta i, men annars var det ungefär där.

Helst skulle jag vilja satsa på den heliga treenigheten - bra processor, RAM och grafikkort. Hade man kunnat fixa ner allt runtomkring så att en 980Ti, 16GbRAM och kanske till och med en i7 med 4,0 surrade i lådan hade det ju varit drömmen, men jag förstår att mycket annat måste stämma.

Om jag kommer med villfarelser och verkar förvirrad över hur saker och ting fungerar idag, så rätta mig gärna - allt för att jag ska kunna komma ifrån min blåskärmande 6årsburk med CSGO på lägsta grafik!

Tack på förhand!

Medlem

Vad har du för budget? 980 Ti ligger ju liksom på 7k eller så

Medlem

Det är ju "980Ti, 16GbRAM och kanske till och med en i7 med 4,0 " som är det som kostar pengar, allt runtomkring det är billigare i jämförelse, 980 ti ligger strax över 7k och i7 4.0 med moderkort och 16gb ram hamnar över 5-6k beroende på moderkort och vilka ram du vill ha. Så om du inte kan tänka dig en dator för 13-14k minst så kanske du ska sänka kraven lite

Om du ger ett max pris du siktar på är det lättare att välja delar.

Medlem

Det finns många sätt att spara pengar på i början för att sen bygga ut din dator vart efter, typ ta din gamla hårddisk och flytta över till ditt ny köp som exempel.
Har du en stabil låda kanske den inte behöver bytas, men iomed att du inte säger vad du har i dagsläget eller din budget är det svårt för mig att sätta mig in i ditt köp.

Med det sagt så kan jag bara ge dig riktmärken i olika tillverkare som jag har god tillit till.
Asus bra pris för en bra produkt, hela sortimentet moderkort/grafikkort mm.
Noctua kyl system bra tysta fläktar håller länge, fula men bäst.
Antec, att hitta en bra låda att bygga i är grunden till en bra dator och Antec gör stil rena lådor med smarta funktioner.

Kolla runt lite, testa att bygga ihop en dator via komplett.se eller liknande och länka här så kan förstå sig på;are komplettera ditt bygge eller liknande.

Medlem

Delbetala inte. Det blir dyrare i längden. Datorer faller så snabbt i värde att det är idiotiskt att delbetala.
Har du inte råd att köpa utrustningen kontant idag - spara då tills du har råd. Har du inte diciplin nog att spara - håll dig borta från all form av delbetalning oavsett om det är dator eller något annat.

För att spara pengar: Överväg att köpa en begagnad speldator och pruta då hårt. Låt någon annan ta den största ekonomiska smällen.
Plocka även delar från din befintliga dator i möjligaste mån.
Kontrollera prestandan på datorn du har nu - är den så pass gammal att du skulle kunna skaffa nytt moderkort och ny processor med integrerat grafikkort och ändå få bättre eller jämförbar prestanda med det du har idag? Börja där då, så köper du feta grafikkortet senare när du har råd. Eller köp nytt moderkort och ny processor men behåll ditt gamla grafikkort ett tag (så kan du ta en billigare processor).

Medlem
Skrivet av Knut:

Delbetala inte. Det blir dyrare i längden. Datorer faller så snabbt i värde att det är idiotiskt att delbetala.
Har du inte råd att köpa utrustningen kontant idag - spara då tills du har råd. Har du inte diciplin nog att spara - håll dig borta från all form av delbetalning oavsett om det är dator eller något annat..

Finns inte ett enda delbetalningsalternativ där man inte exakt kan räkna ut hur stor slutsumman blir. När det gäller delbetalning på dessa mindre summor, säg 20k och under, så handlar det som mest om några hundralappar mer om ens det. Har man koll på sin ekonomi och vet hur mycket man kan binda upp av sin inkomst så är delbetalning ett utmärkt alternativ.

Medlem

Fixa ihop ett par delar som kanske passar dig:

[http://www.inet.se/kundvagn/visa/9264535/980ti-i7-16gb-v2]

Ett ljudkort kan också vara något att tänka på och ska du köra med sli måste du ha ett kraftfullare nätagg. Vattenkylning kan också vara något att fundera över, speciellt om du tänker fylla riggen med 2-3grafikkort.

Rekommenderar också att du lägger upp en tråd på swecklockers forum och checkar med kundsupport innan du beställer något.

Lycka till!

Medlem

Vad jag har i nuläget:
* CM Scout Midi Tower
* Corsair TX 650W PSU
* MSI P55-CD53
* Intel Core i5-750 2.66 Quad
* Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5
* Kingston ValueR DDR3 1333MHz 4GB ( 2st 2GB )
* Western Digital Caviar Greenpower 500GB

Alla delar är väl använda (6+år) och slitningsskador i form av värme o.dyl. har gjort att mycket fungerar sämre än vanligt, är inte säker på att något av det jag har är värt att spara?

Är i en väldigt knepig situation vilket gör att jag inte har hundra koll på min ekonomi, vilket är varför jag behöver hjälp att hitta bra saker för så billigt som möjligt. Jag har funderat att satsa det jag har på dyra delar och sedan delbetala de billigare för att få det att gå jämt ut.

Tack för engagemanget - det värmer i kyliga mars månad!

Medlem

Gjort lite egna undersökningar, och det jag kommit fram till (men kan övertalas från) är enligt följande:

Chassi: Fractal Design Define R5
Svart; ATX
-----Inet: 1090kr
-----Komplett: 1090kr
-----Webhallen: 1099kr

PSU: ?

Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming
DDR4; SATA 6,0Gbit/s; Socket 1151; ATX
-----Inet: 1690kr
-----Komplett: 1749kr
-----Webhallen: 1749kr

CPU: Intel i7 6700K Skylake
4.0GHz; 8MB; Socket 1151
-----Inet: 3589kr
-----Komplett: 3790kr
-----Webhallen: 3589kr

GPU: ASUS GeForce GTX980Ti STRIX
6GB; GDDR5; (+FarCryPrimal&TheDivision)
-----Inet: 7489kr
-----Komplett: 7999kr
-----Webhallen: 7989kr

RAM: Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB ( 2x8 )
DDR4; CL13
-----Inet: 899kr
-----Komplett: 799kr
-----Webhallen: 995kr

HDD: Samsung 850 EVO 1TB
SSD SATA
-----Inet: 2890kr
-----Komplett: 2790kr
-----Webhallen: 2890kr

Tack, Sapiens för din lista - den guidade mig lite i vad som kan vara bra att ha. Om någon vet var man kan få tag på likvärdiga delar/just dessa delar med bättre pris eller ser att något galet har inträffat i kompatibilitet, säg gärna till. Vad för nätagg man kan behöva till något sådant härnt vet jag inte med säkerhet faktiskt - Fractal Designs gör ju sina egna, så kan det vara värt att satsa på ett sådant, eller ta något som är bättre?

1
Skriv svar