Några ord om Deadpool

Flakmonkey
Några ord om Deadpool

De flesta har väl redan sett Deadpool vid det här laget så ska inte alls vara långrandig men tänkte iaf skriva några meningar om mina intryck från filmen.

Såg den igår med en kompis på en lagom stor salong i Stockholm. Jag är ju en sån där som undviker att se trailers och annat material från filmer (och spel för den delen) men det är ju svårt att undvika helt och de sekunder jag sett från Deadpool hade skruvat upp mina förväntningar rejält. Jag menar bara en sån sak som att de hade med "Salt-n-Pepa - Shoop" i filmen vittnar ju om att de bakom filmen har någonting bakom pannbenet. Förväntningarna sträckte sig ju såklart inte längre än att jag räknade med att bli rejält underhållen och det blev jag.

Mycket har förstås med karaktären Deadpool (Ryan Reynolds gör verkligen bra ifrån sig här) i sig att göra. Han är inte som andra Marvel-hjältar och det är i mina ögon bara positivt. Filmen är en av få (kanske den första?) Marvel-filmen som inte är barntillåten i USA och det är inte svårt att förstå. Vet inte om det är våldet eller snusket som gör att filmen inte är okej för barn, men oavsett vad det är så hade filmen varit rätt kass utan det. Karaktären kräver det så att ta bort de "vuxna" delarna hade varit som att ta bort skjutvapnen i ett FPS - fullkomlig meningslöst.

Hursom så är det inte våldet eller snusket som jag uppskattade mest med filmen utan humorn. Även den är såklart rätt vuxen men inte bara det utan även väldigt "retro". Kan tänka mig att referenserna till Spin Doctors och Basil Fawlty är något som många inte riktigt snappar upp, åtminstone inte de som är födda efter 90-talet. Är på det stora hela väldigt mycket skämt som knyter an till populärkultur av olika slag med ett självklart fokus på Marvel. Inga spoilers från mig, men det gäller att hålla både ögon och öron öppna från start till mål.

Vad kan man annars säga om filmen förutom humorn... Jo det är ju en actionfilm också och en riktigt härlig sådan. Budgeten var visst mil från andra Marvel-filmer men det tror jag bara gjorde filmen gott. Pengarna räckte inte till de överdrivet bombastiska sekvenserna som man vant sig vid i superhjältefilmer utan här är det mer nitty gritty. Lite mer 80-90-tal över det hela vilket återigen passar filmen och karaktären, samtidigt som det är något som jag personligen föredrar. En superhjältefilm behöver inte innehålla någon sanslös sekvens där en hel stad lyfts upp mot himlen utan det räcker gott och väl med en volt följt av en kula som går igenom huvudet på tre skurkar. Ibland är verkligen less more

Hursom så blev det som vanligt lite mer text än vad jag tänkt mig men jag tänker inte redigera något. Det får bli som det blir. Jag tänkte dock klämma in en lite brasklapp. Hur mycket jag än gillade Deadpool så tror jag att det är en filmserie som nog är rätt lätt att tröttna på så jag hoppas verkligen att Marvel inte överexploaterar honom. Släpp inte en uppföljare för tätt inpå utan låt det ta sin lilla tid. Mycket av filmens appeal är att den är annorlunda och då vore det dumt att göra det till vardagsmat. Håll honom gärna "vid liv" genom att stoppa in honom som cameos i andra Marvel-rullar men börja inte göra Deadpool-filmer på löpande band. Då kommer "magin" snart försvinna.

#blogg

Medlem
Några ord om Deadpool

Riktigt bra film, principiellt viktigt att den lyckades ekonomiskt också så att vi får fler vuxna hjälte-filmer.


signatur

Burn in the light.

Medlem
1
Skriv svar