Geforce GTX 1080 kan vara här redan i vår

Robot
Geforce GTX 1080 kan vara här redan i vår
Medlem
Geforce GTX 1080 kan vara här redan i vår

Ska bli spännande!
Har i nuläget ett GTX 970 men funderar på att fixa ett 980ti om de nu sänker priset när nya serien kommer.

Medlem

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Ovärt att inte vattenkyla så dyra grafikkort.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av DeFeCT:

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Ovärt att inte vattenkyla så dyra grafikkort.

Nja
referencekylare må vara skit men vatten är inget måste, finns många kort som inte är refrence som är svara och tysta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av DeFeCT:

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Ovärt att inte vattenkyla så dyra grafikkort.

Så stor skillnad är det inte i resultat. Visst i temperatur, men inte i performance.

http://www.bit-tech.net/hardware/2015/05/04/water-cooling-nvi...

Medlem

Kul med nya kort. Mitt 680 börjar få det rätt svettigt nu i nya spel.

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av DeFeCT:

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Ovärt att inte vattenkyla så dyra grafikkort.

Det håller jag inte med om.
Om man köper ett från tex ASUS, MSI, EVGA osv så får man dels fabriksöverklockning och garanti att de fungerar med den klocken, och deras kylare är oftast väldigt bra, både temperatur och ljudmässigt.

Givetvis inte riktigt lika låg temperatur som med vattenkylning, men det spelar absolut ingen roll om grafikkortet ligger på 45 eller 75 grader i mina ögon, så länge fläkten inte låter som en lövblås.

Titan X referens låter helt sjukt mycket, och ändå är temperaturen på 84C, i alla fall det jag hade.
Medans mitt MSI 980Ti ligger på 75-77C och hörs knappt.

Medlem

https://www.komplett.se/product/850831/datorutrustning/grafik... <- jag som köpte denna bara för ett par månader sedan


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

"Enligt rykten kommer de första korten motsvara dagens Geforce GTX 970 och 980"

Alltså va? Innebär det här att jag som har ett GTX 970 inte gör en uppgradering? Nu blev jag väldigt förvirrad.

Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

"Enligt rykten kommer de första korten motsvara dagens Geforce GTX 970 och 980"

Alltså va? Innebär det här att jag som har ett GTX 970 inte gör en uppgradering? Nu blev jag väldigt förvirrad.

Alltså "standard" upplagor. I.e Gtx1080 och gtx1070. O sen efter Gtx1080Ti eller vad de nu kommer kallas som top versioner. Liksom 980Ti

Medlem

Har i dagsläget ett EVGA 980 Ti som jag är mycket nöjd med, så lär dröja då med andra ord innan det är värt att uppgradera igen


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Får se hur de presterar, mitt 780ti hänger fortfarande med i svängarna, men är skillnaden stor får det nog bli en uppgradering.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Skrivet av Kiwigalaxy:

"Enligt rykten kommer de första korten motsvara dagens Geforce GTX 970 och 980"

Alltså va? Innebär det här att jag som har ett GTX 970 inte gör en uppgradering? Nu blev jag väldigt förvirrad.

Dom menar att 70 och 80 serien kommer först.

Medlem

Ska bli extreeeeemt spännande att se hur alla kort fungerar med dx12. Både gamla och nya, Amd som Nvidia. Jag kommer vänta ett tag tills allt är testat och utvärderat med dx12, hittils har ju testerna visat på stora skillnader åt både dom bra och sämre hållen.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av DeFeCT:

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Ovärt att inte vattenkyla så dyra grafikkort.

Det håller jag inte med om.
Om man köper ett från tex ASUS, MSI, EVGA osv så får man dels fabriksöverklockning och garanti att de fungerar med den klocken, och deras kylare är oftast väldigt bra, både temperatur och ljudmässigt.

Givetvis inte riktigt lika låg temperatur som med vattenkylning, men det spelar absolut ingen roll om grafikkortet ligger på 45 eller 75 grader i mina ögon, så länge fläkten inte låter som en lövblås.

Titan X referens låter helt sjukt mycket, och ändå är temperaturen på 84C, i alla fall det jag hade.
Medans mitt MSI 980Ti ligger på 75-77C och hörs knappt.

45°C med vattenkylning är inte särskilt bra. Går att komma mycket lägre.

Att ditt kort knappt hörs med luftkylning är bara en relativ sanning. Finns ingen luftkylningslösning till grafikkort som är tyst, när man jämför med bra vattenkylning.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Får se hur de presterar, mitt 780ti hänger fortfarande med i svängarna, men är skillnaden stor får det nog bli en uppgradering.

Beror väl på vad man anser att "hänga med i svängarna" innebär.
I exempelvis Division får ett 780Ti ungefär halva FPS:en som ett 980Ti. Knappast vad jag skulle kalla att hänga med i svängarna.

Gnällkuk
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av DeFeCT:

Det blir ändå till att vänta tills det bästa kortet kommit, tex Ti versionen, och med eftermarknadskylare på.

Köpte ett Titan X en gång som har Ref kylare, sicket skit, snacka om lövblås alltså.

Ovärt att inte vattenkyla så dyra grafikkort.

Det håller jag inte med om.
Om man köper ett från tex ASUS, MSI, EVGA osv så får man dels fabriksöverklockning och garanti att de fungerar med den klocken, och deras kylare är oftast väldigt bra, både temperatur och ljudmässigt.

Givetvis inte riktigt lika låg temperatur som med vattenkylning, men det spelar absolut ingen roll om grafikkortet ligger på 45 eller 75 grader i mina ögon, så länge fläkten inte låter som en lövblås.

Titan X referens låter helt sjukt mycket, och ändå är temperaturen på 84C, i alla fall det jag hade.
Medans mitt MSI 980Ti ligger på 75-77C och hörs knappt.

45°C med vattenkylning är inte särskilt bra. Går att komma mycket lägre.

Att ditt kort knappt hörs med luftkylning är bara en relativ sanning. Finns ingen luftkylningslösning till grafikkort som är tyst, när man jämför med bra vattenkylning.

Att säga att 45 grader inte är speciellt bra blir ju rätt meningslöst eftersom det är helt irrelevant utan något att relatera till. Vattenkyler gör man av två anledningar, antingen för att man vill ha ett tystare system eller för att man ska klocka skiten ur komponenterna.

Mitt EVGA GTX 780 Classified ligger på 63-66 grader när jag spelar The Division med vattenkylning. Inga imponerande siffror kanske man kan tycka, men då bör man sätta det i relation till vad kortet får jobba med. Istället för 1100Mhz fabriksöverklockning och 1.212V som normalt är max så har jag volt moddat och kör kortet i 1.3652V och 1372Mhz på kärnan och minnet blygsammat överklockat med 410Mhz.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

"Pixelskyfflare" hahaha


signatur

MattiAceGaming

"Geforce GTX 1080 kan vara här redan i vår"
Detta är väl ingen nyhet. Har väl vart allmänt känt ett tag nu att dem ska komma under andra kvartalet av 2016?

Medlem

Om Nvidia snart annonserar att de anser att man måste köpa ett kort ur den kommande generationen för att verkligen dra nytta av DX12 blir jag rejält besviken. Relativt sett blir det då väldigt svårt att se hur DX12 faktiskt presterar gentemot tidigare versioner då hårdvaran är "ny".

Hela grejen som gjorde DX12 spännande för mig var just att få sen en prestandaskjuts med existerande hårdvara. Detta då dessutom helst i titlar där jämförelser kan göras.

Jag vill innan nästa generation kort kommer se en titel, eller uppdatering till existerande titel, släppas som med fungerande drivers verkligen visar hur DX12 kan prestera relativt det vi är vana vid från DX9-11. Sen blir det naturligtvis kul att se just hur kommande generationer kort kan dra nytta av "closer to the metal". Att Nvidia varit dåliga på feedback kring hur deras kort presterar i DX12-tester än så länge kopplat till denna till synes framflyttade release skapar lite varningssignaler.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Dumlen:

Får se hur de presterar, mitt 780ti hänger fortfarande med i svängarna, men är skillnaden stor får det nog bli en uppgradering.

Beror väl på vad man anser att "hänga med i svängarna" innebär.
I exempelvis Division får ett 780Ti ungefär halva FPS:en som ett 980Ti. Knappast vad jag skulle kalla att hänga med i svängarna.

Beror självklart på grafik inställningarna, mina två 780Ti hänger med i svängarna, (780Ti SLI är snabbare än 980Ti), men korten har bara 3GB VRAM, och det flesta nya generations spelen som Unity, Syndicate, Tomb Raider, etc. kräver mer på höga texturer, och om man inte kör höga texturer så får jag i alla fall ont i huvudet av den blurrighet som finns, så en prissänkning på 980Ti vore välkommet.

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

"Geforce GTX 1080 kan vara här redan i vår"
Detta är väl ingen nyhet. Har väl vart allmänt känt ett tag nu att dem ska komma under andra kvartalet av 2016?

Nej. Det har senast varit rykten om att Pascal skulle komma under tredje kvartalet.

Medlem
Skrivet av FZ:

Man tillägger att både Nvidias och AMD:s nästa grafikkortsgeneration sannolikt blir det största klivet framåt på flera år,

Men Titan X då... vad var det då?
Eller det kanske bara är det dubbla minnet i kortet som är den stora skillnaden?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jääääääääääääkligt nice!
Fast "motsvara 970 och 980"? Hur då, billigare så eller? Korten finns ju redan.

Skrivet av Mastermind530974:

"Geforce GTX 1080 kan vara här redan i vår"
Detta är väl ingen nyhet. Har väl vart allmänt känt ett tag nu att dem ska komma under andra kvartalet av 2016?

Har för mig att det ryktades om hösten 2016 sist man hörde något.

Medlem
Skrivet av Ender:

Har för mig att det ryktades om hösten 2016 sist man hörde något.

Förme de va sommarn jag men, iaff.. TI versionen sägs till hösten.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Redaktör
Skrivet av Kiwigalaxy:

"Enligt rykten kommer de första korten motsvara dagens Geforce GTX 970 och 980"

Alltså va? Innebär det här att jag som har ett GTX 970 inte gör en uppgradering? Nu blev jag väldigt förvirrad.

Nästa generations svar på GTX 970/980.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Dumlen:

Får se hur de presterar, mitt 780ti hänger fortfarande med i svängarna, men är skillnaden stor får det nog bli en uppgradering.

Beror väl på vad man anser att "hänga med i svängarna" innebär.
I exempelvis Division får ett 780Ti ungefär halva FPS:en som ett 980Ti. Knappast vad jag skulle kalla att hänga med i svängarna.

För ett snart tre år gammalt kort har det hängt med mkt väl, det är först nu som det börjat ligga efter. Jag har då inte haft några större problem med att få kortet att leverera även i nyare spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Dumlen:

Får se hur de presterar, mitt 780ti hänger fortfarande med i svängarna, men är skillnaden stor får det nog bli en uppgradering.

Beror väl på vad man anser att "hänga med i svängarna" innebär.
I exempelvis Division får ett 780Ti ungefär halva FPS:en som ett 980Ti. Knappast vad jag skulle kalla att hänga med i svängarna.

Beror självklart på grafik inställningarna, mina två 780Ti hänger med i svängarna, (780Ti SLI är snabbare än 980Ti), men korten har bara 3GB VRAM, och det flesta nya generations spelen som Unity, Syndicate, Tomb Raider, etc. kräver mer på höga texturer, och om man inte kör höga texturer så får jag i alla fall ont i huvudet av den blurrighet som finns, så en prissänkning på 980Ti vore välkommet.

2x 780Ti är inte snabbare än ett 980Ti i nyare spel, nej. Men de ligger hyfsat nära i prestanda.
En anledning är att Nvidia inte längre optimerar drivrutinerna för 7-serien.
Lägg därtill att spel börjar komma med DX12-stöd, så halkar 7-serien, som saknar de nya funktionerna, efter ännu mer.
Sen krävs ju dessutom bra SLI-scaling för att det ens ska finnas en chans att det blir jämnt skägg...vilket ju tyvärr inte alltid är fallet.

Medlem

Vore verkligen på tiden. 900-serien känns ordentligt mossig vid det här laget.

12
Skriv svar