Sony avslöjar priset på Playstation VR
Men å andra sidan så är det med största sannolikhet endast till ps4.
Haha, ja?
Blir intressant att se hur långt tid det tar för bl.a Cdon, Media Makrt och webhallen att ändra priset från 8000.
Är inte det helt ointressant? Jag förbokade när priset var satt till 8000kr, men så mycket kommer de ju inte ta betalt i oktober..
Skönt att man kan sluta hoppas på ett datum innan sommaren även om jag hoppats på release i juni.
Move-kontroller ingår ej i priset som FZ skrivit.
Blir intressant att se hur långt tid det tar för bl.a Cdon, Media Makrt och webhallen att ändra priset från 8000.
Är inte det helt ointressant? Jag förbokade när priset var satt till 8000kr, men så mycket kommer de ju inte ta betalt i oktober..
Skönt att man kan sluta hoppas på ett datum innan sommaren även om jag hoppats på release i juni.
Move-kontroller ingår ej i priset som FZ skrivit.
Var uppgifter från CNET, gräver vidare kring detta.
Den där beräkningslådan.. Jag har inte på något sätt läst om hur den kommer fungera, mer än att jag fattar att den är till för att hjälpa till och driva det som annars skulle bli en 3d slideshow på ps4:an.
Det intressanta vore ju att veta om det rör sig om något som kanske kan hjälpa lådan i övrigt också, så att man kunde få ännu lite mer ögongodis i icke-vr spelen..
K9
:.:
Har uppdaterat nyheten då det verkar som att varken kamera eller move-kontroller ingår.
Hur ska det gå att spela VR om det inte går att hålla 30fps ens i "vanliga" titlar? (bortsett från att det inte finns några riktiga spel till konsoler)
PS4 kan utan problem köra 60 fps (som timewarpas till 120) eller 120 fps direkt. Däremot får du räkna med att grafiken skalas ner avsevärt.
Den där beräkningslådan.. Jag har inte på något sätt läst om hur den kommer fungera, mer än att jag fattar att den är till för att hjälpa till och driva det som annars skulle bli en 3d slideshow på ps4:an.
Det intressanta vore ju att veta om det rör sig om något som kanske kan hjälpa lådan i övrigt också, så att man kunde få ännu lite mer ögongodis i icke-vr spelen..
Den tar bort förvrängningarna i bilden för att kunna spegla den till TVn eller visar en annan vy av spelvärlden för multiplayerspel där en har VR-hjälmen och de andra vanliga kontroller.
Dessutom hanterar den 3D-ljudet för VR-hjälmen.
Den ger INTE någon extra beräkningskraft till PS4:an, Det är INTE ett externt grafikkort.
Hur ska det gå att spela VR om det inte går att hålla 30fps ens i "vanliga" titlar? (bortsett från att det inte finns några riktiga spel till konsoler)
Det är det beräkningslådan är till för.
Nej.
Ok, det är ny teknik, och kanske är folk inte petiga med upplösningen så länge upplevelsen är annorlunda. Det verkar ju som att man ser pixlar också i de stora VR-varianterna. Men för 4kkr vill de flesta förmodligen inte ha något halvdant. Slår inte tekniken igenom nu, riskerar det att bli ännu en set-back på många år, även om tekniken förfinas och grafikkorten snart blir bra nog.
Vad ligger frakten på då?
Till skillnad från Oculus, och till viss del HTC Vive, kommer du att kunna kliva in på närmsta elektronikvaruhus och köpa denna.
Ok, det är ny teknik, och kanske är folk inte petiga med upplösningen så länge upplevelsen är annorlunda. Det verkar ju som att man ser pixlar också i de stora VR-varianterna. Men för 4kkr vill de flesta förmodligen inte ha något halvdant. Slår inte tekniken igenom nu, riskerar det att bli ännu en set-back på många år, även om tekniken förfinas och grafikkorten snart blir bra nog.
Man ska inte bli rädd bara för att det står 1080p. Det är RGB-uppsättning vi pratar om. Vive och Rift kör med PenTile-uppsättning som har 33% färre subpixlar. PS VR borde alltså ha bättre skärpa än både Vive och Rift.
Jag har inte så stor koll på allt detta med vr eller vad de andra företagen kallar sina produkter(vad kallar man denna tekniken i grunden?), men min första tanke inför ett eventuellt köp är ju, om jag inte missuppfattat, om man tar skada av att ha skärmar några centimetrar ifrån ögonen? Rekommenderat avstånd till datorskärmen är väl 50-100cm? Borde inte detta även va ett problem för de med synfel?
Hoppas någon kan upplysa mig
Jag har inte så stor koll på allt detta med vr eller vad de andra företagen kallar sina produkter(vad kallar man denna tekniken i grunden?), men min första tanke inför ett eventuellt köp är ju, om jag inte missuppfattat, om man tar skada av att ha skärmar några centimetrar ifrån ögonen? Rekommenderat avstånd till datorskärmen är väl 50-100cm? Borde inte detta även va ett problem för de med synfel?
Hoppas någon kan upplysa mig
Så som jag har förstått det så skall det komma som en rekommendation att Playstation VR ej skall användas av barn under 13 år (verkar inte glasklart ännu vilka specifika rekommendationer som kommer att gälla i t.ex Europa).
Vet ej hur det är med Riften eller Viben. Har ej provat någon utav VR-headseten men såvitt jag förstår så ska de vara mer eller mindre glasögonvänliga alla tre. Kommer säkert finnas maximalt antal timmars rekommenderad användning om det inte redan existerar detta. Något det pratats lite för lite om är helt klart vad för ansträngningar detta kan komma att ha på ögonen och dess funktion vid överkonsumtion.
Den tar bort förvrängningarna i bilden för att kunna spegla den till TVn eller visar en annan vy av spelvärlden för multiplayerspel där en har VR-hjälmen och de andra vanliga kontroller.
Dessutom hanterar den 3D-ljudet för VR-hjälmen.
Den ger INTE någon extra beräkningskraft till PS4:an, Det är INTE ett externt grafikkort.
Det är en extra processor för avlastning av ps4 , bajs blir fortfarande bajs även fast du kallar det nått annat.
Punkt.
Ps4 vr går närmast att jämnföra med DK2 , kommer bli bra och bu fattas bara xbone dito.
Rena VR titlar tror jag måste dra ner på ögongodiset oavsett vilken plattform man kör på.
man kan inte förvänta sig fetaste grafiken man är van vid och sen bara flytta över den till VR.
det tror jag inte håller, kraven måste sänkas annars blir det stillbildsfest i VR.
Ok, det är ny teknik, och kanske är folk inte petiga med upplösningen så länge upplevelsen är annorlunda. Det verkar ju som att man ser pixlar också i de stora VR-varianterna. Men för 4kkr vill de flesta förmodligen inte ha något halvdant. Slår inte tekniken igenom nu, riskerar det att bli ännu en set-back på många år, även om tekniken förfinas och grafikkorten snart blir bra nog.
Man ska inte bli rädd bara för att det står 1080p. Det är RGB-uppsättning vi pratar om. Vive och Rift kör med PenTile-uppsättning som har 33% färre subpixlar. PS VR borde alltså ha bättre skärpa än både Vive och Rift.
1080p duger fint , fördelen med pentile är att SDE (screen door effect)blir minimal jämnfört rgb uppsättning.
Dk2 1080p pentile är både skarp och har liten SDE.
Har aldrig provat rgb uppsättning i vr så hur framstående SDE är återstå att se , det kan även ha kompenserats av sony med ett filter som gör bilden suddigare (en del DK1 ägare gjorde så)
Så det är en kompromiss mellan SDE och skärpa.