Ny skärm, hela tiden ont i nacken

Medlem
Ny skärm, hela tiden ont i nacken

Så jag köpte nyligen en skärm men förstår fan inte vad problemet är, det enda jag märker är att jag får jävligt ont i nacken efter ett tag, och vet verkligen inte vad det beror på.

Jag har testat att dra upp skärmen, dra ner, lite åt sidan osv osv, men inget verkar hjälpa, jag sitter ändå och irriterar mig som FAN på nacken och försöker "röra" huvudet för att sträcka till nacken, och göra allt möjligt för att bli av med det, men det blir värre och värre...

Vad tusan ska man göra åt det?

Medlem

Du sitter inte med en 32" panel 60cm från ansiktet så du rör konstant på huvudet?

Medlem

Du kanske kan testa att sänka ljusstyrkan på skärmen, har hört att hög ljusstyrka gör att man spänner sig mer i axlar, nacke etc.

Medlem

Du kanske har den för högt upp? Monitorns överkant ska vara i samma nivå som ögonen.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Du sitter inte med en 32" panel 60cm från ansiktet så du rör konstant på huvudet?

Nejfan, dock en 27", men det är såpass långt ifrån så jag inte rör huvudet när jag tittar på skärmen

Skrivet av LentoMan:

Du kanske kan testa att sänka ljusstyrkan på skärmen, har hört att hög ljusstyrka gör att man spänner sig mer i axlar, nacke etc.

Hmm? Skärmen har ett "gamemode" som sänker kontrasten/ljusstyrkan, kanske får testa det! Men jag känner aldrig av det syndromet att man ibland kollar in i solen så man får en reaktion att man vill kisa lite

Skrivet av Bojkott:

Du kanske har den för högt upp? Monitorns överkant ska vara i samma nivå som ögonen.

ÖVERKANT??? Så man ska titta ner hela tiden då? Just nu sitter ögonen kanske 75% uppåt på skärmen, så jag svagt tittar uppåt om jag vill se skärmens överkant

Medlem
Skrivet av totte1015:

ÖVERKANT??? Så man ska titta ner hela tiden då? Just nu sitter ögonen kanske 75% uppåt på skärmen, så jag svagt tittar uppåt om jag vill se skärmens överkant

Japp, Bojkott har helt rätt, skärmens överkant "ska" vara i höjd med ögonen för maximal ergonomi, vilket såklart blir lite svårt då skärmarna bara blir större och större.
Det är då det lönar sig att inte snåla och köpa billiga "gamingskärmar" som knappt, om alls går att justera i höjdled.

Så prova att justera in din setup så du får en ergonomisk gamingplats. Skrivbordets höjd skall vara så att du har ~90° vinkel på armbågarna då du sitter rakt upp och vilar händerna på tgb, Stolen skall vara så att du kan sitta med båda fötterna platt på golvet, och skärmen, som tidigare nämnts ska ha överkanten i ögonhöjd.

EDIT: Mellanslag e bra.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bojkott:

Du kanske har den för högt upp? Monitorns överkant ska vara i samma nivå som ögonen.

ÖVERKANT??? Så man ska titta ner hela tiden då? Just nu sitter ögonen kanske 75% uppåt på skärmen, så jag svagt tittar uppåt om jag vill se skärmens överkant

Japp Här har du en bild som visar vilken hållning du bör ha framför datorn.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bojkott:

Du kanske har den för högt upp? Monitorns överkant ska vara i samma nivå som ögonen.

ÖVERKANT??? Så man ska titta ner hela tiden då? Just nu sitter ögonen kanske 75% uppåt på skärmen, så jag svagt tittar uppåt om jag vill se skärmens överkant

Japp Här har du en bild som visar vilken hållning du bör ha framför datorn.

http://www.riyaz.net/blog/wp-content/uploads/2011/06/ergonomi...

Spännade - det där går tvärt emot det råd jag fick från en ergonom som besökte min arbetsplats i höstas - hon sa ögonhöjd skall vara MITT i skärmen vertikalt....

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bojkott:

Du kanske har den för högt upp? Monitorns överkant ska vara i samma nivå som ögonen.

ÖVERKANT??? Så man ska titta ner hela tiden då? Just nu sitter ögonen kanske 75% uppåt på skärmen, så jag svagt tittar uppåt om jag vill se skärmens överkant

Japp Här har du en bild som visar vilken hållning du bör ha framför datorn.

BILD

Intressant. Jag har antagit att man borde ha ögonen mitt på. Jag har dock inte haft problem med nacken hittills, men det är väl lika bra att sänka skärmen lite då.

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Bojkott:

Du kanske har den för högt upp? Monitorns överkant ska vara i samma nivå som ögonen.

ÖVERKANT??? Så man ska titta ner hela tiden då? Just nu sitter ögonen kanske 75% uppåt på skärmen, så jag svagt tittar uppåt om jag vill se skärmens överkant

Japp Här har du en bild som visar vilken hållning du bör ha framför datorn.

http://www.riyaz.net/blog/wp-content/uploads/2011/06/ergonomi...

Spännade - det där går tvärt emot det råd jag fick från en ergonom som besökte min arbetsplats i höstas - hon sa ögonhöjd skall vara MITT i skärmen vertikalt....

Det var ett konstigt råd. Har fått flera ergonomiundervisningar, både genom jobb och skola, och alla har sagt monitorns övre kant i ögonhöjd, alternativt något under ögonhöjd, men aldrig att ögonen ska vara i samma höjd som mitten på monitorn. Du får ta och säga till chefen att fixa dit någon annan ergonom. Vem fan vet vad hon mer kan ha lurat i er?

Skrivet av MatsDahlgren:

Intressant. Jag har antagit att man borde ha ögonen mitt på. Jag har dock inte haft problem med nacken hittills, men det är väl lika bra att sänka skärmen lite då.

Problemen brukar oftast visa sig efter en lång tid av felbelastning. Det kan bli när du är 30, eller när du är 50. Att du kanske sitter fel framför datorn i en timme per dygn är ju lindrigare än någon som sitter 8 timmar på jobbet och sen kommer hem och kanske sitter ytterligare någon timme fel. Att du sänker den gör du bara rätt i, även om du inte har problem med nacken. Man vill ju helst undvika att det går så långt att man får problem

1
Skriv svar